Forums / Voeding / Voeding Leeft – Keerdiabetes2om.

anita53
Bijdrager

Voeding Leeft – Keerdiabetes2om.

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort de diagnose DM2. De huisarts wilde meteen starten met medicatie.In overleg besloten om eerst te proberen via voeding / leefstijl verandering te komen tot verbetering. Op internet e.e.a. gelezen over het Keerdiabetes2om programma van Stichting Voeding Leeft. Ik kan me op dit moment alleen inschrijven als belangstellende voor dit programma en wordt te weinig wijzer over wat het precies inhoudt. Heeft iemand hier al ervaring mee? En ik vraag me af of het qua voeding veel afwijkt van wat bv. de DVN of bv. het GOK-programma van Yvonne Lemmers aanbiedt. Groeten Anita

  • Hallo Anita,
    Hartstikke goed dat je aan de slag wilt gaan met gezonde voeding. Hanno Pijl, die ook betrokken is bij Keer diabetes om, werkte aan het boek ‘Diabetes type 2? Maak jezelf beter’. Dit boek is net verschenen en ook DVN werkte eraan mee.

    Over ‘Diabetes type 2? Maak jezelf beter
    Veel mensen die diabetes type 2 hebben, weten niet dat zij zelf in staat zijn de negatieve gevolgen van deze ziekte stevig te verminderen. Daarom schreven internist Hanno Pijl (LUMC) en diëtist Karine Hoenderdos het boek Diabetes type 2? Maak jezelf beter. In dit praktische boek krijgt men de handvaten om de leefstijl zo aan te passen, dat de bloedsuikers onder controle komen én blijven.

    Dat het boek Diabetes type 2? Maak jezelf beter hard nodig is bewijzen de cijfers. Ruim 900.000 Nederlanders hebben diabetes type 2, en nog eens 750.000 mensen lopen de kans om dit binnenkort te krijgen. Diabetes type 2 is een ernstige aandoening, met veel kans op complicaties. Maar het is óók een ziekte waarbij de patiënt zelf het heft in handen kan nemen. Dit boek laat op eenvoudige manier zien hoe. De auteurs combineren de laatste wetenschappelijke inzichten met een praktisch stappenplan, lekkere recepten en een prachtige vormgeving.

    Het boek is nu al verkrijgbaar op bol.com voor 19.95. Leden van DVN kunnen het binnen enkele weken met korting bestellen via het Puntenplein.

  • anita53
    Bijdrager

    Hallo moderator en Angèla,
    Allereerst bedankt voor jullie reactie!Over het boek had ik al gelezen, maar het was toen nog niet te koop.Ga ik dan nu maar eens doen, ben wel benieuwd. Ik heb al een boek van Karine Hoenderdos en volg Puur Gezond via facebook. Ik kan me wel vinden in haar aanpak tot nu toe, dus dan zal dat met dit specifieke boek waarschijnlijk ook wel lukken. De info via de link heb ik inmiddels gelezen. Ik kom door jullie reacties tot de conclusie, dat ook Voeding Leeft zich richt op koolhydraat beperking. Ik hoop dat ik dit juist concludeer. Zojuist een mail ontvangen van deze stichting en ik sta nu officieel op de wachtlijst. Verder heb ik inmiddels al wel het adres van een diëtiste die er mee bekend is, maar ik moet nu nog uitzoeken hoe het dan zit met de verzekering / de vergoeding, want ’t valt buiten de regio en ook even met de praktijkondersteuner bespreken. ( snap nog niks van ketenzorg)Ik heb ’t er maar druk mee. Er is veel te lezen en ook veel uit te zoeken en te regelen, naast nu controles en overleg.
    Nogmaals bedankt en groetjes, Anita

  • Ronald45
    Bijdrager

    Hallo Anita,

    Diabetes type 2 is volledig omkeerbaar met de juiste voeding (koolhydraatarm)/intermittend fasting en wat supplementatie.

    De insuline gevoeligheid is daardoor zo te verbeteren dat je binnen afzienbare tijd van evt medicatie af kunt zijn.
    Tevens zul je weer vet gaan verbranden en daardoor de lever en de altvleesklier ontdoen van visceraal vet, waardoor ze weer normaal gaan functioneren.

    Ik kan dit zeggen omdat ik binnen een jaar tijd met bovenstaand protocol een nuchtere glucose meet van 5.2 en een HB1ac van 34.
    En dit al die tijd zonder medicatie.

    Veel succes!

