Forums / Nieuw met diabetes / Suikerwaarde hoger na gebruik Metformine

Bianca
Bijdrager

Suikerwaarde hoger na gebruik Metformine

Zowel mijn opa als mijn moeder hebben diabetes type 2. Drie jaar geleden ben ik onderzocht en bleek ik een verstoorde suikertolerantie te hebben. Helaas zit ik sinds drie weken ook aan de Metformine 500 mg.

Ik slik ’s avonds voor het slapen gaan 1x een Metformine 500mg.

Voordat ik met de medicatie begon, had ik wel een verhoogde suikerwaarde. Nuchter zat ik meestal tussen de 7 en 8.5.
Het rare is nu dat ik, sinds ik Metformine gebruik, mijn nuchter waardes tussen de 9 en 9.7 zit.

Vanochtend weer contact gehad met de diabetesverpleegkundige en van haar moet ik gewoon nog maar doorgaan met de Metformine.

Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat je suikerwaarde hoger wordt na gebruik van Metformine ipv lager?

  • Thijs-DVN
    Bijdrager

    Hallo Bianca,

    Metformine zorgt er zeker niet voor dat je bloedsuiker stijgt. Het middel metformine vermindert de aanmaak van glucose in de lever. Daarnaast verbetert de metformine de gevoeligheid voor insuline. Onder invloed van de insuline kan zelfs het cholesterolgehalte dalen.

    Als je, ondanks het gebruik van de Metformine, hogere suikerwaarden hebt, dan neemt je insulinegevoeligheid of je insuline-aanmaak waarschijnlijk af.

    Gezien de korte periode dat je nu metformine gebruikt, zal de verpleegkundige in overleg met de behandelaar je medicatie waarschijnlijk aanpassen. Je lichaam moet vaak ook wennen aan de medicatie. Het instellen op de juiste medicatie is maatwerk en meestal kan dit enige tijd in beslag nemen.

    Wij willen je adviseren om ook goed op uw voedingspatroon te letten en vooral indien mogelijk veel te bewegen.

    Met vriendelijke groet;

    Thijs van Vilsteren
    Medewerker Klantenservice/Diabeteslijn van de Diabetesvereniging Nederland

    Wil je altijd op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen en een luisterend oor voor diabetes in de dagelijkse praktijk? Word dan lid van de Diabetesvereniging. Ga naar onze website http://www.dvn.nl.

  • bertvaneck
    Bijdrager

    Nee daar hebt ik last van als je het niet vertrouwd maak een afspraak met de huisarts en neem je meter mee om het te laten zien groet Bert

  • Sytske
    Bijdrager

    Hoi Bianca,
    Net als jij slik ik Metformine 500 mg, maar dan ’s morgens na het ontbijt.
    Ik weet niet of dit verschil maakt, maar was het slikken voor het slapen gaan het advies van je diabetesverpleegkundige?

  • bertvaneck
    Bijdrager

    Op mijn doos staat bij de maaltijd in nemen met water …

  • Bianca
    Bijdrager

    Hoi Sytske,

    Ja het advies was van de diabetesvpk om de Metformine voor het slapen gaan in te nemen. mochten er dan bijwerkingen zijn, dan zou ik ze niet zo snel merken (bijv. misselijkheid).

    Ik ben nu een week bezig met khd-arm te eten. En ik moet zeggen dat mijn nuchtere suiker al weer lager is nu 7.5 ’s ochtends.

  • Sytske
    Bijdrager

    Hoi Bianca,
    Fijn dat je nuchtere suiker nu weer normaal is, maar hoe denkt je diabetesverpleegkundige over koolhydraatarm eten?
    Mijn huisarts, dat is de enige die ik tot nu toe (afgelopen vrijdag) heb gesproken vond dat namelijk geen goed idee, omdat je dan allerlei vitaminen/mineralen gaat missen. Dat ik koolhydraten met hoge GI zo veel mogelijk probeer te voorkomen, dat doe ik al enige jaren, vond hij wel een goed plan. Met zijn diëtiste ga ik vandaag een afspraak maken en ik ben benieuwd wat zij me te vertellen heeft.

  • Bianca
    Bijdrager

    Nou, 7,5 nuchter vind ik nog niet normaal, maar we gaan wel weer de goede kant op.

