Forums / Behandelaren / Leveringsproblemen Medtronic

Claudia08
Bijdrager

Leveringsproblemen Medtronic

Momenteel gaat alle aandacht (terecht) naar de leveringsproblemen van Abbott, maar ondertussen kan ook Medtronic niet aan de vraag voldoen.
In januari werd ik gevraagd mee te doen aan een test voor een nieuw te introduceren infuussetje, de Mio Advance. Er werd gezegd dat bij een positieve uitkomst, dit nieuwe systeem in Nederland geïntroduceerd zou worden. Al voor ik klaar was met mijn testweek, werd aangekondigd dat de Mio Advance hier zou komen. Ik vroeg me toen af hoeveel waarde ze aan dit soort testen hechten als ze niet eens alle reacties afwachten, maar vooruit.
Het systeem beviel mij goed, dus ik heb het gelijk eind februari besteld (het zou in januari beschikbaar zijn, maar in de DVN winkel was het nog niet beschikbaar).
Enfin, inmiddels is het bijna half april en ik heb nog steeds mijn bestelling niet binnen. Ik heb contact opgenomen met Medtronic, maar Medtronic zegt hierover enkel: “Het succes van de Mio was groter dan verwacht”.
In hoeverre moeten we zomaar accepteren dat bedrijven hun afspraken niet nakomen als het om medische hulpmiddelen gaat? Als je niet kunt leveren (en dit ook kunt zien aankomen), dan moet je het toch gewoon nog niet aanbieden? Ik hoor graag wat DVN hierover denkt en of zij wellicht actie kan ondernemen.

  • Anoniem

    Hoi Claudia,

    In mijn beleving niet accepteren. Het zijn commerciele bedrijven die gewoon dikke winst maken en met een planning kunnen werken. Hun klanten zijn patienten die zorg nodig hebben. Een grote verantwoordelijkheid ook voor deze bedrijven. Dus totaal niet accepteren. Zelf continue aan de bel trekken is het enige dat je zelf kunt doen. Ook via de DVN kan heel veel bereikt worden. Maar het is belangrijk dat ook patienten aan de bel blijven trekken wanneer hulpmiddelen niet geleverd kunnen worden.

    • Claudia08
      Bijdrager

      Het punt is in dit geval alleen dat het een nieuw product betreft, en mensen er dus nog niet echt van afhankelijk zijn. Maar ikzelf ben inderdaad altijd iemand die blijft vragen, maar ik weet dat heel veel mensen dit helaas niet doen. In een geval als dit denk ik dat het meer impact zou hebben als DVN zich ermee zou bemoeien.

  • Ik geef dit signaal door aan de belangenbehartigers van DVN.
    Groetjes Moderator ^IO

  • Directeur DVN
    Bijdrager

    Dag allen, we hebben vandaag contact met Medtronic opgenomen en verzocht om nadere informatie. We houden jullie op de hoogte!

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Claudia08, je schreef:
    In hoeverre moeten we zomaar accepteren dat bedrijven hun afspraken niet nakomen als het om medische hulpmiddelen gaat? Als je niet kunt leveren (en dit ook kunt zien aankomen), dan moet je het toch gewoon nog niet aanbieden? Ik hoor graag wat DVN hierover denkt en of zij wellicht actie kan ondernemen.

    Iets aanbieden en als dan puntje bij paaltje komt niet kunnen leveren is inderdaad niet netjes. Het alternatief is dat ze bij iedere aankondiging gaan schrijven : OP IS OP of ZO LANG DE BEPERKTE VOORRAAD STREKT of ZORG DAT U ER OP TIJD BIJ BENT. In de huidige tijd van de mondige patient valt het niet mee om succesvol te zijn. Zelf ben ik nog steeds blij dat er fabrikanten zijn die nieuwe producten op de markt brengen, zelf hopen ze altijd succesvol te zijn, maar ook hun verwachtingen worden wel eens overtroffen. Van de fabrikanten die een succesvol product uitbrengen wil een een ‘dergelijk missertje’ dan wel accepteren.

