Forums / Voeding / Fruit

Merel1975
Bijdrager

Fruit

Hoe passen jullie een stukje fruit of fruit hapje in het eetschema?
Ik ben dol op fruit maar heb het al in geen maanden meer gegeten ik mis het echt heel heel erg.
Maar elke keer als ik een stukje fruit pak (mandarijn, 100 gram framboosjes, of bv precies 100 fruitsalade afweeg) stijgt mijn waarde echt giga. En blijft het ook lang te hoog bv morgens fruit als tussendoortje betekend middag extra eenheden bij spuiten en ’s avonds vaak ook nog.

Helaas kan ik het fruit niet mensen. Ik mag geen Yoghurt en helaas vind alpro spul heel naar van smaak en moet ik daarvan erg kokhalzen.

Eet ik het echt als maaltijd dan merk ik na een uur dat ik mega honger heb (nog 3x zo erg dan dat ik normaal al heb, door veel minder calorieen gebruik heb ik altijd eigenlijk altijd honger, maar eet ik dan alleen al maaltijd fruit dan is het niet te verdragen) .

Hebben jullie eventueel nog ideeen.
Alvast bedankt.

Tags: 

  • Ben42
    Bijdrager

    Zelf ben ik ook een fruiteter.
    Ben wel iemand die van getalletjes houd, maar ik ben geen boekhouder.
    En daarnaast ben ik geen heilige.

    Hoe doe ik het dan?
    Daarom probeer ik iedere dag een paar stukken fruit te eten en dat over de dag te verspreiden. En omdat ik dat vrijwel iedere dag doet, moet het insuline schema van mij zich daar maar op aanpassen. Meestal eet ik het fruit tussen de maaltijden door, dus verspreid over de dag. En per keer reageer ik daar anders op.

    Op werkdagen lukt het me goed om gedurende de dag een relatief vast patroon te handhaven. 2 boterhammen voor het ontbijt, een met hartig, een met zoet, 2 boterhamman voor de lunch, een met hartig, een met zoet. Tussendoor op een dag een aantal stukken fruit. (Appel, Mineola, Kiwi). Soms ook dingen als worteltjes/paprika.
    Bananen eet ik alleen als ik in een hypo zit, te veel koolhydraten voor de hoeveelheid lol die ik aan een banaan beleef. GrapeFruit vermijd ik meestal omdat dit nogal kan interacten met medicatie.

    Dus mijn systeem is iedere dag een paar stukken fruit over de dag verdelen en mijn insuline patroon moet zich daar maar aan aanpassen. Werkt dat perfect ? Nee zeker niet. Werkt dat goed ? Nou daar mag je wel een vraagteken bij zetten. Werkt het ? Nou het is acceptabel, maar niet fantastisch. Ik zou best wel wat gewicht kwijt mogen raken en ook mijn HbA1c en mijn bloedsuikers zouden best wat beter mogen zijn.

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • Merel1975
    Bijdrager

    Ik eet ’s morgens twee zacht wit bolletje op waterbasis. En plakje peperkoek (laat ik die weg dan kan ik dagen niet naar de wc, dus moet deze erin blijven)
    Meestal met vlees maar nu dus omdat ik toch wat fruit wil binnenkrijgen met aardbeien.
    En een met vlees.
    ’s middags 3 zacht bolletjes, meestal 2 met vlees en 1 met hagelslag.
    Nu dus een vlees, een hagelslag en een met aardbeien.

    Ik pakte wel eens fruit als ochtend en middag tussendoortje maar dan steeg ik meteen van een ochtend waarde van 6/7 naar een middag waarde van 13/14.
    Daarom ben ik fruit als tussendoortje gaan mijden.
    Ik hoorde dat als je het met iets anders eet bv yoghurt het beter afbreekt(de suikers) dan zo au naturel.
    Dat is waarom ik dus aardbeien op brood ben gaan eten om toch iets van fruit binnen te krijgen. Want een mandarijn of zo durf ik met die extreme stijgingen echt niet meer te nemen.

    Sowieso ben ik ivm met het enorme aankomen mijn ochtend en middag tussendoortje gaan skippen, en mijn avond eten extreem laat aan het eten gegaan zodat ik ook daar het tussendoortje kan weglaten en niet de hele avond tv kijk met honger en trek.
    Soms als mijn ouders of andere hier zijn moet ik vroeger eten (19uur of). Maar dan heb ik om 21.15 al weer enorme reuze honger.

    Bij de DVK is voorgesteld om als ik fruit wil eten maar wat aantal extra eenheden moet nemen. Maar ik neem al zo extreem veel 26/20/26 kort werkende insuman en 32 lantus. En heb wel het idee hoe meer ik spuit hoe meer ik ga aankomen.

  • Magnolia
    Bijdrager

    Ik zou dit bespreken met een gespecialiseerde diëtiste. Voor zover ik begrijp wat je schrijft, denk ik dat je ‘verkeerde’ koolhydraten eet omdat je wit brood en zo eet. Dat zijn snelle suikers. Als je die vermindert of weglaat en meer ‘goede’ koolhydraten eet dan kun je ook gemakkelijker fruit inpassen. Wel opletten welk fruit, maar daar zijn tabellen voor.

