Forums / Medicijnen / Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

GevraagdaanDVN
Moderator

Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

Gebruik(te) jij Lantus-insuline en ben je zonder verdere berichtgeving geconfronteerd met een overstap naar biosimilar insuline Abasaglar?

DVN heeft meegewerkt aan een stappenplan*. Om deze overstap in goede banen te leiden. Om te weten of dit stappenplan in de praktijk wordt toegepast, horen we graag jouw ervaringen. Deel ze met ons en laat ons weten hoe je werd geïnformeerd over de overstap. Door wie (behandelaar, apotheker)? Wanneer speelde dit? En vooral: ben je uiteindelijk wel of niet overgestapt?

Alvast bedankt!
Belangenbehartigers van DVN, Carin en Heleen

*Het stappenplan is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Diabetesfederatie (NDF). Ook de diabetesvereniging Nederland, de apothekersvereniging (KNMP) en zorgverzekeraar VGZ betrokken. Ook SGE, een groep huisartsen, praktijkondersteuners en apothekers zijn hierbij betrokken geweest en hebben het uitgetest.

  • Klavertje
    Bijdrager

    De overstap is/was heel kort door de bocht. Ik was toe aan mijn nieuwe porie Lantus, ik mijn medicijnen ophalen bij mijn apotheek, en kreeg Abasaglar mee. Op mijn vraag wat hier aan de hand was het antwoord dat de zorgverzekeraar CZ geen lantus meer vergoed.
    Dus GEEN stappenplan, geen overleg, helemaal niets. Ik heb inmiddels CZ hierover gebeld, en kan alleen Lantus blijven gebruiken als ik het zelf ga betalen (?????) of op medische indicatie als mijn huisarts dat voorschrijft.
    Ik ben al een 10 tal jaren zeer stabiel, en ben er niet echt gerust op dat nu het gebruik van abasaglar dat zo blijft, zeker ook gezien de reacties van mensen die al overgestapt zijn.
    Ik heb echt geen trek in Hypos en/of Hypers, de apotheek is echt in gebreke gebleven en CZ heeft toegegeven dat het hoofd bestandeel wel gelijk is maar de hulpstoffen niet. Ik kan dus bijwerkingen verwachten, en daar zit ik niet op te wachten.

  • Ben42
    Bijdrager

    In het stappenplan staat wel wie het ontwikkeld heeft, maar in het stappenplan staat niet vermeld welke partijen zich aan het stappenplan dienen te houden en of dit inderdaad geregeld is.

    Het is mooi dat er een stappenplan is en het is mooi dat ‘Het stappenplan is in principe van toepassing op elke overgang van een origineel biologisch insuline naar een biosimilar-insuline.‘. Maar wat betekend dit?

    Kun je hierop de apotheek aanspreken ?
    Kun je hierop je zorgverzekeraar aanspreken ?
    Kun je rechten ontlenen aan dit stappenplan ?
    Geeft dit stappenplan verplichtingen aan apotheken, zorgverzekeraars, gezondheids-medewerkers ?

    Naar de lezer toe lijkt het artikel te suggereren dat je als patiënt hierop kunt rekenen. Dat dit in de praktijk niet zo werkt is ondertussen al gebleken. Indien het stappenplan geen verplichting is voor de verschillende partijen zou het veel beter zijn dit ook met GROTE letters te vermelding aan het BEGIN van het artikel.

    Ben

    • Als gebruiker van medicijnen moet je soms om uiteenlopende redenen wisselen van medicatie. Als patiëntenorganisatie vinden we dat dit, los van de reden waarom dit nodig is, veilig en zorgvuldig moet gebeuren. Dat is de reden dat we hebben meegewerkt aan een stappenplan. Een lijst met aandachtspunten die dit proces ondersteunen en in dit geval ook gebruikt kan worden voor de overstap van Lantus naar Abasaglar. Helaas is het stappenplan geen verplichting. Het is een middel om ervoor te zorgen dat je overstap zorgvuldig gebeurt en waarmee je als het gaat spelen, in gesprek kunt met je arts of apotheker. Ben je het niet eens met overstappen of ervaar je na omzetting problemen met je bloedglucosewaarden? Ga dan in gesprek met je voorschrijver over de effecten van je overstap, hoe hiermee om te gaan en wat dit betekent voor jouw diabetesinstelling. Apothekers en huisartsen zijn vanuit hun koepels en zorgverzekeraars geïnformeerd over het stappenplan. Hier kun je dus in je gesprek naar verwijzen. Wij stimuleren in elk geval mensen met diabetes waar de overstap op een ander medicijn speelt, gebruik te maken van dit stappenplan en hierop aan te dringen bij hun voorschrijver(s).

      • Ben42
        Bijdrager

        Dank voor uw reactie.
        Wat jammer is dat dit stappenplan bij zoveel partijen of niet wordt gehanteerd of dat het stappenplan helemaal niet bekend is.
        Ben

  • Vlefol
    Bijdrager

    Als ik kijk op de pagina van het zorginstituut (Farmacotherapeutisch Kompas)verbaast het me dat een overstap nodig is. Abasaglar en Lantus zijn even duur.Of is het zorginstituut nog niet bij?
    Kosten insuline Glargine

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Abasaglar, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75
    € 9,75 vergoed

    Gemiddelde prijs per 1 patroon
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,67
    € 9,67 vergoed

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75
    € 9,75 vergoed

    Toujeo, 1,5 ml injectievloeistof 300e/ml € 14,85

    • Beste Vlefol: voor een exact antwoord op je vraag adviseren we je je vraag neer te leggen bij je eigen zorgverzekeraar. Als patiëntenorganisatie hebben we ons in dit geval met name beziggehouden met de ontwikkeling van het stappenplan ten behoeve van de veiligheid van overstappen.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Ik ben nog niet aan mijn volgende bestelling toe, maar vreemd dat dit niet van te voren wordt doorgesproken met de patiënt, tenzij er geen wezenlijk verschil zit in beide producten.

    Maar mijn vraag eigenlijk tegelijk, zijn beide merken dezelfde type insuline?

    Ik ben ook erg stabiel met Lantus, dus ook liever niet voor mij.

    • Klavertje
      Bijdrager

      het hoofdbestandeel is gelijk, het probleem zit in de bijstoffen, die verschillend zijn en dat kan dus een probleem worden met je stabiliteit, hoeft niet, maar ik ga de gok niet wagen. Mijn arts blijft mij Lantus voorschrijven.

      Ik krijg de indruk dat de zorgverzekeraar wel leuk een stappenplan op papier heeft gezet, maar dit niet heeft gecommuniceerd met de apotheek, dus een gesprek vooraf heeft niet plaats, en bij je volgende bestelling krijg je gewoon wat de zorgverzekeraar voorschrijft (????? ze zijn geen arts!)

    • Het medicijn bevat inderdaad dezelfde werkzame stof Rodia1. Lees meer over biosimilars op https://www.dvn.nl/Behandelingen/Insuline-spuiten/Biosimilar-insuline. Heb je specifieke vragen over de medicatie? Neem dan contact op met je behandelaar of je apotheek.

  • Gottfried
    Bijdrager

    Wat ik zo vreemd vindt is dat de DVN kennelijk betrokken was.
    En nu pas lees ik daar wat over, of heb ik wat gemist ?

    Ik gebruik geen Lantus maar Tresiba, ook heeeeeel langwerkend. (zonder bij betaling ).

  • Elly
    Bijdrager

    Een tijdje geleden al heb ik er iets over gelezen, maar loop me suf te denken waar ook alweer.
    Toen was ik nog aan de Lantus, intussen is het ook Tresiba.

  • Tilly
    Bijdrager

    Enkele dagen geleden was ik weer toe aan een nieuwe voorraad Lantus. Echter bij de apotheek werd me verteld dat het ‘patent’ op Lantus is verlopen en dat de zorgverzekeringen dit niet meer vergoeden. Als ik bijwerkingen zou krijgen (ik ben erg gevoelig voor medicijnen) kan ik Lantus tegen betaling krijgen of ik moest maar met de verzekering in discussie gaan. Onder protest heb ik Abasaglar meegekregen en hoop nu maar dat ik er niet allergisch voor ben. Voorbereidende gesprekken heb ik niet gehad. Ik werd hier dus door overvallen.

    • Vervelend om te lezen Tilly. Houd het goed in de gaten. Ervaar je schommelingen van je bloedglucosewaarden of andere klachten? Neem dan contact op met je behandelaar om dit te bespreken.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Goed om te weten, want over 1 maand ongeveer ben ik ook weer toe aan een volgende bestelling voor de Lantus.
    Ik overleg wel even van te voren hoe het nu zit met mijn verzekering en de apotheek, want ook ik ben goed ingesteld met Lantus.

