Forums / Bewegen / Weinig profijt van het sporten…. tips?

Natasja12
Bijdrager

Weinig profijt van het sporten…. tips?

Ik merk weinig aan mijn conditie met al het bewegen en het sporten wat ik doe…..
Ik heb al geen auto en doe alles lopend en fietsend. daarnaast sport ik 3x in de week. 1x aquarobics, 1x fitness bij de fysio, en op zondag sta ik op de golfbaan. Ik werk in het basisonderwijs met kleuters. Genoeg beweging denk ik zo. Maar mijn conditie is nog steeds niks. Ben ook veel moe. Ben zo al jaren bezig. De internist heeft mij eens doorgestuurd naar de longarts i.v.m. met een vermoeden van apneu. Slaaponderzoek gedaan en daar kwam heel weinig uit. Toch aan zo’n heel vervelend apparaat voor de nacht. Maar daar mocht ik gelukkig na een half jaar mee stoppen omdat ik maar niet kon slapen met dat ding en ik er geen baat bij had. Ik snap er niks van. Afvallen doe ik er ook al niet mee. Dus ik weet het echt niet meer. Hoe kom ik toch aan zo’n slechte conditie (slecht kunnen rennen en moeite met traplopen etc.). Iemand een idee?
Ik heb diabetes type 2 tabletten en ik spuit victoza.

  • Chaim
    Bijdrager

    Hoi Natasha,

    Er zijn stromingen die menen te hebben ontdekt dat sporten niet leidt tot afvallen.
    Dat kan allerlei redenen hebben.
    Hier is een van de websites die dat proberen te verklaren:
    http://www.dieetvandaag.nl/374/2012/03/07/sporten-maar-niet-afvallen/

    Wat het doet is de spieren trainen en verstevigen en het houdt de gewrichten soepel.
    Doe je het niet of kun je het niet door beperkingen, dan merk je dat verschil wel degelijk en zeker op de lange(re) termijn.

    Wat de oorzaak is van het feit dat je, ondanks het sporten, toch geen conditieverbetering ziet en moeite hebt met traplopen, kunnen wij hier natuurlijk niet vaststellen.

    Misschien toch de moeite waard om nog eens naar je huisarts te gaan en dit te overleggen? En vraag het je fysio eens tijdens een training?

  • Sang
    Bijdrager

    Hey Natasja,
    Vervelend dat jij er niets van merkt. Sporten is heel gezond en je conditie zou er zeker beter van moeten worden. Sporten en bewegen is echter niet een heilig middel, sterker nog, met verkeerde voeding is cardio, fitness of andere beweging totaal zinloos te maken. Aan de hoeveelheid beweging per week lijkt het niet te liggen, 3x in de week sporten moet meer dan genoeg zijn.

    Een voor de hand liggende vraag is natuurlijk: eet je gezond? Dus wel degelijk koolhydraten en vetten, maar dan de gezonde varianten. Maar ook beperkt snoepen, geen piekende suikers en zoveel mogelijk op gezette tijden eten.

    Daarnaast is de aandacht voor de bloedsomloop een erg onderschat. Heb je een te hoge of te lage bloeddruk misschien? Beide kunnen grote invloed op je energie hebben. Daarnaast zijn er meerdere voedingsmiddelen die de regulering van je bloeddruk kunnen helpen, zoals gember, knoflook en tomatensap (verwerkte tomaten in het algemeen).

    Wanneer je het idee heb dat er niets mis is met je longen, zorg dan dat je op je ademhaling let tijdens het sporten. Dat houdt in dat je diep genoeg in en uit moet ademen zonder te forceren. Breng ook ritme aan bij het in en uitademen. Dit helpt de longcapaciteit en de conditie te vergroten. Zelfs bij een stevige wandel kun je hier op letten. Drink voor, tijdens en na het sporten ook genoeg water.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
    Groeten Sander

  • Natasja12
    Bijdrager

    Hallo,
    Ik eet zoveel mogelijk koolhydraat arm. weinig suikers, vetten etc. ben ook onder behandeling van een diëtist, dus dat zit wel goed.
    Ik ben in het verleden wel onder behandeling geweest van een longarts ivm met astma. maar die is nu goed, longinhoud is prima en ik hoef ook daar niet meer terug te komen. Ben er al erg lang niet meer geweest. dus tja…….alles lijkt onder controle, maar …….

