Forums / Voeding en dieet / Ervaring glycemische lading en voeding

manon.ben
Bijdrager

Ervaring glycemische lading en voeding

Hoi,

Ik ben niet zolang diabeet. Kreeg enkele weken te horen dat ik type 1 heb.
Ik wil toch de controle hebben over mijn bloedglucose.

Heeft er iemand ervaring met voeding en glycemische lading of goede ervaring met receptenboek.

Groet Manon

  • M.vanHoorn
    Bijdrager

    Hallo Manon,
    Het beste kan je een afspraak maken bij een diëtiste, die kan je waarschijnlijk meer vertellen over producten met een hoge of lage glycemische waarde.
    Het ligt natuurlijk ook aan welke producten je eet, en met welke andere je ze combineert. Daarnaast zal de ervaring leren hoe jij reageert op de verschillende gerechten.
    Succes.

    Maye
    Bijdrager

    Helemaal de controle over je bloedglucose zul je waarschijnlijk niet krijgen. Maar alle kleine beetjes kunnen helpen om tot een aanvaardbare situatie te komen.

    Glycemische Index (GI) staat voor hoelang je lijf nodig heeft om de koolhydraten tot glucose af te breken. Vezels, groenten, volkoren producten, noten, eieren, kaas, vlees, vis zijn voorbeelden van voedsel met een lage GI. Limonade, vruchtensap, snoep, koek, witbrood en (niet volkoren) pasta zijn voorbeelden van voedsel met een hoge GI.

    Glycemische Lading (GL) staat voor hoeveel effect een maaltijd heeft op je bloedglucose. Dat hangt niet alleen af van de GI van wat je eet of drinkt, maar ook van de hoeveelheid – 2 glazen vruchtensap hebben dezelfde GI als 1 glas, maar toch is het effect op je bloedglucose dubbel zo groot, dus de GL is dan groter.

    Ook maakt het verschil uit of je alleen dat glas vruchtensap neemt, of dat je eerst een handje noten eet. Door de noten neemt je lijf de koolhydraten uit het vruchtensap, langzamer op, waardoor de GL dus ook lager is.

    GI en GL zijn allebei per persoon verschillend, maar er zijn genoeg overeenkomsten om een soort standaard verwachting te kunnen maken. Daarvoor is inderdaad je dietiste de aangewezen persoon. Als je dat dan gaat uitproberen, moet je je bloedglucose vaker meten om te zien wat het met jouw bloedglucose doet. Gaandeweg leer je je lijf goed genoeg kennen om in te schatten wat je wel en niet kunt eten of wat voor combi’s voor jou goed werken.

    Meer info vind je ook hier:
    Het Voedingscentrum over GI
    Het Diabetesfonds over GI

    manon.ben
    Bijdrager

    Dank jullie wel voor de info.
    Glycemische waarde en lading is me wel bekend.
    Ik probeer in iedergeval zo gezond mogelijk te eten. Bijvoorbeeld gebakken aardappels
    Laat ik staan.

    Groetjes Manon

    Anne1998
    Bijdrager

    Hoi Manon,

    En zelfs al wil je een keer gebakken aardappels eten. Dan mag dat best! Gebakken aardappels zou ik namelijk niet per definitie tot ongezonde voeding rekenen. Je hebt ook gewoon koolhydraten nodig ;)

    roba
    Bijdrager

    Er zijn mensen met type 1 die met een koolhydraat arm dieet zonder medicijnen zijn,
    Ikzelf ben eerst afgevallen (type2) ln ketose, dwz minder dan 5 gram koolhydraten per dag, en ben nu weer op gewicht en heb de koolhydraten wel wat verhoogd, maar niet zoveel dat ik medicijnen nodig heb. Het is een aanpassing van je eetgewoonten en misschien kun je erbij sporten, meer spieren wil zeggen dat er meer energie nodig is.
    Hoop dat je er iets aan hebt,
    Er zijn goede diëtisten nodig die een nieuwe aanpak voorstaan, pappen en nathouden met medicijnen is eigenlijk voor de meeste diabeten niet meer nodig.
    Helaas wil dit bv zeggen dat niet alleen de gebakken aardappelen moeten blijven staan, maar ook de gekookte. Witbrood, rijst etc
    Lees je in, er zijn sites genoeg die je kunnen helpen

    Momo
    Bijdrager

    Mensen met type 1 zonder medicijnen?