  • Ben42
    Bijdrager

    In de forum regelmatig verontwaardiging over hoe de ‘overheid’/’zorgverzekeraar’ met ons omgaat.

    Een van de manieren om de kosten te ‘drukken’ is het inzetten van goedkopere medicijnen en daarmee vaak de producenten van andere/vergelijkbare medicijnen te bewegen om ook de medicijnen die zij leveren goedkoper te leveren. Als patient ervaren we dit als vervelend, want op zijn minst doorbreekt dit onze routine en in ernstige gevallen hebben we er erg veel last van.

    Echter de gevallen waarbij we er veel last van hebben worden veel meer in de media besproken dan de gevallen waarbij dit wisselen vrij geruisloos gaat. En als patient gaan we nogal snel op onze achterste benen staan en reageren we verontwaardigd.

    Echter het Nederlandse systeem is zo slecht nog niet. Iedereen is verzekerd en de kosten van medicatie zijn door ons systeem vaak veel lager dan in andere landen. Vergelijken we b.v. de prijzen van insuline in Nederland met de prijzen voor dezelfde insuline in de US, dan is het verschil schrikbarend. Veel insulin’s hebben in Nederland een prijs van 20 a 25 Euro per 10 ml. (2 a 2.5 cent per eenheid.) In Amerika zijn de prijzen bijna 10 maal zo hoog.

    Moeten wisselen van soort medicatie is inderdaad niet leuk, maar we moeten dit ook wel een beetje in perspectief zien. In dit geval gaat het om dezelfde insuline, echter door een andere fabrikant gemaakt. De werkzame stof is hetzelfde de ‘hulpstoffen’ zijn niet allemaal hetzelfde.

    Vervelend is het wel, maar de verontwaardiging over dit soort gevallen vind ik niet terecht. Een aantal van de beslissingen komt op mij ook vreemd over, echter liever dit, dan de Amerikaanse toestanden.

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • Ninet
    Bijdrager

    Ik werd onlangs gebeld door Mediq, waar ik mijn medicijnen van thuisgestuurd krijg, dat ik werd overgezet naar Abasaglar omdat Lantus niet meer vergoed wordt. Hier heb ik verder geen keuze in gehad. Wel heb ik bij de levering een algemene folder over de Abasaglar gekregen. Maar hier stond geen nieuwe informatie in ten opzichte van het gebruik van de Lantus.

    Ik heb geen idee of dit medicijn op een andere manier werkt en hoe ik hierop ga reageren.

  • thorbecke
    Bijdrager

    Bij het halen van een nieuwe voorraad Lantus, werd mij de Abasaglar meegegeven met de mededeling, dat CZ dit goedkopere middel ging vergoeden.
    De week ervoor was ik voor controle bij de praktijkondersteunster, maar die had deze overstap niet aan mij gemeld. Toen ik dat aan de apothekersassistente vertelde, zei ze dat alle huisartspraktijken hier informatie over hadden ontvangen. Op de radio hoorde ik dat Abaglasar voortaan werd voorgeschreven i.pl.v. Lantus, maar dat al gebleken was, dat sommige patiënten een grotere schommeling in bloedwaarden hiervan kregen. Dit was eigenlijk de enige relevante info hierover!
    Bij elkaar weer zo’n ‘OVERVAL’ in onze behandeling. Overigens net als de verplichte verandering(lees: verslechtering) van bloedglucosemeter. Moest toen overstappen van de Accucheck Mobile naar een goedkoop huismerk (Boeren Medical). Toen ik klachten ondervond kon ik een AccuCheck Performance krijgen.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Over die accu chek mobile, daar blijken ze weer op te zijn teruggekomen las ik ergens.

    Ik gebruikte ipv die mobile toen ook accu-chek performa, maar nu inmiddels gebruik ik accu-chek instant meter en eigenlijk meer om de interactie met een app die je daarbij kan gebruiken die contact maakt met bluetooth.

    Dat laatste valt overigens in de praktijk behoorlijk tegen, sneller is alles zelf met de hand invoeren, maar dat terzijde.

    Ik moet binnenkort ook mijn Lantus bestellen, ikzelf heb er nog niets over gehoord, maar wacht wel af wat zij mij gaan vertellen, ik zit overigens bij Unive.

  • Pokerface
    Bijdrager

    Ik was gebruiker van Lantus en omdat ik gebruiker ben ven een CGM ben ik in het ziekenhuis onder behandeling van een internist en bijbehorende diabetesverpleegkundige.

    Mijn overstap naar Abasaglar ging als volgt:
    1. Mijn vrouw ging ergens in januari van dit jaar mijn bestelde Lantus in de plaatselijke apotheek ophalen;
    2. Zij kreeg van de assistente ‘de opdracht’ om contact op te nemen met mijn huisarts of diabetesverpleegkundige omdat ik de volgende keer een ander merk zou krijgen en het dringend nodig was om daar uitleg over te krijgen;
    3. Een paar dagen later kreeg ik een brief van gezamenlijk mijn huisarts en de apotheek waarin koud werd meegedeeld dat vanuit kostenbesparingsoogpunt Lantus vanaf 01 maart 2019 niet meer verstrekt zou worden maar in plaats daarvan de biosimilar Abasaglar. In de brief werd aangegeven dat het initiatief hiervoor bij de CZ-groep lag en de huisarts en de apotheek dienden daar uitvoering aan te geven. In de brief werd tot slot nog aangegeven dat ik bij vragen contact op kon nemen met mijn huisarts of de diabetesverpleegkundige;
    4. Bij de volgende verstrekking kreeg ik Abasaglar;
    5. Wat betreft de kostenbesparing: Deze week kreeg ik van CZ een overzicht van door zorgverleners ingediende rekeningen. Voor de Lantus (5 pennen) heeft de apotheek (Benu Apotheek) het bedrag van 53,73 euro in rekening gebracht. Voor dezelfde hoeveelheid Abasaglar werd in rekening gebracht, jawel, eveneens 53,73 euro!;
    6. Voor zowel de Lantus als de Abasaglar wordt in mijn geval dus dezelfde prijs in rekening gebracht. Telefonisch contact met CZ leverde op dat men ook niet wist hoe dat zat. Ik heb hier geen goed gevoel bij, want als het geen kostenbesparing is (en in mijn geval is het dat niet), wat is het dan wel?;
    6. Kijk ik nog even naar het tbv de overstap mede door DVN gemaakte stappenplan: De patient heeft de mogelijkheid om niet akkoord te gaan met de overstap; hij blijft in dat geval zijn oude medicijn (Lantus) gebruiken. In mijn geval is er op geen enkele wijze overleg met mij gevoerd en ik ben niet in de gelegenheid gesteld een keuze te maken.

  • Jantje123
    Bijdrager

    Hallo,

    ZIJN JULLIE OOK ZO BOOS!!!

    Het is de grootst mogelijke onzin dat iedere diabeet VERPLICHT wordt om over te stappen van Lantus naar een of ander surrogaat-/namaakmiddel.
    Het argument van “kostenbesparing” gaat NIET op omdat overal duidelijk vermeld staat dat Lantus GOEDKOPER is dan “Abracadabra”.
    Het argument dat “Abracadabra” BETER is dan Lantus, geldt ook al niet: het is een NAMAAKprodukt (Similar) dat hooguit dezelfde kwaliteit ooit kan bereiken…

    Wij, als cliënten/patiënten, wordt iets door de strot geduwd (sorry, verkeerde omschrijving: gedwongen om iets vreemds in je eigen delicate lichaam te spuiten)!
    Enkel en alleen omdat een of andere snelle jongen van de commerciële zorgverzekering een bonus of commissariaat krijgt.

    Mijn huisarts en diabetesverpleegkundige waren NIET geïnformeerd. Ik werd voor het blok gezet door mijn apotheek. Ik heb geweigerd en direct mijn dossier opgevraagd en naar een andere apotheker gegaan, die wel bereid was om mij Lantus te verstrekken.
    Zowel Lantus als “Abracadabra” staan vermeld bij Zorginstituut.
    De prijs van “Abracadabra” is HOGER dan van Lantus, zoals blijkt uit de opgave bij het Zorginstituut als bij het bericht van “Pokerface” hiervoor.

    Conclusie: Er wordt een vies spelletje gespeeld, waarbij er over de ruggen van de patiënt c.q. cliënt voor eigen zak gepreekt wordt.

    Wij, als patiënten, zijn de dupe: wij zijn niet gevraagd. Mijn preferente medicijn = LANTUS!

    De Huisartsen en diabetesverpleegkundigen zijn ook de dupe, want zij krijgen wel de shit over zich heen, moeten extra werk verrichten en krijgen hier GEEN vergoeding voor.

    De apothekers worden ook voor het blok gezet: na 30 jaar ben ik al naar een andere apotheker overgestapt.

