Forums / Autorijden en CBR / Meten voor rijden?

GevraagdaanDVN
Moderator

Meten voor rijden?

Wij kregen een mailtje met daarin onder andere een vraag over auto rijden:

“Mij werd verteld dat ik voor het autorijden mijn bloedsuiker moet controleren, doen jullie dat ook?”

Dat leidde bij ons tot een levendige discussie: Moet je eigenlijk ook altijd meten voordat je op de fiets stapt? En doen we dat ook? En op de scooter? Of op de bus :-)?

Wij zijn benieuwd hoe jullie daar mee om gaan?

Groetjes,
medewerkers frontoffice

Tags: 

  • Elfje
    Bijdrager

    Bij twijfel of een langere autorit (langer dan half uur) meet ik dus wel altijd voor vertrek. Heb nl een keer gehad op de snelweg in Frankrijk dat ik een hypo kreeg tijdens het rijden. En dat ik niet gelijk van de weg af kon om mijn man verder te laten rijden. Dus sindsdien extra voorzichtig.

  • Gottfried
    Bijdrager

    Soms meet ik, hangt er inderdaad vanaf waar de rit heen gaat. Hier in de omgeving niet.
    Wel als ik naar het bos ga met de hond.

  • Markpompje
    Bijdrager

    ik meet vaak voordat ik ga rijden, helemaal als het langere afstanden zijn

  • corrus
    Bijdrager

    Ik meet echt ALTIJD voordat ik in de auto stap.
    Ik moet toegeven dat dit voor mij gemakkelijk is daar ik een Dexcom G5 Continue Glucose Sensor heb die de glucose waarde op m’n Apple Watch weergeeft.

    En als ik een lange rit krijg neem ik ook altijd een flesje ECHTE Coca Cola (geen light o.i.d.)

  • glazenwasfreak
    Bijdrager

    Ik gebruik de libre en het is voor mij eigenlijk normaal heworden dat ik even scan als ik instap ik ben zelstandig glazenwasser dus vaak in en uit de auto en eigenlijk meet ik altijd bij in en uitstappen ik wil het niet op men geweten hebben dat ik een hypo krijg en iemand aan rij

  • Ben42
    Bijdrager

    “Mij werd verteld dat ik voor het autorijden mijn bloedsuiker moet controleren, doen jullie dat ook?”

    Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen het voor en het na Libre tijdperk. Nu gebruik ik de Libre en controleer zeer vaak. Maar in het strip tijdperk, controleerde ik altijd voordat ik in de auto stapje.
    Maar gezien het maximum aantal strips dat je geacht werd te gebruiken, was ik een automijder. Vaak koos ik ander vervoer of liet iemand anders rijden.

    Een avondje sporten en daar met de auto naar toe koste 1 a 2 strips voor vertrek. Tijdens het sporten vaak 1, 2 of 3 strips en net voor de terugrit vaak ook weer 1 a 2 strips. Een avondje sporten op deze manier koste gemiddeld meer dan 5 strips. Dit moet je op de rest van de week besparen. Vakanties kosten ook altijd meer strips.

    Dat leidde bij ons tot een levendige discussie: Moet je eigenlijk ook altijd meten voordat je op de fiets stapt? En doen we dat ook? En op de scooter? Of op de bus :-)?

    Gezien het aantal strips dat je per jaar vergoed krijgt en het aantal trips dat je maakt per jaar, is het bijna niet mogelijk om voor iedere reis (en andere bijzonderheden) te meten. Na het werk kwam het dan ook regelmatig voor dat ik op de fiets in een hypo ging. Om dat te voorkomen zou ik 20 minuten voor vertrek en vlak voor het vertrek een meting moeten uitvoeren. Met de Libre kan dat, met strips had je daarvoor niet voldoende strips tot je beschikking.
    Die levendige discussie was dus voor een zeer groot deel niet gebaseerd op een realistisch beeld van de wereld.

    Ben

  • Jaapie
    Bijdrager

    Ik vraag me af hoe nodig het is om te meten voor iedere rit als je toch zo goed als geen hypo’s hebt. M’n laatste waarde onder de 4 stamt uit januari ofzo? En dat was een 3,8 of 3,9. Ik zie daarom eerlijk op dit moment nog niet de noodzaak om te meten voor iedere rit. Zeker omdat je al niet veel strips vergoed krijgt. Het wordt dan helemaal leuk als je met de auto naar de sportvereniging gaat. Dan zou je helemaal veel strips verbruiken, terwijl daar bij mij op dit moment niet de noodzaak voor is. Ik verwacht wel dat het aantal hypo’s in de toekomst toe zal nemen. Nu heb ik nog het voordeel van de honeymoonfase. In de toekomst verwacht ik wel te meten voor het auto rijden. Ik heb de laatste tijd toch meerdere nieuwsitem gezien van ‘ontvoeringen’ en ‘aanslagen’ die achteraf gewoon een erg diepe hypo blijken te zijn. Zoiets wil ik niet op mijn naam hebben.

