Forums / Zorg en behandeling / Meld je leveringsproblemen Abbott/Freestyle Libre

GevraagdaanDVN
Moderator

Meld je leveringsproblemen Abbott/Freestyle Libre

We verzamelen de klachten over de leveringsproblemen met de Freestyle Libre van Abbott.
Meld je problemen vooral zodat DVN daarmee verder kan. Wij verzamelen de klachten en gaan hierover (opnieuw) in gesprek met Abbott: Lees meer en meld via deze link.

  • Anoniem

    De houding van Abbott naar klanten toe is ronduit schandalig. Geen transparantie, geen informatie. Je moet de woorden letterlijk uit de monden trekken. Op hun site geen enkele informatie te vinden over leveringsproblemen. Order staat al dagen op picked. Nooit per mail bericht ontvangen over leveringsproblemen. Wanneer het verzonden wordt kunnen ze niet zeggen. Volslagen belachelijk en niet geloofwaardig meer. ABBOTT SCHAAM JE!

    Momo
    Bijdrager

    Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt bij Abbott (er zijn talloze eerdere voorbeelden te vinden op dit forum) en ze lijken weinig te leren van eerdere fouten.
    Hun gedrag is hetzelfde gebleven: weinig communicatie/informatie naar klanten toe, negeren van mails (bellen is blijkbaar de enige manier om contact te krijgen, maar dan heb je helaas weer niets zwart op wit staan), geen excuses etc.

    En ze komen hier mee weg dankzij hun monopoliepositie. Ik hoop van harte dat er een concurrent opstaat, zodat wij als klant een andere keuze kunnen maken.

    GevraagdaanDVN
    Moderator

    Super bedankt voor alle meldingen! Het zijn er ruim 200 geworden.

    Diabetesvereniging Nederland (DVN) heeft hierover contact opgenomen met de directie van Abbott en haar onvrede geuit.

    Op 3 april heeft Abbott aan ons bevestigd dat zij vanwege de enorme vraag naar het FSL-systeem de webshop tijdelijk sluiten voor klanten die nog niet eerder een bestelling hebben gedaan. Op deze manier hopen zij de leveringsproblemen voor bestaande klanten op te lossen.

    Wij zijn erg ontstemd over deze gang van zaken en eisen afdoende maatregelen van Abbott om de leveringen zo snel mogelijk plaats te laten vinden. Het is buitengewoon vervelend dat Abbott zijn zaken niet op orde heeft. Juist omdat het vooralsnog de enige fabrikant is van een ‘flash’ glucosemonitoringsysteem.

    We horen graag of de problemen met deze ‘oplossing’ van Abbott worden opgelost. Houdden de problemen met de levering van de FreeStyle Libre aan blijf het ons dan melden, zodat wij op de hoogte blijven.

    We informeren iedereen graag over de maatregelen van Abbott via ons nieuws en FSL dossier op onze site.

    Voluit kunnen leven met diabetes en de beste diabeteszorg, daar werken we elke dag hard aan! Dankzij onze leden zorgen we ervoor dat onze stem wordt gehoord bij zorgverzekeraars, fabrikanten, zorgverleners en overheid. Wil je ons helpen? Bekijk wat je kunt doen.

    Groeten
    Communicatiemedewerker Inge

    Ben42
    Bijdrager

    Geachte DVN moderator en natuurlijk ook andere lezers,

    Zelf ben ik niet gecharmeerd van de communicatie van Abbott. Ze reageren vaak te laat, te vaag en met relatief weinig informatie. Dat ben ik het dus met de Moderator eens.