    De mensen van de klantenservice van de zorgverzekeraar zullen ook niet blij zijn, want ook zij krijgen constant boze “klanten” aan de lijn (het woord klant heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet omdat wij zeker niet als klant behandeld worden!)

    Er blijft maar 1 groep over die blijkbaar wel profiteert!!!! De hoge heren van de zorgverzekeraars.

    MIJN ADVIES: PIK DIT NIET!!!

    Aantal actiemogelijkheden: Het mooiste zou zijn een actiegroep, die een petitie opstelt!
    Maar wie neemt het voortouw?

    Daarom een aantal dingen die je zelf/individueel kunt doen.
    – Zoek de publiciteit/media/internet. Zelf doe ik niet aan social media, maar er zijn ongetwijfeld mensen die wel handig zijn met twitter, facebook of andere kanalen….
    – Stuur IEDERE dag/regelmatig een klacht in bij je zorgverzekeraar dat je Lantus eist en geen halfbakken “abracadabra”produkt van (Oi)Lilly.
    – Bestook de directie van de zorgverzekeraars (OHRA, CZ etc.) en de politiek met mails dat je “geen proefdier bent voor commercieel gewin van een derde”.
    – Stuur een mail naar Radar en Kassa!

    ALLEEN MET PUBLICITEIT KUNNEN WE HET TIJ KEREN!

    Het wordt hoog tijd dat we gaan zorgen voor ons zelf.
    Onze zorg hoort bij de overheid, net als vroeger. En niet bij de commercie: mijn schrikbeeld is de USA! En we zijn hard op weg om daar te eindigen.

    • Ben42
      Bijdrager

      Een reactie op enkele zinnen die ik tegenkwam in deze draad :

      Er blijft maar 1 groep over die blijkbaar wel profiteert!!!! De hoge heren van de zorgverzekeraars.

      In Nederland profiteren we allemaal van het systeem. Medicatie in Nederland is goedkoper dan in ons om ringende landen. Medicatie en dan specifiek insuline is veel goedkoper (ongeveer een factor 5 a 10) dan in de US. Dat komt door het systeem dat we in Nederland hanteren. Wij profiteren dus allemaal.

      Nu weet ik niet wat er werkelijk betaald wordt voor de Biosimilar insulines in Nederland, de prijzen die je terug kunt vinden op allerlei sites zijn vaak niet de prijzen die zijn afgesproken tussen de Apothekers en de zorgverzekeraar. Maar de Biosimilars zorgen voor concurrentie tussen de grote leveranciers en zorgen er ook voor dat wij als groep wat te kiezen hebben. Hierdoor worden de prijzen in Nederland laag gehouden. Dat zien we terug in de prijzen die in Nederland voor medicatie wordt betaald.

      Het argument dat “Abracadabra” BETER is dan Lantus, geldt ook al niet: het is een NAMAAKprodukt (Similar) dat hooguit dezelfde kwaliteit ooit kan bereiken…

      Lilly and Boehringer zijn beiden medicijn fabrikanten, ze produceren beiden een biosimilar voor Lantus. Er is GEEN reden om aan te nemen dat de productie methoden die deze twee bedrijven gebruiken een slechter product opleveren dan de leverancier van Lantus levert. Dat het product een ‘namaak’ product is zegt helemaal niets over de kwaliteit, wel over de naam van het product.

      Mijn huisarts en diabetesverpleegkundige waren NIET geïnformeerd.
      Dit is op zijn minst vervelend en in het ernstige geval slecht. Een studie medicijnen kost vele jaren, aan het op de hoogte blijven van medicatie wordt ook veel aandacht aan besteed. Maar het is niet mogelijk voor een arts om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen op ieder gebied. Helaas heeft het stappenplan niet iedereen bewust bereikt. Voor een Diabetes verpleegkundige, die een smallere specialisatie heeft dan een huisarts zou het bijhouden van de ontwikkelingen op diabetes gebied misschien nog wel te doen zijn. Jammer dat het de DVN niet gelukt is dit aspect voldoende voor het voetlicht te krijgen.

      Aantal actiemogelijkheden: Het mooiste zou zijn een actiegroep, die een petitie opstelt!
      Maar wie neemt het voortouw?

      Zelf zal ik deze actie niet steunen en dus ook niet het voortouw nemen. Maar het lijkt me als je zo gepassioneerd schrijft over een onderwerp, dat je de verantwoordelijkheid voor het voortouw nemen niet bij een ander neer moet leggen.

      De beschuldigingen zijn niet gebaseerd op bewijsmateriaal en in een aantal gevallen ook niet met een redenering onderbouwd. Meer dan een onderbuik gevoel zie ik dan niet terug.

      Onze zorg hoort bij de overheid, net als vroeger. En niet bij de commercie: mijn schrikbeeld is de USA! En we zijn hard op weg om daar te eindigen.
      Gelukkig deel ik dit schrikbeeld niet. Nee ik ben niet met alles blij wat er wordt beslist zowel door overheid als zorgverzekeraar. Maar in zijn geheel bezien hebben we een stelsel dat in de huidige wereld een goed stelsel is, daar hoort ook bij dat er partijen zijn die de kosten bewaken. En ja niet alle maatregelen zijn dan populair.

      Zelf ben ik het lang niet met alles eens, wat er gebeurd in de wereld, maar vind dat beschuldigingen die vaak in dit forum worden geuit wel wat meer onderbouwd mogen zijn.

      Vriendelijke groet,
      Ben

      • Jantje123
        Bijdrager

        Beste Ben42,
        Hartelijk dank voor je reactie.
        Ik heb een scherpe pen en schuw de discussie niet.
        Maar dan moeten we wel juist geïnformeerd worden. Ik ben geen medicus, wel een kritische consument, patiënt en cliënt.

        Hét argument dat ik van de apotheker te horen kreeg (en blijkbaar ben ik niet de enige) is dat “Abracadabra” (Abasaglar) GOEDKOPER is dan Lantus.
        Niet dat “Abracadra” voor mij beter is dan Lantus, want dat mag een verzekeraar of apotheker namens een verzekeraar niet zeggen.

        Allereerst: het is een leugen dat “Abracadabra” GOEDKOPER is!!!

        FEIT: Op mijn afrekening van OHRA/CZ wordt er voor “Abracabra” bijna 9% gemiddeld MEER in rekening gebracht dan voor Lantus (gebaseerd op prijzen uit afgelopen half jaar 2018 – 2019).

        Dat moet ik in eerste instantie wel zelf betalen via eigen risico!
        En als iets voor dezelfde hoeveelheid duurder is, kan het NOOIT een besparing opleveren.

        Verder is er nergens op internet iets terug te vinden dat Lantus duurder dan welk ander product ook is (zie o.m. Zorginstituut).
        Wel staat er vermeld dat de huisartsen GEEN vergoeding van de verzekeraar krijgt voor de EXTRA werkzaamheden i.v.m. de “verplichte” overgang van Lantus (zie website VPH). Of de apotheker betaald wordt, weet ik niet.

        Dat is nog even los van de vraag: wie bepaalt welk medicijn ik als patiënt c.q. cliënt krijg?
        Ik zal mij met hand en tand verzetten tegen een situatie dat een verzekeraar bepaalt wat ik toegediend krijg, zoals in Amerika het geval is (en blijkbaar ook Nederland, als het zo doorgaat).

        Als ik overstap naar een ander medicijn bepaalt dat mijn huisarts, waarmee ik een vertrouwensband heb, in overleg met mij. En, nogmaals, NIET een verzekeraar of apotheker.

        Ik heb daarom na ruim 30 jaar afscheid genomen van mijn (oude) apotheker en ben overgestapt naar een andere, die wel bereid was om mij Lantus te verstrekken.

        Verder heb ik uiteraard een klacht bij OHRA ingediend inzake valse voorstelling van zaken.
        Zodra ik hun reactie heb, zal ik dit delen op dit forum.

        Vooralsnog blijf ik bij mijn mening dat IEDEREEN last en nadeel heeft van de verplichte overstap.
        De enige groep mensen die wel voordeel behaalt, nu of in de nabije toekomst, zijn degene die dit besluit ten faveure van “Abracadabra” hebben genomen.
        Niet de patiënt/cliënt, niet de huisarts/diabetesverpleegkundige, niet de apotheker en ook niet de uitvoerende mensen op de werkvloer van een verzekeraar.

        Tot slot: Ik kan alleen maar hopen dat ik niet de enige ben die zich verzet.
        Buig je boosheid om in actie!!!

      • Als ik het goed begrijp, heeft de zorgverzekeraar een prijsafspraak met Lilly voor Abasaglar waardoor die insuline 20% goedkoper is dan Lantus. Dat staat op de site van biosimilars-nederland.nl. Maar jij, @jantje123, als eenvoudige verzekerde, betaalt (via je eigen risico) voor die insuline niet minder dan voor Lantus! ERGO, de zorgverzekeraar steekt alles wat jij meer betaalt dan wat de Abasaglar hem in feite kost in zijn zak. Per saldo spekt de patiënt die op Abasaglar is gezet de kas van de zorgverzekeraar.

