Forums / Bewegen / Insulinepomp en vliegveld beveiliging ervaringen?

Mies
Bijdrager

Insulinepomp en vliegveld beveiliging ervaringen?

Hallo
Ik ga binnenkort voor het eerst vliegen sinds ik een insulinepomp heb. Ik heb gelezen dat deze pomp niet door röntgen apparatuur mag omdat het beschadigingen kan opleveren. Ik maak me een beetje druk over de beveiliging op Schiphol en ander vliegvelden, M.n in het buitenland. Op Schiphol kan ik gewoon uitleggen waarom de pomp en de reservepomp niet door de röntgen mag maar in het buitenland vind ik dat wel een stuk lastiger en vooral spannender. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat ik kan doen ter voorbereiding om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Alvast bedankt voor de reacties!

Tags: 

  • Sang
    Bijdrager

    Ik ben in Duitsland, Italië, Spanje en Macedonië met een pomp door de douane gegaan. Je moet altijd je handbagage, telefoon, riem en dergelijken in een bak doen, en mijn pomp en mijn glucosemeters zijn altijd door die tunnel mee gegaan. Op internet lees je verschillende dingen hierover. Sommige fabrikanten zeggen dat hun apparaten tegen röntgenstraling kunnen en erop getest zijn, en er zijn meerdere diabeten die hun spul gewoon door de handbagagescanner laten gaan. Leg je pomp dus lekker bij je telefoon en andere handbagage in zo’n bak. Die scanners zijn er voor gemaakt dat ze je apparaten niet aantasten.

    Wat betreft andere vliegvelden dan Schiphol, kun je een beetje Engels? Ik weet niet waar je naartoe vliegt, maar de meeste vliegveldmedewerkers kunnen redelijk Engels. Als je je apparaat niet door de scanner wil laten gaan, leg het gewoon rustig uit. Diabetes is een wereldwijde aandoening, en veel mensen kennen het wel. In Macedonië spraken de medewerkers zeer slecht Engels, maar wanneer ik “diabetes” zei en m’n pomp liet zien wisten ze meteen waar ik het over had en werd er niet opgekeken van mijn testmateriaal, insulinepen en naalden.

    Maak je vooral geen zorgen, het loopt wel los op zo’n vliegveld ;)

    Groetjes Sander

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Mies,

    In de praktijk valt het wel mee. Vrijwel altijd zijn de beambten bijzonder vriendelijk. De pomp die aan mijn lijf vastzit, laat ik altijd vastzitten. De meeste douane beambten herkennen de pomp ondertussen wel.

    Wel wordt ik vrijwel altijd gefouilleerd, maar dat gebeurd altijd vriendelijk.

    Sander schrijft:
    “Die scanners zijn er voor gemaakt dat ze je apparaten niet aantasten.”

    Het is natuurlijk fijn dat Sander meer verstand van zowel de scanners op de vliegvelden en de pompen heeft dan de leverancier van de pompen. Er zijn leveranciers die waarschuwen dat de pomp niet door de röntgenscanners mogen en soms vertellen ze ook dat de pompen niet door de full body scanners mogen.
    Op Schiphol de reserve pomp langs de röntgenscanner krijgen is soms een heel gedoe. Soms moet de verzegeling van de doos open. (En natuurlijk heb je geen schaar of mesje bij je op dat moment) Zo heb ik wel een keer met 5 beambten gestaan.
    Terugkomend uit het buitenland lukt het af en toe niet om de reserve pomp langs een röntgenscanner te krijgen. Dat laat ik dan maar wel gebeuren en hoewel ik het vervelend vind, heb ik nog nooit een nadelig gevolg hiervan gemerkt. Omdat de reserve pomp doorgegeven wordt van reiziger naar de volgende reiziger, ben ik er vrijwel zeker van dat reserve insuline pompen ook regelmatig door de röntgenscanner gaan. Wel eens met een leverancier over gesproken, maar daar krijg ik ook geen ‘goed’ antwoord of advies hoe hier mee om te gaan.

    Dus het mag niet (van de leverancier), het zou ‘schade’ aan de pomp op kunnen leveren. Maar meestal heb je geen alternatief, dus accepteer je maar dat de pomp door een scanner gaat.
    Dat de scanners geen schade kunnen aanrichten is niet waar. De röntgenstraling die de scanners gebruiken, zeker als ze lang kijken of deze opvoeren om iets beter te kunnen bekijken kunnen schade aanrichten. Meestal zal het echter goed gaan.

    Mijn Conclusie:
    De pomp aan je lijf gewoon aan je lijf houden. Douane beambten herkennen het apparaat wel.
    Reserve pomp als het mag bij je houden.
    Als het niet lukt, gewoon aanvaarden dat het niet gelukt is, maar je er niet ongerust over maken.

    Let op bij vliegen dien je de pomp en een eventueel bijbehorende Bg meter in de vliegstand te zetten. Pompen hebben soms een vliegtuigstand, anders dien de de zend / ontvangst van zowel de pomp als bg meter uit te schakelen.

    Veel plezier met het reizen.
    Ben

  • Mies
    Bijdrager

    Hallo Sander en Ben, dank voor jullie reacties. Ik ben er nu een stuk geruster op. We vliegen naar Italië over 2 weken. Ik heb idd een vliegtuigstand op mijn pomp, hoef ik dan de bg meter niet uit te zetten?

  • Ben42
    Bijdrager

    Als de BG meter de waarden overstuurd naar de pomp, moet je ook die functie uitzetten.

    Een Bayer Countour:
    1. Aanzetten.
    2. Instellingen.
    3. Pompopties
    4. Zendopties
    5. Wijzig
    6. Nooit / Altijd (uitzetten met nooit later aanzetten met altijd).

    Wat Rome betreft, daar kom je zeer regelmatig security checks tegen. Voor de rest van Italie zou ik het niet weten.
    Als je naar Rome gaat:
    Wat handig is een katoenen tasje mee te nemen om je ‘losse’ spulletjes in te doen.
    Je horloge, Je juwelen, broekriem, portemoney, camera, telefoon, fiets, workmate.
    Alles was je op je lichaam draagt en af/uit moet en door de scanner. Deze doe je dan in de katoenen tasje zodat ze bij elkaar door de scanner kunnen. Dit kun je al doen als je in de rij staat. Daarna kun je op een rustig plekje alles uit het katoenen tasje weer op zijn plek brengen.

    Bij de doorgang door het poortje, pomp in een min of meer open hand en dan met de armen wat uitgestoken door het poortje lopen. De meeste security mensen herkennen de pomp dan en soms krijg je dan nog een scan met zo’n los apparaat. Meestal kun je gewoon door. Soms kijken ze alleen maar naar de scan van de spullen.

    Veel plezier in Italie.

    Ben

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.