Forums / Behandelaren / Rode bultjes na gebruik Omnipod

SamDoes
Bijdrager

Rode bultjes na gebruik Omnipod

Ik gebruik inmiddels 5 jaar met volle tevredenheid de Omnipod, helemaal probleemloos.
Ik heb onlangs mijn kwartaallevering gehad en na het verwijderen van de pod die uit deze levering komt hou ik lelijke rode bultjes over op de plek waar de canule de huid wordt ingeschoten.
Het duurt echt een week of 3 tot zo’n bultje is verdwenen. Ik vind de canule ook ineens stugger en harder aanvoelen.
Weet iemand of er iets is veranderd, of zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik wil morgen even bellen om te veagen en het is misschien handig om te weten of ik de enige ben of niet.

  • Uitvreter
    Bijdrager

    Ik gebruik de omnipod sinds september. Nu ik jouw vraag en ervaring lees, heb ik de laatste maand geregeld ook rode bultjes na verwijdering van de pod. Idd daar waar de canule in de huid zat. Wat mij ook opviel is dat nu al een paar maal het inschieten v/d canule nogal pijnlijk was. Maar, kan ook een gevoelig plekje zijn geweest o.i.d.

  • Uitvreter
    Bijdrager

    Nog even dit; Het duurt bij mij gelukkig geen drie weken voordat de roodheid /bultje is verdwenen, maar ongeveer 1 tot 1 1/2 week.

  • Polletje
    Bijdrager

    Hallo, ik heb vergelijkbare ervaring, de canule lijkt stugger. Bultjes na verwijderen zijn met enkele dagen weg, dat is voor mij prima, ik rouleer over 4 posities voordat pod dus weer op die plek komt ben ik 9 dagen verder. Is dat voor jou ook oplossing ?

  • Tosca
    Bijdrager

    Hoi SamDoes,

    Maar even een account aangemaakt, want ik heb dit probleem ook sinds de laatste levering. Gebruik de OmniPod nu zo’n 3 jaar en nooit problemen.
    Ik heb zulke jeukende rode bultjes dat ik er vanaf eind dag 1 zelfs van wakker word, voornamelijk door de jeuk.
    Heb jij reactie gehad van Omnipod of er iets is veranderd? Het lijkt ook wel of er een andere stof in zot waar mijn huid niet tegen kan.

  • jako
    Bijdrager

    Op de Facebook groep Omnipod gebruikers staan veel klachten over de pods met code L42. Zijn veel mensen die last hebben van reacties. Ik zou het zeker melden bij Ypsomed.

  • moby
    Bijdrager

    Ik gebruik inmiddels 4 jaar met volle tevredenheid de Omnipod, helemaal probleemloos.
    Maar onlangs mijn kwartaallevering gehad en na het verwijderen van de pod die uit deze levering komt hou ik lelijke rode bultjes over op de plek waar de Omnipod heeft gezeten, gaat erg jeuken
    en de plek blijft 3 weken zichtbaar. Ik heb nu een andere lichting gekregen die iets beter is maar niet zoals ze waren. Ook gebeld maar ze weten niet wat ze ermee aan moeten. Ik spuit nu eerst Cavilon op de plek waar ik de Omnipod plak. Het gaat iets beter maar niet zoals het was, helaas.

  • Schrijv
    Bijdrager

    Mijn zoontje gebruikt sinds 3 jaar naar volle tevredenheid de omnipod. Ook hij heeft sinds de laatste kwartaallevering opeens uitslag na het verwijderen van de pod. Dit heeft hij nog nooit gehad. We wisselen nu steeds van plek en gebruiken Cavilon spray of Tegaderm. Tegaderm werkt bij hem het beste. Ook verwisselen we vaak na 2 dagen de pod omdat de jeuk niet uit te houden is. Ypsomed staat open voor de klachten Maar kan niet zeggen waaraan het nu ligt… Onderstaand een artikel welke ik vond op internet via Diabetes Trefpunt. Het ligt dus ECHT aan de pod/pleister. We denken zelf dat men de lijmlaag heeft aangepast. Het kan haast niet anders zijn!

    Op DiabetesTrefpunt.nl krijgt DVN meldingen van mensen die allergische huidreacties krijgen van de Omnipod. DVN heeft vanwege deze meldingen over huidirritatie contact opgenomen met Ypsomed, de Nederlandse leverancier van de Omnipod.

    Bij navraag over de huidirritaties bij Ypsomed blijkt dat ook zij de laatste tijd meldingen hebben ontvangen van Omnipod-gebruikers. Ypsomed roept hun gebruikers met deze problemen op om zich bij hen te melden. Heeft u als Omnipod-gebruiker last van huidirritatie? Geef dan duidelijk door om welke klachten het gaat, met podnummer en een duidelijke foto.

  • Op basis van meldingen zoals die van jullie heeft DVN het probleem van huidirritatie bij gebruik van de Omnipod op verschillende plekken aangekaart. Helaas is er nog geen oplossing, zoals je kunt lezen in onze update: https://www.dvn.nl/dvn/nieuws/2103/update-huidirritatie-bij-gebruik-omnipod. Dus wachten we op de uitkomsten van het onderzoek van de fabrikant. En blijft het belangrijk om je probleem te melden bij Ypsomed.

  • okuijper
    Bijdrager

    Hier precies hetzelfde. Veel jeuk en het lijkt dat de kwaliteit van de pods achteruit gaat. Ik vind ypsomed niet duidelijk.

    Bij mij werkt tegaderm wel, het lijkt alleen wel of mijn huid op de buik zo geirriteerd is dat ook een tegaderm gaat jeuken. Benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Anders ga ik maarvragen of iknaar een anders systeem mag.