      • Jasper
        Bijdrager

        Zo lijkt het wel inderdaad…

  • Rodia1
    Bijdrager

    Ikzelf heb het hele verhaal nog niet meegemaakt, zoals ik in eerdere reacties al had weergegeven, maar volgens mij is het wel zo dat als jij je behandelaar ervan kan overtuigen dat Lantus de enige goede werkzame insuline voor jou en mij en iedereen is, dat de verzekeraar daar gehoor aan moet geven om toch met de Lantus door te gaan.

    Over ik denk 1 maand van nu ben ik toe aan een nieuwe bestelling Lantus, en zie wel de opmerking van de apotheker.

    In ieder geval doe ik het ruimschoots voordat mijn Lantus op is.

    Overigens is niet bij mij bekend hoe die Abasaglar als insuline functioneert.

    Als het om kostenbesparing gaat slaat het duidelijk nergens op, zoals ik steeds lees.

    Dus als het aan de orde is, raad ik iedereen aan om dit met je behandelaar te bespreken, want zoals ik zeg als middel A die goed voor jou werkt en moet overstappen naar middel B, is je behandelaar diegene die bepaald wat voor jou vergoed gaat worden, en niet een of andere hotemetoot.

  • Klavertje
    Bijdrager

    Inderdaad, we worden gedwongen door de zorgverzekeraar om over te stappen. Als je CZ belt is het in het belang van ons, de patiënt (?????)
    In overleg met je art kan je gewoon afdwingen dat je op medische indicatie op Lantus blijf zitten!

  • Boelieh83
    Bijdrager

    Beste,

    Mijn ervaring rondom de overstap was heel duidelijk. Ik had geen keuze bij de apotheek. Er werd gewezen op dezelfde werkzame stoffen en kreeg de mededeling dat CZ lantus niet meer vergoedde. Ik mocht wel lantus krijgen, maar dan moest ik zelf betalen. Heb wel een folder meegekregen over de werking van de pen.

    Ik ben sinds een aantal maanden Diabetes patiënt en heb vorige week mijn Free style Libre gekregen en had me niet verdiept in de omschakeling van medicatie. Ga komende dagen wel even schakelen met dvk.

  • remaegir
    Bijdrager

    Een maand geleden werd mijn vrouw min of meer gedwongen over te stappen naar Abasaglar. Aangezien wij nog 2 Lantus op voorraad hadden heb ik de Abasaglar geweigerd en navraag gedaan bij de verzekeraar(Anderzorg). Deze verzekerde mij dat dit alleen geldt voor nieuwe gebruikers.
    Dit was bij de apotheker niet bekend en deze wilde nog steeds alleen Abasaglar leveren.
    De verzekeraar bleek per 1 april de preferentielijst te hebben veranderd in ALLE gebruikers.
    Na veel gesteggel met de apotheek heeft de huisarts nu een medische noodzaak uitgeschreven waardoor mijn vrouw de Lantus kan blijven gebruiken.
    Van enig overleg met de patiënt is helaas nooit sprake geweest.

  • Er wordt gevraagd naar de verschillen in hulpstoffen. Welnu, de hulpstoffen bij Lantus zijn:

    Zinkchloride
    Metacresol
    Glycerol
    Zoutzuur (voor pH instelling)
    Polysorbaat 20
    Natriumhydroxide (voor pH instelling)
    Water voor injectie

    De hulpstoffen bij Abasaglar (van Lilly) zijn:
    Zinkoxide
    Metacresol
    glycerol
    zoutzuur (voor instelling van de pH)
    natriumhydroxide (voor instelling van de pH)
    water voor injecties

    Het verschil in hulpstoffen is dus: zinkoxide i.p.v. zinkchloride en afwezigheid van polysorbaat (verschil in hoeveelheden van de gelijke stoffen niet bekend).

  • Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Abasaglar, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75

    Gemiddelde prijs per 1 wegwerpspuit
    Lantus, 3 ml injectievloeistof 100e/ml € 9,75

    https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/i/insuline_glargine

    Wat een gedoe, terwijl het NIETS bespaart!

  • Rodia1
    Bijdrager

    Toevallig hedenmiddag contact gehad met mijn behandelaar en heb het er meteen over gehad en gevraagd of zij daar iets meer van wisten.

    Toen zei zij, ja dat klopt, ik had er al met U over willen bellen dat de Lantus vervangen gaat worden, maar aangezien ik dus veel meet met mijn type 2 diabetes en juist omdat mijn HbA1C de laatste periode nogal onderuit was gegaan, zei zij dat ik dan goed kon zien of er veel zou veranderen of juist niet.

    Mede omdat ik met de Lantus regelmatig ervaar dat die insuline die ik in de bene spuit soms nogal pijnlijk zijn.

    Wellicht zou deze insuline dat nu juist niet hebben, maar dat is slechts een vermoeden.

    Ach, ik laat het wel gebeuren en wacht wel af hoe de resultaten zijn, als het niet goed bevalt koppel ik die ervaring toch weer terug en kan ik toch terug naar de Lantus.

    Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de behandeling adequaat verloopt.

  • afrorov
    Bijdrager

    Ben vanddag begonnen met Abasaglar.Kreeg bij ophalen herhaalrecept te horen dat VGZ geen Lantus meer vergoed. Dit zou in overleg met de huisarts zijn maar van hem heb ik dus niets vernomen. Geen gesprek, geen overleg en geen stappenplan. mocht ik toch problemen krijgen zal ik uiteraard bij hem aan de bel trekken. Het was wel verstandig even wat vaker te prikken. Dus fat doe ik dan ook. Blijf er wel rustig onder.
    Groetjes

  • Sjaak18
    Bijdrager

    Schrijvers dank voor de relativeringen. Zelf ben ik pas een half jaar diabeet t1. Om over te moeten stappen lijkt me niet het grootste probleem, stel dat ik nu pas gediagnosticeerd zou worden zou ik direct op Abassglar ingesteld worden en niet beter weten.

    Maar wat mijns inziens velen voor de borst stuit is de manier waarop men ‘ gedwongen’ wordt om over te stappen. In mijn geval is het zelfs met een leugen meegegeven en ben ik even aardig over de pis. Toen ik een paar weken terug mijn bestelling op ging halen werd er bij het overhandigen van de ‘Lantus’ gezegd “dit is precies dezelfde insuline alleen staat nu de naam van werkzame stof erop omdat dat tegenwoordig moet van de verzekeraars’. Het moge duidelijk zijn dat deze apotheek voor het laatst mijn medicatie geleverd heeft.

    Moet nu wel mijn Lantuspen wat langer dan de voorgeschreven, max 28 dagen uit de koelkast, gebruiken. Iemand ervaring met een pen langer gebruiken? Ik wil dit toch eerst even verder uitzoeken voordat ik overstap ondanks dat ik daar ook niet te benauwd over wil doen.

  • Rodia1
    Bijdrager

    </Moet nu wel mijn Lantuspen wat langer dan de voorgeschreven, max 28 dagen uit de koelkast gebruiken

    Wat bedoel je daarmee?

    De insuline kun je langer bewaren in de koelkast dan 28 dagen, of bedoel je wat anders?

    • Sjaak18
      Bijdrager

      Rodia1

      In de bijsluiter staat dat wanneer je een pen in gebruik hebt genomen en deze tijdens gebruik buiten de koelkast bewaart de houdbaarheid 28 dagen is. En ik heb en al een weekje langer in gebruik, maar hoe lang kan dit gerekt worden?

      • 6feet10
        Bijdrager

        @sjaak18

        300 eh per pen en 35 dagen er mee doen is dus 8 eh per dag of minder ? #vraagje

        Groet 6feet10

  • Sjaak18
    Bijdrager

    @6feet10

    Yep, ik gebruik maar 4 a 5 eenheden Lantus per dag. En novorapid gebruik ik met een ratio van 1 eh op 20 tot 70 gram koolhydraten. Dit is de variatie van kantoorwerk tot sportschool.

    Ik zit waarschijnlijk nog in de honeymoonfase en of mijn vegan lifestyle en gedisciplineerd dieet zorg voor een extra lage insulineressistentie.

    Is allemaal nog een beetje uitvinden.

    • 6feet10
      Bijdrager

      @sjaak18

      Volgens de algemene regels staat er over het bewaren van insuline die je gebruikt het volgende :

      een patroon of pen bevat 300 eenheden insuline; er is dus alleen een probleem als u van een bepaalde insuline minder dan 10 eenheden per dag spuit; dan kan het handig zijn de datum waarop u met de pen of patroon begint (of waarop u hem weg moet gooien) op te schrijven.