    Maar jullie schrijven:
    Wij zijn erg ontstemd over deze gang van zaken en eisen afdoende maatregelen van Abbott om de leveringen zo snel mogelijk plaats te laten vinden. Het is buitengewoon vervelend dat Abbott zijn zaken niet op orde heeft. Juist omdat het vooralsnog de enige fabrikant is van een ‘flash’ glucosemonitoringsysteem

    Het is inderdaad zo dat Abbott een ‘monitor’ systeem levert dat wat unieke eigenschappen heeft, maar dat is ook zo voor andere monitor systemen. Dexcom wordt ook maar door één leverancier geleverd, de sensor van Medtronic wordt maar door een leverancier geleverd etc. Wat Abbott wel bijzonder maakt is dat ze het ‘goedkoopste’ systeem leveren.
    Maar omdat ze het goedkoopste systeem leveren zijn ze erg succesvol, wat tot gevolg heeft dat ze de vraag niet kunnen bijbenen.

    Het is dan ook bijzonder onredelijk van de DVN (of de betreffende moderator) dat er eisen gesteld worden aan Abbott, namelijk meer te leveren dan ze momenteel aankunnen.

    Vragen om een goede communicatie vind ik heel redelijk, maar om bij een zeer succesvol product te eisen dat de fabrikant altijd maar kan leveren is niet alleen onredelijk, maar ook onrealistisch. En dat Abbott zijn communicatie te wensen overlaat, wil nog niet zeggen dat Abbott zijn zaken niet op orde heeft.
    Als een andere partij (waaronder de DVN) vind dat ze het beter kunnen, dan nodig ik ze hierbij uit om een vergelijkbaar product tegen een vergelijkbare prijs te leveren.

    In het kort, de communicatie zouden ze beter moeten doen, maar de conclusie dat Abbott zijn zaken niet op orde heeft is in het schrijven van de DVN niet onderbouwd.

    Die het ook heel vervelend vindt dat de leveringen van Abbott soms zo slecht gaan.
    Vriendelijke groet,
    Ben

    Herman
    Bijdrager

    Zojuist onderstaande mail van Abbott ontvangen betreffende een vertraagde levering.
    De bestelling is op 25 juni gedaan.
    Wat mijn bijzondere aandacht trok is de opmerking dat er wereldwijd een uitzonderlijke belangstelling is voor de Freestyle Libre, En daarom lopen de bestellingen in Nederland vertragingen op. Hoe serieus worden we als klant in Nederland genomen?

    Hierbij informeren wij u graag over de status van uw recente bestelling voor het FreeStyle Libre systeem.

    De belangstelling voor het FreeStyle Libre systeem is momenteel wereldwijd uitzonderlijk hoog. Daarom loopt de uitlevering van bestellingen in Nederland vertraging op. We beseffen hoe belangrijk onze sensoren zijn voor het monitoren van uw glucose en verzekeren u dat wij alle moeite doen om deze kwestie op te lossen.
    Volgens ons systeem is uw bestelling op dit moment in de wachtrij geplaatst. Zodra uw bestelling leverbaar is en verzonden is, e-mailen wij u weer. Ons streven is om bestellingen binnen maximaal 3 weken na plaatsing te leveren.

    Helaas kunnen wij u geen exacte datum geven waarop uw bestelling zal worden verzonden. Onze klantenservice zal u dezelfde informatie geven.

    JaaSi
    Bijdrager

    De problemen lijken alleen maar te verergeren. Toen ik laatst een bestelling wilde plaatsen bleek dat ik slechts één sensor kon bestellen, en ontving ik op 28 juni een mail waarin stond dat de bestelling zeven dagen in de wachtrij zou staan en dat het ‘streven’ was om de sensor uiterlijk drie weken na plaatsing van de bestelling te leveren. Gegeven dat een sensor twee weken meegaat leidt dit beleid er onvermijdelijk toe dat gebruikers van de sensor minstens één week en in de praktijk langer zonder sensor komen te zitten.

    Het gaat hier niet om electronische gadgets of luxe speeltjes. Dit bedrijf legt een ongehoorde incompetentie en gebrek aan verantwoordelijkheid aan de dag. De kans dat een zorgverzekeraar in zee gaat met een bedrijf dat zijn productie en distributie niet op orde heeft en tijdige levering van zijn product niet kan garanderen is natuurlijk zo goed als nihil.

