Forums / Nieuw met diabetes / Controle op het vliegveld van de insulinepomp

GevraagdaanDVN
Moderator

Controle op het vliegveld van de insulinepomp

Beste Trefpunters,

Het is weer zover, de vakantieperiode is aangebroken. Veel mensen gaan naar het buitenland en ook veel mensen met diabetes met een insulinepomp gaan vliegen. Nu is dat meestal natuurlijk geen enkel probleem maar toch krijgen wij ook meldingen van mensen die tegen een extra controle aanlopen en die zich afvragen of dit klopt.

Je denkt dat je alles goed hebt geregeld, een medische verklaring, je insuline juist verpakt en bij de eerste controle ben je open en eerlijk over alles wat je voor je diabetes bij je hebt. En dan volgt soms een extra controle.

Deze extra controle kan inhouden dat men wil controleren waar de infuus-set is ingebracht en of de insulinepomp daadwerkelijk is aangesloten. De eerste vraag die dit oproept is natuurlijk ‘Mag dit?’. Het antwoord is simpel: ja dit mag. Deze controle vindt dan wel plaats in een aparte ruimte en een vrouw zal worden gecontroleerd door een vrouw en een man door een man. Maar dit mag zeker. De pomp afkoppelen hoeft niet.

Bij ons kwam de melding binnen dat een dame die haar infuusset in haar bil had zitten, deze moest laten zien bij een extra controle! Gênant natuurlijk. Daarom is ons advies dan ook: plaats, als je gaat vliegen, het infuus op een makkelijk te tonen plaats, bv je buik of arm.

Wij vragen ons bij DVN af hoe jullie ervaringen zijn met het vliegen in combinatie met de controles op de luchthaven en een insulinepomp.

Medewerker Frontoffice Diabetesvereniging Nederland

Tags: 

  • AdriaanE
    Bijdrager

    Nooit enig probleem gehad. De Schiphol scanner ziet hem zitten dan moet je hem laten zien. Genoeg scanners detecteren de pomp niet. Ziet de scanner hem wel dan wordt je gefouilleerd door een beambte. In Frankrijk is een keer de pomp afgeveegd en het doekje in de snuffelmachine gestopt. Geen probleem, ik heb nog nooit de papierhandel moeten tonen. Ik heb bijna alle West Europese landen gehad maar ook Polen, Ukraine, Oman, de Verenigde Arabische Emiraten. Ik gebruik in het vliegtuig altijd wel de korte toedieningslijn met de aansluiting vlak bij de pomp. Een klein stukje je overhemd omhoog en de aansluiting op je huid is zichtbaar.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.