      Dus na 4 week de pen weggooien en een nieuwe pen pakken want de kwaliteit van insuline wordt minder en minder betrouwbaar.

      Groet 6feet10

  • MTurkenburg
    Bijdrager

    Ik heb hier van te voren geen enkele voorlichting over gehad. Geen stappenplan. Gewoon kort door de bocht ‘je verzekeraar vergoedt geen Lantus meer’ en daar moest ik het mee doen!! Ik heb vannacht voor het eerst die andere troep gespoten en ik lig nu met een hypo op de bank, lekker spul dat Abasaglar!! Men doet maar wat en dat stoort me het meeste. Maar dat er een individuele persoon achter zit, dat boeit niemand wat! Wat kan ik nu doen, want iedere dag nu in een hypo schieten, zie ik niet zo zitten?

  • Rodia1
    Bijdrager

    @mturkenburg,

    Ik zou dat onmiddellijk met je behandelaar opnemen als ik jou was, wacht er ook niet mee maar bespreek dit.

    Wellicht moet je met die Abasaglar minder eenheden toedienen dan je met de Lantus gewend was.

  • Rodia1
    Bijdrager

    @sjaak18

    Even daarop terugkomend, waarom bewaar je je insuline eigenlijk buiten de koelkast?

    Ik leg alleen een pen uit wanneer ik deze die dag nodig heb, b.v ’s morgens haal ik de Apidra uit de koelkast, dat is de maaltijdinsuline, en na de het diner gaat deze weer terug de koelkast in.

    De Lantus gaat vervolgens daarna weer uit de koelkast en gebruik ik in de loop van de avond en die gaat daarna ook de koelkast weer in, hoef je je nergens zorgen over te maken.

    De uiterste houdbaarheidsdatum staat vermeld op de verpakking.

    Alleen bij erg warm weer gaat deze na elke injectie weer terug de koelkast in.

    • 6feet10
      Bijdrager

      @rodia1

      De insuline pen waar je je dagelijkse hoeveelhied insuline mee spuit gaat met je mee dus werk,hobby’s en onderweg met de meter en strips in tasje zodat je het altijd bij je hebt.
      Is wel voor iedereen anders i.v.m. werk, gepensioneerd of thuisgebonden zijn door div. redenen.

      Koude insuline injecteren, kan vervelend aanvoelen. Ook wordt het minder snel opgenomen door het lichaam.

      Groet 6feet10

  • thorbecke
    Bijdrager

    Kort- en langwerkende insuline bewaar ik zeker met warm weer in een zgn FRIO-tas ( bij de leverancier van diabetesmaterialen te bestellen).
    Dat is een soort met gel gevuld kussen, waarin de insuline op een temperatuur iets boven koelkastwaarde blijft. Je activeert hem door hem ongeveer 20 minuten in koud te leggen. Daarna blijft hij enkele weken zijn werk te doen. Daarna weer activeren in koud water. De mijne werkt al meer dan tien jaar!
    Pijn bij het inspuiten van Lantus komt door de zuurgraad (een wespensteekgevoel). Ik ben toen in de zijkant van mijn buikdeel(flank) gaan spuiten en daarmee was het probleem opgelost.
    De Abasaglarpen heeft wel minder kracht nodig bij het leegspuiten; nu maar hopen, dat de samenstelling ervan geen vervelende bijwerkingen heeft. Moet dat nog gaan ervaren ( spuit nu een week Abasaglar).

  • Rodia1
    Bijdrager

    Thorbecke,

    Oh vandaar vaak van die pijnlijke Lantus injectie’s, vroeg mij al af waar dit vandaan kwam.

    En ervaar je dit niet met Abasaglar?

  • thorbecke
    Bijdrager

    Niet met Abasaglar,; ook niet meer met Lantus gehad omdat ik op een andere plek ben gaan spuiten op advies van de diabetesverpleegkundige ( al zeker vier jaar geleden daarmee begonnen). Ik hoop, dat het jou ook helpt.

    • Rodia1
      Bijdrager

      Ik heb die pijnlijke injecties met de Lantus voornamelijk wanneer ik in de benen spuit, daarom vaak in de buik en inderdaad ligt het er aan op welke plek ik dit doe.

      Mijn diabetes behandelaar hoopt voor mij dat dit met die Abasaglar verleden tijd is, schijnt toch anders van samenstelling te zijn.

  • IkHebEenVraag
    Bijdrager

    Niet al te best. Ik kreeg een mail van de apotheek die leek op spam. Bijna had ik hem daarom meteen weggegooid. Daarin stond beschreven dat de verzekeraar bepaald heeft dat ik geen Lantus meer mag. Ik moest maar contact opnemen met de praktijkondersteuner van de huisarts (waarom niet de internist of dvk die er over gaan?). Uiteindelijk maar de dvk gebeld voor uitleg. Die heeft me het verhaal verteld. Gelukkig heb ik nog een voorraad tot eind juni. Als ik naar de apotheek ga, krijg ik dan ook geen Antus meer. Ik ben totaal niet tevreden over deze manier van communiceren.

    • Welke vervelende verzekeraar is dit? Dan weten we waar we niet naar overstappen komend jaar…

      • IkHebEenVraag
        Bijdrager

        Een van degene die hier al genoemd zijn: CZ. Nooit problemen mee gehad…

        Volgens DVK kun je gewoon overstappen: product is voor minstens 99% hetzelfde en meestal zijn er geen andere bijwerkingen. Ik heb dat verhaal in mijn omgeving van andere medicatie al vaak genoeg genoeg, terwijl er wel bijwerkingen waren na de overstap ‘omdat de verzekeraar het wilde’. Heel happig ben ik er dus niet op. Binnenkort langs de internist. Hierdoor heb ik toch nog iets te bespreken… Ik heb nog genoeg Lantus op voorraad om het uit te houden tot de afspraak.

  • Yvonne
    Bijdrager

    Uit eigen beweging Abasaglar genomen, maar die blijkt alleen in voorgevulde pennen verkrijgbaar te zijn. Ik heb geen enkel verschil gemerkt met de Lantus. Maar ik vind die pennen niet prettig spuiten en wil weer terug naar navulpatronen. Ik ga eerst mijn voorraad Abasaglar pennen opmaken, ik heb er nog vier. Dan dus weer terug naar Lantus navulpatronen. Benieuwd hoe Ohta/ CZ gaat reageren, maar dat duurt nog een tijdje.

    Over de eerder genoemde prijzen, dat zijn de prijzen voor de consument. Niet die van de zorgverzekeraar: die bedingen lagere prijzen bij een bepaalde fabrikant, maar dan moeten ze ook zoveel volume afnemen. Vandaar de gedwongen overstap.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Als er geen verschil merkbaar is, heb ik er vrede mee, maar als ik door die Abasaglar ontregeld raak, ben tenslotte goed ingesteld met Lantus, dan heb ik een goede reden om weer terug te keren naar Lantus.

    Dit gaat meestal op voor iedere gebruiker volgens mij, maar dan moet je behandelaar daar wel achter staan.

    • arjandenhaag
      Bijdrager

      Of net als ik de opvolger van lantus toujeo vragen, dat weet je huisarts ook en dat blijkt exact hetzelfde te zijn.

  • arjandenhaag
    Bijdrager

    Bij de apotheek kreeg ik inderdaad het bericht dat ik mijn lantud niet meer mee lreeg ivm zorgverzekeraar. Ondat ik hier al van alles had gelezen en ben ik zelf ook op onderzoek gegaan. Volgens mij mag ik als patient nee zeggen als ik niet nu die abasaglar mee krijg. De apotheek dame zei nee geen lantus alleen abasaglar of geen insuline mee. Dit o dat de zorgverzekeraar kosten wil besparen. Heb even de kosten opgezocht en zoals al zoveel hier aangegeven is de orijs van lantus hetzelfde al abasaglar. Ik ben al jaren vertrouwd met lantus en geen last van hypos. Nu begreep ik op de website dat lantus een opvolger toujeo heeft dus die wil ik dan hebben. Is bijna dezelfde prijs. Laat mij gewoon zelf kiezen en laat de patienten met rust die op lantus staan. Doe dan als je gaat starten met een insuline iemand op die nagemaakte lantus zetten. Die patienten weten nog van niets en dan kan ik me het voorstellen. Eerst moeten er weer ongelukken gebeuren voordat er opgetreden wordt tegen de macht van al die zorgverzekeraars. Mijn huisarts zei, meneer het gaat alleen maar erger worden. Is toch ook erg voor hun vak waar ze voor geleerd hebben. Ohhhh ik kan hier zo boos om worden.

  • Jasper
    Bijdrager

    Ik ben zelf ondertussen aan de pomp, dus geen Lantus meer voor mij.
    Ik zou het wel vervelend hebben gevonden als ik zomaar op een andere insuline was overgezet door de zorgverzekeraar.

