Forums / Voeding / Eten zonder Koolhydraten

juliath
Bijdrager

Eten zonder Koolhydraten

Hoi allemaal!
Ik heb dinsdag te horen gekregen dat ik diabeet ben, waarschijnlijk type 1.
Met al die informatie door elkaar, en al dat prikken en meten, heb ik behoefte aan iets makkelijks waar ik geen rekening mee hoef te houden… wat is lekker eten & koolhydraten vrij?
Groetjes Julia

  • Abisko
    Bijdrager

    lekker eten & koolhydraten vrij?

    Groenten. Je kan er pasta of saus van maken, gekookt of rauw eten.
    Er zijn een aantal topics over koolhydraat arm eten. Onder voeding en dieet. Daar vind je meer info van anderen.

    Onthoud dat je energie ergens van moet komen. vet ipv koolhydraten dan.

  • Ben42
    Bijdrager

    Juliath schreef:
    waar ik geen rekening mee hoef te houden… wat is lekker eten & koolhydraten vrij?

    Helaas is het niet zo eenvoudig. Zelfs als je voeding tot je neemt waarin geen koolhydraten zitten, dit heeft nog steeds invloed op je spijsvertering en je lichaam. Volledig koolhydraten vrij eten is niet alleen niet praktisch, maar kan ook gevaarlijk zijn.

    Vetten en eiwitten, zijn geen koolhydraten. Deze zitten vooral in dierlijke producten, namelijk vis en vlees. Groenten bevatten over het algemeen weinig koolhydraten, maar dit is afhankelijk van de groente. (Knollen zoals aardappelen bevatten veel koolhydraten, wortelen en bollen (zoals uien) bevatten ook wel veel koolhydraten. Groene groeten bevatten vaak minder).

    Op voedings verpakkingen staan de hoeveelheden koolhydraten vermeld Ja vaak in bijna onleesbare kleine lettertjes. (Gebruik je telefoon als vergrootglas oom ze te lezen). Op het internet zijn allerlei voedings tabellen te vinden waarin ook de koolhydraten vermeld staan.
    Ook zijn er ook heel veel apps op dit gebied.

    Succes,
    Ben

  • Elly
    Bijdrager

    Ben je al bij de diëtiste geweest?? Heb je een goede weegschaal om je voeding op te wegen als je koolhydraten telt? Het is best een klus om alles te leren w.b. diabetes. Sterkte!

  • Moniek
    Bijdrager

    Helaas zie ik het overal meer en meer. Een koolhydraat-arm dieet is echter schadelijk op de lange termijn. Lees anders het artikel op deze site even door: https://www.hetgezondstedieet.nl/suikerziekte-voorkomen-of-genezen-met-gezond-eten/ . Info is gratis en leuke links naar andere informatie.

  • Jasper
    Bijdrager

    Gelukkig, er is toch weer een nieuw wonder dieet gevonden! ;-)

  • anita53
    Bijdrager

    Hoi Moniek,

    Ik heb even gelezen op die website. Staat (voor mij ) veel bekende info op i.v.m. het plantaardig onbewerkt dieet ( whole food, plant based, low fat), maar wat ik niet kan vinden is wie die website heeft gemaakt/van wie die is, ook niet bij het voorstellen. Weet jij wel waar dat staat?, anders krijg ik er toch een beetje een onbehaaglijk gevoel bij. Groet, Anita

  • Jasper
    Bijdrager

    Oeps fout gepost net.

  • Flastic
    Bijdrager

    Zoals de anderen hier ook al hebben aangegeven is echt eten zonder koolhydraten niet mogelijk. Bijvoorbeeld, je hebt fruit nodig en in alle fruit zitten koolhydraten.

    Iets wat je misschien meer zal helpen is andere manieren zoeken om niet teveel na te hoeven denken over koolhydraten. Bijvoorbeeld: Stel samen met de dietiste een aantal voorbeeld lunches en ontbijten samen die je neemt. Bestel je eten bij een bedrijf zoals hello fresh (zij geven de koolhydraten per maaltijd) of een van de concurrenten (via de dvn winkel krijg je zelfs korting op 1 bedrijf geloof ik).

    Koolhydraten tellen is echt kei vervelend maar geloof me, het wordt echt makkelijker. In het begin is het super overweldigend, maar op een gegeven moment ga je het vanzelf onthouden en kan je ook veel beter uit de losse pols schatten wat een maaltijd ongeveer aan koolhydraten heeft. Dat geexperimenteer kost wel wat tijd, en als je daar nu de puf niet voor hebt kun je dus misschien beter gewoon elke dag hetzelfde ontbijt eten (bv: 2 boterhammen met elke keer andere vleeswaren of beleg en komkommer), ongeveer dezelfde lunch eten en een paar dezelfde avondmaaltijden afwisselen. Is een beetje saai, maar het scheelt gewoon veel stress door denkwerk.

    Als je later wat meer puf hebt kun je overwegen om maaltijden te “preppen”, je bereid dan 1x of 2x in de week al je maaltijden voor, rekent 1x alle koolhydraten uit, en kunt de rest van de week gewoon even op je lijstje kijken wat er ook al weer in zat.

    In elk geval veel succes!

  • Maye
    Bijdrager

    Als ik je vraag goed begrijp, wil je even iets kunnen eten zonder erbij na te hoeven denken, dus geen hele kh-arme diëten maar een ‘snack die mag’ klopt dat?

    zoet en (bijna) geen kh: meloen, wortel, blokje extra pure chocola als je ervan houdt

    hartig en (bijna) geen kh: stukje kaas of worst, handje noten e/o pinda’s (zonder rozijnen), tomaatje, gekookt/gebakken ei

    chocola en vrij weinig kh (evenveel als een glas melk, nl 9 kh bij 200 ml) : 1 tl cacao poeder en suikervrije zoetstof naar smaak met een scheutje koude melk tot een papje maken en dan koude of warme melk toevoegen

  • corrus
    Bijdrager

    Ehmmm… Ik eet niet koolhydraatvrij.
    T1D betekent beslist niet dat ik niets mag hebben.
    Niet als een dolle snoeien hoor…
    Maar eigenlijk mag ik alles eten, maar wél met mate.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.