Forums / Nieuw met diabetes / Instellen insuline en spierpijn

IRNBRKRS
Bijdrager

Instellen insuline en spierpijn

Hallo allemaal,

Ik ben Irene en 25 jaar. Een maand geleden is diabetes type 1 ontdekt en ik ben begonnen met het instellen van insuline. Nu voel ik me sinds de eerste spuiten erg slap met veel spierpijn(terwijl ik niks doe), ik vroeg me af of dit alleen te maken heeft met het feit dat mijn suikers hoog zijn of dat mensen bekend zijn met eventueel andere oorzaken hiervan?

Alvast bedankt voor jullie reacties/hulp!

Tags: 

  • william1984
    Bijdrager

    Hallo irene,

    Welkom op het forum.

    De spierpijn komt me bekend voor voordat geconstateerd werd dat diabetes type 1 had.

    Naar mijn mening heeft het meer te maken dat je nog goed ingesteld moet worden en inderdaad de hoge suiker. Je lichaam moet dan hard werken wat energie kost. Denk dat je spierpijn en slap voelen in de loop van de tijd over gaat.

    Groetjes william

    Ben42
    Bijdrager

    Hallo Irene,

    Eerste advies is of je behandelend arts of de DVK raadplegen.

    Bij symptomen is het altijd lastig deze ergens aan toe te schrijven. Een belangrijke oorzaak hiervan is de grote hoeveelheid ‘problemen’ die we met ons lichaam kunnen hebben en de complexiteit daarvan.

    Een mogelijkheid waar je als diabeet rekening mee moet houden, is ketoacidose. Dat dit de oorzaak van de spierpijn is, is klein, maar dit is niet helemaal uitgesloten. Ketoacidose ontstaat als de spieren niet aan voldoende suiker kunnen komen en daarom overgaan op vetverbranding, hierdoor verzuurt je lichaam. Spieren kunnen niet aan voldoende suiker komen indien er niet meer voldoende suiker in het bloed aanwezig is. (B.v. bij gezonde mensen komt dit voor als ze lang niet gegeten hebben of zwaar gesport, bij wielrennen wordt dit de man met de hamer genoemd). Bij diabeten komt dit voor omdat hoewel er meer dan voldoende suiker in de bloedbaan zit (b.v. hoge bloedsuikers), maar deze kunnen door de diabetes niet opgenomen worden door de spieren. (Of te weinig insuline of insuline ongevoeligheid).

    De gevolgen van ketoacidose kunnen groot zijn, zie op de DVN site voor meer informatie :
    Ketoacidose

    Sterkte, hoe ons en de toekomstige bezoeker van deze site op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Zodat ook mensen met gelijksoortige vragen geïnformeerd worden.

    Ben

    Nadine4
    Bijdrager

    Goeie reactie, Ben!

    @irnbrkrs il heb ook vaak spierpijn als ik juist een paar hypo’s binnen 24 uur heb gehad. Alsof ik een marathon heb gelopen. Maar ik zou dat ook met mijn behandelaar bespreken, want van afstand is echt niet te zeggen hoe het bij jou komt. Neuropathie zou ook nog kunnen namelijk, maar ik hoop van niet voor je! Succes met je zoektocht!

    Groetjes Nadien

    Maye
    Bijdrager

    Als ik een tijdje (veel) te hoog heb gezeten en dan daal, heb ik last van spierpijn en ‘zware’ spieren. Een suikervrij sportdrankje voor duursporters helpt me dan vaak. Daar zitten de electrolyten in die je lijf tekort komt als je spieren ‘verzuren’, zoals dat heet. Ik heb in een sportzaak geinformeerd en hen uitgelegd dat bij diabetes soms hetzelfde gebeurt in de spieren als bij duursporters die een prestatie leveren, en dat het sportdrankje suikervrij moest zijn. Zij hebben me goed geholpen. Dat kan voor jou misschien ook wat zijn.

    dewinterkost
    Bijdrager

    laten we het niet te ingewikkeld maken,probeer je bloedsuiker eerst maar op orde te krijgen,ik denk dat je je dan beter gaat voelen,net mooiste zou zijn de bloedsuikermeter met sensor van free style libre te gebruiken.is wel duur maar het geeft je veel rust ,jekunt dan elk moment van de da g je bloedsuiker controleren op een hele makkelijke manier.ik heb reeds 56 jaar diabetes 1 . ben 86 jaar en gebruik ook deze meter je bent nog jong ij zal wel meemaken dat diabetes te genezen is .succes

    Antje
    Bijdrager

    Bij mij verdween allerlei spier- of gewrichtspijn toen ik overstapte van Lantus op een andere insuline. Het is een minder bekende bijwerking van Lantus.
    Het is ook een bekende bijwerking van statines, en veel mensen krijgen die voorgeschreven op het moment dat ze diabetes blijken te hebben…

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.