    Ben

  • nicnic
    Bijdrager

    Claudia,

    Goed nieuws. Ik heb zojuist een pakket ontvangen van Mediq Direct met een voorraad Mio Advance. Ik was na een proefpakketje erg enthousiast (minder pijnlijk, gebruiksvriendelijker, minder afval) en had mijn kwartaalbestelling gewijzigd. Ik was dan ook flink pissig toen het niet bij die bestelling zat. Hoe dan ook, blijkbaar nu weer leverbaar.

    Nicolien

  • wannez
    Bijdrager

    Mediq zojuist gebeld. Ik heb ze 2 weken geleden besteld. Ze hebben ze nog steeds niet op voorraad.

  • Directeur DVN
    Bijdrager

    We hebben een eerste reactie van Medtronic ontvangen over de klachten over de trage levering van de Mio Advance. Het bedrijf erkent dat het de set op het moment inderdaad maar in beperkte mate uit kan leveren. Medtronic verwacht hier in de komende dagen verdere communicatie over uit te sturen. Wij zullen jullie op de hoogte houden, via het Trefpunt en/of andere social media.

    Dit incident staat helaas niet op zichzelf. De afgelopen jaren hebben we talloze problemen gehad met diabeteshulpmiddelen van o.a. Abbott, Roche en Ascensia. En natuurlijk is er de slepende discussie over het stoppen van de productie van de inwendige pomp van Medtronic. Eerder werd de terechte vraag gesteld wat er moet gebeuren om leverings- en/of productieproblemen van hulpmiddelenfabrikanten te voorkomen. Dat is helaas niet zo eenvoudig. Anders dan bij medicatie zijn de wettelijke verplichtingen van de bedrijven die hulpmiddelen maken heel beperkt. DVN wil dat deze fabrikanten ook juridisch aangesproken zouden moeten worden op ‘leveringsplicht’. Hierover zijn we in gesprek met diverse Kamerleden. We merken dat die het over het algemeen met ons eens zijn, maar de uitdaging is dat dit op Europees niveau moet worden aangepakt. Hier zetten we ons actief voor in, samen met patiëntenverenigingen uit andere Europese landen. In de tussentijd blijven we doen wat we altijd doen: fabrikanten direct aanspreken op hun verantwoordelijkheden, al dan niet met behulp van de media.

    • Biancaliv
      Bijdrager

      Te belachelijk voor woorden. Inmiddels is het juli en nog steeds wordt er maar beperkt geleverd. Wat in veel gevallen betekend dat je dus niks ontvangt. Midden in de vakantieperiode, mensen die op vakantie gaan en gewoon niks geleverd hebben gekregen. Kinderen die hier zo geholpen mee zijn. Minder pijnlijk, makkelijk te plaatsen, helpt voor kinderen die angst hebben. Die moet je dan gewoon vertellen dat ze terug moeten naar het oude systeem.

      Hoe dan…..

      Dan de free style libre. Hetzelfde verhaal. Onze dochter gebruikt deze (nog) niet. Maar ik zie ouders vragen, smeken of iemand er alstjeblieft een over heeft.

      Het is toch te gek voor woorden dat in een land als het onze, ouders moeten smeken en/of bedelen om aan de medische middelen voor hun kids te komen die het leven met deze rot ziekte in ieder geval iets makkelijk en aangenamer maken!

  • beertje82
    Bijdrager

    Ook ik heb problemen met het bestellen bij mijn leverancier. Het wel zo ik ben grootverbruiker ongeveer 60 setjes per 90 dag, ik gebruik er 50+-, je moet reserven hebben.

    Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van mijn leverancier dat door productiefout (ik denk dat dat niet klopt) & beperkte voorraad Mio Advance 6 maanden niet geleverd kon worden. Ik moest maar even contact opnemen met de diabetesverpleegkundige voor een ander infuusset.
    Met mijn vorige infuusset had inmens rode plekken op mijn huid. Ik hoop dat het niet gebeurd maar hou mijn hart vast.

    Ook ik heb Medtronic gebeld en die zeiden ze leveren wel maar beperkt. Dus het ligt aan mijn leverancier hoe ze het verdelen.
    Ik krijg het dus niet, voorlopig.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.