Forums / Medicijnen / Metformine na diagnose diabetes

Anne88
Bijdrager

Metformine na diagnose diabetes

Beste Leden,

Ruim 1,5 week geleden heb ik de diagnose diabetes type 2 gekregen.
Hiervan ben ik erg geschrokken, het is per toeval aan het licht gekomen.
Er is 2x bloed geprikt, allebei de keren niet nuchter (nuchter prikken kan niet). De eerste waarde was 12.8, de tweede keer 10.4. Mijn Hba1c was 58.
Ik heb 1x daags metformine 500 voorgeschreven gekregen. Ik neem deze tablet in tijdens het avondeten.
Er komt veel op je af wanneer je deze diagnose krijgt. Ik slik nu 3 dagen medicatie en ik voel mij helemaal niet fit. Ik heb last van plotselinge zweetaanvallen gecombineerd met duizeligheid, ijskoude natte klamme handen en algemeen ziekig gevoel. Ik wordt daar toch wel wat bang van merk ik. Nergens lees ik dat dit mogelijke bijwerkingen zijn van de medicatie. Heeft iemand van jullie deze bijwerkingen (als het dat zijn) ook gehad in het begin? Ik hoor graag van jullie. Alvast dank.

  • ArieDerksen
    Bijdrager

    Ik kan je maar een ding aanraden volg het programma keer diabetes2om zie de website
    Dit helpt in veel gevallen om je je diabetes om te draaien succes

  • Yvonne
    Bijdrager

    Beste Anne,

    Het lijkt op een beschrijving van lage bloedsuikers, de hypo’s. Dat hoeft niet in te houden dat de bloedsuikers daadwerkelijk laag zijn (onder de 4), maar bijvoorbeeld plotseling dalen van 13 naar 8. Dat kan ook al de verschijnselen van een hypo geven. Alleen met metformine komt dat volgens mij niet zo veel voor, dacht ik. Maar niets met diabetes is standaard.

    Yvonne

    • Anne88
      Bijdrager

      Beste Yvonne,

      Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat wat ik omschreef inderdaad het gevoel kan zijn van een hypo. De waardes zijn echter niet ‘hypo waardig’. Ik slik nu 1 week metformine en het gevoel komt steeds vaker, heel beangstigend vind ik het. Ik ben hierdoor continu bang om zo’n gevoel te krijgen, vooral buiten de deur. Vandaag heb ik tijdens deze gevoelens eens een vingerprik gedaan, de waarde was 7.7. Ik vind het moeilijk om dan niet in te grijpen door iets zoets te drinken of eten, terwijl ik het gevoel heb dat mijn lichaam hier zo om vraagt. Lastig allemaal, ik moet nog veel leren/ ervaren sinds de diagnose.
      Fijn dat ik op deze site terecht kan.
      (Ps; de huisarts is op de hoogte van deze klachten, maar vind dat ik een tijdje moet doorzetten en geeft aan dat een echte hypo niet kan met type 2 diabetes)

  • Jasper
    Bijdrager

    Je lichaam is nu gewend aan te hoge bloedsuikers, Als je straks een tijd weer goed zit met je suikers went je lichaam hier weer aan en zul je dat vervelende hypo gevoel wel kwijt raken!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.