Forums / Bewegen / Suikerspiegel voor het sporten?

cascer1
Bijdrager

Suikerspiegel voor het sporten?

Hoi iedereen,

Ik sport nu sinds ongeveer een half jaar in de sportschool. Doe vooral krachttraining maar ook eens in de week cardio (kickfit). De diabetesverpleegkundige heeft me aangeraden om voor het sporten minder te bolussen (ik doe nu 50%) en tijdens het sporten mijn basaal op 0% te zetten.

Op het moment moet ik mijn suiker minstens rond 12.0 hebben voor ik ga sporten omdat ik anders te ver daal. Wanneer hij 12.0 is bij het begin zit ik rond de 6-7 wanneer ik klaar ben, prima waarde!

Ik wil alleen liever niet beginnen met zo’n hoge suiker. Vier keer per week ongeveer anderhalf to twee uur zo hoog zitten kan namelijk niet gezond zijn!

Heeft er iemand een magische oplossing voor dit probleem? Ik kom er namelijk zelf niet uit..

Groetjes Cas

  • jako
    Bijdrager

    Nee, helaas voor je. Omdat je je pomp al helemaal uit hebt valt daar ook niets aan te doen.

  • Claudia08
    Bijdrager

    Met een hoge bloedsuiker sporten voelt niet zo fijn nee, je krijgt er ook ‘zware’ spieren van vind ik. Ik zou ‘m wel iets hoger houden voor je begint, maar wellicht ook je eetmoment afstemmen op het sporten. Je bolust nu 50%, maar wellicht dat je het bolussen helemaal kunt overslaan voor het sporten (al is sporten direct na een maaltijd ook geen pretje).
    Anders zou ik je denk ik aanraden om je bloedsuiker rond 8 te hebben voor het sporten en tijdens het sporten een sportdrank te drinken, dan voorkomt je ook een snelle daling van je suiker.

  • karinkoot
    Bijdrager

    Ik ben ook diabetes type 1
    En ik doe vier keer per dag spuiten
    Ik doe atletiek en ja ik herken dit
    Voor het rennen zit ik wel eens op 5
    Dan eet ik mij 2 boterham met kaas
    Mijn druivensuiker heb ik altijd bij me
    En na het rennen prik ik mij altijd

  • Martinetb
    Bijdrager

    Hoi Cas,
    Mijn diabetesverpleegkundige heeft mij altijd benadrukt dat het belangrijk is om toch een beetje insuline binnen te krijgen tijdens het sporten. Je hebt namelijk én glucose én insuline nodig om energie om te kunnen zetten. Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in ranja of sportdrank en wat minder spuiten voor wat je eet. En met veel extra koolhydraten eten heeft het sporten weer weinig zin, omdat je dan niet aan vetverbranding toekomt. Je verbrandt dan alleen je koolhydraatreserves.. Lastig hm.
    Ik heb mijn intensieve/explosieve trainingen verruild voor wat langere en rustigere oefeningen. Ik zat ook aan het eind van iedere volleybaltraining of zumbales laag en voelde me dus niks beter door mn sporten.. En door die koolhydraten die ik alleen maar verbrandde zag ik nauwelijks resultaten. Zonde!
    Succes met uitvogelen ;-)

    • IreneW.
      Bijdrager

      Martinetb, hoe volleybal jij met een insulinepomp?
      Ik koppelde hem altijd af omdat dat met duiken naar de grond enzo niet zo goed gaat. Het gevolg daarvan is dat je tijdens het sporten geen insuline krijgt wat idd wel wenselijk is.

