Forums / Behandelaren / Metformine vraag

selena
Bijdrager

Metformine vraag

Mijn arts heeft mij tweemaal daags metformine 1000 mg voorgeschreven. Ze zei dat ik de eerste dosering bij het ontbijt moet nemen, en de volgende rond 5 of 6 uur in de middag, ervan uit gaande dat ik om 8 uur wakker word. Maar ik lijd aan gastritis en moet om de 4 en half uur eten, liever nog, ik krijg om de 4 uur en 25 minuten honger. En als ik niet eet, krijg ik een hypo. Ik word altijd rond 5:53, of 6 uur wakker, en dan heb ik al honger. Dus neem ik dan de eerste 1000 mg in. Rond 10:25 heb ik weer honger, en rond 14:50, 55 weer. Moet ik volgende dosering om 14:55 nemen? Want dat ben ik van plan. Nu, rond 19:15, heb ik weer honger, moet ik de volgende dosering dan nemen? Ik weet niet wat ik moet doen. Hoe lang werkt 1000 mg metformine? Wanneer moet ik de volgende dosering nemen?
Zeg alsjeblieft niet dat ik mijn dokter moet spreken, want die zie ik binnen 3 maanden pas. Ze hebben een volle agenda en moeten zich met andere patiënten bezig houden, dus bellen om vragen te stellen is erg moeilijk, vandaar dat ik hier ben.
Help mij alsjeblieft.

  • jeroen
    Bijdrager

    Hoi Selena,

    Wat een lastige situatie zeg! Ik gebruik zelf geen Metformine, maar dit is wat ik er van weet:
    – Metformine werkt tot maximaal 6 uur
    – Het wordt gebruikt om de werking van je eigen insuline te optimaliseren (het verhoogt de
    insulinegevoeligheid van je lichaamscellen voor insuline en het remt de afgifte van glucose
    vanuit de lever).
    – over het algemeen wordt Metformine niet voorgeschreven om een 24-uurs dekking te geven, maar
    alleen als ondersteuning na koolhydraat intake (dus tijdens de maaltijden)
    – Van Metformine kun je geen hypo’s krijgen, omdat het geen insuline is en ook niet extra
    aanmaak van insuline stimuleert.
    Wat ik zou doen als ik jou was is aan je arts vragen of je de 2x 1000 mg niet kan wijzigen; Metformine is ook verkrijgbaar in 500 en 850 mg. heb je een glucosemeter tot je beschikking? Dan zou ik ook voor en na elke maaltijd een keer meten om te kijken hoe het gesteld is met je bloedglucosewaarde. Je zegt dat als je niet eet, je dan een hypo krijgt. Maar heb je dat ook gemeten of is dat puur het gevoel?
    En het lijkt mij niet in jouw belang om 3 maanden te wachten op een afspraak: als je je zorgen maakt, zou ik gewoon een afspraak maken. als je er niet met je arts uitkomt, dan vraag je gewoon om een verwijzing naar een diëtist. Het zou ook met de samenstelling van je maaltijden te maken kunnen hebben namelijk.
    Hoe dan ook: vervelend, en ik kan begrijpen dat je er erg onzeker van wordt.
    Sterkte!

  • mheapaumen
    Bijdrager

    Hallo Selena,
    Misschien heb je ondertussen al een bevredigend antwoord gehad op je vraag. Ik probeer je een goede raad te geven. Ik heb ook al allerlei ervaringen gehad met hypo’s, enz. Nu heb ik alles onder controle. Misschien kun je de 2000 mg per dag spreiden over innames per 500 mg. Maar telkens bij het eten. Dus ook bij het avondeten. Beweeg je genoeg om de glucose te verbranden? Ook belangrijk. Kijk ook naar voeding die langzaam verbrandt en dus niet snel een hypo zal geven. Neem je alleen maar Metformine? Niets anders zoals Glimeperide?
    Maar is er geen diabetesverpleegkundige verbonden aan de praktijk van jouw huisarts zodat je naar haar kunt gaan met je vragen? Sterkte.
    M-H. Paumen

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.