    Ik ontbijt met Griekse yoghurt en magere kwark van Campina met zaden, pitten en een beetje fruit. Paar aardbeien bijvoorbeeld. Door het vet en de eiwitten van de yoghurt hou ik het de hele ochtend vol. Voor de stoelgang doe ik er lijnzaad in. Ik ontbijt om 6.15 en lunch om 12.30. Tussendoor heb ik geen behoefte aan eten.

    Kijk eens op de site van het diabetesfonds om meer te weten te komen over gezonde voeding bij diabetes.

  • Merel1975
    Bijdrager

    Ik ben autistisch en brood en aardappelen vind ik lekker en kan ik aan.
    Door mij autisme word ik heel erg beperkt in mijn eten, qua geuren, smaken en ook zelfs structuur.
    Zo kan ik brood met korst niet weg krijgen, witte broodjes op water basis met veel moeite (slikken is moeilijk).
    Melk produkten mag ik niet hebben. ik heb de Alpro spullen geprobeerd, daar doet de smaak en geur me helaas van kokhalzen en dan durf ik tijden weer niet te eten.

    Ik weet het helaas ben ik echt een extreem lastig geval met de combinatie van autisme en eten en de suiker. En de medicatie (prednison) die hogere waardes al standaard geeft.
    Daarom wel een specialisten team gekregen die met 4 kanten mee kijkt, arts, verpleging, pscyhologe en dietiste (maar die heb ik nog niet gezien, is lange wachttijd).

  • Jaapie
    Bijdrager

    Ik eet 4-5 stuks fruit per dag zonder daar enige speciale aandacht aan te geven. Sommige dagen gaan er zelfs meer fruit naar binnen. Fruit levert bij mij geen enkel probleem op. Ik kan beter fruit eten, dan koeken, taart, … als tussendoortjes.

  • SENN
    Bijdrager

    Misschien kun je fruitsoorten als aardbeien, blauwe bessen en framboos proberen? Daar zit per 100gram minder suiker in dan bijvoorbeeld appel, banaan… (tenzij je er extra suiker overheen gooit) Andere optie: iets meer spuiten of even flink bewegen nadat je fruit gegeten hebt?

  • lottepeijsx
    Bijdrager

    Als je zo reageert op fruit met je suikerspiegel, waarom probeer je er dan niet eens een smoothie met groenten erbij van de te maken?

    Zo “eet” ik mijn fruit altijd. Smoothie is 50% fruit 50% groenten. Door de groenten hou je ook geen honger gevoel, ook niet na een uur. En hdt is erg lekker!

  • Chaim
    Bijdrager

    Bij mij stijgen de bloedsuikers ook enorm bij het eten van fruit.

    In de winter eet ik nog wel eens mandarijnen, maar dat weten mijn bloedjes dan ook.
    Stoofpeertjes (vers gemaakt, niet van de supermarkt) kan opeens een spike geven een dag later of later op de dag. Zo ook verse appelmoes. Ik voeg nergens suiker aan toe.
    Druiven en appels kan ik vergeten.
    Aardbeien vind ik heerlijk, maar zijn me veel te duur. Ik moet van een krap budget leven. Hetzelfde geldt voor kiwi’s.

    Je schrikt ervan als je ziet hoeveel suikers er in fruit zit.

    Het werkt bij mij niet om dan bij te spuiten. Ik zit aardig hoog met mijn insuline resistentie en ben hypogevoelig. Dus 4 eenheden bijspuiten om een mandarijn te kunnen eten, heeft of geen effect of kan een hypo veroorzaken.

    Ik eet dus eigenlijk geen of veel te weinig fruit.

    Wel yoghurt en yoghurt drink zonder toegevoegde suikers.
    En veel groenten.

    Ik heb nooit last van een hongergevoel. Hoe hoger de bloedsuiker, hoe minder trek.
    Ik eet omdat dat moet.

  • Antje
    Bijdrager

    Ik heb cavia’s. Een paar keer per dag neem ik een hapje fruit en geef de rest aan de piepertjes. Een hypo is een uitstekend excuus om een halve appel of peer te eten.

  • Momo
    Bijdrager

    Ik begin de dag steevast met een kom havermout, twee eetlepels lijnzaad, een snuf kaneel en stukjes fruit bv. appel, peer, aardbeien, blauwe bessen, frambozen etc. Omdat ik dit combineer met mijn ontbijt, waar ik sowieso al voor moet spuiten, kom ik zonder problemen aan de gewenste hoeveelheid fruit.

    Ik vind het overigens ook wel een goede tip van @antje om bij een hypo een stuk fruit te nemen.

  • Stier80
    Bijdrager

    Ik eet eigenlijk alleen nog maar aardbeien, laag in suiker en toch lekker zoet en in de zomer watermeloen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.