Forums / Lichamelijke complicaties / staar of retinopathie

anne61
Bijdrager

staar of retinopathie

Hallo, Ik ben Anne, 58 jaar en heb al heel lang last van retinopathie. Ook heb ik last van vocht achter de macula. Hiervoor krijg ik injecties die goed helpen. Maar nu weet ik sinds een paar maanden dat ik ook staar in beiden ogen heb.
Ik krijg 16 augustus een staaroperatie aan mijn linker oog. Als dat goed gaat volgt later het rechteroog.
Alleen de oogartsen kunnen niet zeggen in hoeverre en of de operatie zal helpen met het verbeteren van mijn zicht. Want is mijn wazig zien oorzaak van de retinopathie of van de staar?
Ik laat de operatie wel doorgaan in de hoop dat ik toch iets beter ga zien.

Wie herkent deze situatie? En wat zijn de ervaringen? Ik hoor graag van jullie.

Hartelijke groet,

Anne

  • Yvonne
    Bijdrager

    Een paar jaar terug de staaroperaties gehad. De operaties op zich en de pijn achteraf vielen me reuze mee. Er zat alleen tussen de twee operaties 8 weken (met kerst en oud en nieuw er net bij) en dat viel erg tegen. Ik had -9 en met één oog zonder bril en één met was geen doen. Daar konden mijn hersens geen beeld van maken. Het was me van te voren wel verteld, maar dat geloofde ik niet en had in een oude bril een normaal glas laten zetten. Beter was uiteindelijk helemaal niets op mijn neus en heel voorzichtig doen. Na de tweede operatie heerlijk helder zicht. Nu had en heb ik alleen een lichte vorm van retinopathie, waarvan ik geen klachten heb. Een jaar later werd het mistiger en rechts zat iets anders nog niet lekker. Aan beide ogen behandeld voor nastaar: gaatje in lenzen laseren en het was weer over. Maar rechts heb ik een makulapucker: littekenweefsel op je gele vlek. Wordt voorlopig niets aan gedaan, want ingreep is riskanter dat de last die ik er nu van heb. Het is jammer want mijn heldere zicht wordt er door verpest. Maar hiermee kunnen mijn hersenen nog wel mee uit de voeten. Als ik vraag naar de oorzaak krijg ik het standaardantwoord: meer dan 40 jaar type 1.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.