Forums / Bloedsuikerwaarden / Omnipod: hogere bloedsuikerwaarden

Marije
Bijdrager

Omnipod: hogere bloedsuikerwaarden

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of hier ook Omnipod-gebruikers zijn die dit herkennen: hogere bloedsuikers op de dag dat de pod vervangen moet worden. Het lijkt net alsof de pod de laatste van de drie dagen niet zoveel meer doet… Na het ontbijt meet ik dan al gauw waarden in de 15.0 mmol/l, wat niet bepaald in het plaatje past bij mij.

Wie herkent dit en wie weet er een mogelijke oplossing? Misschien de pod met meer insuline vullen?

Groeten,

Marije

  • Herman
    Bijdrager

    Ook ik gebruik de Ominipod, en naar tevredenheid.
    Kan het te maken hebben met de hoeveelheid aan bolussen die dagelijks je gebruikt.
    Neemt niet weg dat ook ik dit zal monitoren.

    Groet,

    Herman

    • Marije
      Bijdrager

      @ Herman:
      Ik betwijfel of het met de hoeveelheid insuline qua bolussen te maken heeft, ik gebruik relatief weinig insuline. Ik zit er zelf aan te denken dat het misschien te maken heeft met insuline die niet altijd goed werkt, of misschien toch wat lucht in de pod? Bij de ene Pod gaat het beter dan bij de andere. De laatste tijd is het sowieso lastiger in te schatten door stress vanwege een nieuwe baan. Er spelen natuurlijk veel factoren mee, maar toen ik de insulinepennen gebruikte zat ik echt heel zelden boven de 12.

      @ diabetesvereniging:
      Bedankt voor het kopiëren van de reacties op Facebook, erg leuk/informatief om anderen hierover te horen! Bedankt voor het doorspelen van mijn vraag naar de fabrikant!
      NB Ik had nog geen mailtjes gekregen over de nieuwe reacties inderdaad.

      Ik ben verder erg tevreden met de Omnipod hoor, het geeft gewoon veel meer vrijheid… en hij plakt bij mij goed, lekt geen insuline, geen jeuk, geen ontstekingen.. dus ik zou niet snel weer terug willen naar het gebruik van insulinepennen. Maar ik vind het erg belangrijk dat ik controle heb over mijn waarden, dus hopelijk verbetert dat nog in de loop van de tijd dat ik de Omnipod gebruik. Hopelijk had het met de zending te maken!!

  • Deze reacties kwamen binnen op onze Facebook-pagina:

    Lybrich vd L: Nee, eigenlijk niet.

    Ingeborg K: Weliswaar geen omnipod, maar wel hetzelfde probleem bij de canule wisseling van de Paradigm. bij mij zit er dan een kleine ontsteking bij de plaats waar de canule in de huid zit…

    Irma K: Nee…ik herken dat niet

    Karin K: Ja dat ken ik zeker! En ik heb geen idee wat ik eraan moet doen, omdat je de pods niet eerder kunt vervangen ivm de verzekering. Dus tips zijn heel graag welkom!

    Inge H: Heb die pod 4 maanden gehad een hel!!! Lekken rare waardes niet goed plakken nooit meer!! Dan maar spuiten

    Danny B: Met mijn accucheck pomp ook last van. Insuline blijft beetje hangen en schiet na een poos los. Tenminste, zo verklaart mijn verpleegkundige het.

    Annelies J: Heb de Pod pas een maand maar geen last van hoge waarden .

    Nicole S: Ik heb ook die ervaring met de omnipod en bij mij wordt hij de derde dag ook wat pijnlijk en jeuken

    Carla L: Dit herken ik ook. Eerder had ik veel vaker dat de Pod op tilt sloeg en al snel vervangen moest worden. Met alle administratieve rompslomp van dien. Later heeft Mylife de Pods anders afgesteld, waardoor er minder storingen optraden. Met wel als gevolg, dat er soms op de derde dag hoge bloedsuikerwaarden gemeten worden. Ik heb het idee, dat de canule dan niet goed meer zit.

    Mandy vd L: Hier hetzelfde verhaal met de pod..daarbij gaat hij de derde dag zeer doen en jeuken. .

    Karin S: Ja heeft onze dochter ook!!!!!

    Sreten D: Helemaal onbekend, ben zelfs in sauna en turkse bad geweest, maar die bleef netjes geplakt. Ook BS waardes zijn netjes, zo, ik herken deze klachten niet. Succes allemaal.

