Forums / Bloedsuikerwaarden / oplopende waardes na het sporten

Marcel
Bijdrager

oplopende waardes na het sporten

Ik doe aan spinning. Onder het spinnen voel ik een hypo niet aankomen. Ik zorg dat ik voor aanvang een minimale waarde heb ven 15. Daarnaast drink ik onder het spinnen water en sterk geconcentreerde ranja.
Na het sporten zit ik eerst op bijvoorbeeld 8 en na 45 minuten boven de 20.
Ik snap niet hoe dat kan.
Wie heeft hier ook last van?

Marcel

  • Maye
    Bijdrager

    Ik lees hieruit dat je een hypo wilt vermijden. Aanvankelijk lijkt dat ook te werken: je gaat van 15 naar 8, dus had je minder ranja gedronken, had je mogelijk een hypo gehad.

    Maar intussen gebeuren er 2 dingen in je lijf.

    1. Je BG daalt sterk door de spinning (van 15 naar 8 is aardig wat). In reactie op de daling kan je lijf in verweer gaan en reserve-glucose uit je lever aanspreken. Het duurt even voordat je lijf daarmee stopt, want het gaat niet uit van wat een gezonde waarde zou zijn, maar van herstel van de balans die verstoord is geraakt, het ‘wil’ terug naar die 15 van voor het sporten.

    2. Hoewel ranja snel opgenomen wordt, duurt het toch ook een aantal minuten voordat het van je mond naar je bloed is gereisd. Dus na je laatste slokken ranja kan die stijging nog 10 – 15 minuten duren.

    Wat je zou kunnen doen om een hypo te voorkomen, maar niet door te schieten in een hyper, is met langzame kh werken. Als je een halfuur voor het sporten langzame kh eet, hoef je niet met een BG van 15 te starten om een hypo te voorkomen, want dan is er nog genoeg aan kh ‘onderweg’ van je mond naar je bloed. Op die manier zul je minder dalen tijdens het sporten en zal je lijf ook minder reserve-glucose vrijgeven.

    Als je dit niet in 1 keer wilt/aandurft, zorg dan eerst wel dat je met 15 start, maar probeer daarbij in de buurt te blijven (dus de sterke daling voorkomen) door met die langzame kh te werken. Merk je dat dat werkt, dan kun je met een lagere BG starten, telkens zoveel als je aandurft om niet naar die ranja te hoeven grijpen tijdens het sporten.

    Je zult merken dat je je na verloop van tijd beter voelt tijdens en na het sporten, en dat spinning weer gewoon leuk wordt.

    • Marcel
      Bijdrager

      Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga het proberen.

  • marcovanhaaften
    Bijdrager

    Beste Marcel

    Ik heb het zelfde effect als jij heb ik fiets veel op de racefiets en op een
    indoor trainer ik gebruik daarbij een insulinepomp als ik begin met sporten dan zet ik mijn pomp op een lagere snelheid en als ik na een paar uur van de fiets af kom geef ik altijd direct 2 of meer IE insuline af ook al zit ik b.v op 4 na het sporten dan geef ik direct een bolus af ook tijdens het fietsen gebruik ik in mijn bidons een Glucose oplossing door het water vermengd.
    Dit doorschieten gebeurt ook omdat je de zoetigheid drinkt en op het moment dat je stopt deze glucose nog in je lichaam zit maar je hoge verbranding tijdens het sporten stopt dan
    Dus mijn advies geef na het spinnen direct insuline af je moet alleen even kijken hoeveel je nodig heb ik weet van mijn lichaam precies wat ik nodig heb om niet na het sporten door te schieten naar boven en dit gaat wel redelijk goed dit doen ik zeker 4 tot 5 maal per week zo

    Gr Marco

    • Marcel
      Bijdrager

      Dank je wel voor de tip.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.