Forums / Bloedsuikerwaarden / bloedsuikerspiegel dat vreemd

DickG
Bijdrager

bloedsuikerspiegel dat vreemd

Ik vind dat vreemd. Kunt u dat mijn uitleggen? Ik heb nuchter bijvoorbeeld een waarde van 7.5 en naar het eten 5.5. Is dit de verklaren?

  • Ben42
    Bijdrager

    Ja daar zijn verschillende verklaringen voor. Overigens nuchter een 7.5 zou ik aan de hoge kant noemen.

    Verklaringen zouden kunnen zitten in :
    Het Somogyi effect (dageraad fenomeen), ’s ochtens bij het wakker worden geeft het lichaam een ‘kleine’ hoeveelheid glucose vrij uit de lever, waardoor de ochtend waarde wat hoger kan zijn.
    Bij flinke beweging kan een waarde zelfs na het eten behoorlijk laag worden.
    Een en ander is flink afhankelijk van omstandigheden en zelfs als die volledig bekend zijn, is het vaak nog ‘gokwerk’ om de hoge en lage bloedsuikers te verklaren. Er zijn altijd wel verklaringen, maar of dat de correcte verklaringen zijn daar ben je nooit zeker van.

    Vriendelijke groet,
    Ben

    • DickG
      Bijdrager

      Ik heb diabetes II. ‘S morgens heb ik bij voorbeeld 7,5 ’s middags 5.1 en ’s avonds 5.2, vlak voordat ik na bed gaat. Ik gebruik geen insuline.
      Zelf voel ik mij licht in het hoofd. Wat vreemd is, want het is niet lager dan 4.

      Groet,
      DickG

      • Ben42
        Bijdrager

        Mooie waarden voor iemand met diabetes 2. ’s Ochtends kan het voortkomen uit het Simogy effect en dan is 7.5 heel acceptabel. Door activiteit (en wellicht medicatie) de waarde op 5.1 en 5.2 houden is mooi.

        Licht voelen in het hoofd kan vele oorzaken hebben, ook niet gerelateerd aan diabetes. Wat mogelijk is, is als je een hoge bloedsuiker hebt en je zakt, dat je hypo gevoelens hebt, terwijl je nog steeds een voldoende hoge bloedsuiker hebt. Of dit ook voorkomt bij het zakken van een 7.5 naar een 5.1 weet ik niet. Dit vind ik namelijk een kleine daling. **)
        Als je bij het zakken van een 7.5 naar een 5.1 dit al als een hypo voelt, dan ben je volgens mij extreem gevoelig voor dalen van de bloedsuiker. Misschien is dit te testen om bij een dergelijke situatie 1 of 2 dextro tabletten te nemen en kijken of het gevoel daardoor verdwijnt.

        Zelf is mijn gevoel ook wel eens afhankelijk van wat ik denk en dat komt niet altijd overeen met wat ik meet. Ik voel me ook wel eens licht in het hoofd, vervolgens meet ik, blijkt dan dat ik een voldoende hoge bloedsuiker heb, dan voel ik met ineens niet meer licht in mijn hoofd.

        Alles wat ik schrijf zou misschien wel waar kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat het allemaal onzin is. Wees dus voorzichtig met alle adviezen, vooral met adviezen die online worden gegeven. (Ook de adviezen van mij).

        Vriendelijke groet,
        Ben

        **)
        Mijn eerste hypo’s voelde ik bij een waarde van ruim boven de 8, maar dat was kort na de diagnose waarbij ik van een maand lang heel hoog weer in de normale range kwam.

      • Renee72
        Bijdrager

        Hej Dick,

        Ik heb precies hetzelfde! Diabetes type 2. Zonder medicijnen. Ik heb ’s ochtends een nuchtere bloedsuiker van 7- 7,5 en overdag lig ik de laatste tijd heel mooi zo rond de 5,3-6,0. Ik voel mij dus ook ’s ochtends vaak licht in mijn hoofd. Terwijl mijn bloedsuiker over de 7 ligt. Geen idee waar dat door komt. Soms heb ik dan zelfs hoofdpijn en ben ik misselijk, maar als ik wat eet gaat dit over en na 2 uur is mijn bloedsuiker weer zo rond de 5,5 en voel ik me veeeeel beter. ?? Maf hoor.

    • Nathan
      Bijdrager

      Hallo, ik heb meestal verlaging van mijn bloedsuiker bij bewegen (wandelen). Hier baseer ik ook mijn novorapid inname op. Maar een enkele keer merk ik dat na intensief sporten ( niet altijd dus), zoals zwemmen, krachttraining ineens heel hoog zit, terwijl er geen koolhydraten in zijn gegaan.
      Heeft iemand hier ervaring mee?
      Ik heb lada, en heb een goede controle hierover omdat ik koolhydraten uit brood en pasta veelal weglaat en weinig suikers snoep. Lange termijn zit mooi onder de 5.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.