Forums / Voeding / Diabetes type 1 en veel koolhydraten

Ytsma
Bijdrager

Diabetes type 1 en veel koolhydraten

Hallo, ik ben 38 jaar en eet sinds twee jaar volgens een veganistische levensstijl.
Hierin volg ik en
Ik doe dit vooral om mijn gezondheid goed te houden.
Deze voeding word ook wel High Carb Low Fat genoemd omdat je qua koolhydraten rond de 80 procent van je inname zit en geen toegevoegd vet binnenkrijgt.

Ik heb het boek Dr. Neal Barnard’s Program for Reversing Diabetes gelezen mede om mijn voeding onder de loep te nemen en kijken of ik als type 1 ook profijt van zijn adviezen kon hebben. In dit boek wordt vooral richting type 2 met enkele goede uitleggen hoe je het ook kunt toepassen als je type 1 hebt.
De basis van dit alles is om je Insulineresistentie te verlagen zodat je insuline beter zijn werk kan doen (het probleem van type2).
Dat ik met mijn 62kg en 180cm lang ook vet in mijn cellen kon hebben had ik niet verwacht, maar ik heb door anders te gaan eten mijn nachtinsuline kunnen verlagen van 18 naar 11 en kan heb soms zelf nog lager instellen, terwijl ik anders soms over de 20 moest gaan om de suikers een beetje op de rit te houden ’s nachts.
Mijn dag insuline is ongeveer het zelfde gebleven.

Waar ik vooral heel blij van wordt dat ik nu veel meer kan eten en dat terwijl veel diëten gericht zijn op vermindering van koolhydraten en dus vermeerdering van de slechte vetten en teveel aan eiwitten, ik dus lekker veel koolhydraten kan eten.

Wat ook mooi meegenomen is dat ik hiermee mijn risico voor hart en vaatziektes ook drastisch verminder.

  • Ytsma
    Bijdrager

    Gister dus geviert dat we 2,5 jaar getrouwd waren.
    Gewoon met z’n tweeën in de keuken staan en voor, hoofd en nagerecht maken.
    Heerlijk uitgebreid.
    Nadeel, dat het vet percentage in al het eten erg hoog was.

    Dus vanochtend werd ik wakker met 13,4 .
    Vandaag maar proberen niet meer dan 10% vet te consumeren, zodat het lichaam weer goed met de insuline om kan gaan

  • Ytsma
    Bijdrager

    Mijn verhaal met diabetes en een plantaardige lifestyle.

    http://plantaardig-door-het-leven.blogspot.com/2015/02/diabetes-type-1-en-tss.html

  • Ytsma
    Bijdrager

    VOrig jaar heb ik een serie van drie blogs gemaakt over bewust.
    één ervan ging over Diabetes en Plantaardich (eten) en deze deel ik hier ook even.

    bewust deel 3 diabetes en plantaardig

  • Ytsma
    Bijdrager

    In de Diabc van deze maand sta ik mijn kop op de voorkant, en staat er een artikel in over hoe ik eet.

    ik sta in de diabc

  • anita53
    Bijdrager

    Hallo Berend,

    Het is een leuk artikel, ik had het al gelezen overigens. Deze manier van eten is wel “tegen de stroom in”. Ben nu een week bezig en het bevalt me goed. Dit in tegenstelling tot de GOK-methode of het diabetes2 keerom programma. We hebben lekker gegeten: een stoofpotje met patisson uit mijn moestuin, hartige havermoutkoekjes en ook een romige Indiase curry met tofu.

    Ik heb even een vraagje over het LOW FAT gedeelte van het dieet. Hoeveel procent van jouw dieet bestaat uit vet? Ik lees nl. op de verschillende websites verschillende percentages.
    En begrijp ik het dan goed als ze het dan over het aantal calorieën hebben? Bv. ik heb 2000 kcal nodig op een dag en dan mag ik bij 10% FAT, 200 kcal aan vetten binnen krijgen. Als ik dan een cracker besmeer met 15 gram notenmoes heb ik al 10 gram vet te pakken à 9 kcal = 90. Als ik dan bij het avondeten ook nog 1 eetlepel (olijf) olie gebruik t.b.v. de bereiding, dan blijft er al niet veel meer over, want in een aantal v.d groentes zit ook al iets vet begreep ik.

    Alvast bedankt voor de moeite, Anita

  • Ytsma
    Bijdrager

    Hallo Anita,

    Het gaat inderdaad om 10% vet van je totale Kcal inname.
    Dus bij 2000Kcal mag je 200Kcal aan vetten binnen krijgen.

    Het is dan ook niet de bedoeling dat je olie toevoegt aan eten of in olie gaat bakken.
    Anders zit je er zo aan.

    Wij bakken/wokken nu alleen nog maar met water(sauteren) wat vooral in het begin wel wennen is.
    Teveel water en je bent je eten gewoon aan het koken en te weinig en alles bakt aan.

    Extra vet zoals een handje noten of een boterham met pindakaas mag ook best, als het maar niet een standaard word.

    Wij streven er naar om ons vet onder de 10% te houden, maar dat lukt echt niet altijd.
    (misschien lust ik toch te graag dat boterhammetje met pindakaas.)

  • anita53
    Bijdrager

    Hoi Berend,

    Bedankt voor je antwoord! En het is dus zo als dat ik al vermoedde. Veganisme en HCLF helemaal is nieuw voor me. Vanaf de diagnose DM2 de suikers verbannen. Sinds een week alleen plantaardig gegeten en dan is het nu tijd om aandacht te besteden aan het LOW FAT aspect. Een mens kan tenslotte niet alles tegelijk! Van sauteren heb ik gisteren een instructiefilmpje gezien. Ik weet dus nog maar net wat het is! Ik ga dat van de week eens uitproberen. Het lijkt me een hele klus om het percentage vet zo laag te krijgen / te houden. Het zal een grotere omschakeling zijn met koken dan van vegetarisch naar het plantaardige, – meer een zoektocht hoe nu te koken / te bakken en mijn recepten aan te passen.

    Nogmaals bedankt, Anita

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.