  • anita53
    Bijdrager

    Hallo Ronald,

    Bedankt voor je reactie!
    Ik ben bekend met koolhydraat arm, maar heb nog nooit gelezen over intermittend fasting als middel om de DM aan te pakken. Dat is nieuw voor mij.En welke supplementen komen dan volgens jou in aanmerking? Fijn, dat je waardes nu zo goed zijn.
    Gezien alles wat ik erover lees geloof ik best wel, dat koolhydraat beperking volgens de GOK-methode van Yvonne Lemmers of volgens het Diabetes2Keerom programma helpt. Ik heb Kh arm een poosje geprobeerd maar ’t begon me al gauw erg tegen te staan. Ik vind het lastig om zoveel dierlijke eiwitten te nuttigen. Dit omdat ik hierin zeer matig ben. Ik eet vaak vegetarisch. Dus om mijn voedingspatroon te veranderen in een dieet met veel zuivel/ei/vis/vlees, dat gaat hem niet worden, vrees ik. Ben dus nu een beetje zoekende, lees een hoop op internet en in boeken uit de Bieb. ook over juist het tegenovergestelde, nl. een veganistisch voedingspatroon. Ik ben er nog niet uit, maar heb ook geen zin in medicatie. Wel ben ik sinds de diagnose gestopt met het nuttigen van suiker. Je “succes-wens”heb ik voor de rest echt wel nodig! =D
    Groeten, anita

  • Ronald45
    Bijdrager

    Je moet koolhydraten ook niet vervangen door eiwitten, dat is zeker niet de bedoeling. Je zult het moeten vervangen met goede vetten. Let wel geen plantaardige olien, maar bijv kokosolie, avacados, olijfolie, roomboter van grasgevoerde koeien etc. ga iig altijd voor echte volvette producten en laat magere producten staan!
    Eet “echte” voeding, niet uit pakjes zakjes etc.
    Ik weet dat dit geheel tegen richtlijnen ingaat maar dit is voor diabetes 2 patienten het beste dieet om te volgen.
    Het heet “LCHF”, je kunt er op googlen. Het cholesterol verhaal zit heel anders in elkaar dan mensen al die jaren is verteld. Verzadigde vetten zijn niet de boosdoener.
    vasten is een zeer effectieve manier om je insulineresistentie te verlagen, in samenspan met LCHF. Mijn held op dit gebied die mij op een zoektocht naar een antwoord op DB2 heeft gezet is Dr Jason Fung. Als je engels goed kunt verstaan is het de moeite zijn filmpjes eens te bekijken op youtube. Gewoon googlen “youtube jason fung intermittend fasting”.
    Qua supplementen zou ik zeker kiezen voor:
    Magnesiumcitraat of een andere goed opneembare Vorm ( mensen met DB2 hebben nagenoeg allemaal een tekort hieraan net als vitamine D)
    Vitamkine D
    Vitamine k2
    Vitamine C
    Vitamine e
    Omega 3
    Chroom picolinaat
    Probiotica (bijvoorbeeld melkkefir of verse zuurkool)
    Kaneel

    Succes!

  • anita53
    Bijdrager

    Hallo Ronald,

    Je schrijft”Ik weet dat dit geheel tegen richtlijnen ingaat maar dit is voor diabetes 2 patiënten het beste dieet om te volgen.”, ……..over welke richtlijnen heb je het dan? Bij GOK en bij het Diabetes2 keerom worden volvette producten aangeraden. LCHF is naar mijn idee hetzelfde als deze twee, maar misschien kun jij wel de verschillen aanduiden? Ik heb o.a. dit erover gelezen: http://vetgoed.blogspot.nl/p/lchf-voor-beginners.html.
    Bedankt voor de tip van Jason Fung, ik heb nu 1 filmpje gezien en zal me er eens meer in verdiepen. En ook voor de supplementen lijst. Van een aantal had ik het al gelezen, maar bv. niet van K2 en vit. C. Zal me hier ook verder in verdiepen. Ik slik wel al vit. D. Groet, Anita

  • Ronald45
    Bijdrager

    Allereerst wil ik zeggen dat je al op de juiste weg bent door zoveel mogelijk informatie te verzamelen rond DB2. Je bent net de diagnose gekregen en slikt nog geen medicatie als ik je goed begrijp. Dat geeft je een enorme voorsprong om het hele proces terug te draaien. Wel is het zo dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt. Of je neemt de symptoom onderdrukkende medicatie van de huisarts, of je veranderd je levensstijl. Het wordt wel eens gebracht alsof het laatste alleen bijdraagt aan een betere glucose controle. Maar de werkelijkheid is dat de juiste voeding/beweging etc. je diabetes omkeert en technisch gezien geneest,ook al zullen sommige artsen anders beweren!! Mensen die het niet lukt dit te bereiken hebben de verkeerde informatie gekregen of kunnen zich niet zetten tot verandering.

