Forums / Omgaan met je diabetes / Beweegtips voor mensen met complicaties?

GevraagdaanDVN
Moderator

Beweegtips voor mensen met complicaties?

Hoi lieve allemaal

In de ledennieuwsbrief van Diabetesvereniging Nederland (DVN) van oktober gaat het over bewegen. Nu zijn wij benieuwd welke tips we mensen met complicaties kunnen geven om te bewegen. En dus komen we bij jullie, onze communityleden: hoe beweeg je als je neuropathie in je voeten hebt? Last van retinopathie waardoor je zicht veel minder is? Hoe zorg je dan dat je wel lekker kunt bewegen? Hypo-unawareness? Zijn er sporten of vormen van bewegen die jij ideaal vindt? Of beweeg je helemaal niet meer door je complicaties en vind je dat wel best?

Wij zijn benieuwd!
Groetjes communicatiemedewerkers DVN

  • Elly
    Bijdrager

    Ik heb vanaf het begin van de neuropathie en retinopathie (ca. 1990) veel bewogen. Ben naar opleiding yoga lerares gegaan, heb tot 2013 diverse yogalessen gegeven. Ook veel aan ouderen met bewegings problemen . Ik kon zelf niet alles meer voordoen, maar dat vertelde ik de groepen, nooit een probleem geweest. B.v. ik kon niet meer een oefening op 1 been doen. Daar zijn dan stoelleuningen voor om vast te houden.
    Volgens mijn toenmalige internist heb ik het aan de yoga te danken dat ik, zij het wel steeds moeilijker, nog steeds kan lopen terwijl de testen al jaren uitwijzen dat ik een zeer ernstige vorm van neuropathie heb. Nu nog maar 30% zicht heb met één oog en niet zo veel meer hoor met maar 1 oor.Het andere oog en oor doen niets meer. Ik geef nog steeds 1 yogales per week, maar rij ook al 15 jaar begeleid paard. Ik heb een loopband maar loop liever een paar keer per dag de trap op en neer. Ook een goede oefening.
    Na een hersenstam infarct verleden jaar ben ik gelijk weer oefeningen gaan doen. Ik was wel heel erg moe, maar het oefenen is ook plezierig.En ik was met 3 maanden weer op mijn oude niveau.
    Ik kan iedereen aanraden een rustige vorm van yoga te gaan doen, b.v. Yin Yoga of, ook rustig Qi Gong. Dat laatste deed ik ook voor mezelf.
    En als dit niets is voor je, er zijn fysio’s die ‘bewegen voor mensen met diabetes’
    lessen geven.

    Chaim
    Bijdrager

    Ik denk dat je jezelf een hele slechte dienst bewijst door niet te bewegen en je door pijn te laten stoppen.

    Ik heb, denk ik, makkelijk praten. De neuropathie in mijn voeten is nog niet vergevorderd. Wel heb ik een leven lang al problemen met spieren en gewrichten.

    Mijn mobiliteit is beperkt, maar ik blijf mijn grenzen daarin opzoeken. Ik ga ervan uit dat alles per scoot doen, uiteindelijk gaat leiden rolstoelgebruik. Dat probeer ik zo lang mogelijk te rekken.

    Ik zit veel achter de computer, maar zit nooit lang achter elkaar op een stoel. Dan beweeg ik weer om de spieren niet te laten verstijven of verkrampen en de circulatie te stimuleren. Ik heb steps in de gang staan. Daar probeer ik mijn lopen en de circulatie mee te blijven stimuleren.

    Een aantal jaren geleden waren er nog speciale fysio beweegprogramma’s voor mensen met diabetes en COPD. Ik had daar heel veel baat bij.
    Dat is uit het basispakket gehaald. Zoals een dvk eens tegen mij zei: “waar heb je fysio voor nodig” Je kunt zelf bedenken dat je moet bewegen. Daar is geen dure fysio voor nodig”. Terwijl ik op zoek was naar een programma verantwoord bewegen met mijn gezondheidsklachten.

    Ik heb geluk. Bewegen voor mensen met COPD Gold 2 en hoger (ik heb 3) is weer terug in het basispakket per 1 januari 2019. Ik heb me maar vast aangemeld bij de fysio-praktijk waar ik vroeger ook was.

    Zo hoop ik twee vliegen in 1 klap te slaan.

    6feet10
    Bijdrager

    Hoi @chaim

    Bewegen voor mensen met COPD Gold 2 en hoger is weer terug in het basispakket per 1 januari 2019 !
    Dit wist ik nog niet, thnx #betreftookmij #fijnisditforum 😀

    Groet 6feet10

    M.vanHoorn
    Bijdrager

    Zelf heb ik behalve diabetes ook reuma. Ik fiets elektrisch (niet zo hard als veel ik mensen zie doen) op een fiets die mij helemaal ondersteunt, dus ook als ik niet trap.
    Lopen vond ik moeilijk, maar achter een kinderwagen gaat het prima. Daardoor heb ik het langzaam op kunnen bouwen.
    Slender You, dit zijn 6 bewegingsbanken, die je elk 10 minuten doet. Je beweegt wel, maar het kost weinig moeite.
    Echt sporten doe ik niet meer, maar beweeg wel iedere dag.
    Als ik hoge waardes heb ‘moet’ ik iets actiefs doen (fietsen of stofzuigen bijvoorbeeld).
    Ik vind dat je bewegen ruim moet interpreteren. (waarom met de auto naar de sportschool om daar te gaan fietsen?).
    Ook een klein wandelingetje in een park kan al positief zijn.

