Forums / Bewegen / Tips gevraagd voor wandelen middellange afstand

mm80
Bijdrager

Tips gevraagd voor wandelen middellange afstand

Hallo allemaal,

Mijn naam is Marieke en ben net nieuw op het Diabetestrefpunt. I.v.m. mijn diabetes (25 jaar type I, 15 jaar gebruik insulinepomp) ben ik op zoek naar tips/ ervaringen voor het wandelen van een Kennedymars (80 km), voornamelijk met betrekking tot de voetverzorging. Natuurlijk zijn overige tips ook welkom.

Ik denk als eerste aan het dragen van goede sokken en schoenen en aan het wisselen van sokken en dat de nagels niet te lang zijn. Maar wat nog meer?
– Hoe om te gaan met eventuele blaren?
– Gebruik van compeetpleisters: is dat verstandig i.v.m. met diabetes? Niet doen/ alleen vooraf/ alleen achteraf/ …
– Is het verstandig om je voeten vooraf te laten intapen?
– Kun je met diabetes ook gebruik maken van kamferspiritus om je voetzool te verstevigen?

– Heeft iemand ervaring met wandelen in de nacht? Bestaan daar basisprincipes voor?

  • aakje
    Bijdrager

    Hoi Marieke,

    Ik heb tot zo’n 20 jaar geleden mijn vakanties gevierd met het lopen van meerdaagse trails over zwaar terrein met een zware rugzak.
    Het belangrijkste was de voorbereiding: regelmatig lange afstanden lopen zodat voetzolen en spieren getraind zijn en je zolen gewend raken aan de wrijving en druk. Compeed deed bij mij niet veel, en als ik blaren had prikte ik die liever door [had toch alcoholswabs bij me]. Is even heel pijnlijk als je weer gaat lopen, dus alleen bij hele grote blaren doen!
    Kamferspiritus verhard de huid en maakt het broos, dat heeft een tegenovergesteld effect tenslotte. Ik zou de huid juist zacht houden met een goede voetcrême.

    Wandelen in de nacht: zorg voor je zichtbaarheid, controleer evenveel als gedurende de dag (elke twee uur was voor mij zo’n beetje de norm), blijf regelmatig snacks tussendoor eten en drinken. Ik weet niet hoe je pomp ingesteld staat bij het wandelen, ik stel mijn basaal bij langdurige inspanning altijd met een bepaald percentage minder in. Na de inspanning kan de ‘naverbranding’ nog erg lang duren heb ik gemerkt, maar dan staat mijn pomp weer op normaal en controleer ik wat vaker.

  • Hoi Marieke,
    Wellicht is het voor jou ook zinvol om een keer aan te sluiten bij een van de wandelingen die door DVN-regio’s georganiseerd worden, of biowalks die Diabetesvereniging Nederland in samenwerking met IVN organiseert.

    Biowalking is een groepswandeling in de natuur onder begeleiding van een IVN-natuurgids en een ervaringsdeskundige vanuit de Diabetesvereniging Nederland (DVN). De Biowalk duurt ongeveer 1,5 uur en combineert gezond bewegen met natuurbeleving.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.