    Ik heb het besproken met de praktijkondersteuner in onze huisartsenpraktijk (zij doet alle diabetes controles en begeleidingen) en zij was een voorstander. Ik eet niet echt helemaal koolhydraatarm, maar probeer zoveel mogelijk brood, pasta en aardappelen te vermijden. Wel eet ik af en toe een rijstwafel als lunch met bijv filet americain en een gekookt ei.

    Vitamines krijg je volgens mij genoeg met al het groente en 1 a 2 stuks fruit per dag. Ik let op dat ik geen suiker(vervangers) meer eet en probeer ook op de vet inname te letten. Ik ben nu een week bezig en gaat me best goed af.

  • Maria
    Bijdrager

    Ik heb diabetes 2 en slik 1x dgs 1 tabl. metformine.
    Ik ben 2 weken geleden uit het ziekenhuis ontslagen na een ablatie van his.
    Voor de behandeling is mijn gucose geprikt en die bleek 21 te zijn !
    Daar schrok men van en men heeft toen 7 eenheden in mijn buik gespoten, ( terwijl ik dus nooit spuit want ik slik alleen maar metformine ). daarna nog 2 x geprikt en nog steeds 19 en later 21.
    ben na de ingreep de volgende dag met een waarde van 21 gewoon naar huis gestuurd met advies na het weekend huisarts te gaan. weer geprikt en nog steeds 21 en naar huis gestuurd met advies 1 tabl. extra metformine te nemen 7 nov. pas weer bij praktijkondersteuner, werd vandaag helemaal niet goed.kan dit zomaar / en wat zijn de gevolgen?
    P.S.voor de ingreep had ik last van slecht zien, kon de ondertiteling vn de tv. niet eens meer lezen.

  • Anke
    Bijdrager

    Als ik het zo lees (oogklachten) dan denk ik dat je bloedsuikerwaardes al verslechterd waren voor je die ingreep kreeg.
    Het lijkt mij een prima advies om naar de praktijkondersteuner te gaan. Met een extra tablet metformine moet je deze paar dagen wel doorkomen.
    Verder veel bewegen en veel drinken, en zo weinig mogelijk suikerhoudende producten. Als je zelf een bloedsuikermeter hebt, zou ik die de komende dagen gebruiken. Heb je die niet, dan zou ik de praktijkondersteuner er om vragen. Veel praktijkondersteuners hebben exemplaren om uit te lenen of weg te geven. Houd er wel rekening mee dat je stripjes (waarschijnlijk) niet vergoed worden door de verzekering.
    Je voelde je vandaag “niet goed”, maar ja, dat kan van alles zijn. Je weet natuurlijk niet of jouw klachten van de suiker zijn. Van hoge bloedsuikers kun je de volgende symptomen/klachten krijgen: veel plassen, veel dorst. moe/zwak gevoel. Als de suiekr echt heel hoog is kan dat uitmonden in sufheid/moeilijk (snel/diep) ademen/uitdroging/braken.
    Bij braken/sufheid zou ik een arts waarschuwen.
    Succes!

  • bertvaneck
    Bijdrager

    Maria veel sterkte toegewenst en maandag een afspraak maken vrg Bert

  • Claudia
    Bijdrager

    Hallo Bianca, wellicht lees je dit bericht niet meer 2,5 jaar later, maar ik heb dezelfde ervaring met metformine. Voorheen tussen 7 en 9. Sinds metformine niet meer onder 9 en tot ruim 11. Ben ziek van metformine. Veel krampen en buikloop. Moet terug voor controle. Ben er best boos over. Ik probeer steevast anders te eten (plantaardig) en meer te sporten, maar soms val ik weleens terug naar een uitgebreid diner of een gebakje/eierkoek bij de koffie. Het geforceerd sporten is een opgave. Ik vind het een hele zoektocht. Jij ook? Groeten, Claudia

  • bertvaneck
    Bijdrager

    Ik ben begonnen met zwemmen nu zijn wij met vakantie tot 23 december in Polen maar naar de vakantie begin ik weer en ik doe nog steeds dieet en ben weer 4 kilo kwijt en ik slik al meer dan 15 jaar Metformine en hebt nergens last van vrg Bert

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.