    Petra: Yep ook wel. Lekken langs canule of verstopping zonder alarm. Overigens doet ypsomed niet moeilijk en stuurt nieuwe pods op als je alles meld. Gren gedoe met verzekering dus.

    Brigitte: Ze doen inderdaad niet moeilijk bij verzekering voor defecte pods maar wordt er af en toe wel eens moe van dat ik zo vaak defecte pods heb

    Marieke B: Nee eigenlijk niet

    Marlies: Ja heb ik ook. Heb het al eens aangegeven maar niet echt een duidelijk antwoord op gekregen.

    Marieke: Mijn dochter had ook de derde dag hoge blds waarden.
    Ook geregeld dikke ontstekingen op de plaats waar de pod zat.
    Voor haar ook een slechte keus na 1 jaar klungelen er mee gestopt.

    Janneke: Het gebeurt niet bij elke pod, maar heb er ook soms last van.

    Sarah-Lee: Ik heb nergens last van!

    Tamara: Ja vreselijk! De pod gaf bij mij ook erg vaak alarm.. (z’n harde piep toon..) diabetesverpleegkundige wist niet waardoor het kwam.. ik heb het toen aan mijn internist gevraagd en die zei dat mijn buik een soort kippengaas is geworden van littekentjes.. en als je dus in een littekentje prikt werkt je pod niet. Ik moest hem maar op mijn arm plakken (vreselijk irritant) maar daar steeds bloedvlekken door stoten etc.. nu maar weer op mijn buik. En heel goed kijken waar ik nog niet geprikt heb.

    Wytske: Nu geen last meer van, vorig jaar wel, kreeg toen te horen dat die zending zeer slecht was, was met nieuwe zending gelukkig weer goed.

    Jeannette: Ik heb de omnipod ook gehad in mijn proefperiode ook last van hoge waardes maar ook dat plakker los liet en dat er insuline uit de pod kwam waardoor plakker los liet, ze zijn bij mij thuis geweest aantal keer maar lag niet aan mij maar kwam er wel op neer dat ze maar een canule hebben die bij mij niet werkt jammer genoeg, dus nu weer metronic voor dus aan slangetje

    Kirsten: Ik heb eigenlijk nergens last van! Zou niks anders willen gebruiken als de omnipod op dit moment!

    Gerda: Ik heb er geen last van. Prima tevreden…

    Wilco: Heb ik ook regelmatig, voel dan eens aan je pleister, vlak bij de canule. Hij is daar dan vaak nat of ruik na het daar voelen aan je vinger (jaja, klinkt raar, maar doe het eens), ruik je de dan typische insulinegeur, dan lekt de pod dus langs de canule en dat verklaart de hogere bloedsuikers.
    Vervangen dat ding en melden bij Ypsomed.

    Marinus: Mijn partner gebruikt nu een jaar de Omnipod, hij is zeer tevreden,weinig klachten

  • En nog meer reacties via de Facebookgroep ‘NL omnipod gebruikers’

    Lydia: Ik herken dit wel. Gelukkig niet zo extreem als in dit verhaal. Maar merk het wel eens ja dat ik dan toch 2/3 punten hoger zit. Maar heb t niet altijd. Maar als ik onverklaarbare hypers heb en t is de laatste dag dan is dat vaak wel de reden.

    Maria: Ik herken het. Ik doe die dag dan de maaltijden met de pen en kan het daarmee redelijk goed opvangen.

    Frouwke: Ook ik herken dit. Bij het opbrengen van een nieuwe pod bolus ik altijd al iets meer.

    Aliet: Had onze dochter ook een tijd last van. Had ook te maken met algemeen hoge waardes. Leek net of een plek een bepaalde hoeveelheid insuline kan verwerken. Nu geen last meer. DVK heeft wel aangegeven dat als het blijft voorkomen zij verklaring af kan geven voor meer pods zodat pod om de 2 dagen vervangen kan worden. Ook ter voorkoming van “spuitplekken”.

    Ans: Heb er zelf geen last van. In een US Facebookgroep lees ik het vaak, sommigen hebben een recept voor 2 daagse wissel, anderen hebben een 3de dag basaal.