  • Marjolein60
    Bijdrager

    Dat wat Martine zegt over de pomp niet helemaal op 0 te zetten heb ik ook doorgekregen van mijn diabetes verpleegkundige. Het gaat er om dat je nog iets insuline krijgt dus eigenlijk moet je de pomp nooit op 0 zetten. Wat ik na 8 jaar struggle eindelijk zelf achter kwam is dat je bij krachttraining nog 48 uur aan het verbranden bent. Alle wat meer explosieve sporten geven dus veel meer daling van je bloedsuikerspiegel omdat je sneller verbrand Maar ook hier weer, volgens mij kan iedereen er anders op reageren. Ik heb eindelijk geen hypo’s meer tijdens het sporten aangezien ik tijdens de training redelijk op de zelfde waarde blijf. In het begin ging ik soms wel omhoog wat bij mij niemand kon uitleggen. Ik doe mijn krachttraining altijd in de ochtend. De tijd zal misschien ook nog bepalend kunnen zijn.
    Het blijft dus een beetje uitzoeken, maar zoals Martine ook al noemt: Ga voor de rustige training die misschien wat langer duurt. Op internet is wel wat te vinden over de verbranding en bloedsuiker bij krachttraining, duurtraining en bijv cardio. Succes ermee

  • cascer1
    Bijdrager

    Hoi iedereen,

    Ik ga de volgende keer proberen om mijn basaal niet helemaal op 0% te zetten en ook tijdens het sporten wat te eten (ik denk aan dextro omdat het echt alleen om mijn suiker gaat). Verder merk ik inderdaad bij intensievere programma’s zoals kickfit dat dalen niet te voorkomen is, zelfs als ik niet bolus en absoluut geen insuline in mijn systeem heb..

  • apeldoorn
    Bijdrager

    Toevallig heb ik het hier laatst met mijn internist over gehad, omdat ik aan het trainen ben voor hardlopen en ik precies hetzelfde heb. Ik moet starten rond de 15, wil ik 30 min. Kunnen trainen.
    Hij gaf aan dat ik onder de 10 moet starten,maar net voordat ik ga starten een paar ca. 3 dextro’s moet nemen. Na 20 minuten sporten en de pomp op 0, moet ik 18 kh binnen krijgen (dextro/drinken zoiets). Daarmee kon ik net idd opvangen. Succes!

  • Racingbike
    Bijdrager

    @ Cascer1; sporten en diabetes is een “leuke” combinatie. Het is altijd uitvogelen wat het beste bij je voelt.

    Ik leerde van mijn toenmalige arts dat waardes onder 12 “goed” zijn. Boven de 12 en zeker voor een langere tijd levert op langere termijn meer gevaar op voor complicaties.

    Een van mijn passies is racefietsen; zo heb ik altijd een rugtas met twee flesjes cola (een met suiker en een zonder suiker bij mij.)
    Daarnaast ook een Mars. Ook stop ik “regelmatig” om te checken. Soms is aanvullende actie nodig en soms niet.

    Het lastige is om alles goed op pijl te houden is voor ieder verschillend. Zo heb ik ervaren dat ik bij een nette waarde (rond de 7) ik rustig twee boterhammen met Speculoos paste kan eten. En dat 1E prima gaat.
    Alleen hetzelfde eten zonder te prikken leverde na 10 KM “zware” spieren op en benen waaruit iedere kracht was verdwenen. Een “score” van 14,9 ;(
    Gecorrigeerd, maar het duurde even voordat mijn lichaam dit had verwerkt en dat voelde ik ook.

    Ieder mens reageert anders op de insuline, sporten is alleen maar goed (met mate, lastig woord).
    Dat je je pomp op “uit” hebt staan is goed. Om de waarde van rond de 12 te voorkomen moet je voordat je gaat sporten al maatregelen nemen. Probeer eens te starten rond de 10. Vergt wat “vogelwerk” voor het sporten.
    Ik weet niet wat je (vlak) voor het sporten eet, zijn het dan “snelle” koolhydraten of juiste “langzame?”

    Afhankelijk van mijn waarde eet ik of snelle koolhydraten of een combinatie daarvan. En ook daarop baseer ik hoeveel insuline ik spuit.

  • Toze
    Bijdrager

    Ik sport altijd ’s ochtends en niet zo extreem meer (2x per week 1 uur) cardio gecombineerd met fitness. Voor zover ik het goed begrepen heb, is een goede voorbereiding (ontbijten) noodzakelijk alvorens te gaan sporten. Het zal bij iedereen net iets anders zijn, maar een ontbijt op basis van havermout en halfvolle melk zorgt er voor dat mijn suikerspiegel stabiel blijft.

