Forums / Nieuw met diabetes / Te hoge suiker en noodinjectie

jaenet
Bijdrager

Te hoge suiker en noodinjectie

 

Noodinjectie bij te hoge suikerwaarde.

 

Hallo,

Gisteravond moesten we met spoed naar het ziekenhuis.

Tijdens een controle was het suiker 30, behandeld met 2 x insuline spuit en een noodinjectie. Toen we weg mochten was de suiker 24,7.en medicatie meegekregen metformine, 2x per dag.

Vandaag weer controle bij de huisarts en was het suiker 22, dus nog hoog, arts had naar ons weten er niet zoveel verstand van en zei dat we maandag terug moeten komen om een nuchtere suiker te prikken.

Op het moment steeds een droge mond, veel drinken en veel plassen, mijn vraag, is het verstandig om zo lang te wachten tot maandag?
Het ziekenhuis vertelde dat de suiker vandaag wel rond de 14 moest zijn,wat dus niet zo is.

  • DrentscheAa
    Bijdrager

    Hallo @jaenet,
    U hebt metformine, wat een medicijn voor de behandeling van diabetes type 2 is, voorgeschreven gekregen. Oftewel, men verwacht dat u diabetes type 2 hebt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik weinig verstand heb van de diagnostiek van diabetes type 2, houd dat in uw achterhoofd bij het lezen van mijn reactie.
    Mogelijk wordt het maximale effect van metformine pas na een aantal dagen bereikt en is dat de reden dat u pas maandag weer terug moet komen.
    Toch begrijp ik uw zorgen en betwijfel zelf ook of dit wel klopt. Een bloedsuiker van 20 of hoger is niet zomaar een beetje te hoog, maar behoorlijk hoog, en de verlaging die het ziekenhuis verwachtte is ook uitgebleven. 8 mmol/l is geen triviaal verschil. Met zulke hoge suikers is het geen wonder dat u last hebt van dorst en veel plassen.
    Ik zou toch morgenochtend even contact opnemen met de huisarts om uitleg te vragen. Hebt u de huisarts verteld dat het ziekenhuis verwachtte dat de bloedsuiker rond de 14 zou zijn? U schrijft “arts had naar ons weten er niet zoveel verstand van”, als u het niet vertrouwt kunt u eventueel ook een andere arts bellen?

  • Jaapie
    Bijdrager

    Ik kan ook alleen maar reageren vanuit mijn achtergrond met type 1 (terwijl je medicatie aangeeft dat je type 2 hebt). Ook met mijn post moet je rekening houden met dat verschil. De situatie kan best anders zijn bij type 2, daar weet ik ook niet heel veel vanaf.

    Toen ik bij de huisarts kwam met klachten, was het meteen duidelijk: Type 1. Veel afvallen, veel dorst/droge mond, veel plassen, veel eten (en honger houden), … Mijn bloedsuiker was 25 (niet nuchter) bij de huisarts en ik mocht meteen door naar het ziekenhuis. Melden bij de eerste hulp. Ik kreeg insuline toegediend om de waardes omlaag te krijgen. Ik moest in het ziekenhuis blijven totdat de suikers onder controle waren (dan spreek ik toch over waardes ruim onder de 10). En daarnaast moest ik zelf kunnen spuiten.

    Vanuit dat opzicht vind ik jouw verhaal best raar. Een arts die je naar huis stuurt met een bloedsuiker boven de 20? Bij type 2 hoeft je niet te spuiten (soms wel), dus de stap om spuiten onder de knie te krijgen, is niet relevant voor je. Toch als de waardes nu nog steeds zo hoog blijven, zou ik zeggen dat de arts daar toch iets langer naar mogen kijken. Ik meldde mij ’s ochtends bij de huisarts en halverwege de ochtend bij de eerste hulp. Al op diezelfde dag had ik waardes onder de 10 gemeten. Al heb ik eerlijk gezegd geen idee of dat de standaard is bij type 1 dat het zo snel gaat, of dat ik geluk had. Ook heb ik geen idee hoe snel dat meestal bij type 2 gaat. Uiteindelijk heb ik een weekend in het ziekenhuis gelegen. Dus het bleef niet bij het ene bezoekje, er kwamen overnachtingen bij aan de pas.

    Als jij jouw situatie niet vertrouwt, en de waardes ook nog te hoog zijn vergeleken met de uitgesproken verwachtingen, zou ik toch aan de bel trekken bij een arts. Het is uiteindelijk jouw lichaam. Wees daar zuinig op, zou ik zeggen.

  • JoalBetes
    Bijdrager

    Beste Jaenet,

    Voor zover je dit wil delen.
    Wat zou een reden kunnen zijn van een te hoge bloedglucosewaarde.
    Een (te) hoge suikerwaarde komt niet plotseling.

