Forums / Nieuw met diabetes / Mag ik Tresiba en Novarapid tegelijk spuiten?

Karo
Bijdrager

Mag ik Tresiba en Novarapid tegelijk spuiten?

Hoi allen!

Ik heb sinds 2,5 maand diabetes type 1. Nu is op dit moment (en wel vaker voor het slapen) m’n BG hoog. Gister bijvoorbeeld 19, vanavond 14. Ik spuit Tresiba voor het slapen. Mag ik dan ook tegelijkertijd Novarapid spuiten of moet daar minstens 2 uur tussen zitten zoals bij twee keer Novarapid spuiten? Of is het überhaupt niet handig NR te spuiten zonder daarna is te eten?

(Op het moment spuit ik 7eh Tresiba en 1 eh Novarapid per 16 tot 25 KH).

Bedankt!

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Karo,
    Welkom bij de groep.

    Hier op het forum mogen wij natuurlijk geen medische adviezen geven. En dienen we je altijd door te verwijzen naar je medisch team. Voor medicatie is dat al helemaal zo. Je zou dus gewoon naar het medisch team moeten voor dit soort vragen.

    Natuurlijk geef ik je het advies het bovenstaande advies op te volgen en niet te doen wat ik doe.

    Wat doe ik in dergelijke situaties. Je kunt altijd proberen voorzichtig een eigen patroon van injecteren te vinden. En je kunt altijd voorzichtig beginnen en dan later de dosering opvoeren. Als de twee insulines niet direct naast elkaar geinjecteerd worden, is er geen interactie tussen de twee insulines. Natuurlijk krijg je wel meer insuline in het bloed, wat ook je bedoeling is, maar je gaat niet ontploffen of zo door twee insulines door elkaar te gebruiken.

    Wat dosering betreft, natuurlijk begin ik dan voorzichtig (ook niet altijd), Niet gelijk de dosis spuiten die je schat dat je nodig hebt, maar eerst eens beginnen met een klein beetje en dat dan langzaam op te voeren (na een aantal dagen begin je dan wel wat gevoel te krijgen voor wat wel werkt en wat niet werkt). Maar zelfs na jaren ben ik en nog niet echt uit.

    Wat de medische adviezen betreft van de professionals, voor mijn lichaam en in mijn ogen zijn ze altijd veel te voorzichtig met de dosering. Ze geven dan aan mij aan de dosering met b.v. 2 te verhogen, terwijl ik in die situaties uit ervaring weet dat ik met veel meer moet verhogen.

    Zo heb ik ook de ervaring dat in het ziekenhuisbed ik wel eens heb aangegeven dat door een infuus met glucose en met insuline ik richting een hypo begon te gaan.
    Ook heb ik toen aangegeveen hoeveel tijd ze nog hadden om dat te corrigeren. Nou vergeet dan maar dat ze tijdig reageren. Ik moest nuchter blijven, dus corrigeren met glucose kon niet en het infuus afzetten is een medische handeling.

    Conclusie is dus :
    Mijn advies is luister naar je medisch team.
    Mijn handelingen zijn dus dat ik zelf probeer voorzichtig mijn doseringen aan te passen, totdat ze beter bij mij passen.

    Zoals met alle internet berichten, ga niet op een enkel bericht af en denk goed na.

    Vriendelijke groet,
    welkom in de groep,
    Ben

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Karo,
    Welkom bij de groep.

    Hier op het forum mogen wij natuurlijk geen medische adviezen geven. En dienen we je altijd door te verwijzen naar je medisch team. Voor medicatie is dat al helemaal zo. Je zou dus gewoon naar het medisch team moeten voor dit soort vragen.

    Natuurlijk geef ik je het advies het bovenstaande advies op te volgen en niet te doen wat ik doe.

    Wat doe ik in dergelijke situaties. Je kunt altijd proberen voorzichtig een eigen patroon van injecteren te vinden. En je kunt altijd voorzichtig beginnen en dan later de dosering opvoeren. Als de twee insulines niet direct naast elkaar geinjecteerd worden, is er geen interactie tussen de twee insulines. Natuurlijk krijg je wel meer insuline in het bloed, wat ook je bedoeling is, maar je gaat niet ontploffen of zo door twee insulines door elkaar te gebruiken.

    Wat dosering betreft, natuurlijk begin ik dan voorzichtig (ook niet altijd), Niet gelijk de dosis spuiten die je schat dat je nodig hebt, maar eerst eens beginnen met een klein beetje en dat dan langzaam op te voeren (na een aantal dagen begin je dan wel wat gevoel te krijgen voor wat wel werkt en wat niet werkt). Maar zelfs na jaren ben ik en nog niet echt uit.

    Wat de medische adviezen betreft van de professionals, voor mijn lichaam en in mijn ogen zijn ze altijd veel te voorzichtig met de dosering. Ze geven dan aan mij aan de dosering met b.v. 2 te verhogen, terwijl ik in die situaties uit ervaring weet dat ik met veel meer moet verhogen.

    Zo heb ik ook de ervaring dat in het ziekenhuisbed ik wel eens heb aangegeven dat door een infuus met glucose en met insuline ik richting een hypo begon te gaan.
    Ook heb ik toen aangegeveen hoeveel tijd ze nog hadden om dat te corrigeren. Nou vergeet dan maar dat ze tijdig reageren. Ik moest nuchter blijven, dus corrigeren met glucose kon niet en het infuus afzetten is een medische handeling.

    Conclusie is dus :
    Mijn advies is luister naar je medisch team.
    Mijn handelingen zijn dus dat ik zelf probeer voorzichtig mijn doseringen aan te passen, totdat ze beter bij mij passen.

    Zoals met alle internet berichten, ga niet op een enkel bericht af en denk goed na.

    Vriendelijke groet,
    welkom in de groep,
    Ben

  • Gottfried
    Bijdrager

    Ik spuit Tresiba om ong. 22.00 uur. En dan controleer ik tegelijkertijd m’n bloedsuiker. Is die te hoog voor de nacht dan spuit ik wat Rapid bij.
    Waarde’s zijn voor ieder mensen anders.
    Maar in feite is het antwoord op jouw vraag eigenlijk Ja, ik doe niet anders.
    Maar zoals al geschreven, overleg even met de dokter.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.