    MvG TZ

  • Racingbike
    Bijdrager

    @ Torze; Dat klopt. Omdat de insuline bij iedereen anders wordt verwerkt kan je heel lastig precies aangegeven wat voor jou goed is.

    Het is een kwestie van uitproberen en checken. Simpel gezegd; met vallen opstaan en kom je een heel eind.

    Ik heb de vraag ook eens gesteld aan mijn DvK en toenmalige internist. Beiden wisten het niet, maar adviseerde wel of niet te hoog en te laag te zitten.
    Het is echt een kwestie van zelf uitvogelen wat voor jou als beste werkt.

    Veel plezier met sporten.

  • Louise
    Bijdrager

    Ik spuit per dag 1x lantus bij het opstaan en bij de maaltijden novorapid. Voor ik ga sporten ( van 9.00 uur tot ong. 10.30 uur, spuit ik 2 eenheden novo minder. Soms heb ik na het sporten nog een krappe bloedsuiker van ong. 4 mol.
    Dan neem ik 2 dextro’s en thuis nog een koek. Soms zit ik goed na het sporten, soms heb ik nog een lagere bloedsuiker ong. 3.5 dan neem ik dextro’s en een Liga
    Ik gebruik dus geen pomp.
    Het gaat goed zo met sporten. Als ik weet dat ik mijn programma ga veranderen, spuit ik 3 eenh. Novo minder. Maar ik meet meestal na het sporten. Heb de meter ook imeestal bij me.

    Louise

  • Anne1998
    Bijdrager

    Ik zit meestal rond de 6/7 voor het sporten, en eet dan een half uur van te voren een banaan =langwerkende koolhydraat. Dan kom ik meestal na het sporten gewoon op hetzelfde uit!

  • nvdb92
    Bijdrager

    Goed punt van Anne , hierboven. Probeer eens te puzzelen met je pomp niet geheel uit zetten en langwerkende koolhydraten te eten voordat je gaat sporten. Zelf spuit ik nooit tijdens sporten (maakt niet uit wat het is; hardlopen, fietsen, sportschool) en zorg dat ik tussen de 8-12 mmol zit. Door de wat langerwerkende koolhydraten blijft het redelijk stabiel. Ik mer dan als ik thuis kom en wil (moet) eten, ik rond de 5-7 mmol zit.

    Maar nogmaals, het is een puzzel en voor eenieder verschillend. Kwestie van proberen. Succes!

  • xxxSylxxx
    Bijdrager

    Ik heb het hier vanochtend toevallig ook met mijn internist over gehad. Ik daal heel snel als ik beweeg, kan zo binnen een kwartier-half uur 6 of meer punten dalen. Normaal ben ik heel strak ingesteld en kom ik haast nooit boven de 8. Maar als je dan 6 punten daalt zit je op 2, dus dat is niet goed. Elke keer als ik ga sporten een hypo moeten bij-eten schiet ook niet op. Dus nu moet ik van de internist toch proberen om van te voren hoger te gaan zitten. Rond de 10-12 een paar uur voordat ik ga sporten kan echt geen kwaad zei hij. Ik heb een HbA1c van 48, dus af en toe een keer een hogere waarde voor ik ga sporten kan ik prima hebben zei hij.

    Hij vindt het belangrijker dat ik wel blijf sporten, en niet stop of minder ga sporten omdat ik bang ben om een hypo te krijgen. Want met diabetes moet ik gewoon alles kunnen doen wat ik wil, dus ook sporten. Mijn diabetes moet me daar niet in belemmeren vind hij. Dus het is toch vooral uitproberen wat wel en niet werkt en al doende leren. Het lijkt mij wel heel fijn om daarbij een sensor of Freestyle Libre te kunnen gebruiken, dan kun je het beter monitoren hoe je lichaam reageert. Maar voor een sensor kom ik niet in aanmerking omdat ik zo goed ben ingesteld en de FSl kan ik niet betalen :( Dus dat is een beetje jammer :(