    Het hebben van diabetes is 24/7 aanwezig. En voorkomen is veel beter dan genezen.

    Als tip: zorg voor een goede doorverwijzing naar bijvoorbeeld een

    DVK (DiabetesVerpleegKundige)

    POH (Praktijk Ondersteuner Huisarts met diabetes aantekening)

    om de bloedsuikerwaarde z.s.m. naar beneden te krijgen.

    Heel belangrijk is gezond leven, zorgen voor jezelf, diabetes zelfmanagement, veel bewegen/sporten, goede ondersteunende en steunende mensen om je heen.

    Maar vooral blijven lachen en genieten.

  • Pedro
    Bijdrager

    Even voor de duidelijkheid:
    POH = Praktijk Ondersteuner Huisartsen.

    Ik denk dat de automatische spellingscontrole/-correctie JoalBetes parten speelde

  • jaenet
    Bijdrager

    9 juli zijn we weer op de spoed belandt,smiddags een waarde die niet meer te meten was,gelijk de metformine genomen ,twee uur later weer de suiker geprikt en was nog niet te meten,gelijk de huisartsenpost gebeld en we moesten gelijk komen,de huisarts stuurde ons weer door naar de spoedeisende hulp,daar weer een noodinjectie gehad,en drie x insuline gehad,werden weer weggestuurd met een waarde van 22,moesten ons de volgende dag bij onze eigen huisarts melden,hebben toen insuline gekregen voor te spuiten,toujoeu(langwerkende) en nova rapid,voorstel was om 1xper dag 14 eenheden te spuiten,metformine blijven gebruiken en als het hoog was ,boven de 20 dan 6 erbij spuiten ,en tussen de 15 en 20 ,4 bijspuiten,en moesten we de donderdag terugkomen om te kijken hoe het ging.
    Helemaal niet zoals het moest,nuchter bleven de waarden tussen de 15 en 25,en voor slapen tussen de 20 en 30,dosering werdt aangepast,20 eenheden langwerkende ,en boven de 20,verhoogd naar 10 eenheden,en tussen de 15 en 20,werden het nu 6 eenheden.
    Inmiddels ruim een week geleden,afgelopen maandag weer geweest ,en er werdt gelijk gezegd ,jullie gaan naar de internist ,er waren dagen bij dat er bijna 60 eenheden zijn gespoten,en nog een waarde van nuchter 15.3 en voor slapen 22.1 waren.
    Ze weten niet hoe ze het onder controle moeten krijgen,dus nu wachten op bericht/afspraak bij de internist.
    Eetpatroon is goed volgens de huisarts,daar was niks op aan te merken,alles zonder suiker en drinkt wel 4 liter water.
    Hij heeft diabetes gekregen van de chemotherapie,en waarschijnlijk van het medicijn dexamethason. Inmiddels heeft hij dus nu al bijna twee maand een suikerwaarde van elke dag boven de 15,dit kan toch niet goed zijn?

  • Jaapie
    Bijdrager

    Als ik dit verhaal lees, komt er een gedachte bij mij op: Waarom neemt het ziekenhuis je niet op?

    PS: Gaat het nu over jezelf of over iemand anders?

  • jaenet
    Bijdrager

    Dit gaat over mijn man ,is 38,en hebben nog steeds niks van het ziekenhuis gehoord,vandaag was de nuchtere waarde 14,3 en voor het middageten alweer 17.7,ondanks dat hij 1 liter water heeft gehad en 2 broodjes met 20+kaas

  • Maye
    Bijdrager

    Wauw.

    Dit is niet okee. Je man voelt zich nu al erg lang niet goed en jullie zitten allebei in onzekerheid.

    En je hebt gelijk als je zegt dat dit niet goed kan zijn; het vergt erg veel van je lijf om zolang zo’n hoge bloedsuiker te hebben, terwijl de lichaamscellen die suiker niet kunnen opnemen (wegens insulinegebrek) en dus feitelijk honger lijden. Die 4 liter water is niet normaal (maar wel goed onder deze omstandigheden!) het betekent dat z’n nieren keihard werken om die overtollige suiker uit z’n bloed te krijgen.

    Tijd voor actie, dus.

    Ik denk eigenlijk niet dat je moet wachten tot je iets van het ziekenhuis hoort. Als je het algemene nummer belt, kun je vragen om de tijden van het telefonisch spreekuur van de diabetesverpleegkundige. Leg haar (of hem) het verhaal uit en dring erop aan dat je snel terechtkunt; en vraag dan ook om advies voor de tussentijd, maak echt maar duidelijk dat ze niet het gesprek kan afsluiten zonder dat er wat gebeurt.

    Je man heeft hulp nodig en daar heeft hij recht op.

    En schrijf hier gerust van je af als je er wat over kwijt wilt en/of stel je vragen. Je staat er niet alleen voor.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.