Forums / Bewegen / Hypo’s door het hardlopen

Kimbel
Bijdrager

Hypo’s door het hardlopen

Hallo allemaal,
Ik ben sinds de zomer begonnen met hardlopen. Het gaat qua conditie langzaam omdat ik (denk ik) al wat ouder ben (47). Nu merk ik dat mijn suiker omlaag schiet met rennen. Als ik 4-5-5-4 ren dan ga ik van 14,3 naar 2,4. Ik vind dit erg gevaarlijk omdat ik de hypo’s niet voel aankomen. Ik ga altijd eerst ontbijten, laat mijn suikers stijgen naar 14, neem een tablet druivensuiker en ga rennen. Nu zit ik op 5-7-7–5. Zijn er ook sporters die rennen met suikers en die mij advies kunnen geven? Ik denk niet dat het handig is om de suiker zo hoog te laten komen maar ik weet niet hoe ik het anders moet aanpakken en ik vind rennen heel leuk. Help……

  • Peter@Diabetes
    Bijdrager

    Beste Kimbel,

    Ik heb dan geen ervaring met hardlopen, maar ik mountainbike regelmatig. Wat ik je wil mee geven is dat ervaring loont.
    Hoe vaker je het doet hoe beter je je lichaam gaat kennen. Als ik ga mountainbike dan doe ik dit meestal na een (morgen, middag en avondmaaltijd) en spuit ik i.p.v. bijv. 8 eenheden 3 of 4 eenheden. Tijdens het fietsen heb ik 2 bidons, 1 met water en 1 met sportdrank of 7up. Voor me zelf weet ik dat ik met regelmaat moet drinken en de bidons moet afwisselen, zodat men suiker op peil wordt gehouden. Om het uur eet ik daarbij een sultana. Als ik klaar met fietsen ben is mijn suiker bijna altijd tussen de 5 en 8. Als mijn waarde bijv. 5 is na het fietsen eet ik wat om men suikerwaarde te verhogen (aangezien je suiker na het fietsen nog verder daalt). Bij de volgende maaltijd spuit ik ook 1 of 2 eenheden minder om een lage waarde te voorkomen.
    Wat heel belangrijk is bij het fietsen is dat je suiker niet te hoog zit 9+, want dan zijn me benen niet zo als ik wil. Anderzijds is een te laag suiker natuurlijk gevaarlijk tijdens het fietsen, tijdens het fietsen voel ik een hypo slecht aankomen door de kloppingen (hoge ademhaling) en de adrenaline van het fietsen. Ik was hier in het begin best bang voor, maar heb hier steeds meer vertrouwen in gekregen (door dat ik me lichaam steeds beter ken door de ervaring). Wel denk ik altijd heel bewust na over deze dingen, want onzeker blijf ik soms wel.

    Ik hoop dat u hier wat aan hebt, ook al is het geen hardlopen.

  • petermulder1989
    Bijdrager

    Hallo Kimbel,

    Als ik hardloop merk ik zelf weinig daling in mijn bloedsuiker. Wel is het bij mij van belang dat ik minimal 1,5 tot 2 uur er voor mijn laatste insuline heb gespoten [dit geld bij alle sport activiteiten]. Als de periode tussen het spuiten van mijn insuline en het sporten korter is dan 1,5 uur dan heb ik binnen een paar minuten een hypo [zelf met volleyball gehad dat ik voor de wedstrijd op 9 zat en na 10 punten spelen op 2,5. Na lang proberen en puzzelen bleek het dus dat ik redelijk veel tijd tussen de laatste insuline en de sport activiteit nodig heb]
    Aangezien ik dit al wist voordat ik begon met hardlopen heb ik daar nooit echt problemen gehad, wel heb ik altijd een rolletje dextro in de broekzak zitten voor het geval dat.

    Groeten Peter.

  • Anke
    Bijdrager

    Hoi Kimbel, Ik heb vorig jaar een half jaar 2x per week hard gelopen (in het begin maar kort, later ca 3/4 uur). Omdat ik de ervaring had met wandelen dat ik redelijk snel een hypo had, deed ik mijn pomp onder het hardlopen helemaal af. Dus geen insuline tijdens het hardlopen. Als ik vlak na het eten ging hardlopen, paste ik zelfs ook mijn hoeveelheid insuline voor die maaltijd aan, meestal zelfs helemaal niets. Helaas is het hardlopen voor mij niet meer weggelegd (spontane stressfractuur van onderbeen die geopereerd is met daarna nog 6 weken gips – geheel hersteld, maar ik wil niet het risico lopen dat dit weer gebeurt als ik weer ga hardlopen)

