Op vakantie met Diabetes Type 1? 5 tips voor goede bloedsuikers!

Nader in te vullen!

Op vakantie met Diabetes Type 1? 5 tips voor goede bloedsuikers!

Maar liefst twaalf dagen lang heb ik mogen genieten van het zonnige Italië. Het land van de mode, meren, auto’s en niet te vergeten eten. Antipasti, primi piatti, secundi piatti, dolce… Maar liefst vier gangen. Dat kan niet goed gaan met diabetes type 1, toch?

Probeer maar eens nee te zeggen tegen een vers gemaakte Panna Cotta Fragola

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ja, dat kan zeker. Het ging niet altijd even goed – een keer of zes zat ik te hoog, met als toppunt 14 mmoll (mijn hoogste waarde in vijf weken!) – maar de schuld geef ik in al die gevallen aan niemand anders dan mezelf. Ik weet namelijk dat ik (dankzij een pro-actieve houding) alle kennis in huis heb om mooie bloedsuikers te scoren, zelfs op vakantie.

Mijn aanpak

De overige bloedsuikers wijzen dat ook zeker uit; met een gemiddelde van 6,8 mmoll en slechts vier lichte hypo’s (laagste was 3,6 mmoll) is dit een mooie score als je het mij vraagt. En dat terwijl elke lunch en diner buiten de deur was (consistentie was dus weinig aanwezig).

Hoe hield ik die bloedsuikers dan grotendeels in controle? Dit was mijn aanpak:

3 of 4 eetmomenten op een dag, met elk minstens 3 tot 4 uur ertussen
Door het aantal eetmomenten te beperken, verminderde ik situaties waarin actieve, snelwerkende insuline elkaar kon overlappen van maaltijd op maaltijd. Dit maakt doseren voor een nieuwe maaltijd minder lastig. Ook maakt dit het corrigeren van te lage of hoge waardes makkelijker. Tot slot elimineer je hiermee het ‘schatten van doseringen’ voor eten uit een verpakking (dus zonder te wegen etc.); een van de grootste oorzaken voor rollercoasters met bloedsuikers.

De laatste maaltijd – met relatief weinig vetten – minstens 3 tot 4 uur voor het slapen

Vetten vertragen de opname van koolhydraten (soms tot wel 8 uur), en vooral als het ongezonde vetten zijn heeft het lichaam zelfs meer insuline nodig. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je voor een pizza gemiddeld 65%(!) meer insuline nodig kunt hebben.

Je wil niet dat midden in je slaap je bloedsuikers alle kanten opschieten, want in dromenland is het lastig corrigeren… Met deze aanpak weet je dat je je achtergrondinsuline kan inspuiten en je wakker wordt met mooie waardes!

Blijf waar het kan consistent
Slaap, beweging (sport en daarbuiten), stress, hitte, voeding; het heeft allemaal effect op je suikers. Hoe consistenter je alles weet te houden, hoe makkelijker het wordt. Zo nam ik elke ochtend in het hotel hetzelfde ontbijt, en zorgde ik voor zeven uur slaap per dag. Mocht dit lastig zijn, dan is vooruit kijken en plannen je beste optie!

 Houd rekening met de effecten van alcohol

Een glas moet kunnen, maar houd rekening dat bij het drinken van (meer) alcohol je lever de voorkeur geeft aan het verwerken van deze stoffen, en daarom tijdelijk geen glucose meer in je bloedstroom pompt. Dit terwijl je waarschijnlijk wel achtergrondinsuline actief hebt. Hypogevaar! Tenzij je ook nog eens suikerrijke drank (bier, cocktails, sommige wijnen) drinkt… dan schiet je eerst omhoog, en val je later naar beneden. Uitkijken dus!

Vraag om aanpassingen aan de maaltijd als je dat wil!

Jij betaalt voor de service in het restaurant, dus het is jouw goed recht om de maaltijd aan te laten passen waar jij dat wil. Minder olijfolie, geen dressing, saus apart, gewoon vragen!

Door het toepassen van deze tips had ik al een stuk betere controle dan voorgaande jaren. Waar het dan toch mis ging? Tja… probeer maar eens nee te zeggen tegen een vers gemaakte Panna Cotta Fragola, bovenop een al vrij koolhydraatrijke pasta. We blijven mensen! Maar daar omheen werken bovenstaande tips naar mijn ervaring uitmuntend.

Mocht je meer praktische tips willen krijgen voor het managen van diabetes met sport, gewicht, vakantie, eten en de hele lifestyle eromheen, volg me dan op mijn Instagram- en Youtube-account en stuur gerust een berichtje als je vragen hebt!

Fijne vakantie ;)

 

Ronnie van der Linden

Tags: 

Deel deze post:

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.