Forums / Voeding / Diabetes 2 en overgewicht

probleem
Bijdrager

Diabetes 2 en overgewicht

Hallo, ik ben een nieuwkomer op dit forum. Ik heb diabetes 2 en heb problemen met overgewicht. Geen enkele dietiste kan mij helpen, er zijn dieten genoeg, maar ik kan weinig bewegen in verband met neuropathie. Buiten zit ik in een scootmobiel. Mijn suikers schommelen nogal: ’s morgens 7 en ’s avonds 10-15. Ik maak me er zorgen om, grjobje meijer

  • Afvallen is nooit eenvoudig helaas, zeker als je weinig kunt bewegen.

    De mensen in dit topic hebben ook neuropathie: Leven met polyneuropathie . Wellicht kun je hen advies vragen over bewegen met neuropatie?

    Wat betreft voeding kun je eens zoeken naar iemand die gespecialiseerd is in zowel psychologie als in diëtiek. Zie dit topic: Emotie-eter.

    Op Diabeteswiki staat deze informatie over gewicht en afvallen als je diabetes hebt:

    Gewicht
    Iemand die te dik is, moet al snel drie keer meer insuline produceren om de bloedglucosewaarden normaal te houden dan iemand met een normaal gewicht. Op den duur kan dat leiden tot diabetes type 2. Daarom is overgewicht – en vooral afvallen – een belangrijk aandachtspunt bij het voorkomen en behandelen van diabetes.

    Afvallen, hoe doe je dat?
    De beste manier om af te vallen is een combinatie van meer bewegen, minder calorieën en gezond eten.
    Minder calorieën
    De normaal aanbevolen hoeveelheid energie per dag is:
    2100 kcal voor volwassen vrouwen
    2600 kcal voor volwassen mannen.
    Wie wil afvallen, doet er dus goed aan minder te eten dan deze bovenstaande hoeveelheden. Overigens kunnen die per persoon verschillen, al naar gelang de leeftijd, mate van activiteit en spiermassa.
    Meer bewegen
    Beweeg waar u maar kunt. Neem de trap in plaats van de lift, breng uw kinderen op de fiets naar zwemles, doe uw boodschappen op de fiets, doe uw werkster de deur uit en lap de ramen voortaan zelf, parkeer uw auto net even wat verder weg, stap een halte eerder uit als u met de bus reist. En, als u dat niet al deed: zoek een bewegingsactiviteit of sport die bij u past. Zoek bovendien afleiding; wie veel te doen heeft, denkt minder vaak aan eten. Kijk voor bewegingstips ook bij Bewegen.

    Afvallen loont de moeite
    Zo’n 5 tot 10 procent van het overgewicht verliezen levert al gezondheidsvoordelen op: een betere insulinegevoeligheid, betere glucosewaarden, een gunstige invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Doordat mensen weer gevoeliger worden voor insuline, kan soms de medicatie voor diabetes verminderd worden. Af en toe is het effect hiervan zelfs zo gunstig dat mensen geen diabetesmedicatie meer nodig hebben. Dit zal vooral voorkomen bij mensen met diabetes type 2.

    Aanpassen medicatie
    Gaat u meer sporten of bewegen omdat u wilt afvallen? Dan is het vervelend om steeds te moeten eten om hypo’s te voorkomen. In overleg met uw arts kunt u uw medicatie laten aanpassen. Dit lukt het best wanneer u van het sporten een vaste gewoonte maakt (dagelijks of 3-4 keer per week). Dan is de insulinebehoefte immers continu lager.

    Zoek ondersteuning
    Wie bij het afvallen begeleiding krijgt van een diëtist, heeft meer kans op blijvend gewichtsverlies. Dat heeft een steekproef in Nederland uitgewezen. Van de vrouwen die vanwege overgewicht begeleiding van een diëtist kregen, was meer dan 50 procent na vier jaar nog steeds 5 procent van hun oorspronkelijke gewicht kwijt. Bij mannen lag dat percentage op ruim 40 procent.

    Bewegen en overgewicht
    Mensen met diabetes hebben een grotere kans op zwaarlijvigheid, vooral mensen met diabetes type 2. Andersom geldt: mensen die te dik zijn, vooral mensen met veel buikvet, hebben een grotere kans op diabetes. Want iemand die te dik is, moet al snel drie keer meer insuline produceren om de bloedglucosewaarden normaal te houden dan iemand met een normaal gewicht. Daarom is afvallen een belangrijk aandachtspunt in de behandeling en het voorkómen van diabetes. Bewegen, in combinatie met een gezonde leefstijl en voeding, speelt een cruciale rol.

    De overweging moet hierbij zijn: welk streefgewicht gaat gezondheidswinst opleveren? Verrassend genoeg levert het verliezen van zo’n vijf tot tien procent gewicht al gezondheidsvoordelen op: een betere insulinegevoeligheid, betere glucosewaarden, een gunstige invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Doordat mensen weer gevoeliger worden voor insuline, kan soms de medicatie omlaag. Bij sommige mensen met diabetes type 2 is het effect zelfs zo gunstig dat ze geen diabetesmedicatie meer nodig hebben.

    Gaat u meer sporten of bewegen omdat u wilt afvallen? Dan is het vervelend om steeds te moeten eten om hypo’s te voorkomen. In overleg met uw arts kunt u uw medicatie aanpassen. Dit lukt het best wanneer u van het sporten een vaste gewoonte maakt (dagelijks of 3-4 keer per week). Dan is de insulinebehoefte immers continu lager.

    Als laatste kan ik je nog aanraden om lid te worden van de Diabetesvereniging Nederland. Dan ontvang je ondermeer het ledenblad Diabc, waar dikwijls ervaringsverhalen van lotgenoten worden verteld. Lees bijvoorbeeld dit artikel over buik- en gewichtsproblemen.
    Veel succes!

  • SimonW
    Bijdrager

    Voeding heeft meer invloed dan bewegen op het gewicht dus er zou toch veel mogelijk moeten zijn. Hoezo kunnen diëtisten je niet helpen?

  • haande
    Bijdrager

    Die circa 2.600 kcal per dag voor een man wordt overal genoemd. Echter …. mijn gewicht blijft ongeveer constant bij 1.000 kcal per dag en ik ga pas afvallen vanaf 800 kcal of minder. Bij beperkte lichaamsbeweging: kantoorbaan + 5 km lopen per dag (woon-werk) + alle boodschappen voor ons gezin + ’s avonds de hond uitlaten + mijn tuin onderhouden: 600 m2 waarvan 220 m2 gazon en 260 m2 borders + 5× per week koken. Dus … is 1.000 kcal mijn inname per dag en kan ik NIET afvallen, tenzij ik minder eet en daardoor noodgedwongen minder beweeg.

    • Stier80
      Bijdrager

      Logisch dat je niet afvalt, als jij maar 1000 kcal eet dan zet je je lichaam in spaarstand en alles wat je eet word gelijk omgezet omdat je lichaam denkt dat je sterft.

      Wil je afvallen zal je meer moeten eten ;)

  • Anita421
    Bijdrager

    Ik ben begonnen met een volledig suikervrij en koolhydraatarm dieet op advies van de dietiste. Heel streng. Mijn dochter is zo in 3 mnd 12 kg afgevallen. Ook zij kan niet bewegen ivm reuma. Net als ik. Ik heb diabetes type 2 en hoop zo niet aan de medicijnen te hoeven. Misschien is tai chi een manier om te bewegen? Of yoga. Succes!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.