Forums / Voeding / Wat moet ik eten/drinken bij een hypo? (liever geen cola enz.)

Carina68
Bijdrager

Wat moet ik eten/drinken bij een hypo? (liever geen cola enz.)

Ik heb diabetes type 2. Wanneer ik een actieve dag heb (ik werk als gids dus uren wandelen) heb ik regelmatig last van een hypo. Als ik het tijdig voel helpt het soms om gewoon iets te eten (soep). Maar regelmatig zit ik te laag en helpt alleen een suikerinname. Druivensuiker werkt het best. Ik probeer dit uiteraard te vermijden. Ik veronderstel dat een hapje om 16,30u veel ellende kan voorkomen. Tips aub. Voor gezond, suikervrij. Een koek,of wafel vallen dus af🤓
Carina

  • DrentscheAa
    Bijdrager

    Zonder koolhydraten zal het niet lukken om de hypo te voorkomen. Zijn crackers of rijstwafels ook geen optie?

  • 6feet10
    Bijdrager

    @carina68

    Rommelt je maag en/of honger dan is je bloedsuiker misschien (te) laag?
    Dan is het “waarschijnlijk” tijd voor een tussendoortje. Om de pieken in de bloedsuiker te voorkomen kun je beter gezonde tussendoortjes eten met veel vezels en weinig suikers zoals bijv :
    een stukje fruit of
    volkoren rijstwafel met pindakaas of
    volkorencracker met magere kaas/plakje zalm of een handje noten of
    snacktomaatjes en/of worteltjes en andere snackgroenten met hummus.

    Probeer/experimenteer wat je lekker vind en wat bij jou helpt ?

    Groet 6feet10

  • Wallie
    Bijdrager

    Wat is je behandeling?
    Spuit je insuline neem je medicatie?
    In overleg met je zorgverlener kan je dagen dat je meer actief bent je dosering mogelijk aanpassen. Dit is sleutelen aan de andere kant ipv meer bij eten zorgen dat je een hypo kunt voorkomen!

  • meedenkertje
    Bijdrager

    Misschien kan dit je helpen….
    Diabetes 1 en 2 (algemeen)
    Eén ding is zeker….
    Jouw insuline en (bloed-) suiker werken niet goed samen
    Als een gezond mens een volkoren boterham eet, (langzame koolhydraten) zal de pancreas een klein aangepast wolkje insuline de bloedbaan in spuiten
    Bloedsuiker stijgt wel maar wordt door de insuline in de cellen gedrukt.
    Na maximaal twee uur is de bloedsuiker weer op basis, zeg maar.
    Neemt een gezond mens een glas verse sinaasappelsap (hoofdzakelijk suiker) achter elkaar, dan SCHIET de pancreas een grote hoeveelheid insuline in de bloedbaan….. waarschijnlijk te veel… gevolg, suiker wordt zeer snel uit de bloedbaan gehaald…. bloedsuiker zakt onder basis….gevolg een “hypo” die zich uit in een flink honger gevoel.
    Vandaar dat je na een gevulde koek met een cola, na twee uur weer honger hebt!
    Dit geldt voor gezonde mensen, bij mensen met db1 of 2 geldt dit ook maar veel heftiger, omdat zij hun insuline op kunstmatige manier beïnvloeden met medicijnen, waardoor de bloedsuiker veel grotere pieken en dalen krijgt.
    Wanneer bloedsuiker verlagende pillen worden ingenomen, hoe weet je dan van te voren hoeveel koolhydraten je in de naaste toekomst gaat eten?
    Met andere woorden….dan kán niet precies berekend worden bij iedere hap die je neemt, maar je blijft wel dezelfde hoeveelheid pillen nemen of insuline spuiten, vandaar die grote schommelingen.
    Suiker en diabetes gaan niet goed samen.
    Grote vraag: waarom wordt het niet “verboden?”
    “Het is zo lekker!”
    Iemand met een noten allergie vindt ze ook lekker, maar die durft ze écht niet meer te eten!
    Dus waarom doen (niet alle) mensen met diabetes dat wél? Suiker eten….
    (Koek, ontbijtgranen, fruitsap, wit brood, vruchtenyoghurt, chocomelk, en ga zo maar door)

    Wat kan je dan wel vrijelijk eten?

