Forums / Bewegen / Hoogte (bergen) + werking insulinepomp/glucosemeter

juliettevv
Bijdrager

Hoogte (bergen) + werking insulinepomp/glucosemeter

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring had in de landen Peru/Ecuador/Colombia. Met name of de werking van de insulinepomp/glucosemeter/sensor beïnvloed werd door dergelijke hoogtes.
Graag hoor ik van jullie

Groetjes, Juliette

  • SandraW
    Bijdrager

    Hallo Juliette,

    Ik ben jaren geleden in Tibet geweest met mn accu-chek combi + glucometer en heb er geen nadelen aan ondervonden. Hoe het zit met de OmniPod en Libre Sensor op degelijke hoogte weet ik niet. Ik had wel voor alle zekerheid mn insulin pennen meegenomen maar dus niet nodig gehad.

    Groeten,
    Sandra

  • Sang
    Bijdrager

    Hey Juliette,

    Wat gaaf dat je daar heen gaat! Ik ben net terug van een halfjaar reizen door Ecuador, Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. Ik heb wel wat ervaringen voor je.

    De hoogte leek mijn insulinepomp, de Minimed 640G, niets te doen. Het extreemste dat ik ben gegaan is 6km hoogte op een vulkaan in Peru. Geen foutmeldingen en de basaal liep door zoals ik wilde. Ik zorgde wel dat hij nooit lang aan vrieskou werd bloodgesteld. Dus de pomp altijd in mijn broekzak en niet aan een riem buiten mijn broek. Je bloedwaarden kunnen beïnvloed worden door de hoogte en de fysieke inspanning, maar de pomp lijkt er niets van te merken. (ook in de vochtige jungle deed mijn pomp het uitstekend)

    Mijn bloedsuikermeter, een OneTouch Ultra, had wel wat last. Hij zat in de bergen altijd in mijn tas, maar wanneer ik wilde meten gaf hij meestal een foutmelding. (Wanneer ik het stripje in de meter deed, dus nog voordat ik een bloeddruppel gaf) Dit was op te lossen door de meter in mijn handen op te warmen voor 2 tot 5 minuten. Daarna kon ik gewoon meten. Met de kou heeft hij dus wel degelijk moeite.
    Ook in de jungle gaf mijn meter op z’n tijd een foutmelding, namelijk dat de batterij leeg was. Dit kwam door de hoge luchtvochtigheid, aangezien hij bij 38graden in Buenos Aires geen kik gaf, maar in de 3 jungles waar ik ben geweest steeds dezelfde fout vermeldde. De batterij eruit halen en er weer in doen hielp meestal. De meter in het tasje bewaren leek het probleem meestal te voorkomen.

    Ik heb geen ervaring met een sensor, maar ik hoop dat je iets hebt aan de rest.

    Groeten Sander

  • Ben42
    Bijdrager

    Enige tijd geleden is voor voor een Medtronic 640G een waarschuwing uitgegaan, met name voor gebruik in een vliegtuig.

    Globaal kwam dat hierop neer:
    Door de luchtdruk verandering, kan het voorkomen dat de 640G een melding geeft dat een knop langere tijd is ingedrukt. Als dit niet te verhelpen is door de knop in te drukken, of een andere knop in te drukken, diende dan de batterij verwijderd te worden en weer opnieuw teruggeplaatst. Omdat een gebruikte batterij soms niet geaccepteerd wordt door de pomp werd geadviseerd om altijd een reserve batterij mee te nemen bij het vliegen.
    Momenteel kan ik deze waarschuwing niet snel terugvinden op het web.

    Wat is het probleem (mijn analyse):
    Een lijnvliegtuig heeft een drukcabine, de gehandhaafde druk in de drukcabine is afgestemd op een hoogte van 2800 meter. Als een vliegtuig hoger vliegt wordt de druk van 2800 meter gehandhaafd. Bij een snelle drukverandering kon hierdoor een knop door de luchtdruk ingedrukt worden en dit was dan niet gemakkelijk te herstellen.

    Een ander probleem is dat de pomp wel waterdicht is (voor korte tijd), maar dat er insuline uit de pomp gepompt wordt, dat betekend dat voor een vol reservoir, tussen het vullen van de pomp en dat die leeg is er 3 cc minder ‘volume’ in de pomp zit. Dat zou een onderdruk betekenen, waardoor de pomp niet meer nauwkeurig kan doseren. In de pomp is daarom een luchtlek ingebouwd, zodat de insuline die naar buiten wordt geduwd gecompenseerd wordt met de lucht die door dat luchtlek naar binnen gaat. Om de pomp waterdicht te houden werkt dit luchtlek traag.

    Grote luchtdrukverschillen hebben daarom ‘vat’ op de pomp. Ga je van een hoge luchtdruk naar een lage luchtdruk (stijgen), dan is de druk in de pomp hoger dan buiten. Hierdoor zou het kunnen dat er spontaan extra insuline naar buiten geduwd wordt. (Zeker als er ook nog wat lucht in het reservoir zit en/of in de slang). Daarom dien je grote luchtdrukverschillen over een korte periode te voorkomen.
    Ga je van een lage luchtdruk naar een hogere luchtdruk (dalen), dan kan het zijn dat de insuline als het waren ‘teruggezogen’ wordt in het reservoir.

    De pomp is ontworpen om gewoon mee te kunnen vliegen luchtdrukverschillen tussen zeeniveau en 2800 meter niveau (behoudens het probleem met de knoppen) moet de pomp normaal aankunnen.

    Luchtdrukverschillen over een grotere periode, zouden volgens mij (maar dat zou bij de pompleverancier nagevraagd moeten worden) geen probleem geven. Ga je in enkele dagen tijd naar een grote hoogte is dat volgens mij geen probleem. En ik denk zelfs dat dat in uren geen probleem is. Doe je dit in korte tijd (b.v. met een skilift of zo) dan kan ik me voorstellen dat dat wel een probleem geeft.

    Voor de Veo pomp werd b.v. opgegeven dat deze tot een maximale hoogte van 3000 meter gebruikt kon worden. Zelf ben ik wel eens niet naar een bergtop gegaan die hoger lag. Vervoermiddel was tot een gondel (die wel snel omhoog ging). Toen heb ik het zekere voor het onzekere genomen.

    Het advies is dan ook om in dergelijke situaties wat regelmatiger te meten en natuurlijk maatregelen te kunnen nemen. In de praktijk verwacht ik geen problemen, maar wees er in ieder geval op bedacht. (Batterij mee, regelmatig meten en natuurlijk eten meenemen).

    Voor een sensor verwacht is niet dat er problemen zijn. Maar ook dit is een vraag voor de leverancier.

    Het probleem met leveranciers is dat ze het vaak ook niet helemaal weten en dat ze een antwoord geven waarmee ze zich volledig indekken. Vaak zijn dat geen praktische antwoorden.
    Zo heb ik zojuist een bed en wat kasten in elkaar gezet, in de gebruiksaanwijzing staat dat je regelmatig alle bouten (en schroeven) die zijn gebruikt moet controleren.

    Een heel mooie reis toegewenst. Hou je zelf goed in de gaten en de apparatuur een beetje.

    Ben

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.