Forums / Lichamelijke complicaties / Vraagje over extreme hypo.

Rinetzko
Bijdrager

Vraagje over extreme hypo.

Een goedendag. Gisteren viel mij een onprettig lot ten deel: Ik had ene hypo die niet op een makkelijke manier (dextro, drinken) omhoog te krijgen was. Dit betekende dat er een ambulance aan te pas moet komen, met succes. Nadat ik weer kon praten en de trilling in mijn lichaam weg waren, heb ik alles op alles gezet om de waardes hoog te houden.

Dat terzijde, mijn vraag is: Heeft dit fenomeen een naam, en hoe komt het dat je ruim een half uur/drie kwartier voor je neer gaat niks meer registreert? Of ja, de film kwijt raakt? Houden je hersenen gewoon op met registreren?
Wat gebeurt er, of juist niet, in die laatste drie kwartier/dat half uur?

Tags: 

  • Thijs-DVN
    Bijdrager

    Beste Rinetzko,

    Bij een hypo is er te weinig glucose in uw bloed (onder de 4 mmol/l). U merkt dit bijvoorbeeld doordat u gaat trillen, zweten en hoofdpijn heeft, duizelig of minder geconcentreerd bent, moe of hongerig bent of een wisselend humeur heeft. Als u een ernstige hypo heeft, bent u verward en suf en kunt u zelfs in coma raken. Een hypo is bij iedereen anders; als u het een paar keer heeft meegemaakt, weet u ongeveer wat u kunt verwachten. Het kan zijn dat uw omgeving eerder merkt dan uzelf dat u een hypo heeft. En als u al langer diabetes heeft, kan het zijn dat een hypo minder duidelijk wordt. Dan merkt u het pas als de bloedglucose echt laag is.

    Veel mensen met diabetes denken dat zij geen glucose nodig hebben maar dit is een fabel. Glucose is de brandstof om te kunnen functioneren zowel voor het bewegen, maar ook voor het denken etc. In uw geval had u waarschijnlijk echt veel te weinig glucose in uw bloed waardoor u eigenlijk niets meer registreerde. Door het toedienen van glucogen (dit is een natuurlijk hormoon) heeft uw lichaam weer even voldoende glucose om weer te gaan functioneren. Meestal maakt het lichaam ook zelf dit hormoon aan. Dit hormoon komt vanuit de lever. Als men meerdere hypo’s in de week heeft kan het zijn dat het lichaam dit tijdelijk niet meer doet. tevens is overmatig alcoholgebruik en leverproblemen een oorzaak van minder productie van dit hormoon.

    Het is niet wetenschappelijk aangetoond dat een hypo eventueel hersenschade veroorzaakt, hoge bloedsuikers kunnen dit wel.

    Met vriendelijke groet;

    Thijs van Vilsteren
    Medewerker Klantenservice/Diabeteslijn van de Diabetesvereniging Nederland

  • Hans1956
    Bijdrager

    Ik kan de fenomeen geen naam geven. Maar moet ook melden dat het zich bij mij niet voordoet. Wat wel voor komt, is dat ik voordat ik neer ga, ongeconcentreerd ben. Bijvoorbeeld niets meer doe, of juist steeds hetzelfde. Dat leidt er weer toe dat ik niet altijd ingrijp bij een te lage bloedsuiker. Masr als ik, al dan niet met hulp van 112, weer bij ben, weet ik wel wat er ervoor gebeurd is. Duurt voor sommige details wel een paar minuten.

  • WillyBilly
    Bijdrager

    Als het een flinke hypo is, dan eet ik een hele rol dexto, ik ga zitten en wacht een kwartier.
    Dit is normaal voldoende om weer een beetje onder de mensen te komen.
    Dan nog wel wat trage koolhydraten eten.

  • Aphrodesis
    Bijdrager

    ik heb een aantal maal een waarde onder de 1.0 mmol gehad, maar nog nooit zelf op kunnen lossen/ meten etc

    misschien een keer aan je DVK vragen??

  • Markpompje
    Bijdrager

    ik heb al eens een paar keer een waarde van 1.0 gehad, toch altijd er zelf uit kunnen komen, pomp uitzetten en iets met suiker drinken zorgt ervoor dat het snel omhoog gaat, daarbij nog iets eten om ervoor te zorgen dat het niet later weer ineens omlaag gaat.

    maar het duurt wel even voordat het trillen ophoudt.

