Forums / Bewegen / Eerst rust, dan sporten, maar hoe houd ik mn waardes er goed bij?

MariekeG81
Bijdrager

Eerst rust, dan sporten, maar hoe houd ik mn waardes er goed bij?

Vanmiddag had ik een uur kantoortaken om vervolgens na het werk nog te gaan sporten. Om me te kunnen concentreren op mijn kantoortaken moet ik 2-4 eenheden meer bolussen (6 eh) dan wanneer ik ga sporten. Vanmiddag heb ik 4 eh gebolusd en zat ik op 13.5 voordat ik begon met sporten en na anderhalf uur zat ik op 16.9. Als ik 6 eh bolus kom ik, verwacht ik, in een hypo uit tijdens het sporten. Het aanpassen van een basaal heeft geen effect want dan stijgen mijn waardes ook heel snel. Herkent iemand dit probleem en hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Het demotiveert behoorlijk om te sporten, het is de afgelopen week al 3 keer eerder zo verlopen.

Groetjes Marieke

  • Anke
    Bijdrager

    Hoi, Helaas, je zult het moeten uitproberen: meten! In jouw geval zou ik eerst proberen met 5 eh, blijf je dan te hoog, dan 6 eh.
    Het blijft altijd proberen. geen dag is hetzelfde. Als je denkt dat je het weet, is het de volgende keer toch weer anders. Houdt dextro bij de hand en meet onder het sporten ook een keer.
    Ik wandel regelmatig na het avondeten, en dan meet ik ook halverwege mijn wandeling. Het meetresultaat hangt ook af van hoe hoog ik zat voor ik ging wandelen, en van wat ik bij het avondeten gegeten heb, en wanneer ik de kortwerkende insuline heb gespoten (vaak voor het avondeten zelfs niets als ik wil gaan wandelen). Maar geen twee wandelingen zijn hetzelfde. Helaas, zou veel makkelijker zijn.
    Sterkte.

  • Tamm
    Bijdrager

    Door het sporten stijgt je bloedsuiker ook. Al heb ik ook wel eens gehoord dat je dan na anderhalf uur na het sporten wel kan meten, maar ik kan me ook voorstellen dat het juist door het sporten nog hoog is.

    Ik merk dat ik juist later op de dag na het sporten lager uitkom, waardoor ik het moeilijk vind om ’s middags of ’s avonds te sporten.

    • andrew
      Bijdrager

      klopt je heb een naverbranding (ex semi body builder) ben ik geweest
      1 a ander half uur kan het besten meten dan mits je niet goed voelt
      maar dat lijk mij duidelijk. met krachttraining verbrand veel meer KJ dan met lopen en voor al de grote spieren borst rug
      ik trainde vroeger daarna in de suana dat kan helaas nu niet meer in de sauna i.v.b isuline wordt dan te warm

  • Racingbike
    Bijdrager

    @mariekeg81; mijn ervaring is wanneer ik met mijn racefiets erop trek ik eerst mijn waarde check. Zit ik te hoog spuit ik voorzichtig wat bij. Alleen het probleem is dan dat de kans groot is dat je, ondanks je inspanningen, nog hoger uitkomt.

    Een keer ervaren dat ik ben gaan fietsen nadat ik de lunch had gegeten. Omdat ik netjes zat besloot ik om niet te prikken. Na 15 km merkte ik dit, geen kracht meer in mijn benen. Gecontroleerd en jawel een waarde 14,9.
    Daarom spoot ik 1E en na 1,5 uur weer gecheckt. De waarde was verder gestegen.

    De uitdaging is dat ieder mens anders reageert op de insuline. Je komt door je bloedje te controleren daar achter.

    Dat met een hoge waarde je zin en motivatie in de kelder liggen is een heel bekend verschijnsel.

  • andrew
    Bijdrager

    hoog nooit mee gemaakt.
    glucose is normaal brandstof dus dan zou hij juist laag moeten zijn

  • jako
    Bijdrager

    Andrew, als je (te) hoog zit heb je te weinig insuline in je bloed. De glucose kan daardoor niet in je cellen komen en je stijgt nog meer. Volgens mij wordt het afgeraden om met bloedsuiker hoger dan 15 te gaan sporten. Maar dat zal ook voor iedereen verschillend zijn. En als je spuit heb je altijd een “voorraad” langwerkende in je lijf, bij een pomp heb je dat niet en zul je veel sneller gaan stijgen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.