  • Monique72
    Bijdrager

    Ik heb ruim een jaar de FSL gebruikt (ben ik noodgedwongen – hopelijk tijdelijk – mee gestopt), en toen was het zo eenvoudig om voor en tijdens het rijden te meten, dat ik dat ook vaak deed. Voordien en sindsdien controleer(de) ik dmv. een ouderwetse vingerprik en meet ik minder vaak. Toch neem ik mijn verantwoordelijkheid om veilig te kunnen rijden.
    Mijn gewoonlijke autoritten zijn qua reistijd, afstand en vertrektijd behoorlijk voorspelbaar en dan meet ik bijna nooit. Ik heb het geluk dat ik verder ook behoorlijk voorspelbaar reageer qua bloedsuiker. Ik weet dus ongeveer wat ik kan verwachten en als het al wat langer geleden is dat ik iets gegeten heb, neem ik alsnog eerst iets voordat ik ga rijden.
    Heb ik bijv. een hele dag vergaderen of cursus (of iets leuks zoals een dagje uit) achter de rug en ik moet 1,5 uur of langer naar huis rijden, dan meet ik wel altijd even. En tijdens een plas- of koffiepauze onderweg meet ik soms ook, afhankelijk hoe ik me voel. Dan kan ik eventueel meteen iets eten voordat ik weer verder ga.
    Heb ik een passagier bij met een rijbewijs en ik voel me hypo, dan wil ik ook nog weleens van stoel ruilen en mijn passagier laten rijden terwijl ik bijkom van mijn hypo.
    Behalve in de auto rij ik ook motor en paard, en daarbij is het nog veel belangrijker om te zorgen dat mijn bloedsuiker netjes op peil blijft.

  • Antje
    Bijdrager

    Ik controleer voor het rijden, en met de libre ook tijdens. Zonder libre hangt het ervanaf hoe zeker ik ben van stabiele waarden. Bij twijfel stop ik vaker om te testen. En ik heb regelmatige bijrijders afgericht; ik hoef alleen mijn vinger maar uit te steken en mijn bloed wordt getest zonder dat ik ook maar een moment mijn aandacht van de weg hoef te halen. Zonodig bestel ik het benodigde aantal eenheden insuline, en ook dat krijg ik dan keurig in een vetrolletje gespoten. Jammer dat dat niet werkt als je alleen in de auto zit.
    Over teststrips, die krijg ik onbeperkt sinds ik mijn behandelaar heb voorgerekend hoeveel strips ze zelf adviseren, namelijk bij het opstaan en het naar bed gaan, vóór en twee uur na elke maaltijd (3 maaltijden plus snack), vaker bij inspanning, afwijkende waarden en autorijden. Dat is een minimum van 10 keer per dag. Volgens hun eigen richtlijnen. Een simpele aantekening van je behandelaar is genoeg voor je verzekering. De mijne was alleen maar blij dat ik mijn diabetes zo serieus nam!

  • mike
    Bijdrager

    voor het gebruik van de libre was het enkel voor de maaltijden meten/spuiten,
    verder tijdens het autorijden alleen als het gevoel niet goed zat.
    tegenwoordig met de libre zo vaak als ik zin heb, voor tijdens en na het rijden.
    dagenlijks op de bus rijdend, dus dan zou het te vaak meten worden als je alleen van de strips uit had moeten gaan, budgetair en niet vaker voor m’n vingers.

  • Albert
    Bijdrager

    Als je auto rijdt is het verstandig voor een diabeet om je bloedglucose waarden te meten.
    Want stel dat de waarde aan het dalen is, dan zou je tijdens het rijden een hypo kunnen krijgen. Daarom meet ik altijd voor het rijden. Ik gebruik insuline en ben type 2.
    Met m’n FreeStyleLibre meter is het eenvoudig om tijdens het rijden te meten.
    Ik vind het alleen jammer dat die sensor mij elke 2 weken 60 euro kost. Zilveren Kruis vergoed het nog steeds niet.
    Kennen jullie een zorgverzekeraar die het wel vergoed? 1560 euro per jaar vind ik wel veel geld.

