Forums / Zorg en behandeling / Extreme pijn bij inspuiten van insuline

Merel1975
Bijdrager

Extreme pijn bij inspuiten van insuline

Vanaf het moment dat ik moest gaan spuiten heb ik extreme pijnen bij het inspuiten van de insuline. Het prikje zelf dat valt reuze mee. Maar het inspuiten van het spul doet mega veel pijn, het blijft branden en pijn doen. Voel vaak ook uren erna nog precies waar ik heb gespoten. Ik heb het zowel bij de novorapide als bij de lantus.
Tot nu toe geprobeerd diverse grote van naaldjes 4,5 en ook 6, maakt helaas niks uit.
ijs/koud pakking heel soms helpt het maar ook heel heel vaak niet. Als ik dit doe dan bloed ik wel heel vaak echt na.

Ik ben overigens een been spuit dame.
In mijn buik kan het niet ivm het vele hangvel en daardoor ontstaan vaak echt krabjes/hhaaltjes en dus wondjes en ook is mijn huid daar vaak wat smetterig en dat is ook gevaarlijk.
In mijn armen kan ik niet spuiten ivm al jarenlange heftige schouder blessure waarvoor ik ook operatie etc heb gehad.

Mijn diabetes verpleegkundige kwam met bovenstaande dingen die ik al heb geprobeerd, en gisteren had ze het over twee andere hulpmiddelen
– i port advance maar helaas is die alleen op de buik te gebruiken(zie op de site alleen maar dingen op de buik geplaatst en is dat bij mij geen optie ivm het vel en de slapheid). Of is hier iemand die het ook op andere lichaamsdelen toe past en dat dat ook goed gaat?
– en ze had het over de insujet heeft iemand hier ervaringen mee?
– emla creme in tegenstelling tot de boven gemelde dingetjes die worden vergoed, is deze creme voor eigen rekening en niet goedkoop?
Daarom hebben jullie ervaringen met een van deze dingen?

En weten jullie eventueel wat ik nog verder zou kunnen gaan proberen?
Hebben jullie andere tips om het wat pijnlozer te maken?

  • Chaim
    Bijdrager

    Wat me opvalt is dat je schrijft dat het prikken zelf niet zo’n pijn doet, maar
    Maar het inspuiten van het spul doet mega veel pijn, het blijft branden en pijn doen. Voel vaak ook uren erna nog precies waar ik heb gespoten. Ik heb het zowel bij de novorapide als bij de lantus.
    Dat klinkt alsof dat niets met naalden heeft te maken of met de spuitplaats, maar met de insuline.

    Ik had eerst Levemir als langwerkende insuline. Die moest ik in mijn been spuiten van de dvk, maar ik had hetzelfde probleem als jij. Dat brandde zo heftig, dat ik dat al snel als spuitplaats verliet. Ik kon en kan wel in mijn buik spuiten, zeker nu daar een hele vetband is ontstaan door de insuline. Die had ik daarvoor niet.
    De dvk in het ziekenhuis heeft me op Tresiba gezet en die kan ik wel in mijn been spuiten. Dat brand dus niet. Een heel enkele keer, maar dat heeft iedereen wel. Nadeel is dat zich daar nu ook vet begint te vormen.

    Om een eigen ervaring weer om te zetten in jouw vraag…misschien een andere insuline proberen of laten testen op insuline allergie?
    En verder heb jij misschien, net als ik, een extreem gevoelige huid?
    Bij mij is de huid op buik en benen nu onherstelbaar beschadigd. En ik gebruik 4mm naaldjes.

    Wat betreft de iport advance…als je op de site van de maker gaat kijken zie je dit:
    Where are the recommended application sites?
    The recommended application sites are illustrated below:
    Plaatsing iPort Advance
    Bron: http://www.medtronicminimed.com/customer-support/i-port-advance/product-information

    Er is zoveel meer informatie beschikbaar op het Engelstalig gebied.

    Merel1975
    Bijdrager

    Thx voor je antwoord.
    Ik ben niet getest op insuline welke ik wel of niet tegen zou kunnen.
    Ik heb deze gekregen en ondanks ik vaak meld dat ik altijd pijn heb bij het inspuiten en vraag of het aan de soorten spuiten kan liggen krijg ik daar geen antwoord op.
    Ik weet van een vriendin van mij dat ze het bij de lantus ook idd had en die is bij haar vervangen.
    Maar ik heb het dus bij beide middelen.
    Maar het is zeker iets wat ik kan vragen als ik weer naar de interniste mag in januari.

    4mm naaldjes heb ik geprobeerd op aanraden van dvk 1 maar dat maakte niet echt uit met de 5mm.
    Van dvk 2 moest ik meteen stoppen met 4mm want die zouden vaak buigen en verstopt raken. Van haar het kou pak gekregen.
    Ook zat ze te denken om misschien nog 6mm naaldjes te gaan gebruiken omdat me huid misschien te dik zou zijn.
    Zij kwam ook met de iport aan maar kende alleen maar mensen bij wie het op de buik bevestigd wordt net als op de voorlichtingsfilmpjes.
    Ook de dvk van de thuiszorg kende het dingetje maar had 3 mensen die het gebruikte en ook alleen maar op de buik bij hem was gebruik op het been ook onbekend.
    Nu zoek ik mijn info wel in het nederlands op want ben dislektisch en dus NL is al moeilijk te begrijpen en moet ik meer en vaker lezen, engelse termen is voor mij helaas onbegrijpbaar.
    Maar ik snap dus dat het wel kan op het bovenbeen de iport?