    Met “tegen de richtlijnen” bedoel ik dat jarenlang DB2 patiënten een vetarm dieet is voorgeschreven ivm hart en vaatziekten. Vetten zijn jarenlang onterecht gezien als veroorzaker van deze aandoening, terwijl juist suiker en snelle koolhydraten het probleem zijn ivm ontstekingsreacties in de aderen en oxidatieprocessen in LDL deeltjes.
    Mensen zijn dus de afgelopen jaren op een verkeerd spoor gezet en daardoor eten we de laatste 40 jaar teveel koolhydraten en te weinig “goede” vetten waardoor we met z’n alle dikker worden en ziektes als DB2/verkeerde cholesterol ratios/ hoge bloeddruk en hart en vaatziekten ontwikkelen. Zelf kanker blijkt gelinkt aan dit metabolisch proces. Daarnaast eten we te vaak waardoor we een continu verhoogd insuline niveau ontwikkelen. Dat is 1 van de redenen waarom intermittent fasting zo’n succes is.
    De kunst is ons lichaam weer te leren vet te verbranden. Dit zal vaak een aantal weken kunnen duren voor je je beter gaat voelen na stoppen met “snelle” koolhydraten. Omdat ons lichaam even moet wennen aan het gemis van deze brandstof. Maar eenmaal omgeschakeld voel je je goed en hebt meestal meer energie dan voorheen.
    Als eenmaal de omschakeling naar vetverbranding is gemaakt normaliseert ook je leptine (honger hormoon) waardoor je meer controle zult krijgen over hoeveel je eet (eerder verzadigd).
    Koolhydraten ontregelen dit proces. Je hoeft dus geen calorieën te tellen of je op andere manieren beperken, dit is zelfs af te raden. LCHF samen met het vasten zal je in de loop van enkele weken automatisch weer op het juiste spoor zetten.
    Je zult wel voldoende water moeten drinken.

    Er zijn veel overeenkomsten met de verschillende methoden zoals LCHF / Paleo/ Diabetes keer om etc. De verschillen zullen in details liggen denk ik.

    Wat belangrijk is te weten dat je DB2 niet kunt omkeren met wat je eet, maar juist met wat je “niet” eet.
    Koolhydraten leveren een grote bijdrage aan de afgifte van insuline, en deze zul je dus zeker in het begin moeten vermijden. Overigens leveren eiwitten ook een bijdrage en hoewel eiwitten belangrijk zijn kun je deze ook beter met mate eten, ik geloof dat 0.5 gram/kg lichaamsgewicht/dag een goede richtlijn is.
    Het levert dus zeker geen probleem als je vegetarisch eet. zolang je maar weet welke voeding je moet vermijden!

    Later als je insuline resistentie is verminderd kun je langzaam weer een beetje fruit toevoegen aan je dieet.
    Je nuchtere glucose zal in stappen omlaag gaan naar normaal waarden. Dit kan enige tijd duren (lees maanden tot een jaar) naargelang je insuline-resistentie. De hoge glucose waarden zullen vrijwel direct verlagen. Je zult uiteindelijk vet gaan verliezen o.a. om je organen (ook de TOFI “thin on the outside fat on the inside” onder ons). Daardoor gaat je lever en alvleesklier weer goed functioneren.

    Persoonlijk voel ik me nu letterlijk 20 jaar jonger dan 2 jaar geleden. Ik ben zo’n 25 kilo afgevallen en bruis van de energie! Letterlijk alles wordt beter.
    Wat voeding met je kan doen…

  • Ytsma
    Bijdrager

    Er zijn meer manieren om van je Diabetes type 2 af te komen.
    Vaak word koolhydraat arm gezien als de oplossing, maar persoonlijk zou ik gaan voor de beproefde methode van Neal Barnard.

    Veel koolhydraten van pure voeding en weinig eiwitten en vetten.
    Nou juist het weinige van vetten zijn belangrijk om je insuline resistentie te verbeteren, waardoor je insuline beter werkt en je lichaam weer normaal kan functioneren.