    Dat moet je even uitleggen Roba, want daar heb ik nooit eerder van gehoord.

    Jaapie
    Bijdrager

    Ik kan me een situatie bedenken waarbij geen medicatie bij type 1 mogelijk is: de honeymoonfase. Zelf zit ik daar ook in. Ik spuit daarom nu niets. Ik moet nog wel dagelijks mijn bloedsuiker meerdere keren per dag meten. Zelf vind ik dat nog best vaak. Zeker als je weet welke waardes ik meet. Ik meet vieren, vinden en heel soms een zes. Kort na het eten zie ik nog wel eens een keer een 7. Maar daar blijft het wel bij.

    Type 1 en geen medicatie kan dus wel naar mijn idee, maar niet in het scenario van Roba.

    Jaapie
    Bijdrager

    Ik kan me een situatie bedenken waarbij geen medicatie bij type 1 mogelijk is: de honeymoonfase. Zelf zit ik daar ook in. Ik spuit daarom nu niets. Ik moet nog wel dagelijks mijn bloedsuiker meerdere keren per dag meten. Zelf vind ik dat nog best vaak. Zeker als je weet welke waardes ik meet. Ik meet vieren, vinden en heel soms een zes. Kort na het eten zie ik nog wel eens een keer een 7. Maar daar blijft het wel bij.

    Type 1 en geen medicatie kan dus wel naar mijn idee, maar niet in het scenario van Roba.

    hoftor
    Bijdrager

    Roba, minder dan 5 khd per dag gebruiken hoe speel je dat klaar? Met een beetje groente zit je daar toch al zo op? Hou je dit wel vol?
    Hoe ziet je eetpatroon er voor een hele dag eruit? Tot hoeveel khd wil je gaan?
    Doe je het helemaal uit jezelf zo of nog steeds o.l.v. een dietist? Morgen moet ik voor controle en dan zal ik er eens naar informeren! jij succes verder!

    inliner
    Bijdrager

    Dat kan met een “eet alleen vlees”-dieet.

    hoftor
    Bijdrager

    Hallo! Een ”vleesdieet” is voor mij persoonlijk geen optie. Ik zoek naar een levenswijze
    die je gewoon wordt voor je dagelijkse leven.
    Ik vraag me nu wel af hoe ver je moet gaan met het kiezen van levensmiddelen wat het aantal khd aangaat. bv Augurken, daar gebruik je niet veel van maar er zit veel verschil in. Er is een merk met 1,1 khd per 100 gr. maar ook wel 7 khd per 100gr. die ik echt smaakvoller vind. Dan weet ik toch niet goed wat ik moet kiezen. Ik wil niet doorslaan maar eigenlijk ook geen domme keuzes maken. Staan jullie ook wel eens voor zo’n dilemma en waar baseren jullie je keuzes dan op?

    Chaim
    Bijdrager

    @hoftor…begint de keuze niet bij hoe strak je “nummers” moeten zijn?
    Ik merk dat mensen hier heel streng zijn voor zichzelf.
    Is een 6 mmol/l na de maaltijd nog acceptabel of moet het echt een 5 zijn?
    Ontken je de persoonlijk behoefte van jouw lichaam onder jouw omstandigheden dan niet een beetje?
    Want jou lichaam kan wel eens beter fungeren op dat 6-je met die augurk die net iets meer kh heeft.
    Het gaat vooral ook om stabiele waarden.
    En als jij die augurk met net iets meer kh nou gewoon lekkerder vindt en je niet opeens op 8 mmol/l uitkomt…waarom zou je je dan die lekkere augurk ontzeggen?