    Heb hier nog wel een linkje gevonden wat misschien interessant is
    https://www.biosimilars-nederland.nl/abasaglar….

  • griet
    Bijdrager

    Zomaar overgezet van lantus naar abasaglar. Nu krijg ik in combinatie met novorapid mijn bloedwaardes niet meer normaal moet nu 2x zoveel novorapid spuiten en ga nog steeds omhoog met de hoeveelheid van abasaglar. Het lukt niet om de waardes omlaag te krijgen.

    • Rodia1
      Bijdrager

      Oh dan zou ik daar niet te lang mee wachten om dit met je behandelaar op te nemen, want als blijkt dat Abasaglar de boel ontregelen is je behandelaar diegene die beslist of jij weer naar de Lantus mag.

    • IkHebEenVraag
      Bijdrager

      Abasaglar is langwerkende insuline, novo rapid is kortwerkende insuline. Had je de dosis abasaglar niet omhoog moeten doen?

  • Volgens vphuisartsen.nl, die het onderhand al hebben over een heuse “Lantus-Abasaglar gate”, is Abasaglar een nagebouwd – MAAR NIET IDENTIEK – eiwit van Lantus (glargine), dat in een andere pen zit en waarvoor opnieuw begeleiding nodig is.
    Je apotheek kan je dus niet zomaar overzetten, en al helemaal niet de zorgverzekeraar. De artsen moeten dus een stukje begeleiding geven, mogelijk ook het opnieuw inregelen van al hun patiënten, of ze dat nu graag willen of niet.
    Tenzij de artsen een vuist maken en zich verzetten tegen de verzekeraars natuurlijk.

  • griet
    Bijdrager

    Ik heb de Abasaglar veehhogd. Ik heb novorapid verhoogd. Krreg ook nog eens last van diaree door Abasaglar. Dus in middels door behandelaar direct op Lantus toujeo gezet.

  • Monique72
    Bijdrager

    Volgende week wordt mijn kwartaallevering van Mediq Direct, inclusief insuline, geleverd. Ik gebruik Novorapid en Lantus.
    Vanmorgen werd ik gebeld dat ik voortaan Abasaglar ga krijgen, omdat de zorgverzekeraar Lantus niet meer vergoed zonder medische verklaring van mijn behandelend arts.
    Ik was het er niet mee eens dat ze mij zomaar een ander middel geven, dus ik heb onder voorbehoud dit middel geweigerd. Vervolgens heb ik het op het bordje van mijn internist neergelegd. Hij is mijn dokter en hij mag van mij beoordelen of ik veilig kan overstappen op Abasaglar. Vindt hij dat niet veilig of verstandig, dan doe ik het niet. Vindt hij dat het kan, dan wil ik het best proberen. A.s. maandag zou ik daar antwoord over krijgen.

    Wat mij vooral tegenstaat aan deze situatie zijn 2 dingen:
    Ten eerste wordt er pas een week tevoren contact opgenomen, zodat er amper tijd is om hierover met mijn arts te overleggen. Geef deze informatie zodra je dit weet, zodat de patiënt de tijd heeft om dit met zijn/haar behandelend arts te bespreken.
    Ten tweede wordt er heel luchtig over gedaan, alsof het om een hoofdpijnpilletje gaat en niet om een medicijn dat letterlijk van levensbelang is. “Je krijgt voortaan een ander merk, maar dat is precies hetzelfde.” Maar het is niet hetzelfde, het is vergelijkbaar. Pepsi cola is toch ook geen Coca cola? Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die een goedkopere variant van hun medicijnen kregen en daar veel last van hadden, terwijl ze dat bij het originele, duurdere, merk niet hadden.

    Zonder groen licht van mijn internist ga ik geen ander merk insuline accepteren.

  • Klavertje
    Bijdrager

    De arrogantie van de zorgverzekeraar. Het is voor hun niet van belang dat een patiënt en behandelaar weer aan de slag moeten met opnieuw inregelen van je insuline, met alle gevolgen die dat met zich mee kan brengen.
    En Abasaglar is niet goedkoper dan Lantus, maar de hoge heren van de zorgverzekeraar krijgen waarschijnlijk een hogere bonus. Transparantie is ver te zoeken.
    En dan is een er leuk stappenplan, ziet er op papier leuk uit, de praktijk is een andere.
    De zorgverzekeraar moet NIET op de stoel gaan zitten van de huisarts of medisch specialist!

  • Rodia1
    Bijdrager

    Mijn Apotheek vertelde mij de laatste keer dat ik er was, en het er over had met hen dat ze in discussie waren geweest met de zorgverzekeraars om hen te waarschuwen welke gevolgen het kon hebben voor de patiënt en de behandelaars om over te stappen op deze nieuwe insuline.

    Het antwoordt was er al, ze trokken zich daar niets van aan, grof gezegd en ze zouden wel zien.

  • thorbecke
    Bijdrager

    Ik gebruik nu ruim een maand Abasaglar iplv Lantus. Heb meer pijn in spieren en gewrichten. Avondbloedwaarde schommelt meer. Heb de gang van zaken voorgelegd aan de praktijkondersteunster. Die gaat er achteraan, want ze is het totaal niet eens met de manier waarop eea is gegaan.
    Mijn idee: Lantus en Abasaglar zijn op het eindpunt even duur, dus is er een tussenlaag vet aan het verdienen aan onze gezondheid!

  • Gottfried
    Bijdrager

    Ik vind de DVN (waar ik al meer dan 30 jaar lid van ben) zo stil……….

  • Jantje123
    Bijdrager

    Onderstaand de reactie van mijn zorgverzekeraar OHRA. Vanwege privacy heb ik mijn naam en de naam van de medewerkster klachtenteam niet vermeld.

    Onderwerp: geneesmiddel Abasaglar

    Geachte heer XXXXXX,

    In uw reactie op mijn verzoek voor een telefonische afspraak, laat u mij weten uw klacht telefonisch niet te willen bespreken. U verzoekt mij schriftelijk te reageren en met deze e-mail voldoe ik graag aan uw verzoek. Graag geef ik u meer informatie over de wijziging van geneesmiddel Lantus naar het preferente geneesmiddel Abasaglar (Insuline Glargine).

    Achtergrond informatie
    Wij zijn als zorgverzekeraar altijd zoekende naar een juiste balans tussen de prijs en de kwaliteit van zorg en van geneesmiddelen. De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Wij hechten er waarde aan om voor onze verzekerden kwalitatief hoogwaardige zorg beschikbaar te maken en deze daarnaast betaalbaar te houden. Daarom zullen wij bij gelijkblijvende kwaliteit altijd kiezen voor de meest doelmatige oplossing en dit heeft geresulteerd in de keuze om een preferente afspraak te maken met de fabrikant van Abasaglar. De prijs van Abasaglar is hetzelfde als de prijs van Lantus. Ik kan me voorstellen dat dit vragen bij u oproept. Na de introductie van Abasaglar vond er een landelijke prijsdaling plaats voor Insuline Glargine. Verzekerden die insuline Glargine gebruiken, profiteren van deze prijsdaling. Ook zorgt onze preferente afspraak met de fabrikant van Abasaglar ervoor dat onze zorgpremie stabiel blijft of minder hard stijgt dan nodig is.

    Preferentiebeleid
    Wij hechten veel waarde aan een goede gezondheid van onze verzekerden. Ook begrijp ik dat het lastig is om af te stappen van uw vertrouwde geneesmiddel Lantus. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) en ook Diabetesvereniging Nederland (DVN) staan achter ons besluit om Abasaglar aan te wijzen als het preferente geneesmiddel. Uw behandelend arts zal de overstap van Lantus naar Abasaglar met u bespreken en u ook begeleiden volgens afspraken die hierover gemaakt zijn in het stappenplan van de Nederlandse Diabetesfederatie (NDF). U krijgt de Lantus hierdoor in 2019 nog vergoed. Alleen bij een gegronde medische noodzaak kan er worden afgeweken van ons preferentiebeleid. Hieronder wordt verstaan dat de behandeling met het door ons aangewezen geneesmiddel, Abasaglar aantoonbaar medisch niet verantwoord is.

    Niet eens met ons beleid
    Mocht u ondanks mijn uitleg het oneens blijven met ons dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), postbus 291, 3700 AG Zeist, telefoonnummer (088) 900 69 00. Bij deze stichting werkt de Ombudsman Zorgverzekeringen. De Ombudsman probeert door bemiddeling uw klacht op te lossen. Als dit niet lukt, dan kan de SKGZ een bindend advies uitbrengen. De SKGZ is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. De uitkomst van de procedure is beschikbaar uiterlijk 90 dagen nadat de SKGZ het volledige dossier ontvangen heeft. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de website van SKGZ. Wilt u uw klacht niet voorleggen aan de SKGZ? Dan kunt u uw klacht ook voorleggen aan de rechter.
    ===========================================================================================
    Het is duidelijk dat het meer vragen oproept dan antwoorden geeft.