    • gerardloeffen
      Bijdrager

      Gerard schrijft: 1 jan 2017
      Fijne internist met verstand van zaken heb je, als ik jou bericht lees.
      Zelf ben ik heel mijn loopbaan sportleraar in het V.O geweest en het sporten erg gepromoot, zeker voor diabeten ontzettend belangrijk.( heb zelf 45 jaar diabetes 1 )
      Hopenlijk komt de Freestylelibre binnen enkele maanden in het basispakket van de ziektekostenverzekeringen, in elk geval voor diabeten die intensief willen sporten en hun bloedsuikerreacties tijdens het sporten willen volgen. Dat kan met de FSL gewoon tijdens het spel. Zelf heb ik de scanner altijd net buiten het veld liggen, zodat ik binnen 3 sec. mijn waarde weet en heel fijn is om zo hypo,s te voorkomen.
      ( zie ook op het trefpunt de reacties van andere gebruikers van de FSL)
      Sportieve groeten

  • Dteengs
    Bijdrager

    Hoi @cascer1

    Ben benieuwd of het je inmiddels lukt, hieronder anders nog wat tips van mij. Zelf heb ik ook een tijd lang intensief krachttraining gedaan (5x per week) en worstelde erg met mijn waarden. Sinds vorig jaar gelukkig aan de omnipod die al meer flexibiliteit geeft.
    Mij helpt het om bewust na te gaan:
    – of ik in de ochtend sport (dus nog weinig insuline in mijn lichaam heb)
    – of ik in de avond sport (dus relatief meer insuline die nog werkzaam is in mijn lichaam van maaltijden overdag)
    – of ik vetten heb gegeten (ben gek op pindakaas en noten), doordat de combinatie van vetten en kh mijn bloedsuiker langzamer laat stijgen
    – tot uiterlijk een half uur voor het sporten neem ik max. 20 gram kh, waar ik ongeveer 1/2 van normale eenheden voor bolus. Is de tijd korter tussen inname kh en training, dan bolus ik nog minder of niet.
    – 20 minuten voordat ik daadwerkelijk in de sportschool sta, meet ik (hoop ik meestal tussen de 6 en 8,5 te zitten) en zet ik mijn basaalstand op -80%.
    – Dextro altijd in de aanslag houden (een hypo kan er ook voor zorgen dat je de code van je kluisje niet meer weet, waar je dextro in ligt… hier spreekt een ervaringsdeskundige, haha)

    Succes

  • Evert
    Bijdrager

    Hoi cas,

    Cardio en krachttraining zijn twee verschillende dingen. Zelf doe ik beiden voor optimale bloedsuikers en hypo’s zijn zeker te voorkomen het is een kwestie van rekenen. Voorbeeld van mijzelf. Wanneer ik ga hardlopen (5km a 30 min) zet ik mijn basaal een uur van te voren op min 80 voor het hardlopen zet ik mijn pomp uit. Je lichaam heeft namelijk altijd een insuline reserve (in je spieren) die nog gaat werken, je moet dus nog weinig insuline hebben op het moment dat je gaat sporten om die hypo te voorkomen! Daarnaast werkt insuline bijna 5 keer sneller bij cardio. Bij terugkomst bolus ik 1,5 om deze reserve weer aan te vullen en zo een hyper te voorkomen. Als het na een maaltijd is bolus ik voor ongeveer 3 kwart van de maaltijd. Bij krachttraining wat ik vier keer per week doe besluit ik van te voren voor welke duur ik dit ga doen. Ga ik anderhalf uur trainen zet ik mijn pomp anderhalf uur van te voren op 60 procent. Na de training bolus ik 1 eenheid bij. Het zit hem erin dat je vooraf al reageert en niet vlak ervoor, tijdens of erna. Bij cardio werkt je insuline sneller omdat je hartslag veel hoger ligt dan bij krachttraining. Wel moet je voor jezelf uitzoeken hoeveel minder je basaal moet bij welke sport je gaat beoefenen! En leg de lat niet te hoog voor jezelf je glucose is nooit in een rechte lijn te houden! Succes!

    Groeten Evert-Jan

  • BurakKoc
    Bijdrager

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.