Forums / Lichamelijke complicaties / Vet op buik extra door insuline?

edvenrooij
Bijdrager

Vet op buik extra door insuline?

Ik ben een man van bijna 50 met 30 jaar diabetes 1; sinds 4 jaar met pomp. Ik probeer altijd op mijn gewicht te letten, maar door allerlei spierverkramping, scheuringen, knie en gewrichtsproblemen (ook oud voetballer :-), kan ik alleen nog maar (fanatiek) e-biken. Ik doe dit om de dag en tot de pijn van genoemde problemen. Nu vraag ik me af dat mijn gewicht redelijk over mijn lichaam verdeeld zit, echter mijn buik blijft extra veel vet zitten. Nu heb ik eens gehoord dat insuline spuiters extra kans hebben op dat vet extra op de buik vastgehouden wordt; een soort insulinebuik creëren, dus.. Zijn er mensen die hier wat meer van weten of zelf hebben?

  • Elly
    Bijdrager

    Ik weet er niets over, maar het begint zich bij mij ook te vormen. Heb nu 55 jaar diabetes met 25 jaar neuropathie. In september moet ik naar de DVK en ga het er met haar over hebben. Ik spuit al sinds 1990 in mijn buik.

  • xxxSylxxx
    Bijdrager

    Ja dat klopt! Ik ben sinds ik ben begonnen met insuline spuiten ook heel veel vet aangekomen op mijn buik.
    Binnenkort ga ik over op de pomp en mijn diabetesverpleegkundige zei van de week dat de kans dat ik dan nog meer buikvet krijg aanwezig is, omdat je met een pomp vaak toch het infuus op de buik hebt en niet meer afwisselend in je buik en benen spuit zoals met de Lantus.
    Dus ik hoop het niet, want ik heb nu al aardig overgewicht en buikvet en nog meer zou echt niet gezond zijn!
    En het is ook een stuk moeilijker kwijt te raken dan vet op andere plaatsen inderdaad.

    Ik kwam op een andere website nog dit stukje tegen hierover:
    Buikvet, alle vet eigenlijk wordt opgeslagen in je lichaam door insuline. Je gevoeligheid voor dit hormoon kan verschillen. Insuline wordt vrijgemaakt om te helpen om de suikers uit het bloed op te slaan in de reserves in de spieren of in de vetreserves. Wanneer de insuline is vrijgemaakt, kan het niet meer terug en blijft het in je bloed tot het zijn taak vervult heeft. Hoe meer insuline in je bloed, hoe meer opslag in je vetreserves. Als je insulinegevoeligheid groot is, heb je minder insuline nodig om hetzelfde werk te doen, heb je minder insuline in je bloed dan zal je beter vet verbranden.

    Dus het is ook nog eens hoe meer insuline je nodig hebt, of als je teveel spuit in verhouding tot wat je nodig hebt, je dus een grotere kans op buikvet hebt

  • jeroen
    Bijdrager

    Het hormoon insuline heeft enkele functies in het lichaam: het zorgt ervoor dat glucose opgenomen wordt in cellen die de brandstof nodig hebben, het zorgt ervoor dat het teveel aan glucose in het lijf opgeslagen wordt als reservevoorraad in de lever, en op het moment dat die taken zijn volbracht en er is nog steeds teveel glucose in het bloed, wordt dit opgeslagen als vet.
    op het moment dat er insulineresistentie is, zal je aanzienlijk meer insuline nodig hebben om hetzelfde effect te bereiken (een gezonde bloedglucosewaarde) en de niet-benutte insuline in je lijf zet zich om in vet. Hoe meer insuline je moet spuiten op een dag, hoe groter de kans dat je in gewicht toeneemt.

  • Chaim
    Bijdrager

    Dit topic is al een ruim jaar niet meer actief, maar voor mij is het nu actueel.
    Ik spuit sinds juli NovoRapid. Op dit moment spuit ik 12-14-14 eenheden.
    Daarnaast spuit ik 1x per dag 72 eenheden Levemir.
    In die paar maanden heb ik een enorme rol buikvet gekregen.
    Ik heb mijn leven lang (ben 57) nooit problemen met gewicht gehad.
    Nu kom ik aan, heb een zwemband waar ik de hele straat mee drijvende kan houden en niets staat meer.

    Ik schaam me voor die zwemband.
    De dvk zegt dat dat nu eenmaal een bijwerking is. Jammer dan. Maar pas wel op je gewicht.

    Ik heb een bewegingsbeperking, dus een rondje hardlopen per dag zit er voor mij niet in.
    Ik beweeg waar ik kan, maar het is niet voldoende.
    Bovendien wordt je dan vertelt dat het niet helpt voor dat buikvet.

    Leer er maar mee leven?

