Forums / Nieuw met diabetes / Diabetes 2 en cholesterolverlager

Bijnkers
Bijdrager

Diabetes 2 en cholesterolverlager

Hallo, ik ben niet alleen nieuw op het forum maar ook nieuw als diabetes 2 patiënt n.l. sinds afgelopen februari zit ik op een glucose nuchter waarde van zo’n 7,8. Gelukkig heb ik een normale cholesterol waarde. Echter waar ik verwacht had dat mijn huisarts mij Metformine zou voorschrijven – had ik over gelezen alsmede van een kennis gehoord – schreef hij mij cholesterol Simvastatine voor en wel 40mg.. Uitleg: om de aderen schoon te houden e.d. Sinds een dag of tien heb ik (man, 73 jaar altijd gesport en kerngezond geweest) verhoogde bloeddruk 90/180 (normaal 75/125) maar wat erger is : hartritme stoornis dat alle schijn van
boezemfibrilleren heeft.. Vandaag hiervoor weer naar de huisarts geweest, bagatelliseert mijns inziens mijn klachten en was wel bereid tot nader bloedonderzoek voor bezinking, crp, bloedbeeld en..ijzer(?). Tevens was de huisarts bereid om op mijn verzoek in te gaan om de dosis van 40 naar 20 mg te verlagen. Echter, eigenlijk wil ik helemaal met Simvastatine stoppen omdat ik mij onwel voel door duizeligheid en onregelmatige hartslag en mij afvraag of Metformine niet beter voor mij is.
Mijn vraag aan Diabetes Trefpunt is: moet ik het advies van mijn huisarts (toch) opvolgen en doorgaan met de cholesterolverlager of moet ik hem zien te overtuigen mij Metformine voor te schrijven? Resteert dan alleen de vraag of mijn klachten met Metformine worden weggenomen of dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt?
Een beetje ten einde raad ben ik wel..
Met vriendelijke groet,
Bijnkers

  • SimonW
    Bijdrager

    Als ik het goed begrijp krijg je nu alleen Simvastatine (20mg sinds kort) en verder geen medicatie? Spierverzwakking is wel de meest bekende bijwerking van Simvastatine (en het hart is een spier) … je zou altijd een paar weken kunnen stoppen om te zien of dat helpt (wel in overleg met de huisarts) want ik begrijp dat je je klachten wel onrustbarend vindt. Ik heb ook onrustbarende klachten gekregen (maar pas na een jaar) en ben er toen helemaal mee gestopt. Mijn klachten zijn toen verdwenen.
    Je aanpak van je diabetes kan ik zo niet over oordelen maar gezien de hoge leeftijd waarop je Diabetes2 hebt gekregen kan de aanpak anders zijn dan als je dat 20 jaar eerder had gekregen… is je HbA1c gemeten? Lees ook eens de NHG standaard … als je denkt dat je huisarts daarvan afwijkt kan je om uitleg vragen:
    https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/diabetes-mellitus-type-2

  • Bijnkers
    Bijdrager

    Dank voor je reactie. Ik heb geen ander medicijn, Simvastatine is het eerste medicijn voor mij. Ik zal in overleg met de huisarts hiermee stoppen, want ik zou geen andere oorzaak van mijn klachten weten. HbA1c in februari gemeten, iets verhoogd(43 ipv 42).
    Bedankt voor de NHG site. Ga ik bekijken en volgende week met de huisarts afspreken. Fijn weekend.

  • Chaim
    Bijdrager

    @bijnkers
    Wat ik vreemd vind is dat je nuchtere bloedsuikerwaarden en je HbA1c ruim binnen normaalwaarden vallen.
    Je hebt geen medicatie voor de diabetes, alleen een cholesterolverlager.
    Dat is tegenwoordig standaard. Je schrijft dat je 63 bent.
    Preferentiebeleid is om cholesterolverlagers preventief voor te schrijven.
    De bijwerkingen moet de patiënt dan maar voor lief nemen.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat je huisarts je adviseert om de cholesterolverlagers in elk geval drie maanden te proberen en dat bijwerkingen tijdelijk kunnen zijn.

    Misschien moet je het een periode gunnen om ingesteld te raken?

    Ikzelf weiger nog cholesterolverlagers te slikken, maar dat is een persoonlijke keuze.
    De huisarts weet dit. Ik ga geen troep slikken om de farmaceutische industrie te spekken.
    Mijn cholesterol was, ondanks sterk verhoogde bloedsuikers, naar beneden en binnen normaalwaarden bij de laatste controle.
    Ik slik al ruim 4 jaar geen cholesterolverlagende middelen meer.

    Misschien even afwachten wat er uit de bloedtest komt?

  • SimonW
    Bijdrager

    @chaim, leeftijd 73 schreef hij.
    @bijnkers OK succes, misschien heb je hier nog wat aan: na een jaar Simvastatine gebruik kreeg ik problemen met controle over mijn spieren. Ik liet bijvoorbeeld vaker een glas vallen en vond het moeilijk een pasje uit een geldautomaat te halen en liet het pasje dan nogal eens vallen. Ik vond dit erg vreemd. Verder kreeg ik steeds meer geheugen problemen. Beide klachten zijn verdwenen na het stoppen met Simvastatine.

  • Bijnkers
    Bijdrager

    Bedankt voor jullie reacties. BTW (by the way of tussen twee haken). De hartritmestoornis (over slaan, benauwd krijgen) zat me niet lekker en ik ben wat gaan googlen. Tip: het ziekenhuis OLVG te Amsterdam heeft een gratis app ontwikkeld voor iPhone waarmee je een hartcheck kunt doen. Nadat ik de app had gedownload (type als zoekopdracht ovgl in en de rest volgt van zelf) deed ik een meting. Uitslag: ” U heeft last van boezemfibrilleren,,,”. Wel niet ernstig, maar toch. Zal dit uiteraard tegelijk met de uitslag bloedtest met de huisarts bespreken. Toch maar even gestopt met Simsalabim! Fijn weekend.

  • Suikertje
    Bijdrager

    Ik kan alleen voor mezelf spreken. Voor mijn diabetes spuit ik insuline. Mijn cholesterol is zelfs zeer goed en toch wil mijn behandelende arts mij aan de cholesterolverlagers hebben. Ik weiger deze om in te nemen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.