    Maar iedereen reageert anders, waar bij sommige mensen al bij 2.0 onderuit gaan is het mij gelukkig nog niet overkomen ook al zat ik op 1.0

  • Louise
    Bijdrager

    Ik heb wel eens een coma gehad. Onze kinderen maakten dat mee toen ze klein waren. het was net na Sinterklaas. De oudste dochter was toen ong. 6 jaar. En de jongste 4. Ik had ze net van school gehaald om thuis een boterham te eten. Ik zou tafel dekken, maar liep steeds overal tegen aan. Ging zitten en staan, maar er kwam niets uit mijn handen. De oudste heeft toen de school gebeld, waar haar papa werkte en hem aan de telefoon gevraagd. Ze zei hem.; mama doet gek. Mijn man begreep wat ze bedoelde. De kinderen moesten wel naar school, maar hadden nog niet gegeten. Dus zei mijn man, dat ze maar een appel en een banaan mee moesten nemen en naar school moesten gaan. Het zou wel goed komen.
    Toen mijn man thuis kwam, lag ik al,op de grond. Hij heeft toen de glucagon gepakt, de spuit klaargemaakt en in mijn bil gespoten. Dat merkte ik wel. Maar ik kwam maar niet bij. Dus belde mijn man onze huisarts, die er snel was. Toen kwam ik bij. Met een knap gezicht boven mij van mijn huisarts. dat was dus een “meevaller”.
    Ik heb nog wel meer behoorlijke hypo’s gehad van 1.9 (2x). Toen had ik net het gevoel dat ik in een andere dimensie verbleef. Ik was er wel, maar ook weer niet en mijn vingers waren gevoelloos, dus er viel geen bloedsuiker te prikken.heb toen maar een banaan gegeten. Bij de tweede keer ook en daarna ging ik pas testen en verdere maatregelen nemen. Ik had toen maar een insulinesoort, nl. Actrapid, maar het kan zijn dat ik voor de nacht ook insulatard spoot. En ik denk, dat daar de hypo van kwam.
    Al een flink aantal jaren heb ik weinig tot geen hypo’s, behalve nu 3.5. Dextro heb ik al gegeten. Ik schrijf dit verhaal nog even af en dan pak ik wat koolhydraten. Ik spuit wat minder insuline(novo Rapid) voor de maaltijden.
    Dit schrijven kost toch ook energie.

    Louise

  • renevh57
    Bijdrager

    Ik heb met enige regelmaat last van hypo’s vaak zijn het zeer lichte van net onder de 4 mmol/l, maar ik zak we eens flink door het ijs Zo noem ik een Hypo dan kan mijn bloedsuiker dalen tot 1.8 of lager. Ik ben op 13-08-2012 diabeet geworden nadat het grootste deel van mijn pancreas is verwijderd i.v.m. een ernstige vernauwing. Vanaf dat moment was ik dus diabeet. Nu heb ik de pure pech dat ik een hypo of hyper niet voelt aan mijn lichaam zo ga ik niet zweten of trillen ik voel me gewoon zoals ieder ander. Mijn diabetes arts besloot om eerst met een pomp te beginnen te weten met de mylife omnipod deze pomp berekend de hoeveelheid insuline naar gelang het aantal koolhydraten ik ga eten en dat kan dan met 0.05eh nauwkeurig.
    Maar zelfs met dit systeem had ik met grote regelmaat vrij diepe hypo’s te pakken ik werd zelfs een paar keer wakker met een waarde lager dan 2.0
    Toen besloot de arts een nieuw soort sensor met zender de Dexcom G5 bij mij te gaan gebruiken. Deze sensor waar de zender bovenop op zit meet nu elke 5 minuten mijn glucosewaardes en geeft die via een bluetooth verbinding door naar mijn mobile telefoon en via een cloud ook naar het Erasmus MC. Als nu mijn glucosewaarde boven de 10 over onder de 4.4 komt geeft mijn telefoon een alarm zodat ik tijdig actie kan ondernemen. Ondanks alle goede apparatuur die ik nu heb is het me afgelopen weekend toch weer overkomen dat ik zwaar door het ijs zakte met een waarde van 1.8 mmol/l en ondanks het eten van veel druivensuiker en koolhydraten duurde het in totaal 4 uur eer mijn glucosewaarden weer een beetje herstelde. Na een dergelijke hypo moet mijn lichaam echt even herstellen want bij iedere hypo of hyper krijgt je lichaam toch een opdonder. Mijn leven is enorm veranderd door de diabetes mijn vak als chef kok kan ik niet meer uitvoeren en loop ik de hele dag door koolhydraten te tellen en mijn eten af te wegen. Vaak zeggen mensen tegen mij ach René je leert er wel mee leven, maar helaas weten deze niet beter en weten ook niet hoe het leven ingrijpend veranderd als je van de ene op de andere dag diabetespatiënt bent geworden.
    Groetjes aan al mijn lotgenoten en hun familieleden en vrienden.
    René van Haarlem

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.