  • Racingbike
    Bijdrager

    @natasja12; hoe liggen je bloedjes? Controleer je deze ook? Daar valt mogelijk wat uit te halen.

    En is je hbA1c gehalte wel eens gecontroleerd?

    Het is behoorlijk frustrerend; je denkt optimaal bezig te zijn en wanneer je voor een trap staat zakt de moed je letterlijk in de schoenen.

    • Natasja12
      Bijdrager

      mijn waardes controleer ik af en toe. af en toe een week curve voor controle en 4x per jaar nuchter prikken in het ziekenhuis voor controles bij de praktijkondersteuner. Over het algemeen is zij tevreden. Merken wel dat mijn waardes de laatste tijd weer iets aan het stijgen zijn. wel vervelend. erg frustrerend om alles te doen en zien dat je lichaam nee zegt. en compleet de andere kant op gaat. in de ochtend tijdens het ontbijt probeer ik al een halve liter te drinken. thee water. ik werk in het basisonderwijs en drink anders echt te weinig. heb een grote beker op mijn werk en een fles van 76 cc voor het water. probeer meerdere bekers thee te drinken en in ieder geval 1 fles water, en dan in de avond nog extra. dus ik zit wel op de 2 l of meer……

      echt rennen hard lopen doe ik niet. ben al 4x geopereerd aan mijn knieën. dus dat wordt echt afgeraden door mijn fysio. gewoon wandelen, fietsen. en af en toe een sprintje naar de bus :) en dan nog de rest van mijn sporten. De fysio weet het ook niet meer. we doen al zo veel. maar goed. ik ga gewoon door met alles. hoop er het beste van. In januari heb ik weer een afspraak met de praktijkondersteuner en de diëtist.

      • Babs
        Bijdrager

        Is jouw bloed al eens onderzocht op je schildklier waardes. T klinkt bekend; veel sporten, gezond eten maar toch aankomen en moe zijn.

  • Anoniem

    Zou het kunnen helpen als je de overgang tussen rust en intensief bewegen en vice versa, langzamer maakt? Dus als je bijvoorbeeld een sprintje zou trekken, eerst wandelen, dan looppas, dan hardlopen, dan die sprint, dan weer hardlopen, looppas, wandelen. Dat werkt bij hart- en longpatienten (je noemde astma in het verleden, mss een staartje daarvan?)

    Ook zou je je vraag idd bij fysio kunnen stellen; vaak weten fysiotherapeuten veel over allerlei gezondheidsklachten, en hebben dan net weer een andere kijk dan de huisarts.

    O ja, en wat me ook nog te binnen schoot… drink je genoeg water? Van vochttekort, al is het maar een klein beetje, kun je je behoorlijk moe en futloos gaan voelen. Dat zou dus ook nog iets kunnen zijn wat mee kan helpen om je beter te gaan voelen.

  • Wijzeman
    Bijdrager

    Ik herken het wel. Ik ben gestopt met alle koemelk producten en gebruik nu ongezoete soja. Volkoren brood alleen geroosterd eten of liever vervangen door volkoren Knäckebrood. In 6 weken tijd ben ik mij een stuk beter gaan voelen.

  • Markpompje
    Bijdrager

    ik zou eens een keer laten kijken of je geen 24 uurs meting kan laten doen, voor hetzelfde geld zijn er flinke schommelingen als je slaapt bijvoorbeeld maar komt je gemiddelde daardoor toch netjes uit.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.