    Met alles wat je eet en drinkt moet je kiezen of het voor jou geschikt is.
    Maar je moet ook voor ogen houden wat redelijk is en wat alleen geaccepteerde waarden najagen is.

    hoftor
    Bijdrager

    Hallo Chaim, ik denk er zelf eigenlijk ook zo over hoor! Ik was gewoon benieuwd waar een ander de grens legt bij het kopen van voedingsmiddelen. Een augurk is ook niet zo belangrijk ! Maar ik denk wel als ik door die kleine dingetjes wat koolhydraten besparen kan is dat gewoon meegenomen en wordt dat vanzelf een gewoonte. Ik zit nog in de fase dat ik nog niet weet of ik me nu met een waarde van 6 of 8 me beter voel. Het is voor mij echt een ware ontdekkingsreis door het land der diabeten!( glimlach)

    Maye
    Bijdrager

    Wat een afwegingen, he. Als ik m’n glucose stabiel tussen 5 en 10 heb, ben ik al heel tevreden. Vroeger was dat ook ‘geoorloofd’, daar tevreden mee zijn. Nu moet je je bijna verantwoorden.

    In die tijd (begin jaren 90) was het alleen voor specifieke situaties dat een pomp werd overwogen. Nu de pomp voor veel meer mensen binnen bereik is gekomen, kan er ook veel meer. Was je toentertijd nauwelijks instelbaar met de insulinepen, dan kreeg je een pomp en was het al heel goed als je daardoor beter instelbaar was dan eerst. Bij die groep hoor ik. Maar sinds het gebruik van de pomp is uitgebreid naar een bredere groep patienten (en ieder die er baat bij heeft, is het wat mij betreft gegund, he, voor de duidelijkheid) is het ook voor meer mensen mogelijk om veel scherper te worden ingesteld. Lukt dat niet, dan moet je gaan afwegen: welk doel is haalbaar, wat ben ik bereid daarvoor te doen/laten?

    Ik schommelde elke dag van 20 naar 3 en weer terug. Dat is uitputtend en frustrerend. Met de pomp werd dat redelijk stabiel tussen 5 en 15, met ongeveer wekelijks uitschieters. Medicatie voor chronische pijn en (trauma gerelateerde) stress brachten die uitschieters wat tot bedaren. En sinds een jaar ben ik stap voor stap aan het omschakelen naar kh-beperkt, en dat levert meestal stabiele waarden tussen 5 en 10 op. Moet ik dan gaan streven naar onder de 8? Van wie? Degene die bedacht heeft dat dat de nieuwe norm moet zijn? Die mag lekker naar de pomp lopen (pun intended).

    Als ik na de maaltijd onder de 13 zit, ben ik tevreden. Nuchter onder de 6 betekent voor mij al sinds de honeymoonfase, dat ik me de hele ochtend ziek voel. Pas ik dus voor. Ik eet kh-beperkt, maar ik ga niet álles wat ik graag lust of waar ik blij van word, permanent uit m’n menu schrappen. Nu en dan een ijsje of een warme chocomelk met slagroom, dat moet gewoon kunnen. Ik wil geen complicaties krijgen later, maar wat win ik ermee als ik uit angst voor complicaties later, een leven leid dat ik een ‘verkapte complicatie in het heden’ vind? Ik wil wel van het leven kunnen genieten.

    De balans vinden, dat is de kunst, en dat is het elke dag weer, maar ik word er gaandeweg wel steeds handiger in, weet beter wat ik kan en wil (en wat niet).

    Chaim
    Bijdrager

    Wat een afwegingen, he. Als ik m’n glucose stabiel tussen 5 en 10 heb, ben ik al heel tevreden. Vroeger was dat ook ‘geoorloofd’, daar tevreden mee zijn. Nu moet je je bijna verantwoorden.

    Maye….wat een opluchting om mijn eigen idee ook door een ander bevestigd te zien.

    Ik heb datzelfde gevoel. Tussen de 5 en de 10 is voor mij prima en voel ik me goed.
    Ik heb tussen de 21 en de 3 gezwabberd op een dag.
    En elke keer dat ik hoger dan 5 voor het eten of 7 na het eten uitkwam, voelde ik me eigenlijk schuldig. Terwijl ik zo’n beetje hetzelfde eet een redelijk vast dagritme heb en toch wisselende waarden. En de ene keer komen twee volkoren boterhammen met kaas uit op 9 mmol/l en de volgende dag op 6 mmol/. Ik ben ook opgehouden om aan mijn eten te sleutelen.
    Kom je op controle dan kijken ze je zo aan alsof ze niet geloven dat je een volkorenboterham met kaas eet, maar stiekum een grote portie vette patat met een grote klodder nog vettere mayonaise of zo.
    En ik ben 58 en wil niet als een stout kind aangekeken worden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.