    “abracadabra” is niet goedkoper! Toch preferent.
    Wat zit hier achter?

    Wat is “doelmatig” voor mij als patiënt/cliënt, als het voor mij niet goedkoper is (zelfs aantoonbaar duurder is!)?
    Wat is “doelmatig” voor de zorgverzekeraar, als het voor mij niet goedkoper is?

    Wat is de rol van DVN in deze zaak/”Lantus-gate”?
    Wordt DVN hier door de zorgverzekeraar gebruikt?
    Heeft DVN hier ook een – financieel?- belang bij?

    Graag ontvang ik antwoorden van DVN, onderbouwd met feiten en cijfers, op al deze vragen.

    Alvast bedankt.

  • Jantje123
    Bijdrager

    Voor alle duidelijkheid: ik neem het de mevrouw van het klachtenteam niets kwalijk. Zij doet alleen maar haar werk.

    Daarom heb ik ook een brief naar dhr. Koopman gestuurd: hij is de hoogste man binnen OHRA. Ik hoop binnenkort zijn reactie op mijn klachtenbrief te kunnen vernemen.

  • @jantje123 Nog een vraag om aan OHRA te stellen: wat staat er precies in het contract tussen OHRA (dat is dus CZ) en fabrikant Lilly? Moeten ál hun verzekerden overstappen naar Abasaglar, of alleen de nieuwe gevallen? Vanaf welke datum? En wat is de looptijd van dit contract? Volgens Axon Healthcare richt Lilly zich op nieuwe patiënten en niet op het switchen van Lantus-patiënten. Als dat zo is, dan is er GEEN ENKELE REDEN om bestaande Lantus gebruikers over te zetten op Abasaglar, zeker niet nu OHRA heeft toegegeven dat Lantus NET ZO GOEDKOOP IS als Abasaglar (wat we natuurlijk ook allang wisten uit het farmacotherapeutischkompas.nl; de patronen van Lantus zijn zelfs goedkoper dan de wegwerppennen van Abasaglar).

  • Rodia1
    Bijdrager

    Hallo @ Jantje123,

    Eigenlijk wordt door OHRA in je mail al gezegd, mocht het niet goed werken die Abasaglar en je behandelaar staat er ook achter kun je altijd terugkeren naar je vertrouwde Lantus.

    Dit is al wat ik met mijn behandelaar heb besproken, ik heb toevallig een nieuwe bestelling voor Lantus gedaan, dus kijken wat er gebeurt, of er überhaupt een uitleg komt door de apotheker.

    Tenslotte is de behandelaar die het laatste woord heeft, en niet de verzekeraar.

  • beste @rodia1 was het maar waar, dat de behandelaar het laatste woord heeft! Dat is helaas in Nederland niet het geval. Er is verschil tussen medische indicatie en vergoedingsindicatie. Iets kan medisch door je behandelaar geïndiceerd zijn maar dan betekent helaas niet dat het dan ook vergoed wordt.
    Het enige wat OHRA hier lijkt toe te zeggen is dat als Abasaglar medisch niet verantwoord wordt bevonden door de behandelaar dat ze dan kúnnen afwijken van hun preferentiebeleid. De vraag is of de behandelaar wil verklaren dat het onverantwoord is om Abasaglar te gebruiken en vervolgens is het nog maar de vraag of OHRA ook werkelijk gáát afwijken van hun preferentiebeleid. Wat je hier wel aan kunt zien, is dat de verzekeraar heeft veroorzaakt dat alle behandelaars het heel druk gekregen hebben met het begeleiden van patiënten en het schrijven van indicaties. Heeft iemand wel eens uitgerekend wat al die consulten allemaal kosten, en dat voor iets dat niet eens goedkoper is?

    • Rodia1
      Bijdrager

      Ik ben bij Univé verzekerd, wellicht is het daar anders, maar denk het niet.

      En logischer is het inderdaad dat het bij nieuwe gevallen, dus nieuwe insuline gebruikers dit eerder voor de hand ligt om naar deze insuline te gaan.

      Maar zoals ik uit eerdere reacties lees, is dat dus niet het geval en moeten we er blijkbaar allemaal aan geloven.

      In mijn geval, ik wacht af en wie weet is die insuline nog niet eens zo slecht.

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo Rodia1

    Tenslotte is de behandelaar die het laatste woord heeft, en niet de verzekeraar.
    De behandelaar bepaald welk middel (werkzame stof) hij voorschrijft, in dit geval gaat het over de werkzame stof Glargine. Vervolgens bepaald de verzekeraar van welke fabrikant dat product betrokken wordt.

    De verzekeraars proberen over het algemeen het middel zo goedkoop mogelijk te betrekken. Dat weten de producenten van geneesmiddelen en in Nederland zijn ze bereid om de prijzen voor geneesmiddelen te verlagen. (In ons omringende landen zijn geneesmiddelen veelal duurder, in de US zijn geneesmiddelen zoals Insuline veel duurder). De verzekeraars zorgen hierdoor dat de producenten met elkaar gaan concurreren. In geval van de Glargine, heeft de verzekeraar het voor elkaar gekregen dat de leveranciers (ook de oorspronkelijke leveranciers) voor een relatief lage prijs het middel levert.

    Wat de werkelijke prijzen zijn die de verzekeraars voor de middelen betalen, zullen ze over het algemeen niet publiceren. De prijzen die wij zien, zijn vaak niet de prijzen die werkelijke betaald worden.

    Door deze wijze van werken zorgen de zorgverzekeraars ervoor dat de prijzen in Nederland voor Insuline veel lager zijn dan de prijzen voor insuline in b.v. de U.S. Door je alleen naar de Nederlandse gepubliceerde prijzen te kijken zie je dit effect niet. De doelmatigheid van deze werkwijze zie je wel door de prijzen te vergelijken met omringende landen of door te vergelijken met de prijzen in de US.

    En voor mensen die medicatie gebruiken is het in het algemeen vervelend, dat het merk, de vorm, de kleur, de verpakking, de toedieningshulpmiddelen de hulpstoffen etc. van medicijnen veranderen. In het algemeen beinvloed dit niet de werking van het middel. Zelf ervaar ik het ook als lastig als een verpakking etc. weer eens veranderd. Ook vermoed ik dat een deel van de medicatie fouten direct wordt veroorzaakt door dit soort wijzigingen.

    In het algemeen blijft het zo dat de behandelaar gaat over de werkzame stof, de verzekeraar gaat over de leverancier van die stof.

    Ben

  • Hallo @ben42 Je kunt niet zo in het algemeen stellen dat “de behandelaar het laatste woord” heeft. Dat heb ik wel gemerkt met de Freestyle Libre. De behandelaar schrijft een brief dat deze sensor medisch noodzakelijk is. Dat betekent dan niet dat deze sensor dan ook vergoed wordt. Zorgverzekeraar heeft dus het laatste woord.
    Dat is óók zo met heel aantal medicijnen, werkzame stoffen die wel medisch noodzakelijk zijn en worden voorgeschreven maar niet vergoed worden. Er is dan óf een eigen bijdrage of het wordt in zijn geheel niet vergoed. Ik denk dat je het iets te ideaal ziet, of misschien nog geen negatieve ervaringen gehad hebt.

    In dit specifieke geval heeft de verzekeraar het NIET voor elkaar gekregen dat het middel een relatief lage prijs heeft. Immers, Lantus is net zo goedkoop. Dat is informatie van OHRA zélf (lees de boven geposte brief), niet slechts uit de gepubliceerde prijzen. Misschien is het wel zo, dat de verzekeraar indirect heeft bereikt dat de prijs van Lantus is gezakt (tot hetzelfde niveau van Abasaglar). Maar daarmee is het onzinnig geworden om iedereen te laten overstappen. Het leidt voor dit middel dus alleen maar tot extra kosten (extra consulten, extra begeleiding). Daarom vroeg ik naar de inhoud van het contract dat de zorgverzekeraar heeft. Hoe vast hebben zij zich verbonden aan Lilly? Wanneer mag de verzekeraar (en de verzekerde) pas weer profiteren van eerlijke prijsconcurrentie?

  • Rodia1
    Bijdrager

    Wat ik me eigenlijk ook afvraag, hoe zit het dan nu met Lantus, wordt die helemaal niet meer geleverd of is dit alleen, maar weggelegd voor diegene die dit zelf moeten betalen uit eigen zak.

  • Ben42
    Bijdrager

    Hallo @ben42 Je kunt niet zo in het algemeen stellen dat “de behandelaar het laatste woord” heeft.
    Dit heb ik niet geschreven. Ik heb het over werkzame stof, dus over medicatie. Waarbij voor dure medicatie nog een aantal additionele zaken van toepassing zijn.

