Forums / Ouder van een kind / Insuline niet spuiten

Sannie0702
Bijdrager

Insuline niet spuiten

Hallo ik ben Sandra ik ben nieuw op dit forum mijn dochter is tessa zij is 18 jaar 2 maand voor haar 18 e type 1 diagnose na opname seh dus net een paar maanden nu spuit zij al twee weken niets meer wat kunnen hier de consequenties van zijn ik ben echt zo bezorgd. Zij loopt al bij medisch psycholoog maar zou een jongeren praatgroep iets voor haar zijn. Nu gaat het steeds slechter met haar. Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft gr Sandra

  • DrentscheAa
    Bijdrager

    Niets spuiten is levensgevaarlijk! Ik kan er helaas niets anders van maken. Uw dochter loopt een groot risico dat ze weer naar de SEH moet.

  • Ben42
    Bijdrager

    Zoals DrentscheAA al aangeeft is niet spuiten gevaarlijk.

    Op lange termijn kunnen er gevolgen zijn voor beschadiging naar Nieren, Ogen, Voeten (onderbenen) en nog een aantal zaken. Slecht zien, blind worden, slechte nieren waardoor dialyses noodzakelijk worden en blindheid komen allen voor ten gevolge van diabetes. Een goede instelling (wat betreft suikers) helpt dit soort zaken te voorkomen.

    Op korte termijn zouden zeer hoge bloedsuikers kunnen ontstaan en kan er verzuring (ketoacidose), uiteindelijk vergiftig je hiermee het lichaam wat onbehandeld grote schade kan geven of zelfs de dood tot gevolg kan hebben.

    Wat heel goed zou kunnen dat uw dochter momenteel in een honeymoon fase zit, hierbij is er een korte opleving van de alvleesklier die tijdelijk weer even voldoende insuline produceert. Dit effect komt niet bij iedereen voor. En kan heel erg verschillen in hoe lang dit effect kan aanhouden. Bij enkele mensen wel maanden.

    Voor jongeren is het belangrijk zich ‘normaal’ te voelen, een groepje in het echte leven, whatsapp, facebook en dergelijke kan hierbij heel erg helpen. Er zijn meerdere van deze groepjes op verschillende fora, kijk even naar :

    https://www.diabetestrefpunt.nl/bericht/whatsapp-groep-type-1/

    En vraag binnen die groep even wat voor mogelijkheden er nog meer zijn. Als uw dochter zelf een dergelijk groepje kan kiezen, zou dat waarschijnlijk al helpen. (Zoek ook naar faceboek groepjes en dergelijke sociale media, misschien kan de DVN enkele van soort groepen aanwijzen)

    Wat kunt u zelf nog doen. Voor ketoacidose zijn er een aantal signalen, een belangrijk signaal voor u is de geur die meestal met ketoacidose gepaard gaat. Meestal is er dan een sterke ‘aceton’ geur te bespeuren bij de persoon. Bij een dergelijke geur is er onmiddellijk behandeling nodig, of met insuline of in het ziekenhuis (b.v. met een infuus) of beiden. Bij dit soort signalen is het dus belangrijk direct actie te ondernemen.

    Ik realiseer me dat dit geen vrolijk bericht is. De honeymoon fase zou aanwezig kunnen zijn en daarmee de huidige situatie minder ernstig maken. Maar uiteindelijk is het bij type 1 zo dat je echt afhankelijk bent van toegediende insuline en iedere type 1 diabeet zal daar zijn/haar weg in moeten vinden.

    Ook mijn bericht dient kritisch te worden gelezen zoals alle berichten op het internet. Ik ben geen medicus, hou er rekening mee dat ook in deze groep niet iedereen specialist is op alle gebieden.

    Sterkte,
    Ben

    Nog enkele groepen:
    https://www.diabetestrefpunt.nl/bericht/chat-groep/

    https://www.diabetestrefpunt.nl/bericht/diabetes-type-1-lotgenoten-contact-twente/

    Misschien zou deze link nog wat kunnen opleveren :
    https://www.diabetestrefpunt.nl/bericht/diabetesfederatie-zoekt-jongeren/

    Zoek met google op : chat diabetes
    (Misschien zit daar wat tussen).

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.