    Nienke: Ik vermoedde dat dit ook bij mij zo was en met de sensor een week op mijn lichaam kon je het ook echt zien.
    Het is balen, want extra pods krijg je hier niet zomaar (ik geloof dat alleen kinderen en “speciale” gevallen (??) dat mogen). Andere plek op lichaam was het advies aan mij. Maakt niet heel veel uit, helaas. Basaal verhogen was ook een advies van de dvk, al zal dat niet veel helpen, want of de plek neemt de insuline niet zo goed op (bijv door littekenweefsel), dus meer insuline neemt lichaam ook slecht op. Of het naaldje is soort van verstopt aan het raken. En ook dan is meer insuline zo moeilijk in te schatten.

    Maar ik ben heel benieuwd hoe een derde basaal dag er dan uit ziet bij anderen. + xx % of zo?!

    Erika: idd herkenbaar, ik ben nog niet zolang aan de pod, iets van 3 weken vandaag pod 8 … idd de 3e dag hogere waardes (behalve vandaag) . dan gaat het jeuken…en ben ik blij als ik kan verwisselen… na het wisselen prik ik uurtje later…als hij nog niet lager is dan prik ik 2 uurtjes later, meestal in de nacht nog een keer en veel water drinken, meestal vroeg in de ochtend is hij weer gezakt.

    Claudia: Heel herkenbaar dan werkt ie gewoon niet optimaal meer!

  • Naar aanleiding van de vraag van Marije heeft DVN contact opgenomen met de fabrikant en deze signalering neergelegd. Wachten is nu op een reactie van Ypsomed. Als we meer informatie hebben, delen we die uiteraard hier met jullie!

    NB: Als je bent ingelogd, kun je je inschrijven voor dit topic. Je ontvangt dan een mailtje bij elke nieuwe reactie.

  • RPvD
    Bijdrager

    Wat ik niet herken is dat de “oude” pod op de derde dag andere waarden veroorzaakt.(Zou overblijvende lucht in het pompje een oorzaak kunnen zijn?) Wat ik wel herken is dat bij vervanging van de pod mijn waarden omhoog schieten. Dit los ik op door de pomp 3 uur op +90% te zetten (dus bijna een dubbele snelheid basaal gedurende 3 uur) en.. afhankelijk van mijn bloedsuikerwaarde ca. 2-3 ie bij te bolussen als ik de pod heb vervangen. Daarna meet ik mijn waarden een paar keer. Dit werkt voor mij goed. Verder zeer tevreden over de Omnipod. Groet, Bert

  • Frankvo
    Bijdrager

    Er wordt wel vaker geklaagd dat de pod op de 3de dag minder werkzaam is. Ik denk dat dit te maken heeft met het verzadigen van de spuitplek in je lichaam. Na 3 dagen wordt de insuline niet meer zo goed opgenomen en dan moet je meer insuline geven om de zelfde werking te hebben.

  • Marije
    Bijdrager

    @rpvd:
    Ik heb er inderdaad ook aan gedacht, lucht in de Pod. Daar ga ik nu nog wat nauwkeuriger mee om, al lukt het me niet altijd om alle belletjes eruit te krijgen. De Pod zelf drukt de overige lucht er nog uit bij het koppelen met de PDM dacht ik.
    Het klinkt alsof jij je Pod mooi nauwkeurig op die afwijkingen kan afstemmen, zo ver ben ik nog niet (heb de pomp nog maar een paar maanden). Bovendien spelen er bij mij nu spannende dingen zoals een nieuwe baan en volgende week op vakantie. Dus ik probeer een beetje koolhydraatarm te blijven eten.. maar de waarden blijven redelijk schommelen. Met als gevolg gisteren met 1.9 mmol/l op het werk aankomen.. Ik denk dat ik pas preciezer met de pomp kan omgaan als ik weer gewend ben aan een nieuw ritme.

    @frankvo:
    Dit klinkt ook heel aannemelijk.. ik denk sowieso dat de plek van je pomp wel invloed heeft op hoe goed hij werkt. De laatste keren zijn mijn waarden niet per se hoger op de derde dag maar vooral ’s ochtends. Dus de werking van de pomp verschilt per plek, per persoon, per pod, per tijdstip, per soort/hoeveelheid eten.. Ik denk dat de conclusie is dat je de uitschieters soms voor lief moet nemen als je de voordelen van de Omnipod wilt!

    Een goed weekend trouwens!