  • anita53
    Bijdrager

    Hallo Ronald,

    Heel hartelijk bedankt voor je uitvoerige en duidelijk uitleg. De resultaten van koolhydraat arm of beperkt eten lijken mij wel bewezen gezien de vele berichten bij de diverse topics op dit forum. Ik heb vandaag en gisteren de 195 berichten van het topic Koolhydraat beperkt eten “doorworsteld”. Ik ben er evenwel nog niet uit, omdat ik bij de gedachte alleen al om dagelijks veel eiwitten en vet te moeten eten erg onrustig word. Tot nu toe at ik vrijwel vegetarisch met af een toe een stukje vlees of vis, yoghurt of kwark. Veel natuurvoeding, volle granen, noten, zaden, peulvruchten, groenten en fruit. Ik heb ook een biologische moestuin en ben fan van “Karin, koken zonder pakjes en zakjes”.

    Hallo Ytsma,

    Ben bekend met de andere methode/ het veganisme. Het tegenovergestelde van wat in feite nu populair en meer geaccepteerd aan ’t worden is. Koolhydraat arm of beperkt eten helpt wel, daar kun je niet omheen gezien de vele positieve meldingen hierover. De promotors ervan hebben hier ook een theorie omtrent ontwikkeld.
    Kun jij me vertellen wat het verhaal erachter is “dat nou juist het weinige van vetten belangrijk is om je insuline resistentie te verbeteren” ( waarbij je natuurlijk bedoeld te verminderen).

    Ik voel het nu als dat er twee waarheden zijn, geen idee welke het bij het rechte eind heeft. Wel weet ik dat mijn nieren verminderd functioneren, daarom vind ik het ook lastig over te stappen naar een dieet met veel eiwitten.
    Ik ben me aan ’t verdiepen in alle twee de voedingsstijlen…en de tijd tikt door….

    Groet aan beiden, Anita

  • Ytsma
    Bijdrager

    Als je hoog in koolhydraat en weinig vet eet(onder de 10%) dan gaat het vet wat zich bij de organen en cellen langzaam verdwijnen waardoor ze beter reageren op de insuline.
    Er is dan ook minder insuline nodig om de cellen te openen voor de koolhydraten.

    Bij koolhydraat arm eten wordt je lichaam ook weer gevoeliger voor koolhyraten doordat je begint af te vallen en zo ook een gedeelte van het vet verliest dat bij de organen en cellen zit.

  • Ronald45
    Bijdrager

    “Nou juist het weinige van vetten zijn belangrijk om je insuline resistentie te verbeteren”

    Het weglaten van vet zonder toevoeging van zoetstoffen als suiker is als karton eten.
    Daarom word er suiker toegevoegd aan vetarme producten.
    Visceraal vet levert het probleem, niet het vet wat je eet.
    Dus het is zeker mogelijk met verschillende diëten visceraal vet te verliezen en daarmee je insuline resistentie te verbeteren. Het is alleen voor de meeste mensen niet houdbaar op de langere termijn, plus dat je lichaam nu eenmaal vetten nodig heeft.

    Anita, als je snel tot een resultaat wilt komen en in de tussentijd eens gaan kijken welk dieet het beste bij jouw past, en het makkelijkste is vol te houden. Start je bijvoorbeeld met intermittent fasting, met bijvoorbeeld eerst 12 uur/dag opbouwend naar bijvoorbeeld 24 uur/dag zo’n 3 dagen in de week. En daarnaast gezond blijft eten zoals je nu doet zal je zeker verbetering gaan zien.

    Succes.

  • Ronald45
    Bijdrager

    “Als je hoog in koolhydraat en weinig vet eet(onder de 10%) dan gaat het vet wat zich bij de organen en cellen langzaam verdwijnen waardoor ze beter reageren op de insuline.
    Er is dan ook minder insuline nodig om de cellen te openen voor de koolhydraten.

    Bij koolhydraat arm eten wordt je lichaam ook weer gevoeliger voor koolhyraten doordat je begint af te vallen en zo ook een gedeelte van het vet verliest dat bij de organen en cellen zit”

    Dit is absoluut niet waar Ytsma!!

    Dit valt in het aloude verhaal waardoor het onmogelijk wordt voor mensen te genezen van DM2!
    De grote hoeveelheid koolhydraten houd je insuline hoog waardoor vetverbranding onmogelijk wordt.

