Forums / Behandelaren / Medtronic 640 G pomp

rogerjungbauer
Bijdrager

Medtronic 640 G pomp

Goede morgen,
Afgelopen half jaar heb ik de 640G pomp gebruikt.
Na de VEO pomp is dit voor mij een vervelende ervaring geweest.
De pomp hapert en blokkeerde vaak, batterij snel leeg etc..
Ook het draagcomfort is ver te zoeken. De canule komt aan de bovenzijde uit het apparaat en de slang staat dus altijd strak bij het uitlezen/bedienen van het apparaat.
Het menu is in vergelijking met de VEO pomp ook erg onduidelijk en verwarrend.
Meerdere malen heb ik door deze pomp hoge bloedsuikers gehad.
Het vertrouwen in de pomp was volledig weg en ik wilde daarom terug naar een VEO pomp.
Medtronic gaf echter niet thuis en weigerde de pomp te ruilen, onbegrijpelijk voor een bedrijf dat medische hulpmiddelen maakt. Gelukkig heb ik door coulance van m’n zorgverzekeraar toch een VEO pomp kunnen krijgen.
Medtronic heeft bij mij alle credit verloren.
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen met vergelijkbare ervaringen zijn betreffende de 640G pomp en de rigide houding van Medtronic
Met vriendelijk groet,
Roger Jungbauer

Tags: 

  • thkn
    Bijdrager

    HoiRoger, ik heb geen problemen met de werking van de pomp gehad maar na 2 maanden was ik deze pomp echt zat.
    Wat een kansloze uitvinding dit ding zeg.
    Gelukkig kon ik van mijn zorgverzekering na 2 maanden weer een nieuwe pomp uitkiezen.
    Dus weer terug naar de Roche en nu de Insight.
    Niks geen gedoe met de pomp maar de pomp bedienen met een afstandsbediening alles uit laten voeren.
    Het enigste voordeel van de pomp was datie werkt met een CGM sensor.
    Verder geen voordeel alleen maar nadelen.

  • Frankvo
    Bijdrager

    @rogerjungbauer

    Ik vind het vreemd dat je de 640G en de Veo zoveel verschillend vindt.

    Ze gebruiken de zelfde reservoirs en infuussets en ze zitten op de zelfde plaats op de pomp daardoor zou je geen verschil moeten opmerken. De 640G en de Veo 754 zijn bijna even groot. Dat hij meer batterij gebruikt klopt want de 640G heeft een kleurenscherm en kan direct verbonden worden met de meter die erbij geleverd wordt. Maar ik krijg de batterijen vergoed. Ik moet elke 10 dagen een nieuwe batterij in mijn pomp doen. Heb geen CGM dus daar heb ik geen mening over.

    Voor mijn werkt de pomp 640G zeer goed net zoals de Veo 754 het daarvoor deed.

  • Ingeborg76
    Bijdrager

    Ik ben afgelopen jaar overgegaan van VEO naar 640G. Geen echte problemen, doe zo’n 20 dagen met de batterij. Waar ik wel ziek van wordt zijn de constante bevestigingen die de pomp vraagt. Moet erg vaak ok intoetsen voor ik mijn bolus toedien. Ook naar is de bloedsuiker meter die als afstandsbediening wordt beloofd maar waar dus GEEN boluswizard op zit. Nutteloos dus!

    Ik blijf de pomp houden maar doe de volgende keer meer voor onderzoek

  • mm80
    Bijdrager

    @ Ingeborg:
    Ik oriënteer me op nieuwe pomp en kijk ook naar de 640G. Begrijp ik nou goed dat de boluswizard alleen op de pomp zelf te gebruiken is? Handig om zeker te weten voor ik een keuze maak. Marieke

    • thkn
      Bijdrager

      Hoi Ingeborg, tja alleen op de pomp is alles te regelen. ik heb de pomp 2 maanden gebruikt en tot de conclusie gekomen dat dit het echt niet is.
      Mocht gelukkig weer een nieuwe uitzoeken en gauw weer terug naar Roche, de ideale pomp.
      Nu de Insight en erg blij mee

  • wim7955
    Bijdrager

    Hallo allemaal, ik heb sinds half 2016 de 640G. Heb inmiddels al drie keer een nieuwe gekregen. In het begin goede bloedsuikerspiegel en ongeveer na maand begonnen de bloedsuikers te wissellen. Als ik een nieuwe batterij erin doet dan gaat het weer goed. Zelf een hypo. Na twee dagen weer hogere bloedsuikerspiegel. Ik weet niet of deze pomp wel de goede hoeveelheid insuline geeft. Hoe kan je dat meten. Ik heb in het verleden Accu-Check pomp gebruikt, maar weet niet of deze nu beter waren, heb nu lagere tijd de pomp van Medtronic. Hoop dat er iemand hier op wil reageren.

