Forums / Bewegen / intensief sporten en eten in de ochtend

rkkoning
Bijdrager

intensief sporten en eten in de ochtend

Hallo, ik heb sinds 3 jaar diabetes (LADA, type 1). Ik was, en ben dat nog steeds, een fanatieke sporter (mountainbiken). Een onderdeel van mijn sporten/ trainen is ingebed in het woon/werk verkeer: ik fiets dan 18 km. (soms meer) en verwerk daarin interval en duurtraining. ’s Middags terug naar huis is geen probleem qua eten en voorbereiden en thuis (eiwitrijk)eten voor spierherstel en – opbouw. Maar ’s morgens is wel een probleem. Voor goede spieropbouw en voorkoming van verzuring wordt aangeraden om 2 uur van tevoren een eiwitrijke maaltijd te nemen – maar dat zou betekenen dat ik dan om half 5 zou moeten gaan eten – of om na de training te eten. Zowel het eerste als het laatste zijn geen opties, die helpend zijn. Zonder eten op de fiets en dan intensief sporten is vragen om moeilijkheden. Om half 5 opstaan, eten en wachten tot half 7 om te gaan sporten is een behoorlijke verschuiving van dag-/nachtritme. Wat ik nu doe is een half uur voor fietsen en kleine schaal kwark met muesli, havermout of granola en onderweg heb ik een bidon met verdunde sportdrank. Maar op deze wijze gebruik ik de eiwit in de kwark niet om spieropbouw te doen, en dus mijn conditie verbeteren.
Wie kan mij van advies voorzien?
Roland.

  • Sacaros
    Bijdrager

    Dag Roland,

    Sinds 9 jaar heb ik ook LADA en sport ik nog steeds fanatiek. Ik fiets bijvoorbeeld zo’n 3x per week naar mijn werk, 30 km heen en 30 km terug. Dat doe ik meestal met de racefiets (soms mountainbike). Ik heb meerdere manieren geprobeerd qua instellen pomp, eetschema etc. Maar nu doe ik het heel simpel en dat werkt voor mij goed.
    Ik sta om 5.30 uur op. Ik bekijk mijn suikerwaarde even en afhankelijk daarvan zet ik de pomp even lager voor de komende anderhalf uur. Bijvoorbeeld -80% van de basaalwaarde.
    Dan ga ik fietsen 5.45 uur en rond 6.00 uur eet ik een appel. Daarmee red ik het gemiddeld genomen wel naar het werk. 7.00 uur ben ik daar, douche ik even en neem ik mijn ontbijt. Meestal 2 bruine broodjes kaas of iets dergelijks. Dan neem ik ook 2 eenheden insuline.
    In de loop van de ochtend eet ik dan nog wat en uiteraard lunch en voor de terugweg rond 16.45 uur zorg ik dat ik altijd wat te hoog zit (rond de 12 ofzo) en zet de pomp dan lager (dat doe ik meestal al om 15.00 uur).
    Tijdens de ochtendrit kom ik zelden in een hypo. Je lichaam heeft wel wat voorraad is mijn ervaring en 1 appel doet al wonderen. Mocht het erg hard gaan (ik wil niet onderdoen voor de rest natuurlijk als ik een groepje tegenkom, dan neem ik wel eens sultana.
    Hopelijk heb je er wat aan.

  • Beste Roland,

    Hopelijk ben je al wat wijzer van de antwoorden die je hier al gekregen hebt. We zagen binnen de Bas van de Goor Foundation jouw vraag voorbij komen op Twitter en hebben onze sportarts en diëtiste naar hun mening gevraagd.

    De sportarts is met name van mening dat als je geen topsport bedrijft, je je leefstijl niet aan je voedingspatroon zou moeten aanpassen. Dit soort aanbevelingen voor een optimaal herstel na inspanning is bedoeld voor topsporters. Dus inderdaad niet om half vijf op om om half zeven op de fiets te kunnen stappen. Het lijkt hem niet verstandig het leven om te gooien voor een optimaal herstel na zware fysieke inspanning.

    Hoe je het dan wel zou kunnen/moeten doen zou je het beste persoonlijk met een diëtist kunnen bespreken, daar is namelijk geen eenduidig antwoord op te geven, al helemaal niet als je daarnaast ook nog je diabetes moet managen. Advies van onze diëtiste is om via http://www.sportdiëtetiek.nl op zoek te gaan naar een diëtist bij jou in de buurt en daar je vraag persoonlijk te bespreken.

    Gaan je vragen specifieker over je diabetesregulatie in combinatie met sporten, dan mag je ook altijd nog even mailen naar info@bvdgf.org.

    Veel succes!

    Sportieve groet,

    Maartje (Bas van de Goor Foundation, http://www.bvdgf.org)

    • rkkoning
      Bijdrager

      Hallo Maartje en Sacaros,

      Het is inderdaad geen topsport, maar 4 tot 6 x per week ongeveer 20 km. (dat is dus 80 tot 120 km. naast nog ongeveer 2 1/2 uur per week mountainbiken) intensief fietsen vind ik wel iets meer dan gewoon recreatief fietsen. Ik heb het advies van Sacaros dan vorm gegeven. Dat betekent gewone tijd opstaan, klaarmaken en dan op de fiets. Appel, sultana of sportreep mee en sportdrank. Zoals Sacaros na ongeveer een kwartier eet ik de appel en red ik het tot het werk, waar ik dan even douche en zorg dat ik binnen 3 kwartier ongeveer mijn ontbijt (een flinke bak kwark en muesli) eet. De rest van de dag is hetzelfde als anders zonder fietsen en als ik mijn suikerspiegel controleer zit ik bijna nooit te laag. Deze wijze vind ik erg prettig om te doen en het lijkt wel of ik juist dag beter aankan, dan voor het fietsen ’s morgens eerst te ontbijten. Achteraf eten en zorgen dat er genoeg eiwit inzit lijkt een beter effect te hebben voor herstel en een (intensieve) dag doorkomen. Graag zou ik van Maartje nog willen horen hoe hier over gedacht wordt.

      Hartelijke groeten,
      Roland

      @ Maartje, de opgegeven site voor sport diëtetiek werkt niet.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.