Forums / Sport en vrije tijd / Voeding tijdens marathon

annetenhove
Bijdrager

Voeding tijdens marathon

Hallo allemaal,

In april wil ik de marathon van Rotterdam gaan lopen.
Mijn trainingen gaan goed en mijn glucosewaarden blijven ondanks enige daling stabiel en voorspelbaar. Bij langere duurlopen zet ik mijn pomp (Medtronic) een half uur van te voren op 30% en met behulp van de Freestyle Libre monitor ik mijn waardes zo nu en dan tijdens de loop.

Als ik >20km loop, zorg ik dat ik rond 15km wat Dextro neem of powerbar snoepjes. Dan begint mijn bloedsuiker namelijk te dalen en ben ik een hypo voor. Toch zal ik hier niet genoeg aan hebben als ik veel langer ga lopen, want dan zal ik gels/repen o.i.d. moeten eten om honger te voorkomen en koolhydraten aan te vullen.

Wel vind ik het heel lastig te bedenken wat ik dan moet eten, omdat ik eigenlijk zo min mogelijk wisseling in mijn spiegels wil hebben, omdat die juist wel stabiel is. Aan de andere kant is het ook gewoon nodig om wel iets te eten wat KH bevat. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht wat tips voor bepaalde voeding?

Ik hoor het heel graag!

Groeten,
Anne

  • Markpompje
    Bijdrager

    Bananen is iets wat veel gebruikt wordt bij duursporten, eigenlijk denk ik dat je moet gaan kijken wat de andere sporters gebruiken die geen diabetes hebben en daar de producten uit pikken die voor jou een goede uitwerking hebben, dat wil dus zeggen experimenteren waar jouw lichaam het beste op reageert en dat is dus niet enkel je diabetes.

    Abisko
    Bijdrager

    Op diabetes uk forum loopt een thread over hetzelfde onderwerp.
    http://www.diabetes.co.uk/forum/threads/running-a-marathon-with-type-1.129970/

    Ik zou focusen op de marathon uitlopen en daarna zien of je waardes kan verbeteren. Je gaat niemand op internet vinden die het met goede waardes heeft gedaan. Doel is uitlopen zonder hypo.
    De regel voor duursport blijft: dat verschilt voor iedereen en moet je zelf uitzoeken.

    Zelf ga ik de marathon van Helsinki lopen en ben hetzelfde aan het uitzoeken. Eten voor het lopen en vloeibare dextro tussenin. Zolang ik niet te laag kom kan ik blijven lopen.

    @Markpomje
    Het probleem is tijdens het lopen. Voeding is gewicht en plaats. Pauzeren

    Markpompje
    Bijdrager

    als het puur om gewicht gaat zou je kunnen proberen een helper te regelen die onderweg ergens staat met eten wat je snel aan kan nemen en door kan lopen ?

    6feet10
    Bijdrager

    Tijdje geleden gelezen over bekende volleyballer die diabetes heeft : https://www.bvdgf.org/nieuws/bericht/26044/een-halve-marathon-met-diabetes/ Lees dit ook even ter info en kijk/probeer als je hier misschien iets aan hebt. Veel suc6 en respect 😀

    Joan
    Bijdrager

    Hoi, het is per persoon heel verschillend en een kwestie van ‘trial and error’ wat voor jou werkt. Meten is weten ;-)!
    Ik heb meerdere marathons gelopen en vooral tijdens de trainingen/duurlopen vaak gemeten en in een spreadsheet gezet, zo leer je hoe je lichaam reageert en het geeft inzicht. Er zijn handige riemen met flesjes waar je bv AA (ik mengde ze met water) in kan doen. Onderweg krijg je voldoende water aangeboden. Mijn maag verdroeg geen eten op deze lange afstanden.
    Op de dag van de marathon kan alles net weer anders zijn! Een stukje gezonde spanning zorgt er mogelijk voor dat je waarden wat anders/hoger zijn dan in je trainingen. Mijn advies….. vooral genieten! Je voelt je (geestelijk :-)) TOP na zo’n prestatie!!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.