    Alle groenten die boven de grond groeien
    (aardappels, alle soorten wortels, bieten bevatten behoorlijk wat koolhydraten)
    Vlees en vis, liefst vette
    Eieren
    Boter
    Olijf en kokosolie
    Spek
    Noten
    Avocado
    Griekse yoghurt
    Door het vet verdwijnt het honger gevoel, er zijn immers geen insuline schommelingen!
    Vet roept geen insuline reactie op, alleen koolhydraten doen dit.

    Patatjes zijn wel vet, maar de koolhydraten in de aardappel zijn de boosdoeners!

    Snackjes voor onderweg als je veel moet bewegen:
    Hard gekookte eieren
    Alle soorten natuurlijke kaas
    Komkommer met lekkere kruiden
    Plakjes rookvlees, harde worst
    Pure chocola +85%
    Noten liefst macadamia en pecan
    Olijven
    Maak dunne “chips” van geraspte kaas in de oven
    Bak plakjes uien krokant, gedoopt in geraspte kaas in de oven
    Tonijn/zalm/makreel/sardien salade met mayonaise

    Onthoud:
    Een nuchter gezond mens heeft geen insuline in zijn bloed
    Een mens met db1 en 2 wél na het spuiten ervan
    Insuline is het vet opslag hormoon, je wordt er dik van!
    Bewijs?
    Een mens met db1 kan geen insuline aanmaken en zou zonder insuline spuit, uitgemergeld sterven …
    (dankjewel dokters Banting en Best die insuline “uitgevonden” hebben!)
    Maar met insuline in het bloed, kan je geen vet verteren, dus niet afvallen!
    (Insuline is er alleen om suiker weg te werken)
    Geen suiker…..geen insuline!

    Laat ex diabeten aan het woord:
    Kijk zoals John -en vele anderen- gedaan heeft:

    Janny:
    https://gripopkoolhydraten.nl/janny-van-diabeet-naar-ex-diabeet-met-grip-op-koolhydraten/

    “Keer diabetes om” https://keerdiabetesom.nl
    “Arts en voeding” https://diabetesfederatie.nl/nieuwsberichten/698-aanmelden-ndf-symposium-diabetesjaargesprek-2-april
    “Diet doctor” https://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2011/03/LCHF-voor-beginners_nl_revised.pdf
    “Grip op koolhydraten” https://gripopkoolhydraten.nl

  • BertR
    Bijdrager

    Als je al in een hypo zit, dan zijn dextro, ranja of carvam cevitam (uiteraaard niet de suikervrije) de beste methoden om snel de glucosespiegel te verhogen.
    Maar dan ben je er nog niet. Vooral de middag is voor veel diabetici lastig, ook voor mij.
    Wij lunchen immers tussen 12:00 – 13:00 uur en het avondmaal staat voor de meesten tussen 17:30 – 18:30 uur op tafel. Dat is een vrij lange periode die, als je daarin ook langdurig wandelt, vrijwel niet zonder hypo dreiging kan worden doorstaan. Ik denk dat het voor jou beter zou zijn om een pak crackers of iets dergelijks mee te nemen en bv om het uur een cracker te nemen. Houd er rekening mee dat het 20 – 30 minuten duurt voordat een crackers door het lichaam is omgezet in bloedsuikers, dus niet wachten op de eerste signalen van een hypo, maar anticiperen en bijvoeren. Wat extra bloedjes prikken om de dertig minuten levert waarschijnlijk voldoende inzicht in het verloop van je glucosespiegel.

    Groeten,
    Bert

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.