Forums / Nieuw met diabetes / Pijn injecteren

WilmaH
Bijdrager

Pijn injecteren

De vraag is al voorbij gekomen maar ook ik heb pijn bij het injecteren! In het begin was het nog te doen, maar ondertussen echt een drama. Ik durf het niet tegen mijn diabetes arts te zeggen omdat ik me er echt voor schaam. Ik mocht nl bij mijn man met een lege pen kijken of hij het ook pijnlijk vond maar hij zegt niks te voelen. Ik spuit 4 tot 6 x per dag en ’s avonds voor het naar bed gaan ook nog een langzaam werkende. Ik zie er steeds zo tegen op, pfff. Ik durf het nu ook zelf niet meer! Soms gaat het goed maar heel vaak ook niet. Branden, steken echt vreselijk. Ik merk nu dat ik steeds vaker een maaltijd probeer over te slaan, om maar niet te hoeven spuiten! Help 😭

Tags: 

  • Abisko
    Bijdrager

    Verwissel je genoeg van plaats? Is de naaldlengte niet te groot? Te lange naalden kunnen het spierweefsel raken. Je zou naar kortere naalden kunnen vragen ?

    Ik zit zelf niet graag op de buik, en voor snelwerkende gebruik ik de zij tot aan de rug. De langwerkende doe ik op de bovenbenen.

    • WilmaH
      Bijdrager

      Ik spuit idd alleen op de buik. Wel in verschillende zones.ik heb we wijs laten maken dat als je gekozen hebt om op de buik te prikken je hier aan vast zit. Prik je op je been of rug dan moet het daar altijd? Iemand in het ziekenhuis vertelde mij dat. Een diabetes patient die daar lag toen mijn dochter geopereerd werd. Ik gebruik hele korte naalden 2 mm maar.

  • Chaim
    Bijdrager

    Ik had ook een diabetesverpleegkundige die dat zei. Ik moest een keuze maken, buik of benen. Omdat de benen veel pijnlijker waren, heb ik voor de buik gekozen. Het is een onjuist advies.
    Kortwerkende kun je het best in de buik spuiten en langwerkend kun je goed in de benen spuiten. Zo wissel je ook af. Is mij door een andere diabetesverpleegkundige verteld.
    Ik heb dat advies maar opgevolgd, mede omdat de huid van mijn buik aan beide kanten is beschadigd door het spuiten, ondanks het roteren. Ik mag daar niet meer spuiten.

    Een andere insuline heeft ook geholpen.
    Ik spoot Levemir en dat brandde, vooral in de benen, ook behoorlijk.
    Nu spuit ik Tresiba in mijn benen en heb daar geen last meer van. Bovendien kan dat in 1x, terwijl de Levemir in 2 keer moest.
    De NovoRapid spuit ik in de buik.

    Hoe pijnlijk het prikken is, verschilt per dag en soms is het helemaal niet pijnlijk.
    Soms moet ik 5x van plek wisselen voor ik de naald zet, omdat de lichtste aanraking pijn doet.
    Andere momenten of zelfs dagen prik ik 4x zonder enig probleem.
    Heb je al eens geprobeerd om de huid, op de plek waar je gaat prikken, even te koelen?
    Dat verdooft dan.

    En onze hersens houden ons ook voor de gek. Als je denkt dat het wel pijn zal gaan doen, is dat vaak ook zo.

    Dat je man geen pijn voelde, zegt niets.
    Vergeet niet dat hij het alleen maar uit sympathie doet. Hij HOEFT niet te spuiten en jij MOET. En een keertje proef is iets anders dan 4x per dag, elke dag weer.

    Geen maaltijd overslaan om maar niet te hoeven spuiten, joh. Daar raak je alleen maar ontregeld van en dan moet je misschien meer spuiten.

  • jeroen
    Bijdrager

    Hoi Wilma,
    Je geeft aan dat de pijn heel erg is.
    Ook mijn advies zou zijn: overleg eerst met je arts of verpleegkundige of het mogelijk is een andere insuline te proberen. Als je allergisch bent voor je huidige insuline, kan dat inderdaad pijnlijk zijn (irritatie, branderig gevoel, pijn). Als je pijn hebt door het injecteren op zich (het daadwerkelijk inbrengen van de naald dus), sluit ik mij bij Chaim en Abisko aan: naaldlengte en dikte van de naald, alsmede de spuitplaats, zijn hierbij belangrijk. En dan bestaat de kans natuurlijk ook dat het “tussen de oren” zit, en dat is buitengewoon lastig als je toch meerdere malen op een dag moet injecteren. In dat geval kun je overwegen om over te gaan op een systeem van NAALDLOOS injecteren via de Insujet: een injectiesysteem waarbij de insuline door de huid heen gebracht wordt met behulp van druk en niet van een naald.
    Succes!