    Omdat volgens de dvk’s het niet op de buik kon kwam ze met de insujet als idee. Maar ik kan daar helaas weinig van online vinden.
    Weet wel dat mijn zorg verzekeraar beide vergoed. (heb ik al navraag gedaan)

    Merel1975
    Bijdrager

    Intussen na maanden een afspraak gekregen bij de diabetesverpleegkundige.
    Was ook weer bij de arts geweest maar die had amper aandacht voor mijn klachten die was alleen maar bezig met mijn super mooie hbac.

    Heb nu van de verpleegkundige ipv novorapide de apidra gekregen.
    Maar helaas totaal geen verschil in de pijn.
    Het is nog echt heftig pijnlijk.
    Ook nog geprobeerd met langere naaldjes, maar het inspuiten zelf blijft gewoon erg veel pijn doen.
    Ook het exceem en de wondjes op de benen blijven helaas bestaan.

    Denk dat ik gewoon moet zien als straf omdat ik mijn leven leefde in de manier dat het voor mijn prettig, rustig en draagbaar was door veel eten en drinken en door niet met de suiker rekening te houden nu gewoon gestraft wordt met het niks meer mogen van wat lekker is en wat me een prettig leven gaf en dat ik ook de heftige pijnen en de lelijke wondjes benen moet slikken en maar mee moet leven, in het vervolg.

    Chaim
    Bijdrager

    Denk dat ik gewoon moet zien als straf omdat ik mijn leven leefde in de manier dat het voor mijn prettig, rustig en draagbaar was door veel eten en drinken en door niet met de suiker rekening te houden nu gewoon gestraft wordt met het niks meer mogen van wat lekker is en wat me een prettig leven gaf en dat ik ook de heftige pijnen en de lelijke wondjes benen moet slikken en maar mee moet leven, in het vervolg.

    Nee!!!! Dat is gewoon niet zo. Hoef ik jou of je vroegere levenswijze niet voor te kennen. Pijn is nooit acceptabel.
    Waarom het zo pijnlijk is bij jou, weet ik natuurlijk niet. Ik ben geen arts of farmaceut.
    Maar het is NOOIT een straf voor een eerdere levenwijze.

    Doe jezelf dat niet aan, want dan is het einde zoek.

    Sta erop dat er naar je geluisterd wordt.
    Door de dvk, door de huisarts, de internist…wie dan ook.
    Als je bij een dvk in het ziekenhuis zit, kun je die vermoedelijk emailen.
    Stuur een email met je klachten duidelijk omschreven. Misschien dat dat helpt.

    Maar het is GEEN STRAF!!!!!!

    6feet10
    Bijdrager

    Hoi @merel1975

    Heb een tip voor je i.v.m. engelse teksten te lezen/begrijpen Via Google Translate en d.m.v. kopiëren en plakken kun je eventueel makkelijk aan vertalingen komen die vanuit Engels naar Nederlands een redelijk goed resultaat geven zodat je de tekst beter kunt begrijpen !

    Groet 6feet10

    Nadine4
    Bijdrager

    Merel1975, wat vervelend lijkt me dat! Hoe gaat het nu met je?
    Ik weet helemaal niet of het helpt, maar ik weet dat er bij kinderen Emla-zalf gebruikt wordt, dat verdooft het plekje waar je even later spuit. Alleen werkt dat misschien alleen oppervlakkig en niet zo diep als je nu spuit. Maar proberen kan geen kwaad, toch?

    Merel1975
    Bijdrager

    @chaim
    Heb het al diverse keren gemeld.
    We hebben ook dingen probeert in de zin van kortere en langere naaldjes.
    Andere soort insuline eerst novorapid daarna apdria (echt totaal geen verschil)
    Emla creme, creme die men bij tatooeren gebruikt.
    Maar niks helpt misschien is het mijn autisme wat er voor zorgt dat het zo veel meer pijn doet.
    Maar antwoord erop heb ik niet en zal ik ook niet krijgen.
    Want ik moet er maar mee leren leven, is wat er wordt gezegd, het is niet anders, we kunnen er niks aan doen.
    Moet met alles maar leren leven, daar komt het gewoon op neer.

    @ nadine
    Ik heb dus emla creme al geprobeerd.
    Maar helaas helpt het niet bij de brandende pijn bij het echte inspuiten.

    Het prikken zelf doet niet zo heel veel zeer bij mij.
    Maar het inspuiten van het spul dat brand echt als een gek en doet veel pijn waardoor ik elke keer zit te joekeren.
    (overigens vooral bij de kortwerkende, de langwerkende brand veel en veel minder)

    Merel1975
    Bijdrager

    Update ik ben intussen in het team van het LUMC terecht gekomen. Daar zijn ze een beetje out of the box gaan denken en hebben ze me op een andere manier werkende kortwerkende insuline gezet zeg maar de jaren 80 manier. Hierbij gelukkig dus geen pijn meer bij het inspuiten van het middel. Nog wel vele andere dingen die op aan het spelen zijn maar het wordt per ding aangepakt.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.