  • Ytsma
    Bijdrager

    Ronald,

    alle onbewerkte voedingsproducten bevatten alles wat we nodig hebben, ook genoeg vetten.
    Zelf een appel bevat vet.
    Wat belangrijk is dat je dus geen toegevoegde suiker eet, maar de pure koolhydraten.

    Ik ken tot mijn spijt al teveel diabeten die het koolhydraat arm dieet de rug hebben toegekeerd omdat het op de lange termijn niet voor hun werkt. Op een gegeven moment gaan ze weer meer insuline verbruiken, en moeten ze zelf voor groente met weinig koolhydraten gaan spuiten.
    De meeste van deze personen zijn allemaal naar de plantaardige voeding gegaan om zo weer controle te krijgen over hun suikers.

    Ik eet puur plantaardig, maar ben wel type 1. Wat te lezen is in de nieuwe Diabc

  • Ronald45
    Bijdrager

    Ytsma,
    Je vorige bericht klopt zeker, alleen spreekt je jezelf tegen met een eerdere bewering dat je juist koolhydraten moet eten en vet moet mijden:

    “Als je hoog in koolhydraat en weinig vet eet(onder de 10%) dan gaat het vet wat zich bij de organen en cellen langzaam verdwijnen waardoor ze beter reageren op de insuline.
    Er is dan ook minder insuline nodig om de cellen te openen voor de koolhydraten.”

    Vandaar mijn bovenstaande reactie.
    Overigens zit er in alle groenten koolhydraten, maar natuurlijk spreek ik over de snelle Koolhydraten zoals suiker/pasta’s/brood/witte rijst etc etc. Voor het lichaam maakt het namelijk niet uit het wordt allemaal direct omgezet naar glucose.

    Type 1 is een geheel andere ziekte dan type 2:

    Bij type 1 is er een tekort aan insuline doordat de alvleesklier niet genoeg kan produceren.
    Een type 1 patient heeft baat bij een koolhydraat-arm dieet omdat hij daardoor minder insuline kan spuiten, maar de ziekte zal er niet door genezen!

    Bij type 2 is er juist een teveel aan insuline waardoor de cellen resistent worden, de oplossing is dan een verlaging van de insuline waardoor ze weer gevoeliger gaan worden.
    Om insuline te verlagen bij type2 patiënten zul je voeding die insuline verhoogt dus moeten mijden, net zolang de resistentie aanhoud.
    Als je dit doet zal je DM2 omkeren in tegenstelling tot bij Type 1 patiënten.

    Helaas hebben artsen te lang type 2 op dezelfde manier behandelt als type 1, waardoor mensen geen verbetering zagen.

  • Ytsma
    Bijdrager

    Ronald, ik spreek mezelf helemaal niet tegen, maar ik ga hier niet mijn gelijk halen.

    Ik eet volgens een manier die nou juist voor DM2 is gemaakt, en ik als DM1 heb er ook baat bij.

  • anita53
    Bijdrager

    Beste Ronald en Ytsma,

    Ben even een poosje off-line geweest, omdat we onze dochter hebben opgehaald uit Leusden.Tot mijn verbazing waren er alweer een paar berichten van jullie op mijn topic bijgevoegd. Maar off-line of niet, ik was er wel mee bezig en had inmiddels al besloten voor het veganistische dieet te gaan. Alles overwegende kwam ik daar toch op uit. Het zal mogelijk een langzamere manier zijn om de diabetes aan te pakken en ook iets lastiger, maar het past wel beter bij me.

    Ik wil jullie allebei hartelijk danken voor jullie bijdragen!!

    Ytsma, je schrijft dat je vele mensen kent, die het koolhydraat arme dieet de rug hebben toegekeerd en ook waarom. Jammer, dat de stem van deze mensen nergens te lezen is, of vergis ik me dan?

    Ronald, ik ga me overigens wel nog verder verdiepen in de supplementen. Denk dat ik een aantal van die je noemde wel ga toevoegen, bv. magnesium. Over het goede van kaneel had ik ook al gehoord van een vriendin en vit. D 3 moet ik al slikken. Dit overigens tot mijn verbazing want ik sport 2 x per week buiten, fiets regelmatig en ik heb mijn moestuin. Dacht dat ik voldoende buiten kwam, maar had toch een ernstig tekort.

    Nogmaals dank en t.z.t. zal ik zeker nog iets berichten. In september ga ik weer naar het lab en de POH. Ik hoop dat dan mijn waardes beter zijn!

    Groet en prettig weekend, Anita

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.