  • annac1966
    Bijdrager

    Mijn dochter is in therapie geweest voor haar prikangst.
    Alle andere oplossingen al geprobeerd. Emla, andere naalden, andere methode van prikken: niks hielp en ze ging er steeds meer tegenop zien.
    Pomp bracht weinig verlichting: ze verving haar infuus zo laat mogelijk. In combinatie met EMDR heeft de therapie haar goed geholpen.
    Mijn advies: niet te lang aanmodderen. Straks heb je er een eetstoornis bij. Dat gebeurt vaker is ons verteld. Sterkte!

  • GevraagdaanDVN
    Moderator

    Beste WilmaH

    We hebben jouw vraag ook gedeeld op onze Facebookpagina en daar zijn erg veel reacties voor je binnen gekomen! Neem er even een kijkje via deze link en… succes!!

    Groetjes
    communicatiemedewerker DVN

  • Jacobus171
    Bijdrager

    Hey Wilma,

    Ik heb twee jaar rond gelopen met hetzelfde probleem omdat ik zo mager was dat ik geen vet meer had om in te spuiten. Nu kwam mijn dia.-verpl. met een heerlijk apparaat. de I-Port! Dit is een soort van pleister met een een klein buisje die je onder de huid plaats. Op de pleister zit een plastic bobbel met daarin een klein poortje waarin je de insuline moet spuiten. deze I-port hoef je maar 1 keer in de drie dagen te plaatsen.

    Ik mocht er 1 uitproberen van mijn internist en na de eerste keer spuiten wou ik nooit meer zonder! (tenzij ze iets beters bedenken natuurlijk)

    Ik moet wel zeggen dat de naald van de I-port groter is en heb super moeilijk voor mij is om het apparaat te plaatsen. Maar het plaatsen doet GEEN pijn. Ik zweer het! Het kan even jeuken maar na een paar minuten is dat alweer verdwenen. De eerste keer dat ik het apparaat zelf plaatste duurde het haast wel een half uur voordat ik het plaatste. Maar toen hij er eenmaal in zat voelde ik er niks van. Maar ook tijdens het dagelijks leven voel je er helemaal niks van en ik vergaat het vaak dat het er zit.

    Maar het mooiste is dat ik (en jij dan ook) nu maar 1 keer in de drie dagen hoef te “prikken” in plaats van 12 keer.

    En over dat je je schaamt voor je dokter, dat moet je niet denken, die mensen zitten daar om mensen met dia. te helpen. Het is hun vak. Daar hebben ze voor geleerd. En je bent heus niet de eerste met spuit problemen. Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken bij de internist. en vraag eventueel naar de mogelijkheid voor een I-port.

    Zorg er wel voor dat als je besluit met een i-port gaat spuiten, dat elke port 10,- euro per stuk kost en ze komen in een doosje van 10. Dus totaal kost het je dat 100,- per maand of 1200,- per jaar. Het apparaat word altijd voor kinderen via de verzekering vergoed. Maar boven de 18 moet je die zelf betalen… tenzij je een uitzondering bent, dan kan je internist een aanvraag bij jou ZV doen. Dat jij niet kunt leven zonder de I-port. (beetje overdreven maar zo is het bij mij wel gelukt)

    Ik heb een link onderaan toegevoegd van de website voor de I-port.

    Overleg wel eerst met je dokter voordat je een besluit maakt. En mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust en ik zal je proberen zo goed mogelijk te helpen.

    Jacob

    I-port

  • Maye
    Bijdrager

    Zeker wel met je arts of dvk bespreken! Het is niet gek en hij/zij kan je beter helpen als je erover verteld hebt.

    Pijn is een zeer persoonlijke ervaring. Of iets bij jou wel of geen pijn doet, hangt samen met verschillende dingen, zoals o.a. de structuur van je zenuwen en hersenen, en hoeveel stress je evt. ervaart (meer stress leidt tot een gevoeligere afstemming van je hersenen op input vanuit de zintuigen, zoals pijn) Dus niet tegen jezelf zeggen ‘het valt wel mee, ik overdrijf waarschijnlijk, want iemand anders heeft hierbij geen pijn’ maar jezelf en zowel de pijn als de (prik)angst serieus nemen.

    En je mag van je arts of dvk verwachten, dat die je ook serieus neemt, en je helpt hierbij. Daar worden ze voor betaald :)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.