Forums / Voeding / De juiste balans tussen bewegen en eten

Francis
Bijdrager

De juiste balans tussen bewegen en eten

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij de ‘gouden tip’ geven.
Na 20 jaar te hebben gespoten, heb ik sinds december een insuline pomp.
Het het voor zo zijn voordelen, maar een groot nadeel waar ik erg tegen aan loop, is het bewegen.
Als ik met mijn hond naar het bos ga, zit ik binnen een half uur al in een hypo. Wat ik nu doe, na veel dingen proberen, de pomp ruim 2 uur van te voren uitzetten. Men zegt dat je dan in theorie geen hypo moet kunnen krijgen omdat de insuline ongeveer 2 uur werkt. (naar mijn idee is dit wel langer). Dit lukt niet zonder te eten. Ik bolus dan nog maar 10%. Echter wil ik niet alijd hoeven eten voor het wandelen.. Als ik niet bolus eindig ik met 15, wat ik ook niet wil. Door al die hypo’s ben ik al een aantal kilo’s aangekomen en dat is juist niet te bedoeling van beweging.
Ik heb op deze site gelezen over drankjes tijdens de beweging, maar ik vraag mij dan af of dit niet vol kalorien zit.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren. Mijn ervaring met de pomp is in iedergeval dat ik veel sneller in een hypo kom bij beweging.

  • logos
    Bijdrager

    Hallo Francis

    Dat je eerder in een hypo komt, lijkt erop dat je dan ook over het algemeen lager in je bloedsuikers zit. Wat op zich natuurlijk mooi is.

    Natuurlijk zit je nu in een andere situatie en moet je opnieuw ingesteld worden. Als Diabetes Coach kan ik je alleen maar adviseren een dagboek bij te houden waarin je noteert wat je doet, wat je eet, wat je bolust en wat je continue afgifte aan insuline is. Noteer ook de tijden waarop je eet, iets doet en wanneer je bolust. Noteer je bloedsuiker waardes ook vooraf aan je wandeling en erna. In het algemeen kun je stellen dat als je gaat wandelen en je hebt op dat moment een suikerwaarde van < 6 je 15 gram koolhydraten moet nemen. Als vooraf eet moet je ook iets minder bolussen. als je tussen 6-10 zit neem dan ongeveer 10 gram koolhydraten. Als je boven 10 zit ga wandelen, check dan je bloedsuikerwaarde halverwege en neem indien nodig wat druivensuiker. Omdat je steeds alles noteert weet je op een gegeven moment hoe je lichaam reageert op voeding en beweging. En dus ook wat je moet doen. Dat is allemaal niet makkelijk, maar het is wel te doen. Vele plezierige wandelingen toegewenst!

    Cobi

  • Anoniem

    Bij mij gaat het juist andersom
    Ik moet 2 maal per week naar de sportschool en mag daar alleen op de loopband en fietsen om het lijf gaande te houden
    Ik doe dat s,middags ongeveer 2 uur na het eten-heb ook een pomp.
    Maar altijd heb ik s,avonds een hoge bloedsuiker, dat is toch vreemd
    Dus pomp lager zetten of extra eten doe ik niet
    Hoe los je dit op ?

  • Francis
    Bijdrager

    Hallo Cobi,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik zit inderdaad over het algemeen lager met mijn bloedsuiker, als eerder. De gemiddelde waarde is dan ook een stuk verbeterd, erg fijn inderdaad. Mijn insulinepomp staat in verbinding met mijn bloedsuikermeter, ik upload dit dan via de pc en de bijzonderheden schrijf ik op, of vermeld ik bij de upload naar mijn diabetesverpleegkundige.
    Wanneer ik bolus is dat maar 10% van wat de pomp adviseert. Naar mijn idee heb ik weinig insuline nodig bij beweging. En halverwege de wandeling kom ik al uit op een waarde van 2,2. Ik blijf maar uitproberen..

    @Madee;
    Wat vreemd dat je een hoge waarde hebt na beweging. Bij mij juist dus andersom. Heb je dat juist alleen bij beweging en normaal wel goede waardes? Wat zegt je arts ervan. Lijkt me ook vervelend, je puf om te sporen is met een hoge waarde ook niet zo groot.

  • Anoniem

    Hoi Francis,
    Als ik ga sporten , nou ja bewegen ga ik alleen als mijn bloedsuiker redelijk is anders is het geen doen
    Mijn bloedsuikers hebben vaak uitschieters, dus ik test heel veel.
    Maar de adviezen waren: rusten tussen lopen en fietsen
    extra eiwitten, maar verder kan men er weinig mee.
    Ik test nu extra om een uur of 5 en 8 en probeer te ontdekken waar het mis gata
    Dv denkt dat het veel lichamelijke stress geeft en dat hij daarom omhoog schiet.

    Maar ik blijf het doen, omdat mijn bloedsuikers toch lager liggen dan voorheen en dat is winst.
    Grapje, wij zijn de oudsten op de sportschool en dat geeft met zo,n lijf toch weer een positieve kick

    Leuk dat je hier antwoord krijgt

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.