    Groeten, Marije

  • Ondertussen heeft onze beleidsmedewerker Dayline Coffie de General Manager van Ypsomed telefonisch gesproken n.a.v. de vraag over de Omnipod. Hij vond het geen eenvoudige vraag, zei hij. De beschreven klachten komen hem in zijn algemeenheid niet bekend voor.

    Volgens Ypsomed gaat de pomp niet meer of minder insuline geven op de laatste dag. Zij hebben geen lekkages meegemaakt. Ypsomed denkt dat er wellicht iets met de huid aan de hand zou kunnen zijn wat de veranderingen veroorzaakt, maar dan komt hij snel op het medische vlak en daar mogen zij als producent niets over zeggen. Ypsomed kan productgerelateerde vragen beantwoorden. Als het tegen medisch advies aan schuurt, verwijzen ze altijd door naar de behandelaars.

    In dit geval is het advies van Ypsomed aan de gebruikers om een melding te maken bij Ypsomed en je persoonlijke situatie en aanpak met de diabetesverpleegkundige of hoofdbehandelaar te bespreken.

    Elke melding bij Ypsomed wordt geregistreerd. Van alle geregistreerde meldingen wordt wereldwijd bekeken of dit vaker voorkomt en wat zij hieraan gaan doen.

    Het lijkt ons inderdaad goed dat alle omnipodgebruikers die hoge waarden of iets afwijkends waarnemen, dit met hun diabetesverpleegkundige te bespreken. Die kan kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn, bijvoorbeeld dat een depot onder de huid blijft, waardoor niet alle insuline goed terecht komt, etc. De ene gebruiker is de ander niet. Voor sommigen is het misschien een oplossing om de omnipod niet 3 maar 2 dagen dragen.

  • Frankvo
    Bijdrager

    @diabetesvereniging,

    de pod maar 2 dagen dragen??????????????????????????

    Als je dat doet moet je aan het einde van het kwartaal de resterende dagen met pen spuiten of de pod de deur verwijzen. Een pod moet 3 dagen mee gaan en als dit niet lukt dan geen pod maar een andere pomp gaan gebruiken.

  • Hoi Frank,
    een andere optie is natuurlijk om een andere pomp te overwegen. Deze afweging moet iedereen – samen met zijn/haar zorgverlener – zelf maken. Er is niet één oplossing te geven, omdat er ook niet één diabetespatiënt is. Mensen met diabetes kunnen zo van elkaar verschillen dat het belangrijk is om per individu te overwegen wat van hem/haar het beste is.

    We willen wel benadrukken dat het ook belangrijk is om je problemen te melden bij Ypsomed. Zij kunnen je misschien niet persoonlijk helpen, maar verzamelen zo wel de nodige achtergrondinformatie om in te kunnen schatten of het vaker voorkomt en wat er aan te doen valt.

  • Angelique
    Bijdrager

    Mijn diabetesverpleegkundige heeft laatst tegen mij gezegd dat zij verschillende patienten heeft die op de 3e dag/laatste dag van de Pod standaard te hoog zitten. Deze mensen zetten standaard hun basaalstand dan hoger. Ik heb het zelf maar een enkele keer.

  • Anoniem

    Ik heb altijd geleerd (ca. 30 jaar een pomp) dat je, toen was het een naald, nu de canule, maximaal 3 dagen mag laten zitten. Als je insuline ruikt (vies geurtje vind ik) lekt de canule, dus meteen vervangen. Ik had dit ook regelmatig toen ik nog stalen naalden gebruikte. En altijd een paar uur na het vervangen even meten, want vervangen kan invloed hebben op de bloedsuikerwaarde. Staat dacht ik ook in de gebruiksaanwijzing….

  • apeldoorn
    Bijdrager

    Ik ben nieuw hier, dus vandaar dat ik nu pas reageer.
    Ik heb ook vaak problemen op de wisselingsdag. Alleen is het vervelende dat dit de ene keer aan het einde van de pod is en de andere keer aan het begin van een nieuwe pod, maar het komt ook voor dat ik er geen last van heb.
    Mijn arts adviseerde ook om de pod om de 2 dagen te vervangen. Ik heb hem toen uitgelegd dat dit niet kon, omdat je er verzekeringtechnisch echt 3 dagen mee moet doen…

    Ik weet het dus ook niet zo goed, omdat het niet elke keer is. Erg lastig en vervelend!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.