Forums / Lichamelijke complicaties / Tintelende en doof gevoel in tenen

PvS1
Bijdrager

Tintelende en doof gevoel in tenen

Hallo allemaal,
Sinds 3 jaar heb ik diabetes type 2.
Ik gebruik Metformine 3 per dag, Gliclazide 3 per dag en Januvia 1 per dag. Mijn ergste klachten zijn de tintelingen en het dove gevoel in de tenen, 24 uur per dag aanwezig.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En is er wat tegen te doen? Gr. S.

  • Elly
    Bijdrager

    Veel mensen met diabetes krijgen of hebben dit. Ik stel geen officiele diagnose, maar waarschijnlijk is het neuropathie, een complicatie van diabates, zowel type 1 (heb ik) als type 2.
    Heb je dit al aan je behandelaar verteld?

    Er zijn verschillende behandel methoden, reguliere medicatie en complementair (wat ik doe). Je kunt het e.e.a. lezen op de site van de diabetes vereniging, DVN.nl en op de site neuropathie.nu. Maar het is belangrijk om een doorverwijzing te vragen naar een neuroloog.
    Stel gerust je vragen ook hier, ik heb dit al 30 jaar.

  • GevraagdaanDVN
    Moderator

    Hoi PvS1
    Heb je de laatste Diabc (ledenmagazine van DVN, nummer 7) gekregen? Daar staan allemaal mooie artikelen en tips in rond het thema ‘Altijd Pijn’. Geen lid van DVN? Als je voor 2 november lid wordt krijg je dit nummer toegestuurd. (Na die datum krijg je het volgende magazine bij je welkomstpakket.)
    Groeten KlantContactCentrum

  • janij
    Bijdrager

    Heb ik ook last van gebruik metformine en ik spuit novomix 30 al jaren en er komt nog bij dat ik, als ik loop, mijn evenwicht verlies dit is het gevolg van neurophatie

  • Elly
    Bijdrager

    Ik noem het zwalken, maar het is één van de herkennings-punten van neuropathie. Ik viel vroeger ook erg veel, maar dat heb ik nu wel onder de knie.
    Het scheelt veel in lopen dat ik orthopedische schoenen draag.
    Ben je al eens bij een podoloog geweest?

  • janij
    Bijdrager

    Ja ben bij de podoloog geweest. Ik heb ook orthopedische schoenen, maar na een operatie aan een teen heb ik gelukkig hele goede wandelschoenen kunnen kopen. Op die orthopedische schoenen kon ik niet lopen en verloor ik telkens mijn evenwicht.

  • Elly
    Bijdrager

    Door de operatie aan je teen zal misschien de stand van je voeten iets veranderd zijn en zouden die schoenen aangepast of vervangen moeten worden. Maar wel goed dat je goede schoenen hebt gevonden.
    Mijn schoenen zijn de laatste jaren ook steeds vervangen omdat mijn spieren atrofiëren en intussen ik i.p.v. maat 37 nu 35 heb. En dat met dikke sokken.Maar ik kan zonder schoenen niet meer lopen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.