Feestdagenbloedsuikersstress

Ik werk sinds 2008 bij DVN als coördinator van activiteiten en projecten, gericht op diabetes type 1 (bij kinderen en jongeren).

IngeOlivier
Moderator

Feestdagenbloedsuikersstress

Feestdagenbloedsuikersstress

Nieuw woord voor Galgje? Nee hoor, de realiteit voor veel mensen met diabetes. Ten minste, voor mensen zoals ik die graag hun bloedsuikerwaarden een beetje netjes willen houden, ook tijdens de feestdagen.

 

Hierbij mijn 5 uitdagingen voor deze periode.

  1. Ander ritme
    Vaak ben ik in de laatste weken van december meer vrij dan gewoonlijk. De vrijheid van geen wekker, niet op de fiets naar mijn werk, later naar bed en lange wandelingen met de hond maken mijn ritme totaal anders dan normaal. Ander ritme? Andere waarden!

 

  1. Alcohol
    Borrels en andere knussigheid gaat altijd gepaard met alcohol. Dat laatste hoeft niet, maar is bij mij meestal wel zo J. Een beetje wijn, rum, Baileys of glühwein bevat naast alcohol ook snelle koolhydraten. Die laatste verhogen mijn bloedsuiker, terwijl alcohol die verlaagt in de nacht. En dan moet ik, voor ik niet-meer-helemaal-helder mijn bed induik, bedenken of ik die hoge bloedsuiker weg moet bolussen of juist niet, omdat ie zakt door de alcohol… Want bijspuiten voor de nacht is een van de belangrijkste oorzaken van deadinbed bij mensen met diabetes type 1. Ingewikkeld!

 

  1. Koolhydraten
    En dan al die heerlijke afscheidsetentjes, kerstvieringen, dinertjes met familie en uitgebreid koken voor vrienden. Vaak staan er koolhydraten per portie bij de recepten die ik gebruik. Dat is super makkelijk. Maar in restaurants en bij maaltijden van anderen hanteer ik altijd het Grote Gokken. Die tactiek kan super goed uitpakken. Ik heb immers al 32 jaar diabetes. Maar het kan ook vreselijk mis gaan. Heb jij enig idee hoeveel koolhydraten er in stoofpeertjes met frambozensap zitten? Ik ook niet…

 

  1. Genieten
    Meestal denk ik bij het genieten van wat dan ook, liever niet aan mijn diabetes. Dat is bij de feestdagen niet anders. Ik heb geen enkele behoefte om rationeel te gaan zitten doen bij een spelletjesavond met oliebollen, champagne en hapjes. In het verleden dacht ik dan ook bewust niet aan mijn diabetes. Gevolg? Mega hoge waarden, misselijk wakker worden, 3 dagen brak zijn, koppijn, voortdurend op de wc zitten en volledig ontregeld het nieuwe jaar beginnen. Maar… ik had een heerlijke avond lang lekker geen rekening gehouden met mijn rottige aandoening. Genieten, toch? Hoewel… ik sprak ook ‘collegiabeten’ die super genoten hadden, terwijl ze tegelijkertijd ook hun diabetes manageden.

 

  1. Goed voornemen
    Lang geleden realiseerde ik me dat genieten pas echt lekker lukt als ik me echt lekker voel. Ik voel me pas echt lekker als mijn bloedsuikerwaarden tussen de 5 en de 11 zitten. Dus helaas… ik zal mijn best moeten doen, ook tijdens de feestdagen. Dat nam ik me voor en dat lukt me nu al jaren. En eigenlijk valt het wel mee! Ik bolus voor elk hapje, neem mijn koolhydraatapp erbij als ik het even niet meer weet en vraag mijn omgeving om me te helpen herinneren. Vorig jaar heb ik voor het eerst een glucose monitor gebruikt bij de feestdagen. Dat is een stuk simpeler managen! Nu zie ik ook de trendpijlen en kan ik anticiperen op stijgingen en dalingen, nog voordat het uit de klauwen loopt.


Hopelijk kun je met mijn ervaringen en tips kleurig knallend het nieuwe jaar in!

Feestelijke groetjes

Inge

 

Deel deze post:
  • JoalBetes
    Bijdrager

    Feestdagenbloedsuikersstresspilletjesreceptenboekenwarenhuiswinkeltje

    1.
    Niemand heeft het perfecte recept voor een diabeet die goed de feestdagen door wil komen.
    Geen pasklare antwoorden, geen boekjes met het perfecte plaatje en zeker geen nu even niet.

    2.
    Zonder hyper’s, zonder hypo’s of complicaties het hele jaar rond.
    Ieder zijn eigen remedie, zijn eigen stress en zijn eigen geluk.

    3.
    Denk aan elkander, zorg voor elkander en respect elkander.
    Beetje geloof, beetje hoop en een beetje liefde.

    4.
    Geniet van ’t leven, de feestdagen en van jezelf.
    Heb ’t goed, maak ’t goed en feest goed.

    5.
    Met een goede maaltijd, een lekker tussendoortje en een toefje weldaad.
    Een blommetje, een sapje en een feestelijke groet.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.