Forums / Voeding / Stevia helpt bloedsuiker omlaag te brengen?

sweety
Bijdrager

Stevia helpt bloedsuiker omlaag te brengen?

Dag Iedereen
ik las een keer ergens dat Stevia in staat is om je bloedglucose omlaag te brengen
maar ja er wordt zoveel beweerd
Maar gisteren las ik een uitgebreid onderzoek waarin dat ook de conclusie was
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/
Nu mijn vraag…zijn hier dokters of specialisten die dit kunnen bevestigen of duiden?
Groet
rinus

  • Markpompje
    Bijdrager

    ik vind stevia behoorlijk smerig, dus praktijk ervaringen over lage bloedsuiker heb ik niet omdat ik het maar kort gebruikt heb

  • 6feet10
    Bijdrager

    Artikel is uit 2010 #terinfo #10jaaroud

  • Elly
    Bijdrager

    Er wordt vermeld in die paper dat het voor type 2 is.

    Jaren geleden was ik in Thailand en daar kreeg iedereen met type 2 iedere morgen wat verse blaadjes Stevia.
    Ik heb type 1, en het werkt echt niet voor mij. Ik gebruik Stevia om b.v. cake te bakken en ook de limonade die ik drink is uitsluitend met Stevia gezoet. Ik vind het simpelweg de beste zoetstof die er is.

  • Yvonne
    Bijdrager

    Stevia brengt als zelfstandig middel je bloedsuiker niet omhoog. Zie verder https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/stevia.aspx

  • sweety
    Bijdrager

    Iedereen bedankt tot nu toe…het gaat mij er specifiek om dat Stevia de bloedglucose omlaag kan brengen…
    Niet dat je.bloedsuiker er niet van stijgt…das op zich ook al mooi …maar ik wil graag weten of men nou kan constateren dat stevia glucose omlaag kan brengwn…groet

  • Ben42
    Bijdrager

    Het artikel in het eerste bericht in deze draad ziet er gedegen uit. Het onderzoek is gedaan met ‘gezonde’ mensen. (Design: 19 healthy lean (BMI = 20.0 – 24.9) and 12 obese (BMI = 30.0 – 39.9) individuals 18 to 50 years old completed three separate food test days) In de introductie wordt weliswaar type 2 genoemd, maar dat is om een context weer te geven, niet waar het onderzoek zich op richt.

    In het onderzoek worden zoetstoffen met suiker vergeleken. Het onderzoek laat zien dat suikers de bloedsuikers meer verhogen wat nogal logisch is. En dat zoetstoffen dat minder doen. Vergeleken met elkaar is dat een ‘verlaging’, maar in absolute zin dus niet. En omdat het gebruikelijk is dat mensen eten is dit ook een juiste manier van vergelijken.

    Dat het artikel 10 jaar oud is (het is overigens een onderzoek) doet niet terzake. Dat dit onderzoek naar voren wordt gehaald, doet wel ter zake, want als we onderzoeken selectief naar voren halen is het minder representatief. Onderzoeken met bijzondere uitslagen/conclusies of wat ons toevallig uitkomt krijgen dan meer aandacht.

    Dat stevia geen koolhydraten bevat zoals in het artikel van het voedingscentrum is niet waar, 100 gram stevia bevat ongeveer 75 gram aan koolhydraten. Stevia is dus bijna net zo calorie en koolhydraatrijk als suiker, echter in de praktijk gebruik je er maar weinig van, waardoor je weinig koolhydraten binnen krijgt. Maar een artikel dat vermeld dat stevia geen koolhydraten bevat is gewoon ‘fout’.

    Waarschijnlijk is he zo dat Stevia de bloedsuikers een heeeel kleeeein beetje omhoog doet gaan. Maar dat dit absoluut in de marge valt en niet waarneembaar is.

    Stevia en ook de andere zoetstoffen zijn suiker ‘vervangers’ om eten toch zoet te laten smaken. Hetzelfde eten zonder de zoetstoffen smaakt anders en werkt daarom psychologisch ook anders. Maar wat voedingsstoffen betreft maakt geen zoetstoffen of wel zoetstoffen gebruiken zeer weinig uit. (Ik ga er dan even vanuit dat je geen 100 gram zoetstoffen in de koffie gooit).

    Ben

    • sweety
      Bijdrager

      ik begrijp het misschien niet goed hoor maar er staat toch:
      Additionally, stevia preloads reduced postprandial blood glucose and insulin levels, suggesting stevia may assist with glucose regulation.
      groet

      • Ben42
        Bijdrager

        Onderzoek blijft een lastige materie.

        In dit onderzoek wordt inderdaad aangegeven dat stevia een ‘gunstige’ werking heeft boven b.v. aspartaam. En voor zover ik zie ziet dit onderzoek er gedegen uit.