    Bij gebrek aan concurrentie zou Abbott, dat bij de cliënten valse verwachtingen schept, eigenlijk van de markt gehaald moeten worden totdat het ofwel zijn zaken op orde heeft, ofwel zich een concurrent aandient die zijn zaken wel op orde heeft.

    Antje
    Bijdrager

    Ik hoop maar dat ze de productie snel weten op te schroeven. Hier ook ‘on hold’ en hopelijk levering binnen drie weken.

    Ben42
    Bijdrager

    On Hold.
    Ben

    Milly
    Bijdrager

    Zeer slechte zaak hoe ze bij Abbott met klanten omgaan, in het verleden levering problemen gehad nu weer problemen, je word niet ingelicht hierover, een kwalijke zaak, inderdaad zou Abbott van de markt gehaald moeten worden zolang ze dit niet op orde hebben.

    En je moet vooraf betalen en dat is geen klein bedrag, dan verwacht je ook goede service.

    Jasper
    Bijdrager

    Ook hier on hold na 7 dagen wachtrij.
    Met het streven om binnen 3 weken te leveren…
    Ik heb besteld op 22 juni.

    Wie weet een idee voor Abbott om de sensor een weekje langer mee te laten gaan…

    Ben42
    Bijdrager

    Hallo Milly,

    Ondertussen informeert Abbott de klanten. Helemaal ideaal is het nog niet, maar ze geven wel aan dat de levering pas later zal plaatsvinden. Nog steeds is de informatie niet ideaal, maar al een heel stuk beter dan die was.

    Dat ze zo succesvol zijn kun je Abbott niet kwalijk nemen. Verder is het zo dat ze ook succesvol zijn in het vergoed krijgen van het product in verschillende landen Hadden we gewild dat ze een minder goed product maken ? Hadden we gewild dat de FreeStyle Libre duurder zou zijn ?

    Lever problemen bij concurrenten zijn veel minder, maar dan heb je een duurder product, dat ook nog een keer gecalibreerd moet worden.

    Deze producten worden allemaal ontwikkeld en geproduceerd in een vrije markt, er is geen overheid die dergelijke producten ontwikkeld, niet in de Westerse landen en ook niet in de andere landen. Zonder deze vrije markt zouden dit soort producten niet bestaan en de problemen rond die producten ook niet. Als je daarvoor kiest, prima, maar dan heb je dus helemaal niet de beschikking over dit soort producten.

    Abbott is niet de enige met continu sensoren, maar wel de enige met sensoren die 60 Euro per 2 weken kosten. Daardoor zijn ze succesvol. Maar je bent vrij om naar de veel duurdere concurrentie te gaan. Of om helemaal geen gebruik te maken van de Abbott producten.

    Zelf zal ik (als dat kan) gebruik blijven maken van de FreeStyle Libre en hoop toch echt dat het product niet van de markt wordt gehaald.

    Natuurlijk hoop ik dat er meer dergelijke en betere producten op de markt komen. Dan zou ik het helemaal niet erg vinden dat een fabrikant daar succesvol mee wordt.

    Het blijft zo dat de communicatie van Abbott nog steeds niet ideaal is, dat is misschien bij concurrenten beter. Maar verder vind ik dat Abbott zich als leverancier zich redelijk gedraagt. En ik hoop natuurlijk dat de leverproblemen snel worden opgelost.

    Vriendelijke groet,
    Ben

    Ben42
    Bijdrager

    Hallo Jasper,

    Je schreef:
    Wie weet een idee voor Abbott om de sensor een weekje langer mee te laten gaan…

    Abbott laat zijn sensor al een weekje langer mee gaan dan veel van de andere sensoren. Momenteel merk ik al wel eens dat einde van de periode van 14 dagen de sensor minder nauwkeurig wordt.

    In de US gaan de sensoren zelfs maar 10 dagen mee. (Mijn vermoeden is dat daarvoor is gekozen omdat ze daar de onnauwkeurigheid van de laatste dagen willen vermijden. In de Amerikaanse claimcultuur is dat wellicht wel verstandig).