    • Ben42
      Bijdrager

      Het is heel lastig te meten hoeveel insuline de pomp toedient aan je lichaam.

      Wat wel valt te controleren of de hoeveelheid insuline die is toegediend overeenkomt met de hoeveelheid die in een ‘volle’ capsule past. Vul de capsule volledig, controleer als de capsule leeg is hoeveel de pomp aangeeft dat je sinds het vullen hebt gebruikt. Dit zou overeen moeten komen.
      Natuurlijk geeft dit niet aan of er per individuele toediening de goede hoeveelheid is gegeven, maar als het totaal klopt dan is dat al een stuk waarschijnlijker.

      nog een controle is, als je de infuusset bij je buik loskoppelde of er dan insuline uit het slangetje loopt, dat zou er dan op kunnen wijzen dat de druk in het slangetje hoog is en dat er een ‘verstopping’ bij de naald zit. Dit is ook weer zeer onwaarschijnlijk, maar het is tenminste te controleren.

      Verder is er dan nog een volledig onbetrouwbare methode, je kunt kijken hoeveel insuline (druppel of druppels) er worden gegeven bij een bepaalde hoeveelheid insuline. (Dus een toediening terwijl de infuusset los is van je lichaam).

      Maar de kans is ook groot dat het probleem op een heel ander vlak ligt. De waarschijnlijkheid dat het probleem zit in de toediening die de pomp geeft lijkt mij klein.

      Zoals met alles op het internet moet je ook dit bericht met een zeer grote hoeveelheid scepsis lezen.
      Ben

  • m@rtin
    Bijdrager

    hier ook weer de oude veo terug gepakt . omslachtig in gebruik en veel handelingen verrichten om de basaal te veranderen , de veo is makkelijker in gebruik

  • KimE.
    Bijdrager

    Net overgestapt van Roche pomp naar Medtronic 640 G met sensor, dacht dat het aan mezelf ligt, maar lees nu dat er meerdere zijn die het systeem niet fijn vinden. Het uitlezen van de pomp op de computer gaat super, maar om een simpele bloedmeting te doen, moet je eerst allerlei knoppen indrukken.
    Ik heb met name problemen met de sensor, volgens Medtronic ligt dit allemaal aan mij, het vochtweefsel van mijn huid op mijn buik is niet geschikt, moet nu op zoek naar nieuwe prikplekken op benen en arm. Kent iemand dit verschijnsel?

  • Doornroosje
    Bijdrager

    Heb bij mijn keuze (wat tot nu toe altijd Metronic was)toch voor een andere pomp gekozen. Ondanks dat ik het kleine model had vond ik deze pomp toch vaak te zwaar en je zou een lichter model verwachten als opvolger. In mijn slaap werd ik vaak wakker omdat ik op mijn pomp lag. Het uitsteeksel aan de nieuwe pomp zal dan niet prettig voelen, bij beweging is denk ik ook prettiger een gladde pomp te hebben. Al twee punten waarop ik afhaak. Dan zitten er allerlei extra functies ingebakken, die ik nooit zal mogen gebruiken, want na herhaaldelijk vragen om een CGM krijg ik de sensoren toch niet vergoed!
    Dit ondanks een slechte ingestelde diabetes type1 en het feit dat ik erg weinig insuline gebruik, een minimale basaal nodig heb, en snel hoog of laag zit. Je bent compleet overgeleverd aan de gratie van je internist.
    Wat heb je dan aan een zwaardere onhandigere uitgevoerde pomp versie dacht ik zo. Als ik de reacties lees was het een prima keuze ..

  • Theodora
    Bijdrager

    Ik heb hele nare ervaringen met Medtronic640G en CGM Guardian link 3. Constant kapotte onderdelen: opladers, transmitters, niet kunnen kalibreren, sensoren die er vroegtijdig mee stoppen. Eerst had ik de Guardian link 2, die gaf problemen en men kon de sensoren niet leveren. Al 10 maanden ben ik bezig om een goed werkend systeem te krijgen. Ik vind geen gehoor bij Medtronic om een goede oplossing te vinden, men rekt maar en rekt maar, dossier overdracht na dossier overdracht, iedere keer weer mijn verhaal doen. Ook wijst men constant met de vinger naar mij, ik begrijp dit niet, het gaat toch om de gezondheid van de gebruiker. Wie heeft deze ervaring(en) ook?

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.