    Als ik ’s avonds een rondje wandel van ca 1,5 uur, doe ik dat vrijwel altijd vlak na het eten; Ik neem voor de maaltijd dan geen insuline. Mijn pomp zet ik onder het wandelen op 30%. Meestal gaat dit prima. Wel meet ik 1x onder het wandelen, en na thuiskomst geregeld, omdat – afhankelijk van wat ik gegeten heb – de bloedsuiker eventueel weer gaat stijgen. Net alsof het eten pas ná het wandelen in het bloed wordt opgenomen.
    Het enige is: meten, meten, meten… En zorg dat je voldoende dextro bij je hebt. Als je geen pomp gebruikt is het wat lastiger, omdat je dan al langer van te voren moet bedenken dat je over x uur gaat hardlopen. Overleg evt met je dvk wat je dan zelf mag aanpassen aan de insulinedosering. Succes!

  • Racingbike
    Bijdrager

    Beste Kimbel,

    Racefietsen is mijn manier om spanningen en emoties te verwerken. Wat jij schrijft over het rennen herken ik ook. Wat ik door ervaringen heb geleerd is dat wanneer ik ga fietsen minder insuline spuit, maar wel iets met suiker eet. Wat je eet/spuit zal je eerst zelf moeten uitproberen.
    Tijdens zo een pauze kan je voor de zekerheid je suiker controleren. Neem voor de zekerheid altijd dingen met suiker mee, Dextro en een suikerhoudende drank.

    Bij mij werkt cola met suiker erg goed. Standaard heb ik in mijn rugtas (2 cola’s een met en een zonder suiker.) En uiteraard wat Dextro’s en een Mars.

    Het is lastig om de juiste dosis/verhouding te vinden, door regelmatig te controleren kom je daar vanzelf achter. Overleg, zoals Anke al aangaf, eventueel met je dvk.

    Tijdens het sporten heb ik ook mijn telefoon bij mij en mijn Mediq Alert bandje om. In geval van nood weten ze geijk wie ze moeten bellen.

    Succes!

  • Bowie
    Bijdrager

    Hoi Kimbel,
    Heb je een insulinepompje?

    Vroeger had ik ook vaak last met sporten dat je dan ontzettend veel moet bij eten/drinken en vooraf minder moet spuiten, maar nu doe ik mijn pompje gewoon helemaal af tijdens sporten. Hierdoor zakken mijn waardes nog steeds wel veel maar wel binnen de marge:)

    groetjes

  • Op de informatieve website diep.info staat een infoblad over ‘Hoe voorkom ik een hypo door inspanning’

    Deze tips komen van de website:

    Wat kunt u doen om een hypo bij of na inspanning te voorkomen?

    • Spuit insuline liefst niet in de buurt van spieren die u bij uw inspanning het meest gebruikt; door inspanning wordt insuline zeker vanuit die gebieden sneller opgenomen in het bloed.
    • Plan uw activiteit ongeveer 2 uur na een koolhydraatrijke maaltijd.
    • Vermijd flinke inspanning binnen een uur na toediening van insuline (i.v.m. de piekwerking).
    • Meet binnen een uur voor u begint uw bloedglucose en neem zo nodig op grond van de uitslag eerst extra koolhydraten. De hoeveelheid verschilt van persoon tot persoon en hangt af van de duur en zwaarte van uw inspanning. (zie link voor schema met richtlijnen)
    • Of het zinvol is tevoren en/of nadien de dosis van uw tabletten of insuline(s) te verlagen (en zo ja, hoeveel) is echt maatwerk. Overleg daarover dus met uw diabetes-team!
    • Wilt u buiten de deur langer dan een half uur flink actief zijn, neem dan uw glucosemeter mee, plus voldoende water en een glucoserijke snack voor tussendoor.
    • Neem dan ook snelwerkende koolhydraten mee voor het geval u toch een hypo krijgt. Het liefst in vloeibare vorm (limonadesiroop, gewone cola, dubbeldrank of een dextro-drank), want daarmee worden de koolhydraten sneller opgenomen in uw bloed. Vier suikerklontjes of 6 tabletten druivensuiker (dextro) kan desnoods ook.
    • Hoe langer of intensiever u zich inspant, hoe belangrijker het is om enkele malen uw glucose te controleren, ook nog 1-2 dagen na uw inspanningen.
  • Racingbike
    Bijdrager

    @ Diabetesvereniging; na het doorlezen van de “tips” vraag mij af of deze door mensen met Diabetes zijn geschreven of door DVK’s en artsen te tezamen.

