Forums / Nieuw met diabetes / Toename gewicht diabetes 1

chappie99
Bijdrager

Toename gewicht diabetes 1

Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en kreeg bijna 5 maanden geleden de diagnoses type 1.
4 maal daags spuiten, 3 maal Novorapid en savonds Lantus. Ik ben een slanke vrouw, maar heb gemerkt dat ik nu een paar kilo meer weeg dan ooit tevoren. Hoe kan dat??
Groetjes, C.

  • Chaim
    Bijdrager

    Hoi,

    Mijn huisarts heeft mij verteld dat je van de Novorapid kunt aankomen.
    Dat zou na een paar weken weer moeten stoppen.

    • Eglantine-dvn
      Bijdrager

      Hoi, Er zijn verschillende oorzaken waardoor je door het gebruik van insuline in gewicht kunt aankomen.
      – Onbehandelde diabetes, met hoge glucosewaarden veroorzaken gewichtsverlies. De insuline die eiwit(spier) en vetafbraak tegen gaat, en de opbouw ervan stimuleert, ontbreekt of is onvoldoende aanwezig. Ga je dat insulinetekort aanvullen, dan zullen de spieren weer opgebouwd worden, en de vetvoorraden ook.
      – Insuline kan hypo’s (te lage bloedsuikerwaarden) veroorzaken. Die los je op door extra glucose ( suiker) te nemen. dat zijn calorieën die je bovenop je gewone dagelijkse eten gebruikt. Dat kan gewichtstoename veroorzaken. ook kan je door de hypo, zo’n honger krijgen dat je veel meer neemt dan je nodig hebt om je bloedsuiker weer goed te krijgen. Dat zijn ook weer extra calorieën
      – Insuline komt eigenlijk op een onnatuurlijke plek je lichaam binnen. De alvleesklier geeft de insuline af bij de lever. Daar wordt 50% van de insuline gebruikt om ervoor te zorgen dat de lever niet te veel glucose aan het bloed afgeeft. Als je insuline spuit komt de insuline vanuit de spuitplek, eerst overal in je lichaam, behalve in je lever. Dus wil de lever genoeg insuline krijgen, dan is er een grotere hoeveelheid insuline nodig. Je lever geeft door het relatieve tekort aan insuline wat meer glucose mee aan het bloed, die door de relatief rijkelijk aanwezige insuline in de rest van je lichaam, in je cellen wordt opgenomen, en die insuline zorgt er ook nog eens voor dat de vetvoorraden niet zo makkelijk worden aangesproken.
      – Maaltijd insuline werkt voor veel mensen een beetje te traag. Daardoor is na de maaltijd, als het eigenlijk niet meer zo nodig is, nog lange tijd een grotere hoeveelheid insuline in je bloed. dat zorgt ervoor dat je in een soort ‘opbouw toestand’ blijft, terwijl je eigenlijk wil dat de vetvoorraden worden afgebroken.
      Kortom, er zijn tal van redenen waardoor je in gewicht kan toenemen. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat veel bewegen bij veel mensen hielp. En natuurlijk toch op je eten letten. Misschien een keer langs de diëtist om te overleggen. Wie weet helpt het om minder koolhydraten te eten.
      Succes,
      Eglantine

  • chappie99
    Bijdrager

    Bedankt voor jullie reacties, top!!

  • chappie99
    Bijdrager

    Hoe kun je dan je suikers omhoog krijgen als ze te laag zijn, zonder koolhydraten te eten?

  • Anne1998
    Bijdrager

    Dat kan niet. Om je suiker omhoog te krijgen moet je koolhydraten eten. Het enige wat je kunt doen is opletten dat je snelwerkende koolhydraten nuttigt, en dat je je beperkt tot een aantal dextro en niet doorslaat in een eetbui…

  • Louise
    Bijdrager

    Beste Anna,

    Dat vind ik ook; zuinig zijn met dextro. Maar van sommige diab. Verpleegkundige. Hoor je dan, dat je bij een hypo van b.v. 2.5 wel 5 a 6 dextro’s moet nemen. Dat vind ik te veel, dus luister ik niet naar dat advies. Neem 3 dextro’s afh. van de hypo en extra koolhydraten, ook afh. van het hypogetal. Ik heb al lange tijd ervaring met het hebben van hypo’s, maar probeer ze te voorkomen, door minder insuline te spuiten en veel te meten. Verder probeer ik koolhydraatarm te eten.
    Daardoor hoef ik minder insuline te spuiten en eet ook minder, behalve dan in de vakantieperiode.
    Als ik dan weer thuis ben, eet ik weer koolhydraatarm. Mijn man bakt brood met amandelmeel tarwemeel(minder), haverzemelen, sesamzaad en aan de buitenkant zonnebloempitten. Heerlijk! Het smaakt goed en ik eet het met plezier. Verder veel groenten en fruit,hartig beleg en jam(vruchtenspread met zeer weinig suiker en met zoetstof.) zo gemaakt dat het goed smaakt. En daarbij weinig alcohol.(2x 1 glas per weekend). Dat scheelt op den duur aardig in gewicht en is goed vol te houden.

    Louisep

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.