    Chaim
    Bijdrager

    @6feet10…ben je werkelijk 6 foot 10 inches? Oftewel 2.10m pakweg…pffff…ik ben 5 foot 3inches.

    Dit is de officiele publicatie op 1 juni 2018

    Ook wordt vanaf 1 januari 2019 oefentherapie bij COPD vergoed vanaf de eerste behandeling. Nu moeten patiënten de eerste 21 behandelingen nog zelf betalen. Wel komt er een maximum op het aantal behandelingen dat vergoed wordt. In het eerste behandeljaar zijn dit er maximaal 70. In de jaren daarna is het aantal behandelingen afhankelijk van de ernst van de COPD.

    Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/06/01/meer-ruimte-voor-preventie-in-basispakket-zorgverzekering

    Daar moet aan worden toegevoegd (en dat staat er niet bij) dat het voor mensen met COPD Gold 2 of hoger geldt.
    Ik heb een maximum van 70 behandelingen voorbij zien komen. Voor mij zou dat de lading wel dekken.

    Ik beweeg veel. Zeker omdat ik veel pijn heb en dus niet lang in 1 houding kan zitten/staan/liggen. Ik blijf proberen mijn grenzen te verleggen met het lopen, maar heb met 30 meter mijn top wel bereikt, vrees ik. Maar dat is al meer dan ik 5 jaar geleden kon. Fietsen kan ik maximaal 15 minuten op een voor mij afgestelde fiets bij de fysio. Een elektrische fiets is voor mij financieel niet haalbaar en een gewone fiets gaat het zeker niet worden met mijn bot-/spier- en copdklachten

    Ik doe dagelijks oefeningen om mijn rug zo soepel mogelijk te houden, doe steps en tuinier. Stofzuigen lukt op sommige dagen, dweilen is te zwaar.

    En zo beweeg je naar kunnen en verlegt toch telkens weer grenzen.
    Maar dat betekent extra pijn en vermoeidheid en dan moet je ontdekken of je dat op kunt bouwen of die pijn en vermoeidheid voor lief moet nemen om niet, bijna letterlijk, vast te roesten.

    Je kunt heel veel zelf, maar ik kijk toch uit naar die fysio. Zeker omdat ze me daar kennen.

    6feet10
    Bijdrager

    Ja @chaim ben echt 2.08 meter was ooit een goede sporter en ben voor mijn COPD nog niet onder behandeling geweest bij de fysio maar er wel door de artsen opgewezen ( ben soms redelijk eigenwijs (zoals vele patiënten)) en heb al zoveel andere behandelaars en 17 à 18 soorten medicatie per dag en zie/zag niet de toegevoegde waarde van fysio therapie in. #domdomdus 🤔 Gebruik al wel 9 jaar continue meerdere soorten medicatie voor mijn COPD !

    Verstand komt met de jaren hoop ik want zo gaat/kan het eigenlijk niet meer.

    Dank voor je heldere uitleg Chaim

    Groet 6feet10

    Ben42
    Bijdrager

    Zoals anderen ook al schreven, beweging opnemen in je dagelijkse ritme, als het kan neem de fiets i.p.v. auto of eventueel zelfs de bus. Als een gewone fiets niet meer ‘praktisch’ genoeg is, gebruik een elektrische fiets en zet de ondersteuning pas aan als dat nodig is. Huishouden geeft meestal ook veel beweging. Neem een keer een trap i.p.v. de lift, ga na een verdieping lager of hoger dan je wilt zijn en neem dan voor 1 verdieping de trap. Ga lekker een keer kastanjes rapen of iets dergelijks, doe een klein boodschapje in de buurt.

    Denk ook eens aan zwemmen. Ga bv. een half uur of een uur naar een zwembad. Met wat drijfattributen kan iedereen dan in het water bewegen zonder al te veel moeite. Je hoeft niet het gehele half uur intensief bezig te zijn, maar neem wel de tijd in het water. Maak een bepaalde tijd vol, eventueel met wat rustig heen en weer bewegen. Zwemmen levert een lage belasting op voor het skelet en voor de spieren kan de belasting laag gehouden worden, maar er kan ook intens worden getraind. Bij zwemmen zit je niet vast aan een bepaalde inspanning.

    Belangrijk is dat je blijft bewegen (zoals iedereen al schreef), het zoeken van beweging in het dagelijks leven is ‘gemakkelijker’ dan hiervoor speciale bewegings activiteiten te blijven doen. Een sportclub en/of trimgroepje kan prima als aanvulling dienen, maar je dagelijks bewegen daar zit meer in dan 1 of 2 keer per week een je specifiek met bewegen bezig te houden.

    Of neem een hond.
    Ben

    Chaim
    Bijdrager

    Goede tips, Ben. Maar ze houden geen rekening met fysieke en/of financiële beperkingen.
    Dagelijks bewegen is niet alleen belangrijk, het is zelfs noodzakelijk, als je het nog kunt.
    Ik had het in mijn post niet over een “trimgroepje”, maar over begeleid bewegen bij een fysiotherapeut. Dat kan een waardevolle aanvulling zijn op je eigen, dagelijkse, beweegprogramma.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.