Forums / Bloedsuikerwaarden / Suikerwaarden dalen maar niet

annabelle
Bijdrager

Suikerwaarden dalen maar niet

De laatste weken daalt mijn bloedwaarden niet of heel langzaam . Voor t eten spuit ik novorapid. Maar na 3 uur stijgt mijn bloedwaarden naar 20 of hoger. Ook na bijspuiten gebeurt er niets .
Heb t er uiteraard over gehad met mijn dvk en we dachten eerst dat mijn buik t probleem was. Dus adviseerde zij mij meer aan de zijkanten te spuiten , helaas geen verandering. Ook als ik bijspuit gebeurt er niks . Spuit ik dan te weinig insuline? Maar dan zou mijn suiker toch wel iets moeten zakken?
We hebben besloten om met een diëtiste een plan op te zetten om de koolhydraatratio te bepalen. Maar ik heb sterk t idee
dat dat t niet is. Ik heb wel een dikke buik dus misschien wordt daardoor de insuline niet goed,opgenomen?
Wie weet raad ?

  • Ingeborg
    Bijdrager

    Hallo Annabelle,

    Heb je geprobeerd om eerder te spuiten. Ik gebruik ook Novorapid maar moet, voor een goede werking, 20/30 minuten voor ik iets ga eten de insuline spuiten.

    Fijn weekend!

  • annabelle
    Bijdrager

    Oh, dat is t proberen waard. Heb t al s gevraagd aan de dvk maar zij was t er niet mee eens. Vanaf nu ga ik t toch maar s proberen. Dank je wel voor je suggestie!

  • DrentscheAa
    Bijdrager

    Hier kunnen veel verschillende oorzaken voor zijn. Je zegt dat de suikerwaarden sinds een aantal weken niet dalen. Daalden de suikers daarvoor wel goed? Als de suiker naar 20 stijgt, hoe hoog was dan de waarde voor het eten? Zijn er in de laatste weken ook andere dingen veranderd? Denk daarbij aan o.a. eetpatroon, stress, meer of minder beweging, vakantie etc.

    Het klopt dat je te weinig insuline krijgt. Ik kan echter niet beoordelen of er meer langwerkende insuline of novorapid of allebei nodig is.
    Je vraagt: “Maar dan zou mijn suiker toch wel iets moeten zakken?” Dat is afhankelijk van de hoeveelheid koolhydraten die je eet. Als het aantal eenheden novorapid al niet genoeg is om bij een normale bloedsuiker te compenseren voor de hoeveelheid koolhydraten, dan zal dat bij een hoge bloedsuiker ook niet genoeg zijn.

    Houd je bij het spuiten op dit moment geen rekening met de hoeveelheid koolhydraten in een maaltijd? Dan is het plan om de koolhydraatratio te bepalen wel verstandig, want het is belangrijk dat je genoeg novorapid spuit om de koolhydraten weg te werken. Vergeet ook de correctiefactor voor de hoge bloedsuikers niet.

    Vetweefsel zorgt voor tragere opname van insuline, maar ik betwijfel of dat een verklaring is voor de hoge suikers van de laatste weken.

  • Anoniem

    Ik zou proberen te achterhalen wat de oorzaak is, wat er in die laatste weken veranderd is. Denk bijvoorbeeld aan meer/minder beweging, meer/minder/anders/andere tijden eten, allergische reactie op iets in het eten, verandering van werkzaamheden, stress.

  • Anoniem

    Bedankt voor t meedenken! T zou kunnen zijn dat ik te weinig beweging heb gehad . Heb nu griep dus dat zou dan ook wel de oorzaak kunnen zijn. Stress heb ik ook , maar wie niet hè?
    Ik ga er nu opletten dat ik meer beweging krijg. En ook eens kijken of een half uur voor t eten de novorapid spuiten ook zou kunnen helpen.
    Ik heb sinds 3 jaar type 1 diabetes en heb ook Hashimoto. Ik vind diabetes type 1 killing! Gestructureerd leven en discipline staan bij mij onder aan de ladder van belangrijkheid in het leven. Ik zit zo totaal niet in elkaar en ondervind enorme tegenstand in mijzelf.

  • Anoniem

    Ah, griep kan inderdaad voor hoge e/o sterk schommelende waarden zorgen. Ik slik altijd de max dosis paracetamol bij griep, om koorts/verhoging tegen te gaan, want dat geeft moeilijk te behandelen hypers. Door de hoge waarden kan je lijf ook weer meer tijd nodig hebben om te herstellen, dus niet te snel weer aan de slag, maar goed uitzieken.

    Ik vind structuur en discipline ook bagger. En diabetes een gemeen monstertje, eens temeer als ik me aan alle ‘spelregels’ hou, maar de diabetes ‘speelt vals’ en danst vrolijk alle kanten op die ik niet had kunnen voorspellen…

    Hopelijk worden de hypers gauw minder en ga je je snel weer beter voelen, ook wat betreft de griep natuurlijk! :)

  • Racingbike
    Bijdrager

    @Annebelle; wat voor naaldlengte gebruik je? Dat je door de hoge bloedjes niet optimaal voelt is meer dan logisch. Echter je omschrijft een kenmerk wat ik opvallend vond: ” ook al spuit je bij je bloedje zakt niet..”

    Ben je bekend met het “somogyi effect?”
    Een van de kenmerken is dat je insuline kan bijspuiten “totdat je er bij neervalt” alleen het verwachte effect blijft geheel weg.

    Deze link legt het goed uit: https://www.diabetesselfmanagement.com

    Heb je ook “aparte hoofdpijn” die je normaliter niet hebt als je te hoog zit?
    ==
    Hoe zijn de schildklier waardes? Normaal of verhoogd, indien verhoogd dat kunnen wijzen op aanpassing van de dosering.

    Succes!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.