        Wat het zo lastig maakt is dat onderzoeken die bijzondere, opmerkelijke of interessante resultaten geven vaker door de pers en de media worden opgepikt dan ‘oninteressante’ onderzoeken.

        Bij een onderzoek dat weer eens wordt aangehaald, blijf ik dus een beetje sceptisch. Dit onderzoek is inmiddels 10 jaar oud. Als het waar is, zou dat mooi zijn, maar dan verwacht ik dat het resultaat inmiddels bevestigd zou moeten zijn door meer onderzoek. Als het niet waar is, dan is het eigenlijk heel gewoon dat het onderzoek nog regelmatig (vooral op het internet) weer eens wordt aangehaald.

        Toen ik net diabeet was heb ik me eens op de onderzoeken rond aspartaam gestort. Er werd van alles beweerd en ook van alles ‘bewezen’, zowel door voorstanders als door tegenstanders. (Er waren ook nog allerlei complot theorien) Het was toen extreem lastig te beoordelen wat er van waar was en wat half waar en niet waar was.

        Ook rondom stevia zie ik dit een ‘beetje’ gebeuren. Maar over de ‘echt’ positieve kanten blijf ik skeptisch. Ik gebruik zoetstoffen, omdat ik het in een aantal gevallen lekkerder vind en de gezondheidsclaims of (de scare claims) daar trek ik me niet zoveel van aan.

        Ben

  • Abisko
    Bijdrager

    Ben,

    Het is hier van belang of stevia plant of steviaexctract gebruikt wordt. Extract is het zoete van steviaplant. Wat je in de winkel koopt als zoetstof is extract en bevat geen koolhydraten (<1%).
    De voedingsindustrie gebruikt de namen door elkaar wat niet mag, maar stevia in voeding is altijd extract.

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Abisco,

    Op de site:
    Deze en veel andere sites.

    Staat dat ‘deze’ stevia per 100 gram, voor 76 gram uit koolhydraten waarvan 69 gram suiker bestaat. Dit komt aardig overeen met andere suikervervangers.

    Volgens mij is dit voor het extract van de stevia plant niet veel anders, dat zal voor een deel uit eiwitten bestaan, maar ook bij het extract vermoed ik dat de bulk van het extract uit koolhydraten bestaat. Maar als je een samenstellingslijst hebt dan houd ik mijn aanbevolen.

    Dat sites vaak vermelden dat het ‘geen’ koolhydraten en/of suikers bevat is omdat het een zeer kleine hoeveelheid aan koolhydraten per zoetje bevat, maar per 100 gram bevat het ‘relatief’ veel koolhydraten.

    Maar zoals gezegd voor een samenstellingslijst van het extract stevia houd ik me aanbevolen.

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • Yvonne
    Bijdrager

    Op het diabetesfonds staat ook een interessant artikel
    https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/over-zoetstoffen-en-diabetes
    Ook staat hier het verschil uitgelegd tussen twee soorten zoetstoffen. De extensieve bevatten wel koolhydraten, maar worden nauwelijks opgenomen in het bloed. Die laten daarom de bloedsuikerspiegel niet stijgen. Tegenwoordig staat het beter op de verpakking, maar in het begin werd ik daardoor in de war gebracht. Nu worden de koolhydraten uitgesplitst in suikers en de onverteerbare polyolen.

    Stevia hoort bij de intensieve zoetstoffen en krijgt nog wat extra aandacht in de tekst vanwege de geclaimde gezondheidsaspecten. Die het fonds dus niet onderschrijft.

  • Renee72
    Bijdrager

    Ik vind dit dan veel interessanter:

    https://diabetesnsw.com.au/helpful-resources/news/vitamin-c-found-to-help-type-2/

    Ik neem aan dat je iets natuurlijks zoekt om je bloedsuikers te verlagen?
    Het schijnt dus dat vitamine C kan helpen.

    • sweety
      Bijdrager

      wat zou geschikte Vitamine C zijn , Rene? kruidvat c-80 suikervrij? of beinvloeden de zoetstoffen daarin de glycemische index?
      groet
      rinus

  • sweety
    Bijdrager

    ik wist het al rene, maar evengoed bedankt
    geweldig nieuws!
    groet

  • Ben42
    Bijdrager

    Renee72
    Het schijnt dus dat vitamine C kan helpen.

    uit de FreeStyle Libre gebruiksaanwijzing:
    Verstorende stoffen: Het gebruik van ascorbinezuur tijdens het dragen van de sensor kan foutief hoge sensorglucosemetingen veroorzaken. Gebruik van salicylzuur kan uw sensorglucosemetingen enigszins verlagen. De mate van onnauwkeurigheid hangt af van de hoeveelheid van de verstorende stof die actief is in uw lichaam.

    Dit ter informatie.
    Ben

    ascorbinezuur is een andere naam voor vitamine C.
    silicylzuur wordt wel al middeltje tegen wratten gebruikt.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.