Forums / Nieuw met diabetes / Dubbel insuline spuiten?

Miepie
Bijdrager

Dubbel insuline spuiten?

Ik had gisteravond iets doms gedaan. Ik spuit ’s avonds 28 eh Levemir, zo ook gisteren, maar op de een of andere manier viel de spuit na 1 seconde uit mijn been, ik dacht daarom dat de insuline niet binnen was gekomen en spoot nog een keer, toen raakte ik ineens in paniek en belde de dokterswacht, Daar werd gevraagd of ik de spuit beide keren leeg had gedrukt, dat wel dus, waarop zij na overleg met de arts dat ik dus een dubbele dosis had gespoten, ik moest meteen een heleboel langwerkende koolhydraten gaan eten en wakker blijven tot 1 uur, dan weer meten en dat doorbellen. Dat heb ik gedaan, ik werkte 4 boterhammen met kaas,een los stuk kaas, een appel en wat druiven naar binnen, bij het meten zat ik op 14.2, daar kon ik mee gaan slapen, maar ik werd wel elke 2 uur door de dokterswacht wakker gebeld, mijn waarden gedurende de nacht waren 15.5, 14.3 en 12.2.
Vanmorgen nuchter gemeten: 9.7, dat aan mijn eigen huisarts doorgegeven, ik moest mijn metformine en gliclazide laten staan en verder gewoon eten. Ik hield vandaag voor de zekerheid een dagcurve bij en het viel mij op dat mijn waarden veel hoger lagen dan ik na een dubbele dosis insuline zou verwachten, en nu bekruipt me de gedachte: was het gisteravond wel een dubbele dosis insuline geweest en is er met het (vr)eetadvies van de dokterswacht niet een hyper gecreëerd?
Iemand anders wel eens zo’n ervaring gehad? Ik doe dit in elk geval nooooit weer, dat is echt niet leuk.

Tags: 

  • Ben42
    Bijdrager

    Weleens 40 eenheden kortwerkende in plaats van langwerkende insuline gespoten.
    Onmiddelijk een glas onverdunde ranja gedronken.
    Daarna het ziekenhuis gebeld. Op zich kwamen die met eenzelfde advies, veel suiker en regelmatig controleren. Die nacht dus opgebleven, in het begin om het half uur gecontroleerd later in de nacht om het uur.

    Wat je in een dergelijke situatie niet wilt is in een coma raken, daarom ga je aan de veilige kant zitten, dat betekend om een hypo te voorkomen ga je dus hoog zitten met je bloedsuikers. (Soms extreem hoog).

    Wat betreft een hoge dosis insuline, mijn ervaring is dat dit wel ‘effectief’ kan werken, maar dat is lang niet altijd het geval. Een hoge dosis insuline geeft dus wel een risico op een flinke hypo, maar het kan ook zijn dat het lichaam ‘ondanks’ een grote hoeveelheid insuline niet effectiever werkt dan met een kleine hoeveelheid insuline.

    Wat betreft jouw situatie, je hebt na de fout correct gehandeld. De hoge waarden dat is vervelend, maar daar is een goede reden voor. Het voornemen om deze fout (of vergelijkbare fout) nooit meer te maken is een uitstekend voornemen. Echter ik zou zeggen wees er op bedacht dat door het routine matig handelen het altijd kan voorkomen dat je de dingen fout doet. Zeker als er iets iets dat de routine verstoord.

    Zaken als vergeten te spuiten (lang/kort/pomp), per ongeluk meer spuiten dan de bedoeling was. Spuiten terwijl het eten nog niet is gearriveerd. Verkeerde medicatie, vergeten medicatie, dubbele medicatie. Dit zijn fouten die vrijwel iedereen wel eens overkomt.

    Ook vertrek ik thuis wel eens en kom er onderweg achter dat iets niet in orde is. (Insuline op, batterij leeg, geen lancetten, te weinig strips, medicatie vergeten mee te nemen, hele priktasje vergeten en zo nog een aantal dingen). Al deze zaken zijn mij wel eens overkomen.

    Succes,
    Ben

  • Miepie
    Bijdrager

    Dank je, Ben. Achteraf snap ik zelf de reactie van de dokterswacht ook wel, inderdaad hebben ze het zekere voor het onzekere genomen, ze zagen me niet, moesten het doen met wat ik aan informatie doorgaf en dan was dit het beste advies, met een hyper kon ik immers nog normaal functioneren, met een hypo niet (meer). Gisteren was de situatie bij mij al weer redelijk normaal en vanmorgen ben ik met een normale nuchtere waarde van 5.7 opgestaan.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.