  • Ik meet altijd voor het rijden en zorg dat ik rond de 8 zit. door inspanning wil de
    suiker echt dalen bevalt me prima.

  • BertHesp
    Bijdrager

    Ik ben Touringcarchauffeur en ik meet zeker altijd voor het rijden en zo veel mogelijk tussendoor. Hoop verantwoordelijkheid!Ik gebruik zelf de Freestyle Libre, anders was ik gestopt met mijn baan. Ik kreeg nl 2 jaar geleden diabetes 1.
    Tijdens het rijden met passagiers, meet ik alleen als zij bij een stop uit de bus zijn, of ik zorg voor de zekerheid dat ik weet dat ik iets te hoog zit.
    Gisteren tijdens mijn rit vanaf Frankfurt naar Amsterdam, tijdens het rijden en met een lege bus, mijn bloedwaarden gemeten met mijn telefoon. Daar heb ik de app op zitten van de Freestyle. Reed een politie-auto naast mij. Kreeg ik een bekeuring van 125 euro voor het gebruik van mijn telefoon. Ook na uitleg waarom ik deze gebruikte, boete moeten betalen. Zij legden uit dat er een wetswijziging is geweest: ieder gebruik van een data-overdragend apparaat tijdens het rijden is even strafbaar. Dus ook het gebruik van de reader! Bij gebruik van de reader of de app op mijn telefoon, zou ik dus volgens de wet steeds moeten stoppen.

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo BertHesp,

    Dank je voor het ons op de hoogte brengen van het voorval. Veel mensen gebruiken de FreeStyle Libre tijdens het rijden.

    Eerst maar even een praktische reactie op je bericht.
    1. Vervelend, maar de bekeuring zou ik maar gewoon accepteren en het bedrag als verloren beschouwen.
    2. Voortaan gebruik maken van de FreeStyle Libre Reader. Voor de Nederlandse situatie is dit geen telefoon en valt volgens mij nog niet onder de wetgeving wat mobieltjes betreft. Maar belangrijker is dat de reader eenvoudig te bedienen is 1 knop en in de handpalm past. Dus als je hiermee meet is dit voor medeweggebruikers niet of nauwelijks zichtbaar.
    En voor jouw als buschauffeur is het voor je passagiers ook minder zichtbaar. Het lijkt dan net of je kriebel hebt aan je arm als je de reader gebruikt.

    Een mogelijkheid is de FreeStyle Libre sensor met een ‘continu’ module uit te rusten, hierbij worden de bloedsuiker waarden continu aan je mobiel door gegeven. De mobiel zou je dan op het dashboard kunnen ‘plakken’. Je kunt dan je bloedsuikers monitoren zonder de reader of je mobiel vast te pakken. Misschien wil je werkgever deze module zelfs wel vergoeden of bijdragen in de kosten.

    Ok minder praktisch.
    Je zou het gebruik van de telefoon kunnen laten voorkomen, zelf denk ik dat je dit niet zult winnen. Omdat er een alternatief is als de reader.
    Eventueel zou je het voor het Europees hof kunnen brengen (kost jaren), waarbij je dan als argument kunt hebben dat ook diabeten recht hebben op een normaal leven. Dus je moet gebruik kunnen maken van hulpmiddelen.

    En wat de wetgeving betreft, het gebruik van mobieltjes in het verkeer is dusdanig toegenomen dat bij de handhaving er niet meer geluisterd kan worden naar hoe belangrijk het was de mobiel te hanteren. Het zijn allemaal mensen die dat nooit doen maar nu bij uitzondering even moesten appen op de mobiel omdat dat belangrijk was.

    Conclusie:
    Reader in de palm van je hand en daarmee de sensor uitlezen. Minder zichtbaar en je hoeft ook de telefoon niet te bedienen. (B.v. van het slot afhalen).

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • mjong
    Bijdrager

    Ik denk dat het voor autorijden vooral is omdat je in een hypo een ongeluk kunt veroorzaken. En ja, ik doe het altijd.
    Voordat ik lang ga fietsen (meer dan 15 min) doe ik het ook altijd, vanwege de inspanning.

  • JanTheOne
    Bijdrager

    Ik heb een CGM, continue glucose meter. Daar kan ik blind op vertrouwen. Ik kan mijn leven niet meer zonder indenken. Mocht een enkele keer de sensor niet, of niet goed zijn aangesloten dan adviseer ik met klem WEL te testen voor het autorijden!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.