  • Elly
    Bijdrager

    Chaim, de woorden ‘leer er maar mee leven’ heb ik meerdere malen over alle handicaps wel een keer te horen gekregen en heb wel acceptatie, maar niet met buikvet. Wat ik nu doe is behalve in mijn buik ook in bovenarmen (soms ook onderarmen) en billen spuiten. Mijn benen zijn te slecht geworden door het vroegere spuiten met dikke naalden e.d.

    Daarnaast zijn buikspier oefeningen erg goed, kan, lijkt mij, ook zittend. Buikmassage is ook goed en kan je zelf ook doen.
    Verder rek en strek oefeningen met de armen, ik weet niet in hoeverre dat voor jou geschikt is. Ik kan wat oefeningen voor je opzoeken uit de yoga die ook zittend kunnen als je dat wilt.Ik heb heel lang ouderen yoga gegeven, daar zitten ook dat soort oefeningen bij.

  • Chaim
    Bijdrager

    Ook ik heb dat meerdere malen te horen gekregen.
    Ik heb nog een aantal andere chronische aandoeningen, dus alles is “leer er maar mee leven”.

    Ik heb vandaag van de diëtiste te horen gekregen dat bijna alles wat ik eet verkeerd is.
    Alleen de sandwichspread en het drinken is goedgekeurd.
    Ik heb dieetadviezen gekregen waarvan ik dacht dat die in de jaren 90 al waren afgeschaft.

    Ik ga de komende dagen eens goed nadenken waar ik wat mee kan en wat ik naast mijn zwemband neer moet leggen.

    Want uiteindelijk werd me verteld, voor de zoveelste keer, dat het toch zo ontzettend jammer was dat ik niet meer kon bewegen.
    Waren we het toch nog met elkaar eens.

    Mijn dvk wil liever niet dat ik ergens anders dan in mijn buik spuit. Mijn bovenbenen zijn ook niet geschikt.

    Buikspieroefeningen lijkt me een goede. Inderdaad kun je veel zittend doen.
    Ik doe dat, zittend op mijn scootmobiel, op weg naar mijn bestemming.
    Terwijl ik diep inadem, buik intrekken, 15 tellen vasthouden en dan met langzaam uitademen, de buik weer ontspannen. En dat dan een keer of 10.
    Die oefening doe ik ook liggend in bed, zittend op de bank of achter de pc.

    Yoga oefeningen in zittende houding, dat hangt ervan af.
    Door een aangeboren afwijking zijn alle gewrichten voortijdig versleten en die mogen dus minder belast worden dan bij mijn leeftijd past.
    Als jij oefeningen weet voor iemand met een lijf van 80+, dan houd ik me aanbevolen.
    Mijn lichaam en longen zijn die van iemand van ver boven de 80, is mij verteld. Vandaar.

    Ik train balans, kan nog wel met mijn vingers mijn tenen aanraken, als ik dat opbouw.

    Helaas beginnen mijn spieren steeds meer te verkrampen. Dat maakt bewegen wat lastiger.

  • Elly
    Bijdrager

    De dieetadviezen zijn de laatste jaren weer bijgesteld. De nadruk ligt nu meer op koolhydraat arm e.d. Voor type 2 weet ik het niet precies, maar ik at al lang zo toen er ontdekt werd dat het gezond was.
    Ik weet een andere buispieroefening voor je: inademen door je neus, in verbonden adem gelijk uitademen door je mond, niet ademen en tijdens die periode je buikspieren zo snel als mogelijk intrekken en loslaten. Gaarna weer een ademhaling yn/uit enz.In het begin is dat weinig, maar je zukt merken dat je het opbouwt op den duur.
    Andere oefeningen ga ik opzoeken, kom ik op terug.

  • Elly
    Bijdrager

    Er zijn wat rek/strek oefeningen die invloed hebben op buikspieren. Het is meer een taille strekking. Armen onhoog strekken langs de oren (voor zover het lukt) Handen boven het hoofd gevouwen en heel rustig ademend het lichaam naar links buigen vanuit de taile tot je niet verder kunt. Op die manier op iedere uitademing proberen ontspannen nog iets verder te buigen. Op een inademing omhoog komen en uitademend doorbuigen naar de andere kant, verder zoals de eerste kant. Doe dat een aantal keren aan iedere kant, of voor zover het lukt. Ook is het goed om met gespreike armen rustig om de taille te draaien.
    Chaïm, ik weet niet of deze oefeningen bij jou passen, ik hoop het.

  • Chaim
    Bijdrager

    @elly…dank je wel…volgens mij moet dat lukken. Ik doe al soortgelijke oefeningen, maar zal ze in kleinere bewegingen moeten doen, vanwege het verkrampen. Ik ga deze eens proberen.

  • Elly
    Bijdrager

    Juist deze vorm van oefeningen in kleine stapjes, hebben mij van het ergste deel van mijn frozen shoulders af geholpen. Ze versterken enorm de spieren, ook in de taille, juist omdat het in rust gebeurd. Tegenwoordig heet dit Yin Yoga, ik heb het nog gewoon geleerd als ontspanningsoefeningen binnen de Hatha yoga.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.