  • kunstpret
    Bijdrager

    Hallo allemaal,

    Ik gebruik sinds 2012 de Omni-pod en ben er super blij mee.
    Nu, 4 jaar later heb ik ook last van irritaties onder mijn pleister. Om gek van te worden!

    Veel producten geprobeerd, van spray tot pleisters onder de pomp, maar niks hielp.

    Een week geleden heb ik een afspraak gemaakt bij de dermatoloog, om te testen of ik allergisch ben voor pleisters. Er werden Europese standaard richtlijn testen op mijn rug geplakt en inbreng van mezelf, namelijk: 1. de pomppleister en 2. kliniderm pleister.
    UITSLAG: – niet allergisch voor pleisters en kliniderm pleister
    – wel voor nikkel, parfum en epoxyhars
    – ook allergische reactie op mijn eigen pomppleister!!!!

    Raar, dit omdat ik niet allergisch ben voor pleisters, maar wel mijn pomppleister!
    veel forums gelezen, internet onderzoek gedaan, leverancier gebeld van de pomp, diabetesarts gesproken, niemand kon hier wat mee.

    Toen dacht ik, ik benader een vriendin van me die werkt in een apotheek, via haar kon ik met de apotheker spreken en heb een afspraak gemaakt. Naar de afspraak heb ik alles meegenomen; pomp, diverse pleisters en de uitslagen van de allergie testen.
    Na een lange uitleg over mijn probleem dacht hij een idee te hebben: aan de pomp zit die pleister bevestigd, maar hoe? Hij vertelde mij dat waarschijnlijk met 2 componentenlijm gedaan werd……… ja!!! Dat is het!!! In 2 componentenlijm zit epoxyhars, waar ik allergisch voor ben! En dus niet de pleister…

    Ik ben gelijk in actie gegaan om alles te testen:
    – de pomp ontdaan van de pleister
    – ducktape geplakt op de pomp waar de lijm zit
    – hierop de kliniderm pleister voor een permeabel laagje
    – pomp vastgeplakt op mijn arm

    Nu afwachten maar….. na die 3 dagen heb ik de pomp eraf gehaald, en? GEEN uitslag!

    Bij mij is de oplossing gevonden, alleen nog niet de uitwerking en gebruiksvriendelijkheid! Groot gedeelte van mijn arm is nu beplakt met pleister.
    Nu kijken of ik met Ypsomed in gesprek kan gaan hierover en ook de dermatoloog bellen om te kijken of ik hier misschien immunotherapie voor kan krijgen, oid.
    Wordt vervolgd dus..

    Conclusie: Bij mij was de huiduitslag dus niet de oorzaak van de pleister, maar de allergie van de lijm waarmee de pleister op de pomp wordt geplakt.
    Wellicht is dit bij meerdere mensen/kinderen een oorzaak, waar nog nooit naar gekeken is?

    Hoop dat jullie hier wat aan hebben.
    Groetjes

    • lizebuist
      Bijdrager

      Wat mij betreft is het opgelost met de nieuwste zending pods die ik geleverd heb gekregen . Zie mijn verhaaltje op het forum. Het verhaal over de lijm klopt als een bus. In de allerghei test is de pleister afzonderlijk getest en er was geen reactie. Later nog eens de pleister afzonderlijk getest en eveneens geen reactie. Dus het moest wel de lijm zijn. Lize

  • okuijper
    Bijdrager

    Wat een goed bericht. Ook ik heb geen pleister allergie maar wel grote problemen. Dacht pas ook dat het misschien aan iets anders zou kunnen liggen. Ik hoop dat ypsomed hier ook meeleest, zij zijn tenslotte een onderzoek gestart met de pleister fabrikant! Dat gaat dus niets opleveren!!

  • Arda
    Bijdrager

    Ook ik gebruik de omnipod al 5 jaar met volle tevredenheid,heb ook erg veel last van uitslag soms zo erg dat ik hem er naar 1 dag al af moet halen af en is m,n hele huid weg zit er gewoon een gat in,maar vaak na 2 dagen zo,n huidirritatie dat de blaren er op zitten en het wondvocht er uit loopt.Ik hoop dat er gauw een oplossing komt anders ga ik toch maar weer spuiten.Iedereen sterkte er mee.

  • lizebuist
    Bijdrager

    Dag allemaal,

    Ik ben diabeet sinds 1950. Ongeveer 1 jaar geleden begon de hevige jeuk door de ominipod zoals velen die ook hebben beschreven. Ik heb de ominpod sinds 2012 en nooit waren er moeilijkheden. Gemeld bij Ypsomed en DVN. In sept 2016 een uitgebreide allergie test ondergaan in het UMCG. De uitkomst was dat ik allergisch ben voor acrylaten. Dit aan Ysomed en DVN gemeld. In de tussentijd wel steeds de omnipod aangehouden en met gebruik van Tegaderm was de situatie maar net houdbaar. Van Ypsomed heb ik begrepen dat men intussen het productieproces heeft aangepast. De problemen bleken te zitten in de lijm waarmee de pleister op de pod is bevestigt. Het (super) goede nieuws is dat ik vorige week (8 mrt 2017) een nieuwe serie pods heb gekregen met productiedatum dec 2016. Ik heb geen Tegaderm meer gebruikt en er is geen plekje meer te zien. Ik ben er blij mee !

    Lize

  • Carlodevos
    Bijdrager

    In Engeland kregen we bevestiging van Ypsomed dat het probleem inderdaad aan de lijm lag, maar reeds in de zomer 2016. Als oplossing gebruiken we Compeed pleister waar we even klein gat in pricked om de naald door te laten.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.