    Een punt vind ik totaal overbodig; “– Wilt u buiten de deur langer dan een half uur flink actief zijn, neem dan uw glucosemeter mee, plus voldoende water en een glucoserijke snack voor tussendoor.”

    Dus wanneer ik buiten flink actief wil zijn korter dan 30 minuten hoef ik geen bloedsuikermeter mee te nemen. Lijkt mij geheel onverstandig. Als ik van huis ga neem ik altijd mijn “setje” mee.
    En standaard zit in mijn tas een flesje met suikercola.

    ieder lichaam reageert anders op activiteiten en weersomstandigheden en daarom moet je leren luisteren naar de signalen van je lichaam. Wat voor de een perfect werkt kan bij een ander totaal een averechts effect hebben.

  • Streep
    Bijdrager

    @ racingbike
    dit is erg persoonlijk denk ik. Ik ga gerust een half uur of langer hardlopen zonder mijn meter mee te nemen. Kwestie van ervaring en goed aanvoelen. Wel heb ik altijd dextro’s bij me.

    @kimbel
    Het is echt een kwestie van uitproberen. Voor mij werkt het om mijn pomp tijdens het hardlopen uit te zetten, maar ik ken ook mensen die dat al doen voor ze beginnen met sporten. Na het sporten geef ik dan een extra bolus voor de gemiste insuline. Met een waarde van 14 gaan sporten werkt voor mij niet, dan voel ik me echt niet fit. Succes!

  • rmarees
    Bijdrager

    Hoi,

    Voor een kort rondje 6-8 km) spuit ik 25% minder kortwerkende insuline en ik eet meestal vlak voor de inspanning (de suikers uit voeding komen bij mij na circa 30 minuten vrij). Voor langere afstanden (halve marathon) eet ik wel en spuit ik niks, bij een hele marathon eet ik twee keer zoveel en red ik het op de langwerkende insuline die ik 1x per dag spuit.
    Mijn advies is om je diabetesverpleegkunidige eens te vragen om een week of twee weken gebruik te maken van een continuglucosemeter, goed bijhouden wat je eet en doet, daar leer je je lichaam ontzettend goed mee kennen zodat je weet hoe jouw lichaam reageert.

    Succes!

  • Helenebosboom
    Bijdrager

    Ik loop sins een jaar of 4 behoorlijk actief, zo n 4x per week. Ik heb een pomp dus ik zet mijn basaal al 2 uur eerder met een aantal % naar beneden. Hoeveel dat hangt af van mijn bls op dat moment. Ik nolus eten volledig weg. Met een hoge bloedsuiker loopt niet lekker en als je te weinig werkzame insuline hebt verzuur je. Mijn basaal laat ik een half uur voor ik stop weer volledig werken. Ook moet je rekening houden met de intensiteit van je sportmoment. Ga je intervallen en heel intensief hardlopen dan kan je bls stijgen door de adfenaline die vrij komt. Loop je een duurloop zakt je bls over het algemeen vrij snel. Toch is het voor iedere diabeet anders. Ik heb gemerkt dat artsen en dvk hier ook niet echt thuis in zijn. Ik raad je aan om eens bij Bas van de Goor foundation te kijken. Daar heb ik de beginselen van sporten met diabetes geleerd. Ik hen inmiddels de marathon van New York , de halve marathon van Zwolle en Kopenhagen gelopen. Je kan ook op de facebook pagina sporten met diabetes kijken. Daar zitten heel veel mensen die sporten met diabeyes. Succes!

  • Toze
    Bijdrager

    Ik ren niet meer, maar ik sport nog steeds best heftig. 2 keer per week cardio (steps 30 minuten en bike 30 minuten) gevolgd door 30 minuten fitness (gewichten) op de sportschool. Tijdens het sporten drink ik 3 á 4 bidons Yanga sportwater en het gaat prima.
    Een sportbegeleider heb ik niet nodig (heb zelf onder meer een sport en spel diploma).

  • Anne1998
    Bijdrager

    Ongeveer een half uur voor ik sport neem ik een banaan of andere langwerkende koolhydraat.
    Het effect van de dextro is dat je even een piek suiker in je bloed hebt, die er snel weer uit is, waardoor je alsnog in een hypo beland. Een langwerkende koolhydraat geeft geen piek, maar gelijkmatiger meer energie, waardoor de kans kleiner is dat je in een hypo komt.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.