Forums / Nieuw met diabetes / Veiligheidsgedrag, Paniekaanvallen

Handan
Bijdrager

Veiligheidsgedrag, Paniekaanvallen

Beste Lotgenoten,

Sinds 1,5 jaar heb ik diabetes type 2, en nog steeds onacceptabel. Mijn waardes zijn perfect. Alleen wat er is ontstaan bij mij is dat ik niet zonder een suikerhoudende drank bv AA of een Cola naar buiten kan gaan of rijden. Ik heb een afspraak gemaakt bij een Psycholoog want ik weet zelf ook dat dit niet zo kan. Ik ben gewoon bang om een Hypo te krijgen en een paniekaanval heeft een beetje de zelfde symptomen, dus dan weet je eigenlijk niet of een hypo is of angst. Maar een keer vergat ik mijn AA drank en een half uurtje eerder had ik al gegeten dus ik dacht toen ik ineens een angstaanval kreeg dit kan nooit een Hypo zijn. Toevallig was ik op dat moment dicht bij een patatzaak waardoor ik snel een Cola haalde en de angst weg was. Daarom is mijn vraag aan jullie, kennen jullie dit? “Veiligheidsgedragingen”. En gaat dit over?

Tags: 

  • Sandy-Adia
    Bijdrager

    Hoi Handen,

    Ja het is heel herkenbaar voor mij. Ik heb hiervoor cognitieve gedragstherapie gevolgd bij een medisch psycholoog en dit heeft zeker geholpen. Ik heb alleen nog angstaanvallen als ik een vergadering in moet.

    Maar om je gerust te stellen: ja je kunt er overheen komen. En als het niet helemaal is, dan in ieder geval grotendeels.

  • Handan
    Bijdrager

    Beste Sandy,

    Dank je wel voor je reactie. Binnenkort heb ik een afspraak bij PYSQ. Voor wat was jij gegaan dan? Want je verteld dat het bij jou hielp maar wel angstaanvallen krijg nog steeds als je de vergaderingen in gaat.

  • Sandy-Adia
    Bijdrager

    Beste Handen,

    Ik ben in therapie gegaan omdat ik 1) van mezelf continue mij bloedsuiker moest controleren en 2) omdat ik altijd met een tas met een appel, flesje drinken, dextrose,chocolade, prikset en extra teststrips bij me moest hebben. Zonder beide kreeg ik paniekaanvallen (mn in openbare ruimtes). Na therapie hoef ik niet altijd en overal tas bij me te hebben. (Behalve tijdens een vergadering, dan neem ik nog van alles mee)

  • Ben42
    Bijdrager

    Een hypo krijgen zie ik als iets vervelends. Bij een hypo ben ik uitstekend in staat deze zelf op te lossen. Ja ik draag altijd dextro bij me. (Broekzak, jaszak, rugzak overal zit dextro).

    Met andere woorden vervelend, maar ik kan er prima mee leven.

    Nu is dit voor iedereen anders, er zijn mensen die een hypo niet goed voelen aankomen, dat maakt de zaak wat ernstiger. Nu kan ik de situatie voor een ander niet beoordelen, dat maakt het lastig. Maar misschien is de angst voor een hypo wel onterecht en kun je er ook prima mee omgaan en is die hypo in de praktijk helemaal geen probleem. Natuurlijk wel opletten in het verkeer of als je b.v. gaat klussen, dan kan een hypo ineens wel gevaarlijk zijn. Maar voor veel mensen zijn hypo’s vervelend, maar wel onder controle te houden.

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • BertR
    Bijdrager

    Beste Handan,

    Uit jouw beschrijving leid ik af dat je bekend bent met paniekaanvallen. Als je dan ook nog wordt aangemerkt als diabetespatiënt, dan lijkt het mij uitstekend om ervoor te zorgen dat je druivensuiler (Dextro) of een suikerhoudende drank bij je draagt. Daarnaast lijkt het mij ook raadzaam om een meter met strookjes bij je te hebben. Je kunt dan objectief vaststellen of er sprake is van een (te) lage bloedsuiker.
    Zoals Ben42 al heeft aangegeven, zijn hypo’s doorgaans voor velen knap vervelend maar vaak goed te beheersen.
    Als het gaat om veiligheidsgedragingen, dan kom je onder diabeten alle uitersten tegen. Mijn vrouw vindt dat ik veel meer mee zou moeten meenemen dan een rol Detro, terwijl ik vind dat je dat pas moet doen als je ver van de bewoonde wereld zit.

    Groet,
    Bert

  • Handan
    Bijdrager

    Hartelijk dank voor u reactie’s. Inderdaad dan maar met een Dextro verder leven. Ik denk dat Diabetes gewoon probeert mijn leven te beïnvloeden en dat moet ik gewoon niet toe laten en accepteren.

    • Anne88
      Bijdrager

      Hoi allemaal,
      Ik zie dat dit een topic is van eerder dit jaar. Maar ik weet dus sinds 3 weken dat ik diabetes heb. Ik slik 1x per dag metformine. Ik zit sinds de diagnose helemaal niet lekker in mijn vel. Ik ben zelf gaan meten thuis uit angst voor lage suikers. Heel dom, want ik raak dus al gestrest van suikers die zakken rond de 6 omdat ik dan duizelig ben, onrustig, zweten… Ik zit meestal rond de 9 of 10. Nu heb ik geen teststrips meer en moet ik dit weekend zonder. Ik ben bang voor lage suikers tot paniekaanvallen toe. Kan je eigenlijk wel een echte hypo krijgen met diabetes, waarschijnlijk type 2???

  • Abisko
    Bijdrager

    @anne88
    Type diabetes maakt niet uit. Het is de medicatie die hypo’s veroorzaakt. Insuline of afgelijde kunnen dat veroorzaken.

    Van metformine krijg je geen hypo’s. Metformine verhoogd de gevoeligheid van glucose door het lichaam en verminderd de afgifte door de lever. Al is het altijd de moeite waard om de bijstluiter na te lezen.

    Ik zou je eerder zorgen maken omdat je glucose te hoog is en op termijn je lichaam aantast. Een waarde van 6 zou perfect zijn.

    • Anne88
      Bijdrager

      @abisko
      Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
      Mijn waardes zijn bij diagnose al niet ernstig verhoogd (volgens de huisarts) Niet nuchter 10.8 en 12.4 met een hba1c van 57. Ik heb vanavond inderdaad ook gelezen dat metformine geen hypo’s veroorzaakt. Toch vind ik het raar en een beetje eng dat mijn waardes dan zo van hoog naar lager kunnen zakken in korte tijd.
      Ik durf ook niet af te wachten wat er gebeurd en of het nog lager wordt als ik een waarde van 6 meet, ik reageer hier direct op met wat zoets drinken en wat eten.
      Denk dat ik maandag de huisarts er maar even over bel, want mij zo zorgen maken lijkt mij ook niet de bedoeling.

  • Yvonne
    Bijdrager

    Beste Anne,

    Maak je niet te veel zorgen over een hypo, het is vervelend en het overkomt me al meer dan veertig jaar een paar keer per week. Ik heb de pech met mijn type 1 nogal schommelend in mijn bloedsuikerwaarden te zitten. Met metformine is dat heel anders en als je lichaam straks gewend is aan die mooie bloedsuikerwaarden van 6, gaan de hypogevoelens die je nu hebt (maar geen hypo zijn, dan zit je onder 3,5) over.

    Sterkte en houd vol,
    Yvonne

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.