    Het idee om een sensor langer te laten werken, staat in het rijtje waar ook in staat ‘een auto zuiniger te laten rijden’. Het idee is uitstekend, de implementatie daarvan is wat lastiger.

    Vriendelijke groet,
    Ben

    Hansdd
    Bijdrager

    Ik ben het eens met Ben.
    Ik heb tot op heden kunnen bestellen bij Abbott. de laattste bestelling (25 juni) staat nu op picked en inderdaad de mail van vertraging en wachtlijst.
    Ook op de site en per mail geïnformeerd over de keuzes (geen nieuwe klanten en max 2 sensor per bestelling om de 25 dagen) die Abbott maakt met betrekking tot de vraag naar en beschikbaarheid van de sensor.
    Daar kan je van alles van vinden maar als de vraag groter is dan de productiecapaciteit, wat mij niet verbaast als je kijkt naar de toenemende markt (het systeem wordt in steeds meer landen vergoed) dan moeten er distributiekeuzes worden gemaakt.
    Ik ga ervan uit dat Abbott er alles aan doet om de productie te verhogen.
    Het succes geeft wel aan hoe groot de behoefte is aan een dergelijke manier van monitoren bij zelfmanagement. Het zal dan ook wel niet lang duren (1-2 jaar?) voordat er vergelijkbare systemen van anderen op de markt komen.
    Maar goed, ik heb afgelopen maandag mijn laatste sensor geplaatst en hoop dat de volgende levering op tijd binnenkomt. En ik zou graag een “reserve” sensor in huis hebben.
    Dus vervelend vind ik die tekorten zeker.

    EJvandeGeer
    Bijdrager

    Ik heb gisteren eindelijk Abbott aan de lijn kunnen krijgen, om een bestelling te doen van 2 nieuwe sensoren. Nu ga ik op 27 juli a.s op (werk)vakantie naar Biarritz / Anglet i.v.m een Sculptuur Biënnale, waar we een massief beeld/ sculptuur gaan opbouwen van 6 ton klei, die niet gebakken wordt aan de boulevard, vlak bij de zee. Ik kom qua data niet uit met 2 sensoren. Daarnaast ben ik bang dat ik door het werken in de zon, het zweten, het veelvuldig douchen wellicht een sensor verlies! Gebruik al Skin Tack, wat mij zeker helpt, maar in deze extreme situatie weet ik het niet. Het is ook nieuw voor ons.
    Helaas kom ik met deze 2 nieuwe sensoren kom ik niet uit gedurende mijn verblijf in Biarritz / Anglet. Ben pas 28 augustus weer terug in Nederland
    Op mijn vraag of ze die konden toesturen naar het „vakantieadres“ in Biarritz kreeg ik ook 0 op het rekest. Manager ook gevraagd, antwoord was nee. Ook mijn vraag om 2 sensoren te ontvangen voordat ik vertrek op 27 juli a.s. was het antwoord nee
    Ik kon het via iemand uit Nederland laten opsturen, naar Frankrijk, of gewoon weer bloed gaan prikken! Dat laatste lijkt mij de slechtste oplossing omdat ik graag met dit inspannend werk, de zon, de hitte regelmatig mijn bloedsuiker wil controleren. Het gaat juist net zo goed met deze apparaat, en mijn bloedsuikers.
    Bizar dat men niet enige flexibiliteit toont bij levering tijdens vakanties? Of dat men een bestelling kan doen voordat men vertrekt

    Jasper
    Bijdrager

    Ook hier on hold na 7 dagen wachtrij.
    Met het streven om binnen 3 weken te leveren…
    Ik heb besteld op 22 juni.

    Vandaag geleverd, dus dat hebben ze toch binnen twee weken weten te regelen!

    Ben42, bedankt voor je reactie op “mijn ideetje” :-)
    Ik heb zelf gelukkig nog niet ondervonden dat de sensoren minder nauwkeurig worden aan het eind van de periode.
    Dus vandaar dat ik dacht dat de periode wie weet nog wat te rekken kon zijn.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.