Forums / Bloedsuikerwaarden / Ik voel mijn hypo’s niet meer aankomen

GevraagdaanDVN
Moderator

Ik voel mijn hypo’s niet meer aankomen

Ik voel mijn hypo’s niet meer aankomen. Hierdoor raak ik vaak buiten westen omdat ik niet op tijd suiker kan nemen. Ik bezorg mijn ouders en zus elke keer de schrik van hun leven en mijn zus raakt er erg van in paniek. Zijn er anderen die daar ook zoveel moeite mee hebben?

Tags: 

  • Hypo-unawareness is een lastig probleem. Veel mensen die lang diabetes hebben, krijgen hiermee te maken.
    De oorzaak ligt aan de verminderde hormoonreactie van het lichaam. De eerste tekenen van een hypo worden uitgegeven door hormonen die waarschuwen dat de energievoorraad in het lichaam onvoldoende is. Deze waarschuwingssignalen zijn onmiskenbaar: honger, transpiratie, verminderde motorische capaciteiten (bijvoorbeeld trillen, moeilijk uit je woorden komen, moeite met schrijven en lopen). Pas in tweede instantie heeft een hypo ook effect op de hersenen. Dat merk je aan verwardheid, emotionele uitbarstingen, tijdelijke uitval van logisch denken, en tenslotte bewusteloosheid.

    Bij regelmatige hypo’s, zullen de eigen hormonen steeds minder snel reageren op een te lage bloedglucosewaarde en soms zelfs geen reactie geven, of pas heel laat. In dat geval merk je pas dat er iets mis is als je toevallig op dat moment meet, of als het te laat is en je inderdaad onderuit gaat.

    Dit zijn een paar mogelijke oplossingen:
    • Een langere periode een hogere bloedglucosewaardewaarde accepteren waarbij er absoluut geen hypo’s plaatsvinden. De hormonen zullen na deze periode weer sneller aangeven dat er een te lage bloedglucosewaarde dreigt.
    • Een cursus volgen om adequaat op lage bloedsuikers te reageren. Dit kan in een aantal ziekenhuizen in Nederland, waar de cursus 1-3x per jaar wordt gegeven.
    • De behandelaar vragen of u in aanmerking kunt komen voor een glucosesensor, een zogenaamde CGM ( continue glucose monitoring). Zo krijgt u meer kijk op de dagelijkse fluctuaties, en geeft de sensor een alarm als de bloedglucose te laag dreigt te worden of er een te snelle daling plaats vindt.
    • Kritisch kijken naar de balans tussen voeding en stress (bloedglucose verhogend) en medicatie en beweging (bloedglucose verlagend). Wanneer er sprake is van een hypo, is er dus te veel insuline in het lichaam werkzaam. De kernvraag moet zijn: hoe is gekomen? Te veel gespoten? Te weinig gegeten? Te weinig rekening gehouden met het beweegpatroon van de dag?

  • starluna1512
    Bijdrager

    dat is mogelijk, maar ik had een maand goede waarde en ik voelde geen hypo’s en laaste maand had ik er 4 en ook die voelde ik niet.
    terwijl ik eigenlijk altijd hoog zit,(20 of hoger).

    is daar dan ook wat aan te doen. want bij in het het ziekenhuis zeggen ze van niet.

  • Anoniem

    Wat vervelend @starluna1512! Ik heb er geen last van, maar ik zou er gruwelijk onzeker van worden volgens mij!

  • marit
    Bijdrager

    Als je veel hypo’s hebt zal je je instellingen dienen te wijzigen. Heb je een pomp of prik je? Ik vind een pomp prettiger omdat je dan veel prezieser kunt instellen. Agressie tijdens hypo’s ken ik ook heb eens een broeder van de ambulance geschopt en naar hem gebeten.

  • Geert
    Bijdrager

    Ik heb zelf ruim 25 jaar diabetes type 1 en ook ik heb last van Hypo-unawareness. Een hypo die je niet voelt aankomen kan erg vervelende situaties tot gevolg hebben waarbij het voor je omgeving (lees: ouders, familie, kinderen) een onplezierige ervaring oplevert. Ga eens bij jezelf na wat de oorzaak is geweest van een ernstige hypo

    Omdat ook ik met de pentherapie nare hypo ervaringen heb gekend heb ik in 2010 besloten om over te stappen naar een pomp. Sinds ik overgegaan ben naar een pomp zijn ernstige hypo’s niet meer voor gekomen. Voor mijn omgeving een hele verademing. Natuurlijk krijg ik nog steeds hypo’s, maar niet meer die gepaard gaan met agressie.

    Sinds 2014 gebruik ik naast de pomp ook een CGM sensor puur voor het feit dat ik last heb van Hypo-unawareness. Dit is een schot in de roos en mijn omgeving wordt niet meer geconfronteerd met vervelende situaties. De sensor zorgt ervoor namelijk voor dat je op tijd gewaarschuwd wordt voor een naderende hypo.
    De Paragdigm VEO pomp, die ik gebruik, is zelfs uitgerust met een Lage Glucose Stop die de insuline toevoer stopt wanneer deze onder een ingestelde waarde (bijv. 3.5mmol/l) komt. Nog een reden om in jouw geval over te stappen naar een pomp.

    Mijn advies is zet de knop bij jezelf om en breng de pomp met CGM ter sprake bij je behandelaar. Dit zal jouw meer rust geven en een hoop paniek en bezorgdheid wegnemen bij je ouders en zus. Al met al een win-win situatie!

    Ervaringen kun je lezen op http://www.diabetesenteamsport.nl

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.