    Dat heb ik wel gemerkt met de Freestyle Libre. De behandelaar schrijft een brief dat deze sensor medisch noodzakelijk is. Dat betekent dan niet dat deze sensor dan ook vergoed wordt. Zorgverzekeraar heeft dus het laatste woord.
    Hier hebben we het over een hulpmiddel, niet over medicatie. Hulpmiddelen zijn richtlijnen voor. Een behandelend arts heeft daar wel invloed op, maar niet uitsluitend. (De inhoud van de basisverzekering wordt door de politiek bepaald, niet door de verzekeraar. Voor extra’s (extra vergoedingen of extra verzekeringen), daar heeft de verzekeraar wel zijn eigen zegje in.

    Dat is óók zo met heel aantal medicijnen, werkzame stoffen die wel medisch noodzakelijk zijn en worden voorgeschreven maar niet vergoed worden. Er is dan óf een eigen bijdrage of het wordt in zijn geheel niet vergoed. Dure medicatie zijn inderdaad andere richtlijnen voor.

    Ik denk dat je het iets te ideaal ziet, of misschien nog geen negatieve ervaringen gehad hebt.
    Mijn ervaringen laat ik erbuiten. En hoe ik het zie daar heb ik niet over geschreven.

    In dit specifieke geval heeft de verzekeraar het NIET voor elkaar gekregen dat het middel een relatief lage prijs heeft. Immers, Lantus is net zo goedkoop.
    Het middel heeft in vergelijking met het buitenland een relatief lage prijs, dat heeft de verzekeraar voor elkaar gekregen. (Dat daarmee ook een relatief lage prijs voor de Lantus is ‘ontstaan’, dat is alleen maar een pluspunt).

    Dat is informatie van OHRA zélf (lees de boven geposte brief), niet slechts uit de gepubliceerde prijzen. Zoals al gezegd, ook de OHRA zal de prijzen die worden betaald niet vrij geven. Dat iemand van de voorlichting de publieke prijzen als gelijk noemt doet daar niet aan af. Ik weet niet wat de prijzen zijn, dat zal een gemiddelde werknemer van de OHRA ook niet weten.

    Misschien is het wel zo, dat de verzekeraar indirect heeft bereikt dat de prijs van Lantus is gezakt (tot hetzelfde niveau van Abasaglar). Maar daarmee is het onzinnig geworden om iedereen te laten overstappen.
    Hoe het precies in zijn werk is gegaan en in zijn werk gaat kan ik ook alleen maar na gissen. Aan de afgesproken prijs zullen ook door de leverancier randvoorwaarden zijn gesteld. Deze randvoorwaarden verdwijnen niet als een andere leverancier zijn prijzen ineens gaat veranderen.

    Het leidt voor dit middel dus alleen maar tot extra kosten (extra consulten, extra begeleiding). Daarom vroeg ik naar de inhoud van het contract dat de zorgverzekeraar heeft. Hoe vast hebben zij zich verbonden aan Lilly? Wanneer mag de verzekeraar (en de verzekerde) pas weer profiteren van eerlijke prijsconcurrentie?
    Het is zeker zo dat regels en wijzigingen regels vaak nadelige gevolgen hebben voor de kosten voor bepaalde mensen. Soms worden die kosten te laag ingeschat, waarbij de totale omzetting meer kost dan het ooit oplevert.
    Ook bij de overheid komt het voor dat ze op die manier ‘geld over de balk’ gooien. Soms wordt er vooraf niet goed genoeg nagedacht over een verandering. Onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en leveranciers en ook de uitkomsten worden zelden naar buiten gebracht. Vaak wordt er wel iets gezegd in de richting van het publiek, maar zelden komen de cijfers op tafel. Onderhandelen wordt over het algemeen gedaan in situaties waarbij beide partijen niet het achterste van hun tong laten zien.

    Van flink wat zaken, zoals de onderhandelingen, daar heb ik ook geen inzicht in. Zou ik dat wel hebben, dan zou ik misschien ook tot een oordeel kunnen komen. In deze draad gaat het over het overzetten van de medicatie Glargine van een merk naar een ander merk. Mijn opmerkingen slaan op die ‘overstap’.

    Vriendelijke groet,
    Ben

  • puck
    Bijdrager

    Ik heb 2 weken abasaglar gebruikt, kreeg heel erge spierpijn van in bovenbenen en slaap handen.
    Volgens de apotheker kan dit niet ,zal ergens anders aan liggen.Ik heb toch de lantus
    weer meegekregen,moest toch zelf betalen voor het eigen risico.
    Nu 2 keer de lantus gespoten en geen klachten meer. Ina

  • Rodia1
    Bijdrager

    Ik ga vanmiddag mijn insuline ophalen, had natuurlijk gewoon Lantus besteld, maar mij benieuwen wat ik meekrijg.
    Ook ik heb een vermoeden dat ik die Abasaglar meekrijg met waarschijnlijk een speciale uitleg hierover van de apotheek.

    Wat ik er tot op heden over lees bij https://www.mijnmedicijn.nl/diabetes-suikerziekte-insulines/abasaglar lijkt het nogal mee te vallen met deze insuline.

    De bijwerkingen die @puck noemt, heb ik daar nog niet gelezen, en is trouwens wel handig @puck om dit daar te vermelden.

    Ik hou jullie op de hoogte.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Inmiddels gebruik ik Abasaglar nu sinds 3 juni, en moet zeggen dat ik er tot op heden prettige ervaringen mee heb, tenminste wat de toediening betreft, gaat soepel en vlot.

    Alleen merkte ik vanochtend op dat ik uitslag aan mijn hals en onderkin had, allemaal kleine bultjes, of dit nu met deze insuline te maken heeft, moet ik nu even afwachten, of dat ik door een fanatieke mug meerdere keren ben gestoken.

    Dat zal moet blijken, even dit aanzien of het erger wordt.

  • elssielias
    Bijdrager

    Mijn man gebruikt al 18 jaar lantus, toen ik zijn medicatie ging halen ,dus lantus werd mij zonder pardon gemeld dat hij ablasagar kreeg en geen lantus meer met erbij werd gemeld, het is hetzelfde, dus ook hetzelfde gebruik,verder niets. Beetje raar toch.
    Vriendelijke groeten els sielias

  • KeesMoek
    Bijdrager

    Overstap stappen plan? begeleiding wat is dat?
    Had weer nieuwe Lantus nodig, kreeg een papieren zakje mee met de insuline en thuis aangekomen bleek het ablasagar te zijn, navraag gedaan bij mijn behandellaar, was exact hetzelfde werd mij verzekerd, nou mooi niet ik heb nu schommelingen niet normaal meer, ik heb nu in een maand meer zenuw beschadigingen dan in de 10 jaar van mijn diabetes verleden, zere handen en voeten, dus ze worden bedankt.
    Ik hoop weer terug te kunnen naar lantus.
    Als ik goed ben ingelicht werkt ablasagar maar 16 tot 18 uur, ik spuit deze voor ik naar bed ga dus middags rond 14-16 uur is het uitgewerkt, na mijn avond eten vliegt het omhoog en moet ik novorapid blijven bij spuiten om het maar een beetje redelijk te houden maar hypers van 18 tot 20 waren heel normaal, dus echt balen.

  • Rodia1
    Bijdrager

    Hallo KeesMoek,

    Waar haal je die informatie vandaan dat deze insuline maar 16-18 uur werkt, ik heb dat namelijk nergens kunnen vinden en zou natuurlijk ook niet mogen lijkt mij.

    Overigens gebruik ik deze insuline nu 8 dagen en kan niets vreemds of anders merken hiervan moet ik eerlijk zeggen.

    Hoe dat over 1 maand is moet ik nog zien, is nu nog weinig over te zeggen.

    Verder werd er alleen met de eerste afgifte door de apotheker vermeld dat i.p.v. de Lantus dus nu deze insuline werd vervangen en werd gevraagd of ik daarvan op de hoogte was, en was ook zo.

    Stappenplan was er niet, werd gewoon tussen neus en lippen door mij verteld.

  • Elly
    Bijdrager

    KeesMoek ,drie maanden geleden ben ik juist van Lantus overgestapt naar Tresiba omdat de Lantus veel te kort werkte en ik steeds in de nacht moest bij spuiten. ik spoot de Lantus met de lunch.
    De Tresiba was ook wennen qua instelling. spuit deze de late avond, maar doet het nu prima.

    • Gottfried
      Bijdrager

      Ook ik gebruik sinds een jaar Tresiba, ben er tevreden over en werkt lang. Geen gedoe met bjbetaling etc. Nu moet ik zeggen – schrijven, ik heb een verzekering die heeft geen preferentie beleid.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.